مراسم پاسداشت شهدای هنرمند با عنوان «شاهدان شیدایی» امشب ۲۳ آذرماه در حوزه هنری برگزار شد.

سید عباس صالحی وزیر ارشاد، محمدمجتبی موسوی معاون هنری ارشاد، محمد حسینی از وزرای اسبق ارشاد، شهرام کرمی مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، مومنی شریف، مهدی چمران محمد گلریز و جمشید جم خواننده، رحیم مخدومی، سردار دهقانی و کوروش زارعی، کریم اکبری مبارکه، احمد میرعلایی تهیه کننده، نصیربیگی رییس سازمان بسیج از جمله حاضران در این مراسم بودند.

سیدعباس صالحی وزیر ارشاد در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: در این محفل که خانواده شهدای هنرمند وجود دارد حق این بود بیشتر شنونده باشم تا رسم مردانگی را بیاموزیم. انقلاب درس‌آموزی‌های مختلفی در مقاطع مختلف بویژه دوران طلایی دفاع مقدس داشته است.

وی ادامه داد: در ۲۸۸۸ روز دفاع مقدس، مردم این سرزمین ذخیره‌ای تاریخی برای مردم و حتی جهان اندوخته شد این زمان برهه‌ای از تاریخ بود که چون عصر امام حسین(ع) و روز عاشورا اتفاقی بود که تاریخ بداند چگونه باید عمل کند.

صالحی تصریح کرد: این ایام از زاویه‌های متعدد قابل درس‌آموزی است. در این هشت ساله ارزش‌های والای انسانی در اجزا و ابعاد متکثری خود را نمایاند. ارزش هایی که وقتی به الگو، قصه و روایت تبدیل می شوند قدرت اکسیری پیدا می کنند. قیام کربلا چنین بود. در این دوره تاریخی و طلایی دفاع مقدس روحی معنوی از این سرزمین برخاست. تاریخ این سرزمین تاریخ اشراق و معنویت است و ایران را با چنین جذبه هایی می شناسیم.

وزیر ارشاد همچنین با اشاره به دیگر ویژگی های دوران دفاع مقدس گفت: این دوره معطر و طلایی فرصتی بود تا اقشار و اقوام و سلیقه های مختلف در یک مسیر کنار هم قرار بگیرند. گاهی این پرسش مطرح است که چرا امام حسین اینقدر ترکیب متنوعی از زنان و کودکان و اقوام را در کنار هم جمع کرد و  مساله این است که هرکدام از اینها حجتی هستند.

صالحی افزود: دوره دفاع مقدس اقوام ادیان و اقشار مختلف کنار هم قرار گرفتند تا هیچ قوم و مذهب و سن و سالی بی حجت و بی الگو نباشد. بخشی از اینها شهدای هنرمند بودند. ما بیش از دو هزار شهید هنرمند داریم در تجسمی حدود ۵۰۰ نفر در هنرهای نمایشی ۵۰۰ نفر در خوشنویسی بیش از ۳۰۰ نفر، در سینما بیش از ۱۰۰ و در موسیقی بیش از ۸۰ شهید بوده اند. این دو هزار شهید حجتی هستند بر اینکه در ان دوره سختی و عسرت و محنت جماعت هنرمندان پا به پای مردم بوده اند با دوربین، قلم و نوایی که در اختیار داشتند.

وزیر ارشاد یاداور شد: آن عزیزانی که رفتند و انها که شهدای زنده روزگارند امروز حجتی بر اصحاب هنر و رسانه هستند که هم زیست هنری آنها آموختنی است و هم نوع نگاهشان به هنر و رسانه یاد گرفتنی است و امشب زمانی است که با این شهدای هنرمند مجدد میثاقی ببندیم.

در این مراسم سکانس هایی از فیلم هایی به کارگردانی جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون به نمایش درآمد و سپس از جمال شورجه به همراه فرزند و همسر وی تجلیل شد.

در بخش پایانی از خانواده شهدا علی اصغر فلاح، جواد اسدی، ابراهیم اصغرزاده، علی حسین ابراهیمی، سعید نوروزی تجلیل شدند.

 مرتضی سرهنگی و محمد گلریز از دیگر هنرمندانی بودند که با پخش کلیپ‌هایی از آن‌ها تجلیل شدند همچنین مسعود نجابتی دیگر هنرمندی بود که قرار بود از او تجلیل شود که به گفته مجری به دلیل سفر غایب این مراسم بود.

در پایان این مراسم نیز از مجموعه کتاب شناخت شهید رونمایی شد.