مرزهای در حال ناپدید شدن اروپا؛ پروژه ای از والریو وینچنزو

مرزهای در حال ناپدید شدن اروپا؛ پروژه ای از والریو وینچنزو


منبع: همگردی

81

1398/9/24

11:04


از زمان امضای توافقنامه شینگن در سال 1985، مرزهایی بین تعداد زیادی از کشورهای اروپایی در حال ناپدید شدن است. شینگن شامل 26 کشور اروپایی و 16500 کیلومتر مرز می شود که درخواست گذرنامه یا هرگونه کنترل مرزی در این مناطق لغو شده و امکان جا به جایی آزادانه افراد، اجناس، اطلاعات و پول، فراهم شده است. توافقنامه شینگن نشان دهنده پیشرفتی بزرگ در شکل گرفتن اتحاد تدریجی کشورهای اروپایی و افزایش سطح آگاهی آن ها، است. این تحول در روابط اروپا زمانی چشمگیرتر شد که در تاریخ 10 دسامبر سال 2012، جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا اعطا شد.
حال عکاس ایتالیایی، والریو وینچنزو، هشت سال گذشته را صرف عکاسی از مرزهای داخلی اروپا کرده است؛ مرزهایی که به آرامی در حال محو شدن از سطح زمین و ذهن مردم است. وینچنزو با به همراه داشتن یک دوربین معمولی، جی پی اس، دفترچه راهنما و نقشه های دقیق، به تمام کشورهایی اروپایی سفر و از این مرزها هزاران بار عبور کرد.
والریو وینچنزو در مصاحبه ای با سی ان ان، گفت: "من تصاویری را نشان می دهم که با تصور ما از مرزها (نرده ها، سیم خاردارها و ماشین های گشت)، بسیار متفاوت است. من با به نمایش گذاشتن تصاویری از مناطق مرزی که در آرامش و صلح هستند، پرسشی در رابطه با معنای جدید مرزهای بین کشوری مطرح می کنم. من می خواهم بیشتر از آن که راجع به مرزهایی که در گذشته وجود داشت صحبت کنم، درباره مرزهای آینده صحبت کنم."
او ادامه می دهد: "در طول جنگ سرد، ایده زندگی یا مسافرت در کشورهای مختلف اروپایی، غیرقابل تصور بود و امضای توافقنامه شینگن، از زمان جنگ جهانی دوم به بعد، بزرگ ترین رویداد تاریخی اروپا محسوب می شود.
من قصد داشتم کاری کنم تا این تغییر رادیکال نمود بیشتری پیدا کند. با مرور تاریخ و نگاهی به قرن ها جنگ های داخلی و خاندانی که ملت های اروپایی در طی آن ها به هم حمله می کردند تا مرزهای خود را تحکیم کنند یا بر رفت و آمد در آن مرزها، اعمال نفوذ داشته باشند؛ می توان دریافت که تا چه اندازه نگرش اروپایی ها با به وجود آمدن منطقه ای برای اعتماد مشترک و آزادی، پیشرفت داشته است. "
پروژه وینچنزو به نام "مرز، سرحد صلح" در ماه سپتامبر در دفتر مرکزی سازمان یونسکو در پاریس، به نمایش گذاشته شد.

اروپا

پاریس

وین

المان و لهستان

ایتالیا - اتریش

فرانسه - بلژیک

بلژیک - هلند

لهستان - اسلواکی

جمهوری چک و لهستان

المان و اتریش

اتریش و جمهوری چک

اسپانیا و فرانسه

لیتوانی

آلمان و دانمارک

بلژیک

نروژ فنلاند بلژیک

سوئد و فنلاند

فرانسه و آلمان

آلمان

ایتالیا

فرانسه و سوئیس

المان و جمهوری چک

پرتغال و اسپانیا

سوئیس و ایتالیا

لهستان -

مجارستان و اتریش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو