روش کاشت و پرورش گل آهار و شرایط محیطی مناسب برای رشد بهتر این گیاه

روش کاشت و پرورش گل آهار و شرایط محیطی مناسب برای رشد بهتر این گیاه


منبع: آرگا

128

1398/9/23

14:47


گل آهار از دسته گیاهان بسیار زیبا برای کاشت در باغچه و یا خانه محسوب می شود که ما در این مقاله سعی دارم تا به بیان چگونگی کاشت و پرورش گل آهار بپردازیم با ما همراه باشید.

پرورش گل آهار از دسته گیاهان یک ساله و زیبا است که در محیط های گلدانی و باغچه ای مورد کاشت قرار می گیرد. این گیاه به خاطر رنگ های شاد و گرمی که دارد محبوبیت زیادی در میان افراد پیدا کرده و به طوری که امروزه اغلب افراد اقدام به کاشت این گیاه برای جلوه دادن به فضای خانه ی خود می کنند.

کاشت و پرورش گل آهار

همانطور که می دانید آهار از دسته گل های باغچه ای و یا گلدانی می باشد که البته گاهی اوقات برای نماد سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این گیاه می توان برای شاخه های بریده نیز استفاده نمود. این گیاه از دسته گیاه های یک ساله است که دارای برگ های پهن و درازی هستند و البته خشن بودن آن ها را نیز نبایستی فراموش کرد. رنگ برگ های آهار کمی به خاکستری مایل است و دارای گونه های مختلف پاکوتاه و پابلند می باشد که در هر دو نوع نیز گل های درشت و ریز مشاهده می شوند. بهتر است بدانید که گلدهی این گیاه بر اساس رشد سریعی که دارد از زمان کاشت تا زمان گلدهی تقریبا ۲ ماه طول خواهد کشید. توجه داشته باشید که گرمای تابستان شدت گلدهی آن را متوقف نخواهد کرد و این گیاه به صورت مادام در حال رشد کردن می باشد.

چگونگی پرورش گل آهار

نحوه کاشت بذر آهار:

همانطور که می دانید گیاه آهار نسبت به گونه های دیگر رشد بهتری دارد و برای افرادی که برای اولین بار قصد کاشت آن را دارند انتخاب بسیار مناسبی محسوب می شود. شما می توانید برای کاشت این گیاه بذرهای آن را بر روی زمین ریخته تا در سال بعد نیز با شرایط مساعد اقدام به رشد مجدد کند.

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای کاشت بذر در باغچه اواسط تا اواخر بهار است و بهتر است تا این کار را پس از آماده سازی خاک انجام دهید. بستر کاشت و پرورش گل آهار بایستی دارای خاک سبک با زهکشی مناسب باشد و همچنین استفاده از ترکیب خاک برگ کوکوبیت و پرلایت بسیار مناسب می باشد. توصیه می کنیم که پیش از کاشت بذرها بستر را کمی مرطوب نمایید و سپس اقدام به کشت در فواصل مناسب بکنید و بر روی آن مقداری خاک الک شده به ضخامت نیم سانتی متر بریزید. همچنین در روزهای ابتدایی کاشت سعی کنید تا از روش غبارپاشی برای مرطوب کردن سطح خاک استفاده نمایید.

چگونگی کاشت گل آهار

توجه داشته باشید که اگر کاشت و پرورش گل آهار را در خانه انجام می دهید و بعد قصد دارید تا آن را به باغچه منتقل نمایید می توانید اقدام به کاشت در فصل اسفند بکنید و سپس در اواسط بهار در هنگامی که گیاه دارای ۴ الی ۶ برگ شد می توانید گیاهان جوان را به فضای باز منتقل نمایید. برای رشد بهتر این گیاه می توانید از کود های مخصوص گیاهان زینتی استفاده نمایید و همچنین برای گلدهی بیشتر گل آهار می توانید از کود مخصوص گلدهی گیاه استفاده کنید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل آهار:

بهتر است بدانید که برای کاشت و پرورش گل آهار به شرایطی نیاز دارید تا در آن گیاه بتواند بهترین رشد خود را نشان دهد و به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز برای پرورش آهار پرداخته ایم:

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل آهار

آبیاری منظم :

اگرچه گل آهار تا حدودی در برابر کمبود آب مقاوم است و از بین نمی رود اما اگر سطح خاک خشک باشد گیاه پژمرده خواهد شد و در نهایت از کیفیت و تعداد گل های آن نیز کاسته خواهد شد. به خصوص در فصل تابستان این گیاه نسبت به زمانی که در سایه قرار گرفته رشد سریع تری را نشان خواهد داد. بهتر است بدانید که وجود رطوبت و آبیاری مناسب گل آهار باعث رشد و گلدهی بهتر گیاه خواهد شد. البته توجه داشته باشید که اگر این گیاه را بیش از اندازه آبیاری کنید به طوری که غرق در آب باشد موجب پوسیدگی ریشه و شیوع بیماری های مختلف خواهد شد.

آبیاری منظم گل آهار

خاک مناسب برای رشد بهتر گل آهار:

توجه داشته باشید خاکی که قصد کاشت این گل را در آن دارید بایستی زهکشی شده و سبک باشد و شما می توانید با اضافه کردن مواد ارگانیک مثل خاک برگ و یا کود به خاک به رشد گیاه کمک کنید. مثلا استفاده از ترکیب خاک معمولی با خاک برگ برای این گیاه مناسب خواهد بود. اگر قصد دارید که در بستر کاشت از مقدار زیادی خاک معمولی بهره ببرید استفاده از شن به میزان یک قسمت همراه خاک برگ می تواند باعث ارتقا سطح زهکشی خاک شود.

خاک مناسسب برای کاشت و پرورش گل آهار

دمای مناسب:

اگر قصد انتقال گیاه به بیرون از خانه را دارید بایستی بدانید که حداقل دمای شبانه مورد نیاز برای این گیاه حدود ۱۰ درجه سانتی گراد می باشد. گیاهان بالغ توان تحمل دما تا درجه ۲۸ الی ۳۰ درجه را دارند و در این دما به راحتی می توانند رشد کنند و مشکلی برایشان پیش نیاید. اما اگر از این دمایی که در بالا بیان شد هوا گرم تر شود باعث کاهش میزان گلدهی و قطر گیاه خواهد شد. به همین دلیل بهتر است تا محیطی را برای پرورش این گیاه انتخاب کنید که تایم بعد از ظهر از سایه برخوردار باشد.

نور مناسب برای پرورش گیاه آهار:

بهتر است بدانید که برای پرورش گل آهار نیاز به مکانی با ۶ الی ۸ ساعت نور مستقیم خورشید دارید زیرا عدم دسترسی گیاه به نور کافی باعث بلند شدن و ضعیف شدن ساقه های گل می شود و همچنین باعث ایجاد بیماری هایی مثل کپک قارچی و رنگ پریدگی گیاه خواهد شد.

تامین نور مناسب برای پرورش گل آهار

البته توجه داشته باشید که نور اضافی برای گیاه باعث سوختگی نوک برگ ها،کوتاه شدن عمر برگ ها و حتی ریز شدن گل خواهد شد بنابراین سعی کنید تا گیاه خود در مکانی مناسب قرار دهید تا با رشد عالی آن مواجه شوید.

کوددهی منظم:

در مورد کوددهی گیاه می توانید در طی فصل رشد و هر ۳ الی ۴ هفته یکبار از کود با فرمول ۱۰_۱۰_۱۰ استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر قصد کاشت این گیاه را در گلدان دارید بایستی گلدانی را انتخاب کنید که ۳۰ سانتی متر عمق داشته باشد و اگر از گلدان های سفالی یا چوبی برای پرورش گل آهار استفاده می کنید بایستی گیاه را از نظر آبیاری بسیار تحت مراقبت قرار دهید زیرا گلدان های چوبی و سفالی نسبت به سایر گلدان ها سریع تر خشک خواهند شد.

نحوه کوددهی برای پرورش گل آهار

آفات و بیماری ها:

از بیماری های گل آهار می توان به لکه های باکتریایی و قارچی،کیک پودری و پژمردگی گیاه اشاره کرد. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از این بیماری ها بایستی از خیس کردن شاخ و برگ های گیاه اجتناب کرد. همچنین از دسته آفاتی که باعث ایجاد مشکل در روند رشد گیاه خواهند شد می توان به کنه ها،کرم ها و شپشک ها اشاره کرد اما شما می توانید برای از بین بردن آن ها از حشره کش استفاده کرد.

نحوه تکثیر یافتن گل آهار:

بهتر است بدانید که گل های آهار توسط بذرها تکثیر پیدا می کنند و معمولا پس از گذشت فصل سرما و در فصل بهار مورد کشت قرار می گیرند و در عمق نیم سانتی متری نیز کاشته می شوند. اگر قصد کاشت این گیاه در خانه و یا گلدان دارید می توانید این کار را زودتر سعی در اواخر زمستان و یا اوایل بهار انجام دهید و در نهایت آن را طی ۴ الی ۶ مرحله به محیط بیرون منتقل نمایید و سعی کنید تا گیاه جوان را در فاصله ۱۵ سانتی متری از یکدیگر بکارید. اما اگر گل آهار را به صورت مستقیم در خاک می کارید بهتر است تا خاک را تا عمق ۲۰ سانتی متری نرم و آماده سازی کنید.

چگونگی تکثیر یافتن گیاه آهار

چگونگی نگهداری گیاه آهار پس از برداشت:

اگر این گیاه را به منظور استفاده از گل بریده آن پرورش می دهید بایستی گل را پس از باز شدن کامل و در ساعات خنک روز مثل صبح زود و یا شب که گیاه فاقد هرگونه رطوبت و شبنمی می باشد برداشت کنید. شما می توانید از این گیاه به عنوان گل خشک نیز استفاده کنید زیرا به دلیل رنگ هایی متنوع و زیبایی که دارد مورد توجه اغلب افراد قرار می گیرد البته توجه داشته باشید که به جز رنگ های قرمز،تیره و سرخابی که حالات نامطلوبی از خود نشان می دهند می توان از سایر گیاهان استفاده نمود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو