زندیه: متولیان پای بازار را به جشنواره مد و لباس فجر باز کنند / جوان‌گرایی اولویت باشد

82

1398/9/24

12:20


سیامک زندیه چهره پیشکسوت بخش تولید در عرصه پوشاک جشنواره بستری مناسب برای به اشتراک گذاشتن آراء، سلیقه‌ها، دانش‌ها و تجربیات متعدد است و بدون شک فراخوانی که با تکیه بر این موارد تنظیم شود، می‌تواند در ادامه خروجی قابل قبولی داشته باشد.

زندیه: متولیان پای بازار را به جشنواره مد و لباس فجر باز کنند / جوان‌گرایی اولویت باشد

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سیامک زندیه فعال بخش تولید عرصه پوشاک در کشور از دهه 40 تاکنون درباره لزوم توجه به برخی بایدها و نبایدها پیش از انتشار نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تجربه برگزاری این رویداد طی سال‌های اخیر نشان داده است که بازار همچنان با آن بیگانه است و نه‌تنها تبلیغات مؤثری برای جلب نظر بازار به سمت این جریان فرهنگی و هنری وجود نداشته که چه‌بسا بازار هم دلیلی برای همراهی با این جریان احساس نکرده است.

زندیه با اشاره به اینکه جشنواره مد و لباس فجر باید در مقام یک پیونددهنده میان چندین بخش ظاهر شود، اذعان داشت: این وظیفه مدیران و متولیان برگزاری جشنواره است که پای بازار را هم به این جریان باز کند چرا که معتقدم جشنواره باید محل تلاقی دانشگاه، صنعت، بازار و مخاطب باشد.

این پیشکسوت عرصه تولید پوشاک در ادامه تصریح کرد: بارها شنیده‌ام که حتی طراحان به دلیل کپی شدن آثارشان در جشنواره از حضور امتناع می‌کنند اما برگزارکنندگان باید بدانند با ایجاد ارتباط مؤثر میان طراح و بخش تولید خواهند توانست این دلهره را از طراح دور کرده و او را با علم به برقراری این پیوند ارزشمند فرابخوانند.

زندیه در ادامه به موضوع نگاه فصلی به عرصه مد و لباس کشور در جریان برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: مد و لباس مقوله‌ای فصلی بوده که در گروه‌های سنی مختلف، هم‌زمان با تغییر فصل‌ها، نیاز به تهیه پوشاک جدید احساس شده اما نکته قابل‌توجه در خلال برگزاری جشنواره مد و لباس فجر این است که این رویداد هرگز با این نگاه اقدام به جلب مشارکت فعالان نکرده و بیشتر به‌مثابه نمایشگاهی بهاره و تابستانه در ژانر لباس اجتماع به نمایش آثار دست‌زده است.

او افزود: نگاه تک‌سویه به بزرگ‌ترین رویداد کشور در حوزه مد و لباس خودبه‌خود طیف وسیعی از مخاطبان را از گردونه حذف کرده است و این‌گونه می‌شود که با گذشت هشت دوره از جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، همچنان از این رویداد غافل بوده و به‌هیچ‌عنوان متوجه مدسازی یا ترندسازی این جریان نیستند.

زندیه در ادامه به موضوع جوان‌گرایی در بستر جشنواره فجر اشاره و تصریح کرد: سال‌ها است که در امر برگزاری این رویداد با چهره‌هایی مواجه هستیم که هر آنچه تجربه داشته‌اند در اختیار  این رویداد قرار داده‌اند و این امر نشان از آن دارد که در تمام این سال‌ها از مسئله کشف استعدادهای جوان و نو در این عرصه به‌منظور مدیریت، سیاست‌گذاری و داوری آثار غافل بوده‌ایم، اما همان‌طور که ما در بازار و بخش تولید از جایی به بعد، کار را به جوان‌ترها واگذار می‌کنیم، این اتفاق باید در سطوح مدیریتی و برگزاری رویدادهای دولتی نیز رقم خورد.

او در خاتمه اذعان داشت: جشنواره بستری مناسب برای به اشتراک گذاشتن آراء، سلیقه‌ها، دانش‌ها و تجربیات متعدد است و بدون شک فراخوانی که با تکیه بر این موارد تنظیم شود، می‌تواند در ادامه خروجی قابل قبولی داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو