مکمل هایی که کودک شما برای رشد نیاز دارد

مکمل هایی که کودک شما برای رشد نیاز دارد


منبع: نمناک

275

1398/9/23

12:30


بهترین مکمل غذایی برای کودکان، مکملی است که ویتامین ها و مواد لازم برای رشد کودک از جمله روی و آهن را داشته وبرای استفاده از این مکمل ها باید با پزشک صحبت کنید.

مکمل های ضروری و مورد نیاز برای کودکان را بشناسید

بسیاری از والدین برای اینکه کودکشان رشد بهتری داشته باشد و قوی تر و باهوش تر گردد ، به او مکمل های گوناگونی می دهند . کودکان هم مانند بزرگسالان نیازمند ویتامین ها و مواد معدنی هستند ، در صورتی که تغذیه کودک مناسب و کافی باشد و به موقع و با رعایت اصول غذای کودک را شروع کنیدو غذاهای متنوع و تازه تهیه شده را به کودک بدهید نیازی به استفاده از مکمل های غذایی نیست اما در غیر اینصورت شما باید برای رشد بهتر کودک به او مکمل هایی را بدهید . اما در صورت نیاز چه مکمل هایی به کودک بدهیم؟ آیا مصرف مکمل راه و رسم خاصی دارد؟ اصلا کودکی که مکمل مصرف می کند باید تحت نظر پزشک باشد؟

آیا کودکان نیز به مکمل های ویتامینی نیاز دارند؟ 

کودک بالای 1 سال اگر رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد، نیاز به هیچ مکملی ندارد اما اطفال شیرخوار گاهی اوقات نیاز به مکمل هایی همچون ویتامین دی دارند. رژیم غذایی کودک باید از گروه میوه جات، سبزیجات، آجیل، حبوبات و مقدار مناسبی از پروتئین تشکیل شده باشد .

علت مصرف مکمل در کودکان

اگر رژیم های غذایی کودک نتوانند همه ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را تامین کنند ، کودک نیازمند مصرف مکمل است . کودکان زیر پنج سالبی ندارند ممکن است به مشکلاتی مانند کمبود ید، فقر آهن و کمبود ویتامین های A و D مبتلا شوند ، بنابراین برای رشد بهتر کودک لازم است مکمل هایی را به او بدهید که این مواد را در بدن او تامین کند . مینادکس، سانستول، کیدی کر، میم، پدیاویت، زینک پلاس، ب کمپلکس مکمل های نام آشنایی هستند که مادران ایرانی از آنها استفاده می کنند .

کدام کودکان نیازمند دریافت مکمل هستند : 

  • کودکانی که از رژیم غذایی گیاه خواری پیروی کند و گوشت و محصولات لبنی استفاده نمی کنند.
  • کودکان دچار مشکلات روده ای، سرطان، عفونت مثانه ، این بیماری ها بر روی جذب مواد معدنی از غذا تاثیر می گذارد و نیاز کودک به ماده ی معدنی را افزایش می دهد.
  • کودکانی که سابقه ی عمل جراحی دارند .
  • کودکان حساس به غذا و کم خوراک که برخی مواد غذایی را مصرف نمی کنند.
  • مکمل ویتامین A و D
  • کودکان از 15 روزگی باید مکمل ویتامین A و D را به صورت قطره مصرف نمایند . در صورت عدم دریافت این مکمل کودکان دچار سوءتغذیه و مشکلات بعدی آن خواهند شد .

ویتامین A

ویتامین A، در تقویت بینایی ، تکامل گلبول های سفید و قرمز خون ، افزایش کارایی سیستم ایمنی در برابر بیماری ها ، تسهیل انتقال آهن از منابع ذخیره ای به گلبول های قرمز موثر است . این ویتامین اثر تقویتی در مخاط دارد و برای رشد و نمو کودکان موثر است. مقدار ویتامین A باید از بدو تولد همزمان با قطره ویتامین A و D روزی 25 قطره تجویز شود. از 6 ماهگی به بعد این ویتامین به صورت قطره مولتی ویتامین و 25 قطره تا 2 سالگی مصرف گردد .

ویتامین A

آهن

آهن برای جلوگیری از کم خونی و آسیب پذیری در برابر عفونت ها، بهبود اختلالات یادگیری و حافظه بخصوص در کودکان مبتلا به کم خونی، افزایش انرژی و توانایی، بهبود ضعف، خشکی و گرفتگی عضلات تجویز می شود.

یک نوزاد طبیعی در بدو تولد به ازای هر کیلوگرم وزن 75 میلی گرم آهن دارد که دوسوم آن در گلبول قرمز و باقی به شکل فریتین در کبد، مغز استخوان و نخاع ذخیره شده اند بنابراین در این دوره نیاز به دریافت آهن نیست اما در 6 ـ 4 ماهگی که ذخایر آهن کم می شود شیرخوار باید آهن مصرف کند .

از پایان شش ماهگی با شروع تغذیه تا پایان 24 ماهگی شیرخواران با وزن طبیعی باید روزانه 5/12 میلی گرم آهن المنتال مصرف نمایند . شیرخواران با وزن کمتر از 2500 گرم از زمانی که وزنشان به 5 کیلوگرم می رسد تا پایان 24 ماهگی روزانه به 5/12 میلی گرم قطره آهن نیاز دارند. قطره آهن نباید با شیر یا چای مصرف شود. برای جذب بهتر آهن باید از یک سالگی به بعد با آبمیوه های مختلف به ویژه آب پرتقال و آب لیمو شیرین مصرف گردد .

منگنز

منگنز از دیگر ریزمغذی های مورد نیاز بدن است که در ترکیب برخی مکمل ها وجود دارد. این عنصر که در رشد کودک موثر است در متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها و در شکل گیری بافت همبند استخوانی و غضروف موثر است.

روی

روی یکی از عناصری است که در عملکرد سیستم ایمنی، ترمیم زخم ها، تقویت قوه بویایی، بینایی، چشایی، تقسیم طبیعی سلول ها، رشد و تکامل در طول بارداری، کودکی و بلوغ سلامت پوست، فرم گرفتن و استحکام ناخن ها و تقویت ساختار مو نقش دارد و از بیماری های سرماخوردگی و اسهال و استفراغ ، آسم پیشگیری می کند. این عنصر به صورت زینک سولفات یا گلوکونات تجویز می شود که باید روزی 5 میلی لیتر بعد از غذا از آن استفاده نمود.

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B در متابولیسم و افزایش انرژی بدن ، رفع خستگی ، تشکیل گلبول های قرمز و تقویت سیستم عصبی و حافظه تاثیر گذار هستند و کمبود آن ها سبب ضعف اعصاب و اختلال پوست، کاهش تعداد گلبول های قرمز و کم خونی می شود.

ویتامین b

ویتامین C

ویتامین C یکی از ویتامین های ضروری برای بدن است که سبب می شود بدن مقاوم گردد و در برابر ابتلا به بیماری ها مصون بماند. 50 تا 200 میلی گرم ازاین ویتامین در شربت های مولتی ویتامین وجود دارد. مقدار اضافی ویتامین C از طریق ادرار دفع می شود. بدن کودکان قادر به ذخیره این ویتامین نیست بنابراین آنها باید از مکمل های این ویتامین استفاده کنند .

مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ها سبب ، افزایش رشد و نمو، افزایش انرژی و اشتهای کودکان، استحکام و رشد طولی استخوان ها، مقابله با نرمی استخوان، سلامت لثه و دندان های شیری و دائمی، تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت در برابر عفونت ها، تقویت سیستم بینایی، سلامت پوست، مو و ناخن و... می شوند.

با برخی از قطره ها و مکمل های غذایی و ویژگی های هرکدام از آن ها آشنا شوید :

سوزین زینک سولفات

این شربت بو و طعم خوبی دارد که کودک می تواند آن را مصرف کند زیرا بو و طعم فلز روی در این فرآورده کنترل شده است . این قطره در هر 5 میلی لیتر یا یک پیمانه 5 میلی گرم فلز روی دارد. یک پیمانه (5 میلی گرم) از این مکمل را روزانه به کودک خود بدهید . اگر کودک دچار کمبود مس باشد، این مکمل نباید مصرف گردد زیرا روی ، کمبود مس را تشدید یا سطح سرمی آن را کاهش می دهد.

قرص زینک

WELLKID

این قرص های جویدنی محتوی ویتامین ها و مواد معدنی روزانه کودکان 4 تا 12 ساله را تامین می کنند و سبب تقویت سیستم ایمنی و رشد ذهنی و جسمی کودک خواهند شد . این مولتی ویتامین برای کودکان بیش فعال بسیار مفید است.کودکان 4 تا 12 ساله روزانهلازم است یک عدد قرص جویدنی همراه با غذا بجوند .

مصرف بیش از حد فرآورده های حاوی آهن سبب بروز مسمومیت شدید در کودکان زیر 6سال می شود . کودکان زیر 4 سال نباید این قرص را مصرف کنند.

Asmavit

این مولتی ویتامین ها که دارای ویتامین های E ،12B ،C، فولیک اسید، ال- لایزین، روی، آهن، منیزیوم و سلنیوم است ، به تقویت قدرت تنفسی و کاهش شدت علائم ناشی از بیماری ها و عفونت های سیستم تنفسی کمک می کند. این مولتی ویتامین نباید بیش از حد مصرف گردد . کودکان یک تا 4 سال باید 2 بار در روزیک قاشق چای خوری پر مصرف کنند .

Vita globin

این مولتی ویتامین دارای مقادیر زیادی آهن، زینک، کلسیم، ال- لایزین، اسید فولیک، دی- پانتنول، نیاسینامید، ویتامین C، ویتامین ب کمپلکس، منگنز و مس است و حاوی عصاره 100 درصد طبیعی پرتقال با طعم و بوی دلپذیر است.اطفال و کودکان می توانند از این مولتی ویتامین روزانه 5/2میلی لیتر مصرف کنند.از مصرف بیش از حد مجاز این ویتامین خودداری کنید.

BabyJuice- Drops

این قطره شامل ویتامین های C ،E ،3B ،2B ،1B ،6B ،A، اسید فولیک و 3D است که سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی، بالا بردن کیفیت عملکرد سیستم عصبی، تقویت سیستم عصبی و گردش خون و تقویت بینایی و تکامل سلول های خونی می شود . کودکان زیر یک سال بهتر است روزانه یک میلی لیتر از این ویتامین بعد از غذا و کودکان بالای یک سال روزانه 2 میلی لیتر بعد از غذا مصرف کنند.

AquaMarine

این مولتی ویتامین دارای روغن ماهی، اسیدهای چرب ضروری امگا3، ویتامین های D ،E است که به سلامت دستگاه قلبی- عروقی، مفاصل و استخوان ها، قدرت حافظه و عملکرد مغز و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.کودکان 5 تا 12سال می توانند روزانه 5 میلی لیتر (یک قاشق چای خوری) از این شربت را مصرف کنند.مصرف این ویتامین در افرادی که به محصولات دریایی حساسیت دارند ، ممنوع است .

SEVEN SEAS

این شربت برای سلامت مغز، تمرکز و حافظه ، استحکام استخوان ها و دندان ها مفید است زیرا حاوی امگا3 و ویتامین های 6B ،C ،E ،D و A می باشد . مقدار مصرف این شربت در کودکان 5 تا 15 سال 2 قاشق مربا خوری در روز است .

Multi- Sanostol

این شربت حاوی 9 ویتامین و کلسیم است و بدون تجویز پزشک می توان از آن 3 ماه مورد استفاده نمود . کودکان یک تا 5 سال بهتر است در روز 5 میلی لیتر 2 بار در روز استفاده کنند . کودکان 6 سال به بالا نیز بهتر است 10 میلی لیتر 2 بار در روز از این شربت استفاده کنند. این شربت برای کودکان دیابتی مضر است .

Multi  Sanostol

Zinc plus juice

این شربت دارای ویتامین های 2B ،6B ،C ،1B ،21B، فولیک اسید، بیوتن، نیاسین و پانتوتنیک اسید است که سبب حفظ سلامت پوست، مو، ناخن و تقویت رشد ذهنی و جسمی کودک می شود . کودکان یک تا 7 سال از این شربت می توانند روزانه یک قاشق مربا خوری (5میلی لیتر) و کودکان 7 تا 13 سال می توانند از این شربت یک قاشق مربا خوری 2 بار در روز استفاده کنند.

به کودک خود خودسرانه مکمل ندهید

بسیاری از مادران برای تقویت کودک خود به صورت خودسرانه شربت یا قرص های ویتامین به کودک می دهند اما قرص یا شربت های تقویتی برای هر کودک باید با توجه به سن، وضعیت او تجویز شود و برای تشخیص مکمل غذایی مناسب برای هر کودک توصیه و مشورت با پزشک لازم است.

** هیچ یک از موارد معرفی شده در این بخش از نمناک نباید به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک متخصص اطفال مورد استفاده قرار گیرد.**

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو