مراسم شب یلدا در بومگردی های مکانچی | سنت زیبای در کنار هم بودن

مراسم شب یلدا در بومگردی های مکانچی | سنت زیبای در کنار هم بودن


منبع: همگردی

190

1398/9/23

23:02


میان سیمان و آجرهای چیده شده آپارتمان های امروزی، رنگ و بوی سنت های زیادی از میان رفته است. چیزهایی شبیه به کرسی های گرم و نرم خانه های قدیمی و دورهمی های مناسبتی که بساطشان برای سالیان سال در هر شرایطی برپا می شد. در این میان، دورهمی شب یلدا که در آخرین شب پاییز و با جمع شدن اعضای فامیل برگزار می شود، همچنان پابرجاست و خیلی ها این جشن را در خانه بزرگترهای فامیل برگزار می کنند. این سنت دیرینه در خانه های بومگردی و خانه های سنتی در شهرهای مختلف با حضور عموم مردم نیز برگزار می شود که امکان حضور در این مراسم با رزرو آنلاین از روی سایت مکانچی برای همه امکانپذیر است.
دورهمی یلدا با اجرای آداب و رسومی مثل شاهنامه و حافظ خوانی، قصه گویی، روشن کردن آتش و در این میان خوردن میوه ها و تنقلات یلدا، با کنار هم بودن و سپری کردن طولانی ترین شب سال به پایان می رسد.
میوه هایی مثل انار و هندوانه پای ثابت سفره یلدا در شروع زمستان هستند که از قدیم انار را نماد باروری و برکت می دانستند. هندوانه اما حکایت دیگری دارد؛ حضور این میوه تابستانی در سفره طولانی ترین شب سال و شروع زمستان نمادی از یادآوری حرارت و گرمای تابستان است و آن را نماد خورشید می دانند.
آجیل و تنقلات طولانی ترین شب سال هم میان خوردنی های شب یلدا از گزینه هایی هستند که در طول شب میهمانان را سرگرم می کند؛ مغز پسته، بادام، گردو، فندق، توت و انجیر خشک، تخمه هندوانه، نخود برشته و شاهدانه از تنقلاتی هستند که میان گفت و گوها و قصه گفتن ها نوش جان می شوند.
اجرای مراسم یلدا در شهرها و استان های مختلف با هم فرق دارند. مثلا آذربایجانی ها قصه حسین کرد شبستری را در جمع برای جوانان و کودکان نقل می کنند و خراسانی ها داستان هایی از شاهنامه را میان جمع خانواده و دوست روایت می کنند اما تفال زدن به حافظ در شب یلدا رسمی است که در همه خانه های ایرانی انجام می شود.

مراسم شب یلدا در بومگردی های مکانچی

شب یلدا در خانه های بومگردی مکانچی

در میان شلوغی ها و رفت و آمدهای شب یلدا، اقامتگاه های بومگردی و خانه های سنتی نیز هستند که این مراسم را به طور ویژه ای برگزار می کنند؛ خانه هایی که میهمانان را به گرمای دلنشین کرسی و دورهمی های دوستانه و پذیرایی با غذاها و آیین های سنتی دعوت می کنند تا این شب تنها به همنشینی با خانواده به پایان نرسد و در طولانی ترین شب سال، با همراهی و حضور کنار یکدیگر، این سنت دیرینه محکم تر از قبل برگزار شود.
سایت مکانچی امکان رزرو اقامتگاه ها و شرکت در مراسم یلدا در خانه های سنتی شهرهای مختلف را فراهم کرده است.

شب یلدا در خانه های بومگردی مکانچی

بومگردی خانه خشتی یزد

بومگردی خانه خشتی یزد از آن خانه های قدیمی است که جشن یلدا را با برنامه های ویژه ای مثل اجرای موسیقی زنده، پذیرایی با میوه های انار و هندوانه، آجیل زمستان، فال حافظ، کیک و چای و... برگزار می کند. برای رزرو می توانید وارد صفحه اقامتگاه با کد M26 روی سایت مکانچی شوید.

بومگردی خانه خشتی یزد

اقامتگاه بومگردی آرتین دماوند

تهرانی هایی که می خواهند یلدایی متفاوت را بگذرانند با کمی رانندگی می توانند از شرکت کنندگان برگزاری مراسم یلدا در اقامتگاه بومگردی آرتین دماوند باشند. در این اقامتگاه، جشن یلدا در تاریخ های 28 و 29 آذر ماه با خدمات اقامت، پذیرایی ویژه شب یلدا و شب نشینی و دورهمی کنار آتش، شاهنامه خوانی، شب چره و موسیقی زنده برگزار می شود. رزرو برای شرکت در این مراسم با جستجوی کد M152 از روی سایت مکانچی امکانپذیر است.

اقامتگاه بومگردی آرتین دماوند

عمارت هفت رنگ در شیراز

عمارت هفت رنگ در شیراز نیز خانه ای قدیمی است که به عنوان اقامتگاه بومگردی امکان رزرو آنلاین برای اقامت دارد. امکان شرکت در مراسم شب یلدا در این اقامتگاه در تاریخ 30 آذر برای همه امکانپذیر است. بومگردی هفت رنگ شیراز مراسمی مثل شب نشینی، تک نوازی سنتور، حافظ خوانی، فال حافظ، میوه، شیرینی، چای، آجیل و... را در شب یلدا برگزار می کند. برای رزرو کافی است به صفحه اقامتگاه با کد M468 روی سایت مکانچی مراجعه کنید.

عمارت هفت رنگ در شیراز

اقامتگاه سرای ملک کاشان

اقامتگاه سرای ملک کاشان نیز یلدایی با رسم کاشانی ها برگزار می کند؛ شب نشینی، حافظ خوانی، پذیرایی با غذای سنتی ایرانی از برنامه های بومگردی سرای ملک کاشان است. برای شرکت در مراسم یلدای این اقامتگاه کد M110 را روی سایت مکانچی جستجو کنید.
با ثبت درخواست رزرو اقامتگاه در شب یلدا از روی سایت مکانچی برای شرکت در مراسم یلدای 98؛ با استفاده از کد هدیه 20 هزار تومانی YALDA98 امکان استفاده از تخفیف برای رزروهای بالای 250 هزار تومان تا آخر آذر ماه وجود دارد.

اقامتگاه سرای ملک کاشان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو