آنچه باید درباره برنامه ریزی معکوس و مراحل انجام آن بدانید

آنچه باید درباره برنامه ریزی معکوس و مراحل انجام آن بدانید


منبع: آرگا

148

1398/9/24

00:32


برنامه ریزی معکوس شیوه ای تاثیرگذار از برنامه ریزی کردن است که در آن فرد به دنبال شیوه های جدید برنامه ریزی است او ابتدا هدف های نهایی خود را مشخص می کند و بعد برای رسیدن به این هدف نهایی برنامه ریزی خواهد کرد در این برنامه ریزی ابتدا عواقب به ثمر نشستن کار در نظر گرفته خواهد شد.

برنامه ریزی معکوس یکی از روش های برنامه ریزی کردن است در این شیوه از برنامه ریزی ما به شکلی معکوس عمل می کنیم و همانطور که از نام آن مشخص است برنامه ریزی ما رو به عقب است یعنی ابتدا هدف نهایی را مشخص می کنیم و به طی کردن مسیر خود می پردازیم. این شیوه استاندارد برای برنامه ریزی کارکردهای مهمی دارد که در این مقاله به تشریح آن خواهیم پرداخت توجه به نقاط قوت در این روش موجب شده است تا یکی از کاربردی ترین شیوه های برنامه ریزی باشد. این روش در سال های اخیر کشف شده است یک مثال ساده که برای شناسایی این شیوه می توان به آن اشاره کرد برنامه ریزی برعکس برای نوشتن مقاله است که ابتدا باید به تاریخ تحول این مقاله توجه کرد و سپس به دنبال ارائه مقاله بود.

آشنایی با برنامه ریزی معکوس:

سوالات متداولی که در داشتن یک برنامه ریزی به شیوه معکوس با آن درگیر خواهیم بود این است که چه زمانی کارها باید کامل باشد؟ چقدر زمان برای انجام کارها داریم؟ استفاده از این روش نشان می دهد که در هر یک از مراحل انجام کار ما باید چه کارهایی انجام دهیم و این امر موجب شده تا برخی از فعالیت های غیر ضروری در طی مسیر حذف شوند و کمک بیشتری به پیش رفتن کار کنند.

برنامه ریزی تاثیرگذار معکوس

کارکردهایی که برنامه ریزی معکوس برای رسیدن به هدف خواهد داشت در طی مطالعات متعددی مشخص شده اند از عمده ترین این اهداف نظم دهی و کنترل داشتن بر روی کارها است. نکته مهمی که در هر برنامه ریزی دارای اهمیت و ارزش است چگونگی برنامه ریزی کردن است که هر برنامه ریزی بر اساس و مبنای خاص خود استوار است در این نوع از برنامه ریزی نیز اساس کار برنامه ریزی این است که زمان دستیابی به هدف چه زمانی است و در طی هر مسیر باید چه کارهایی را انجام داد.
در تحقیقات مختلفی که بر روی تاثیر برنامه ریزی در دستیابی به هدف صورت گرفته است نشان می دهد بیشتر موفقیت ها در پی داشتن یک برنامه ریزی سنجیده انجام شده است. از سوی دیگر در این تحقیقات نشان داده شد که برنامه ریزی معکوس انگیزه و امیدواری بیشتری را در افراد ایجاد می کند همچنین از میزان استرس کار کم می کند.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟

با توجه به اینکه برنامه ریزی در بیشتر روش ها شکلی مشابه به یکدیگرند می توان نتیجه گرفت که عامل موفقیت افراد در برنامه ریزی معکوس روند انجام کارها و برنامه ریزی کردن است. در این نوع از برنامه ریزی تمرکز اساسی بر روی اهداف نهایی کار است و موجب می شود تا رسیدن به این اهداف عملی شود و چون در این برنامه ریزی تمرکز بر روی نتیجه های مثبت است می توان موانع موجود برای رسیدن به اهداف را شناسایی کرد به خاطر داشته باشید این برنامه ریزی در کنار برنامه ریزی هفتگی می تواند تاثیرگذار باشد.

تمرکز بر روی هدف نهایی:

قبل از انجام برنامه ریزی معکوس باید هدف نهایی را شناسایی کنید افرادی اهداف نهایی خود را به شکلی واضح و مشخص بیان می کنند در این نوع از برنامه ریزی موفق تر هستند. در مثال ساده در این زمینه انجام مصاحبه شغلی است که آخرین مرحله از آن انتخاب لباس مناسب برای حضور در مصاحبه است.

برنامه ریزی معکوس چیست

مراحل کار را مشخص کنید:

پیش بینی کردن مراحل انجام دادن کار موجب افزایش اعتماد به نفس می شود استرس و اضطراب را از شما دور می کند در این مرحله باید نقاط قوت و ضعف برنامه ریزی خود را مشخص کنید و تمامی مراحل انجام کار را به شکلی واقع بینانه انجام دهید.

بر روی روند کار متمرکز شوید:

یک برنامه تنظیم شده به تنهایی نمی تواند موثر باشد در برنامه ریزی معکوس نیز ما باید از هدف نهایی شروع کنیم و مراحل انجام دادن کار را بر همین اساس برنامه ریزی کنیم. در اینجا مانند هر برنامه ریزی دیگری باید به دنبال راه های مناسبی برای ریدن به هدف خود باشیم به شکل دقیق باید کارها را سازماندهی کنیم و زمان مناسب برای انجام هر یک از آن را پیش بینی کنیم و در برنامه کاری خود و برنامه ریزی روزانه قرار دهیم.

تصور نتایج به دست آمده:

در برنامه ریزی معکوس فرد بیش از آن بر روی موانع و مشکلات موجود تمرکز کند فکر و تمرکز خود را بر روی هدف نهایی خویش قرار می دهید و همین عامل موجب می شود تا دستیابی به این هدف برای فرد امکان پذیر باشد. همانطور که می دانید فکر کردن به نتیجه مثبت یک کار می تواند احساسات مثبت و سازنده ای را در فرد ایجاد کند و مسیر رسیدن به هدف برای او هموارتر خواهد شد.

آشنایی با برنامه معکوس

یکی از مزایایی که در این نوع از برنامه ریزی به آن اشاره می شود موفقیت در دستیابی به اهداف است تحقیقات نشان می دهد افرادی که از این نوع برنامه ریزی استفاده می کنند امید بیشتری برای رسیدن به موفقیت خواهند داشت. همانطور که در بالا نیز اشاره شد واضح بودن هدف یکی دیگر از امتیازاتی است که در برنامه ریزی معکوس به آن تاکید می شود و فرد باید اهدافی واضح و واقع بینانه را برای خود در نظر بگیرد.

چون در این برنامه ریزی ما ابتدا به سراغ هدف می رویم این خود یک انگیزه برای فرد ایجاد می کند فرد در برنامه ریزی معکوس می داند چه کارهایی را در چه زمانی باید انجام دهد تا به هدف مورد نظر خود برسد از این رو دیگر نگرانی و اضطرابی برای رسیدن به آن خواهد داشت. افراد موفق به خوبی نقاط قوت و ضعف برنامه خود را شناسایی می کنند و سعی دارند تا با از بین بردن نقاط ضعف قدرت خود در رسیدن به اهداف را بیشتر کنند.

بنامه ریزی مهم معکوس

در این مقاله با برنامه ریزی به شیوه معکوس آشنا شدید همانطور در بالا اشاره شد این برنامه ریزی دارای نقاط قوت زیادی است و در تحقیقات متعدد نشان داده شده که این برنامه ریزی از تاثیرگذاری بالایی برای رسیدن به اهداف و موفقیت برخوردار است. این برنامه ریزی یک شیوه صحیح و کاربردی است که در بسیاری از کشورها تحقیقات مختلفی بر روی آن صورت گرفته است تجربه نشان می دهد این شیوه توسط کمتر کسی مورد استفاده است اما از تاثیرگذاری بالایی برخوردار می باشد. علاقه مندان به شیوه های مختلف برنامه ریزی می توانند با مطالعه مقاله برنامه ریزی استراتژیک به چه معناست با شیوه ای دیگر از برنامه ریزی نیز آشنا شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو