چطور کسب‌ و کار اینترنتی خود را با کمترین هزینه به ثمر برسانیم؟

منبع: نمکستان

119

1398/9/24

16:40


چطور کسب‌ و کار اینترنتی خود را با کمترین هزینه به ثمر برسانیم؟ نمکستان : بنجامین فرانکلین جمله معروفی دارد که می‌گوید: «پولی که پس‌انداز می‌کنید پولی است که زنده کرده‌اید». در زبان خودمان نیز این ضرب‌المثل را به کرّات شنیده‌ایم که «قطره‌قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود». چنین عبارات حکیمانه‌ای برای افرادی که دستی […]

چطور کسب‌ و کار اینترنتی خود را با کمترین هزینه به ثمر برسانیم؟

چطور کسب‌ و کار اینترنتی خود را با کمترین هزینه به ثمر برسانیم؟

نمکستان : بنجامین فرانکلین جمله معروفی دارد که می‌گوید: «پولی که پس‌انداز می‌کنید پولی است که زنده کرده‌اید». در زبان خودمان نیز این ضرب‌المثل را به کرّات شنیده‌ایم که «قطره‌قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود». چنین عبارات حکیمانه‌ای برای افرادی که دستی بر آتش کسب‌وکار و به‌خصوص کارآفرینی در دنیای وب دارند و همیشه به دنبال روش‌های کارآمد و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای رشد و پیشرفت کسب‌وکار خود هستند، معنای خاصی پیدا می‌کند. از طرفی، همیشه در مسیر کارآفرینی و پیشبرد اهداف کسب‌وکار، تجربه‌های جدیدی رقم می‌خورد که متأسفانه بسیاری از آن‌ها باعث اتلاف وقت و پول می‌شود.در این مطلب با ارائه چند نکته ساده اما مؤثر در زمینه فروش آنلاین و سئو، به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید با برداشتن گام‌هایی صحیح و البته صرف کمترین هزینه، به بیشترین سودآوری برسید.

۱. فقط روی تبلیغات دسکتاپ سرمایه‌گذاری کنید

این روزها تبلیغات موبایلی محبوبیت قابل‌توجهی به دست آورده که البته غیرمنطقی هم نیست؛ چراکه منبع نزدیک به ۶۰ درصد ترافیک وب‌سایت‌ها دستگاه‌های همراه یا موبایل است. با توجه به این آمار، فراهم آوردن یک تجربه کاربری فوق‌العاده و یک فرآیند خرید و پرداخت راحت و بی‌دردسر برای کاربران موبایل یک ضرورت غیرقابل‌انکار است.

با این‌ وجود، آمار و ارقام گردآوری‌شده از برندهای تجاری ایالات‌متحده در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که نرخ تبدیل ترافیک دسکتاپ (رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ) ۳.۵۵ درصد و نرخ تبدیل گوشی‌های هوشمند ۱.۱۵ درصد بوده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، میزان تبدیل دسکتاپ تقریباً سه برابر موبایل است. درواقع، بسیاری از مردم تحقیق و بررسی‌های خود را از طریق موبایل انجام می‌دهند، اما برای انجام عمل نهایی از رایانه استفاده می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از کارآفرینان و افرادی که به‌تازگی به دنیای کسب‌وکار قدم گذاشته‌اند، بودجه لازم به‌منظور هزینه کردن برای افرادی که در مرحله «تحقیق» به سر می‌برند را در اختیار ندارند؛ بلکه برای رشد سریع‌تر با حداقل هزینه به مشتریانی نیاز دارند که همین الآن دست‌به‌نقد و آماده خرید هستند. اگر شما هم به دنبال صرفه‌جویی هستید، تارگتینگ (Targeting) یا هدف‌گیری تبلیغات خود را فقط به کاربران دسکتاپ محدود کنید تا هزینه‌های کلی برای جذب هر مشتری کاهش پیدا کند.

چطور کسب‌ و کار اینترنتی خود را با کمترین هزینه به ثمر برسانیم؟

۲. کمپین‌های فروش خود را بخش‌بندی کنید

فرض را بر این بگیریم که شما در فروشگاه اینترنتی خودتان محصولات ۱۰ برند مختلف را عرضه می‌کنید و مجموع محصولات شما به ۱۰۰ کالا می‌رسد. در این حالت، اطلاع از عملکرد هر برند می‌تواند به نفع شما باشد.

حال تصور کنیم که همه محصولات و برندها را در قالب یک کمپین فروش گروه‌بندی یا اصطلاحاً «بخش‌بندی» (Segmentation) کرده‌اید. در این صورت اگر همه کلیک‌ها روانه یک یا چند محصول خاص شده باشد نمی‌توانید تصویر درستی از وضعیت فروش برندهای مختلف داشته باشید. این اشتباهی است که بسیاری از افراد مبتدی در فروش محصولات مختلف به آن دچار می‌شوند.

کاری که باید انجام بدهید این است که برای هر برند یک کمپین مجزا در نظر بگیرید تا بتوانید عملکرد برندهای مختلف را با هم مقایسه کنید. چنین سیاستی به شما در تصمیم‌گیری برای تخصیص بودجه و سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی گروه‌های برتر و پربازده‌تر کمک خواهد کرد.

۳. از هدف‌گیری مجدد و هدف‌گیری مجدد دینامیک کمک بگیرید

همان‌طور که در ابتدای این مطلب ذکر کردیم، نرخ تبدیل سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۶ در ایالات‌متحده برای دسکتاپ ۳.۵۵ درصد و برای موبایل ۱.۱۵ درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد که تقریباً ۹۷ نفر از هر ۱۰۰ بازدیدکننده هر وب‌سایت، بدون انجام خرید از سایت خارج می‌شوند.

طبیعتاً ازآنجایی‌که معمولاً تبلیغ کردن ارزان تمام نمی‌شود، باید به دنبال افزایش نرخ تبدیل ترافیکی باشید که راهی وب‌سایت شما می‌شود.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر کاربری که به دنبال خرید محصول خاصی است، وارد وب‌سایت شما شود و بدون خرید آن را ترک کند، این عدم خرید لزوماً به معنی بی‌علاقگی وی به خرید محصول موردنظر نیست؛ بلکه چه‌بسا ناگهان اتفاقی افتاده باشد که فرصت تکمیل فرآیند خرید را از آن شخص سلب کرده باشد؛ به همین دلیل استفاده از Retargeting یا هدف‌گیری مجدد ضروری است. در این حالت، هنگامی‌که شخصی بدون انجام عمل موردنظر (تبدیل) از سایت خارج می‌شود، کدی موسوم به «پیکسل» برای او تخصیص داده شده و ذخیره می‌شود. از طریق همین کد کاربر موردنظر را به‌طور خودکار دنبال می‌کنید و تبلیغات متناسب را مجدداً در موقعیت‌های مختلف برای وی به نمایش درمی‌آورید. درنتیجه، برند شما در ذهن آن مشتری بالقوه می‌ماند و احتمال تبدیل و خرید وی افزایش پیدا می‌کند.

۴. از تاثیر هدیه دادن غافل نشوید

یکی از روش‌های مؤثر و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه برای جلب نظر مشتری، هدیه دادن در صورت خرید تا یک محدوده مشخص است. مثلاً «با خرید یک فلش ۱۰۰ هزارتومانی یک تبدیل OTG رایگان دریافت کنید»، یا «ارسال رایگان برای خریدهای بالای ۲۰۰ هزار تومان». نه آن تبدیل OTG و نه ارسال پستی رایگان هزینه زیادی ندارد؛ اما در عمل با کاهش هزینه‌های مشتری، باعث افزایش فروش و سود کلی شما می‌شود.

چطور کسب‌ و کار اینترنتی خود را با کمترین هزینه به ثمر برسانیم؟

۵. روی سئو سرمایه‌گذاری کنید

یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید: «بهترین زمان برای کاشتن یک درخت ۲۰ سال قبل بوده و بهترین زمان بعدازآن، همین حالاست.»

به‌منظور موفقیت بیشتر، یک سال قبل از شروع به کار وب‌سایت و کسب‌وکار خود، سرمایه‌گذاری بر روی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا سئو را آغاز کنید. تمام ‌کاری که برای شروع باید انجام بدهید این است که هر چه سریع‌تر یک صفحه اصلی برای وب‌سایتتان طراحی کنید تا بتوانید از وب‌سایت‌های معتبر بک لینک بگیرید. در این راستا مثلاً می‌توانید برای سایت‌های شناخته‌شده مطلب بنویسید. هنگامی‌که به‌طور طبیعی جایگاه خوبی در نتایج جستجو به دست می‌آورید، علاوه بر اینکه از رقبا جلو می‌افتید دیگر لازم نیست که برای تبلیغات کلیکی هزینه کنید.

۶. از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید

آمار و ارقام مستدل موجود حاکی از بازده ۳۸ دلاری ایمیل مارکتینگ در ازای هر یک دلار هزینه است؛ بنابراین کسب‌وکار اینترنتی شما باید همیشه و هرروز به دنبال بهره‌برداری از مزایای این کانال بازاریابی دیجیتال مقرون‌به‌صرفه و مطمئن باشد.

در این راستا ابتدا باید فهرستی از آدرس‌های ایمیل متناسب با کسب‌وکار خود تهیه کنید. برای دریافت آدرس ایمیل مراجعه‌کنندگان از فرم ثبت آدرس به همراه مشوق‌های جذاب و واقعی استفاده کنید. مثلاً فرمی برای شرکت در قرعه‌کشی دریافت رایگان یکی از محصولاتتان طراحی کنید که نیاز به ثبت و تأیید آدرس ایمیل متقاضی دارد. علاوه بر آدرس مشتریان بالقوه، اطمینان پیدا کنید که آدرس درست و به‌روز مشتریان فعلی خود را نیز در اختیار دارید.

به خاطر داشته باشید که دریافت آدرس ایمیل فقط اولین قدم محسوب می‌شود. در ادامه باید ایمیل‌های باکیفیت و متناسبی را تهیه و ارسال کنید که به مذاق مخاطب خوش می‌آیند. به‌علاوه، برنامه ایمیل مارکتینگ خود را به نحوی تنظیم کنید که ۷۰ درصد ایمیل‌ها محتوا محور و برای مشتری ارزش‌آفرین باشند. ۳۰ درصد دیگر ایمیل‌ها را می‌توانید به تلاش در جهت فروش محصولات موردنظر اختصاص بدهید.

حرف آخر

قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی اینترنتی و ورود به دنیای کسب‌وکار اینترنتی معمولاً به معنی به‌جان‌خریدن مشکلات و هزینه‌های اولیه فراوانی است که بی‌توجهی به هر یک از آن‌ها می‌تواند عامل به شکست انجامیدن یک کسب‌وکار نویدبخش و خوش‌آتیه باشد. با توجه به نکات و روش‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید قدم مثبتی در جهت کاهش هزینه‌ها و کارآمدتر کردن هرچه بیشتر کسب‌وکار خود بردارید. همچنین مقالات تخصصی مدیروب که در وب سایت آن منتشر شده‌ است، می‌تواند چراغ راهگشای شما در این زمینه باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو