آیا درباره سرمادرمانی چیزی می‌دانید؟

61

1398/9/24

11:54


سرمادرمانی یا کرایوتراپی بیشتر برای کشیدگی و گرفتگی عضلات ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی پیشرفت‌های علمی کاربرد جدیدی را برای حذف تومورها در داخل و روی پوست معرفی کرده است.

آیا درباره سرمادرمانی چیزی می‌دانید؟

به گزارش بهداشت نیوز:  سرمادرمانی یا کرایوتراپی یک روش درمانی است که با انجماد موضعی باعث تسکین یک عصب تحریک شده می‌شود. این روش حتی به‌منظور درمان موضعی برخی از نقاط بدن که به سرطان دچار شده (همچون پروستات) و یا برخی ناهنجاری‌های پوستی نیز استفاده می‌شود.

این روش به‌عنوان شیوه‌ای نسبتاً ایمن و مؤثر برای درمان موضعی عصب تحریک شده است.

سرمادرمانی در چه مواردی استفاده می‌شود؟

سرمادرمانی شامل مواردی همچون تحریک یک بافت عصبی جداشده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی سایر موارد استفاده از کرایوتراپی نوروما (رشد بیش از حد سلول‌های عصبی است که به‌دنبال ضربه و پاره شدن عصب و رشد موضعی آن برجستگی در محل پارگی می‌شود که به آن نوروما می‌گویند)، کشیدگی و گرفتگی عضلات نیز  استفاده می‌شود.

کرایوتراپی معمولاً به‌صورت موضعی یا برای کل بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین منظور از نیتروژن مایع یا گاز آرگون استفاده می‌شود و بدن را در مدت زمان کمتر از ۴ دقیقه در معرض دمای ۱۲۰ تا ۱۶۰ درجه سانتیگراد قرار می‌دهد.

سرمادرمانی چگونه انجام می‌شود؟

سرمادرمانی که بیشتر توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد در بسیاری از موارد به کم شدن زمان بهبودی آسیب، کاهش التهاب و کاهش درد منجر شده است.

البته با پیشرفت علم عمل‌های جراحی تحت عنوان کرایوسرجری برای حذف تومورها در داخل و روی پوست انجام می‌شود. روش‌های روی پوستی نیتروژن مایع به‌طور مستقیم به منطقه‌ دچار مشکل از طریق یک دستگاه اسپری آغشته می‌شود و بافت مورد نظر را از بین می‌برد.

در روش داخلی با استفاده از سوزن‌های توخالی گاز یخ زده را به تومورها یا سلول‌های غیرطبیعی منتقل می‌کند.

 

منبع: آنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو