تخمک گذاری چیست؟ علائم و اهمیت زمان تخمک گذاری

منبع: بیتوته

104

1398/9/24

12:12


تخمک گذاری چیست؟ علائم و اهمیت زمان تخمک گذاری



زمان تخمک گذاری , تخمک گذاری , علائم تخمک گذاری

علائم تخمک گذاری

 

تخمك گذاری به قسمتی از چرخه قائدگی زنان گفته می شود. این روند زمانی رخ می دهد که تخمدان تخمك ازاد می کند. چنانچه تخمك پس از رها شدن از تخمدان با اسپرم ترکیب شود و به رحم برود، یعنی بارور شده است و حاملگی به وقوع خواهد پیوست. 

اگر تخمک پس از ازاد شدن از تخمدان با اسپرم ترکیب نشود و باروری صورت نگیرد، تخمک از هم پاشیده می شود و پوشش داخلی رحم در دوران عادت ماهانه ریزش می کند و در واقع پریود می شوید.

 

تخمك گذاری چه زمانی اتفاق می افتد؟

زمان این فرآیند در همه زنان شبیه یکدیگر نیست، چرا‌که سیکل های قائدگی در خانم‌ها متفاوت است. ولی در هر صورت، تخمك گذاری در میانه سیکل قائدگی رخ می دهد.

 

با توجه به این نکات میتوانید زمان تقریبی تخمك گذاری تان را محاسبه کنید:

- یک دوره قائدگی از نخستین روز آغاز قائدگی تا نخستین روز قائدگی بعدی می باشد.

- یک دوره قائدگی بطور معمول 28 تا 32 روز طول میکشد ، ولی امکان دارد کوتاه تر یا طولانی‌تر باشد.

- زمان تخمك گذاری با محاسبه کردن نیمه دوره قائدگی تعيين می شود.

- تخمك گذاری معمولاً بین روز 11 تا 21 بعد از آغاز دوره قائدگی رخ می دهد.

- زمان تخمك گذاری را همچنين میتوانید با حساب کردن 12 تا 16 روز قبل از نخستین دوره قائدگی بعدی هم بدست آورید.

 

زمان تخمک گذاری , تخمک گذاری , علائم تخمک گذاری

زمان تخمک گذاری

 

​​​​​​​اهمیت زمان تخمك گذاری

طول عمر تخمك بعد از تخمك گذاری بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت است و پس از آن تخمك تجزیه می شود و بارور نخواهد شد. لقاح باید در مدت زمان ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از تخمك گذاری اتفاق بیفتد، به همین علت برای افزایش شانس باروری در هر دوره از تخمك گذاری لازم است زمان تخمك گذاری، اسپرم ها در آن محل حضور داشته باشند تا بتوانند تخمك را بارور کنند. به همین علت، فهمیدن این مسئله که آیا تخمك گذاری انجام گردیده است و دقیقاً در چه زمانی انجام می شود، به زن و مرد کمک می کند که برای حامله شدن در زمان های درست نزدیکی جنسی داشته باشند.

 

توجه به علایم تخمك گذاری و ثبت دمای پایۀ بدن، ترشحات و زمان آغاز قاعدگی و طول دورۀ آن به زن کمک می کند که مدت زمان مرحلۀ لوتئال خود را تعيين کند. دانستن طول مرحلۀ لوتئال که دورۀ بعد از رها شدن تخمك تا آغاز قاعدگی است، به او کمک می کند که بداند چه موقعی باید در انتظار آغاز عادت ماهانۀ خود باشد و زمان های باروری خویش را که شانس حامله شدن در آن هنگام بالاست، به دقت بشناسد. همچنين او میتواند بدرستی بداند که چه زمانی باید در انتظار جواب مثبت تست حاملگی باشد.

 

علایم تخمك گذاری چیست؟

علایم شایع بیانگر تخمك گذاری موارد زیر هستند:

 

تغيير ترشحات گردن رحم:

در حین یا درست قبل از تخمك گذاری، ترشحات گردن رحم معمولاً ظاهری مثل سفیده تخم مرغ بخود می گیرد. ولی البته ظاهر این ترشحات، از خانمی به خانم ديگر متفاوت است.

 

جهش در درجه حرارت پایه ای بدن:

درجه حرارت بدن که در ابتدای صبح بعد از بلند شدن از خواب اندازه گرفته شده باشد، میتواند بیانگر آن باشد که شما تازه تخمك گذاری نموده اید. در اکثر خانم‌ها ، قدری مانده به تخمك گذاری، درجه حرارت بدن، کمی افت می کند. آنگاه افزایش حاد درجه حرارت بدن پیش می آید، که نشان می دهد تخمك گذاری، تازه رخ داده است.

 

دیگر علایم:

علامت های دیگری هم برای تخمك گذاری وجود دارند که آن ها را ثانوی محسوب می کنند، زیرا در همه خانم‌ها یا تعداد زيادي از آن ها دیده نمی شود؛ از جمله لکه بینی، حساسیت پستان ها، دل درد، آروغ زدن، افزایش آلرژی در احساس های مختلف و تقویت میل جنسی.

 

به چه دلیل کیفیت تخمك ها مهم است؟

سنگ بنای باروری سالم، سلامت تخمك های شماست که بر احتمال بارور سازی آنها تأثير می گذارد و همچنين احتمال باردار شدن را تعيين می کند. در سال های قبل گفته می شد که سلول های تخمك ها در طی سالهای زندگی اصلاً تولید نمی شوند و در زمان جنینی همه آن ها تولید نمی شدند بلکه تنها بارور و رها سازی می شوند.

 

با این حال اکنون ثابت شده که سلول های تخمدان این توانایی را دارند که خودشان در طی سالها تخمك های بیشتری را تولید کنند.سن تاثیری بر مرغوبیت تخمك ها دارد. تخمدان تخم را می گیرد، همان طور که بزرگتر می شوید، تخمدان فضای قابل دوام و بهینه ای برای تخمك گذاری فراهم می کند تا آن ها را حفظ کنند.شما میتوانید یک تخمدان سالم با رژیم غذایی، خوردن مکمل ها و گردش خون افزایش یافته در سیستم تولید مثل خود داشته باشید.

 

یک گردش 90 روزه برای یک تخمك طول میکشد تا برای تخمك گذاری آماده شود ؛ پیش از این که به بلوغ کامل برسد عوامل مفسد و عوامل ناسالم هم آنرا تحت‌تأثیر قرار می دهند.

 

زمان تخمک گذاری , تخمک گذاری , علائم تخمک گذاری

زمان تخمک گذاری برای بارداری

 

تقویت تخمك گذاری با راهکارهای موثر و تغذیه مناسب

 

1. جریان خون و اکسیژن زایی مناسب:

کاهش جریان خون به دلیل کم ورزش کردن، کم‌ابي و غلظت خون میتواند جریان خون غنی از اکسیژن را برای سلامتی تخمک و تخمدان سالم محروم کند.ننوشیدن آب کافی میتواند جریان خون را در سیستم تولید مثل مختل کند. هرروز آب بنوشید و از یک برنامه روتین ورزشی پیروی کنید که شامل راه رفتن، دویدن یا یوگا برای تحریک گردش خون تازه به سلول ها در تخمدان ها و رحم است.

 

2. ماساژ باروری:

ماساژ شکمی یکی از بهترین شیوه های درمانی است که جریان خون را به رحم و تخمدان افزایش می دهد و جریان خون اکسیژن دار تازه را هم زیاد می کند و خون راکد را از بین می برد. درمانگری که تخصص باروری است را پیدا کنید و ماساژ خود را از روز پس از پایان پریودتان شروع نموده و تمام طول ماه را ادامه دهید.توصیه می شود دست کم چهار ماساژ در هفته داشته باشید.

 

3.تعادل هورمونی

استرس، رژیم غذایی نامناسب و ديگر بیماری های سبک زندگی سبب عدم تعادل در هورمون ها می شود.این سبب می شود که تخمك خنثی شود، چرخه باروری اش قطع شود و تخمك گذاری اتفاق نیفتد.سعی کنید استرس کمتری داشته باشید و رژیم غذایی سالم داشته باشید تا تعادل هورمونی و یک سیستم غدد درون ریز را در زمان تلاش برای باردار شدن کسب کنید.

 

4. غذاهای مغذی:

رژیمی که غنی از اسید فولیک باشد، تخمدان را پشتیبانی می کند و همچنين تخم های سالم تولید می کند.مطمئن شوید که سبزیجات برگ دار، محصولات لبنی و ماهی را در رژیم غذایی خویش دارید تا از سلامت تخمك هایتان پشتیبانی کنید.

 

چه موقع باید با پزشک صحبت کنید؟

درصورتی که قصد باردار شدن دارید، باید از قبل با پزشک تان مشاوره و صحبت کنید. پزشکان دربارۀ شیوه های پیگیری روند تخمك گذاری و دفعات نزدیکی به شما اطلاعاتی میدهند که امکان حامله شدن را افزایش می دهد. ضمن این که آن ها در تشخیص موارد و علایم غیرعادی روند تخمك گذاری هم باتجربه هستند و شما را تحت نظر خواهند گرفت.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو