با کدو حلوایی و خواص آن بیشتر آشنا شوید

با کدو حلوایی و خواص آن بیشتر آشنا شوید


منبع: پارس ناز

151

1398/9/24

12:02


با کدو حلوایی و خواص آن بیشتر آشنا شوید

با کدو حلوایی و خواص آن بیشتر آشنا شوید 

در این بخش با کدو حلوایی و خواص آن آشنا می شویم. کدو حلوایی یا کدو تنبل میوه ای است از خانواده کدو که اندازه بزرگی دارد و در حالت عادی می تواند تا 40 کیلوگرم وزن داشته باشد، البته بزرگترین کدو تنبل جهان بیش از 800 کیلوگرم بوده است. کدو تنبل که برای ما بیشتر یاد آور شب چله و جشن هالووین است جدای از ظاهر بزرگ اش دارای خواص فراوانی است که در ادامه به مرور آنها می پردازیم. با مجله پارس ناز همراه باشید.

با کدو حلوایی و خواص آن بیشتر آشنا شوید

(کدو حلوایی و کدو تنبل از یک خانواده و تنها تفاوت شان شکل ظاهری می باشد)

 

کدو حلوایی چیست و چه خواصی دارد؟

کدو حلوایی در خانواده سبزیجاتی همانند طالبی و خیار قرار می گیرد. کدو حلوایی یک سبزی با رشد بسیار سریع است که در ایالات متحده آمریکا طرفداران زیادی دارد و برای بیشتر آمریکایی ها نماد اصلی جشن هالووین می باشد. کدو حلوایی یا کدو تنبل در رنگ های: سبز، زرد، نارنجی، قهوه ای و در برخی موارد سفید یافت می شود و رنگ میوه آن در حالت رسیده زرد یا طلایی می باشد.

با کدو حلوایی و خواص آن بیشتر آشنا شوید

کدو تنبل خواص فراوانی برای دارد، میوه آن دارای ویتامین های E، A و C همچنین ویتامین B کمپلکس و B6 می باشد. کدو حلوایی دارای منبع خوبی از فیبر و اسیدهای چرب اشباع نشده و مفید برای قلب و همچنین مواد معدنی مثل: کلسیم، مس، فسفر و پتاسیم است. تخم کدو تنبل هم دارای خواص فراوانی از جمله خاصیت ضد التهابی برای مفاصل بدن می باشد.

 


 

کدو حلوایی مفید برای چشم ها

کدو حلوایی پخته شده منبع خوبی از ویتامین A دارد و این ویتامین برای چشم های ما بسیار مفید است. ویتامین A همچنین یک آنتی اکسیدان قدرتمند است و برای پوست و همچنین جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه فواید زیادی دارد. 

 


 

کدو تنبل و کاهش وزن

با کدو حلوایی و خواص آن بیشتر آشنا شوید

کدو حلوایی منبعی غنی از فیبر را در خورد دارد، اگر اضافه وزن دارید باید بدانید که فیبر می تواند اشتهای بیش از حد شما را کنترل کند. با مصرف کدو حلوایی همچنین کالری کمتری از غذاهای مختلف را دریافت می کنید، بنابراین اگر قصد کاهش وزن را دارید، در وعده های غذایی تان جایی را برای مصرف کدو حلوایی باز کنید.

 


 

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

با کدو حلوایی و خواص آن بیشتر آشنا شوید

کدو حلوایی همانند هویج و سیب زمینی شیرین دارای آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن است که نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد. بتاکاروتن رنگدانه زرد نارنجی است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. بتاکاروتن همچنین در برخی داروها مثل قرص جوشان برای ایجاد رنگ طبیعی و خوراکی به کار می رود.

 


 

کدو حلوایی و محافظت از پوست

با کدو حلوایی و خواص آن بیشتر آشنا شوید

کدو حلوایی منبع خوبی از کاروتنوئید را در خود دارد. کاروتنوئیدها دسته ای از رنگدانه ها هستند که وظیفه جذب نور در گیاهان را دارند. کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن که در بالا درباره آن توضیح دادیم، در بدن تبدیل به ویتامین A می شوند و این ویتامین یک آنتی اکسیدان ویژه و مفید برای سیستم ایمنی بدن می باشد. ویتامین A همچنین قادر است تا رادیکال های آزاد را خنثی و جوانی پوست شما را تضمین کند.

 


 

با مصرف کدو حلوایی ریکاوری کنید و خوش اخلاق باشید

کدو حلوایی پتاسیم زیادی در خود دارد، پتاسیم یک یون مهم در بدن است که کمبود آن منجر به خستگی، ضعف عضلانی، یبوست و تپش نامنظم قلب می شود. مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم باعث می شود الکترولیت های بدن به حالت تعادل برسند و ریکاوری عضلانی صورت گیرد. 

 


 

سلامت قلب با مصر تخم کدو حلوایی

با کدو حلوایی و خواص آن بیشتر آشنا شوید

تخمه ها، از جمله تخمه کدو تنبل دارای ترکیباتی گیاهی هستند که ساختمانی مشابه استروئیدها به نام فیتواسترول دارند. فیتواسترول از آن جهت که ساختار مشابه کلسترول دارد برای جذب در روده با کلسترول رقابت می کند و به همین جهت موجب کاهش کلسترول بد بدن و در نتیجه افزایش سلامت قلبی می شود.

 


 

روش انتخاب و نگهداری کدو تنبل

با کدو حلوایی و خواص آن بیشتر آشنا شوید

کدو تنبل در تمام فصول یافت می شود، برای خرید آن دقت کنید که میوه ضرب دیده، شکسته یا دارای ترک و بریدگی نباشد. کدو حلوایی را می توانید در دمای اتاق نگهداری کنید اما اگر آن را برش داده اید باید در یخچال از آن نگهداری کنید زیرا که گوشت داخلی آن در دمای اتاق به سرعت خراب می شود. بعد از خرید کدو تنبل را بشوئید زیرا که ممکن است لایه بیرونی آن اثری از سموم ضد حشرات را داشته باشد.

 

اختصاصی از بخش سلامت مجله پارس ناز

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو