لتروزول چه کمکی به بارداری می کند؟

منبع: نی نی بان

408

1398/3/21

10:33


سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من 23 سال دارم. حدود 8 ماه پیش یک سقط 2 قلویی داشتم. دکترم گفت دوباره حامله بشوم. آزمایش سلامت هم دادم. پریودم منظم است ولی دکترم به من قرص لتروفم لتروزول 2/5 میلی گرم داده که از روز پنجم قاعدگی استفاده کنم. می خواستم بدانم این قرص چه کمکی به بارداری می کند. اصلا لازم است مصرف بشود یا نه؟ آیا این دارو باعث کیست نمی شود؟

 
پاسخ دکتر فرشته دانشمند، جراح و متخصص زنان و زایمان: 
خیر داروی لتروزول اصلا مشکل کیست ایجاد نمی کند. معمولا قرص لتروزول را برای خانم هایی تجویز می کنند که مدتی است اقدام به بارداری کردند ولی باردار نشدند. این قرص هیچ ارتباطی به سقط هم ندارد. توصیه می کنم از همین الان جلوگیری نکنید تا ببینید بدون دارو باردار می شوید یا خیر.
اگر باردار نشدید از قرص لتروفم لتروزول استفاده کنید. این قرص هیچ عوارضی خاصی به ویژه تحریک ایجاد کیست ندارد. حتی برای کسانی که تخمدان های پر کیست هم دارند، تجویز می شود. در واقع این ها داروهای تحریک تخمک گذاری هستند. به همین دلیل به آنها داروهای پیشرو نیز می گویند.
 

لتروزول چه کمکی به بارداری می کند؟

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
لتروزول (فمارا) نوعی قرص خوراکی برای تحریک تخمک گذاری در افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک و نازاییِ با دلایل نامعلوم است. 
با وجود آنکه این دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان داروی سرطان سینه به تایید رسیده اما متخصصان نازایی از این دارو به عنوان داروی باروری استفاده می‌کنند چون عوارض جانبی آن نسبت به کلومیفن (کلومید) کمتر است. 
با این حال، کلومیفن همچنان اصلی‌ترین داروی درمان زنان مبتلا به سندورم تخمدان پلی کیستیک است.

احتمال بارداری موفق با لتروزول چقدر است؟
نتایج مطالعات نشان می‌دهد نرخ بارداری برای این زنان با قرص فمارا بسیار بیشتر است. همچنین در حالت مقاومت به کلومیفن یعنی در حالتی که با وجود افزایش دوز مصرف کلومیفن حداقل بعد از سه دوره درمان نتوانسته تخمک گذاری را تحریک کند از لتروزول استفاده می‌شود.

زمان و دوز مصرف قرص لتروزول چیست؟
زمان مصرف و میزان مصرف لتروزول را پزشک تعیین می‌کند. بسته به زمانی که پریود شروع می‌شوید پزشک زمان شروع مصرف را مشخص می‌نماید. درمان در 5 روز متوالی انجام می‌شود.
بعضی از متخصصان نظرشان این است که مصرف قرص باید در روز 3 تا 7 قاعدگی انجام شود. بعضی دیگر معتقدند، از روز پنجم تا نهم قاعدگی باید مصرف شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد نتیجه در دو حالت تقریبا یکسان است. 

لتروزول چه کمکی به بارداری می کند؟

 
بسته به زمان شروع مصرف قرص، زمان آغاز رابطه جنسی 
اگر درمان در روز سوم قاعدگی شروع شود، تخمک گذاری بین روز 14 تا 17 چرخه قاعدگی انجام می‌شود. 
در این حالت، رابطه جنسی باید در فاصله روزهای 11 تا 18، هر روز یا یک روز در میان انجام شود. اگر درمان قاعدگی در روز 5 آغاز شود احتمالا بین روز 16 تا 19 تخمک گذاری خواهید داشت و در این حالت رابطه جنسی باید بین روز 13 تا 21 شروع شود.
برای تشخیص بهتر زمان تخمک گذاری می‌توانید از کیت تخمک گذاری استفاده کنید. از زمانی که درمان تمام می‌شود باید تست تخمک گذاری را انجام دهید تا جواب مثبت شود که نشان می‌دهد نزدیک زمان تخمک گذاری هستید. و باید رابطه جنسی را شروع کنید.
قرص لتروزول را می‌توان برای درمان نازایی به شیوه آی یو آی استفاده کرد. گاهی کلومیفن همراه با لتروزول تجویز شده و همراه با هم در یک روز مصرف می‌شود.

عوارض جانبی لتروزول چیست؟
لتروزول از طریق کاهش سطح استروژن باعث تحریک تخمک گذاری می‌شود. سطح پایین استروژن به هر صورتی که باشد باعث می‌شود فرد علائم داشته باشد. مهمترین عوارض جانبی به شرح زیر است:
- خستگی؛
- سرگیجه؛
- سردرد؛
- ورم؛
- گُر گرفتگی؛
- تعریق شبانه؛
- تاری دید؛
- ناراحتی معده؛
- درد پستان؛
- مشکل برای خوابیدن؛
- لکه بینی یا خونریزی غیر نرمال قاعدگی.

رابطه قرص لتروزول و دوقلوزایی چیست؟
خطر بارداری دوقلویی و چند قلویی با لتروزول نسبت به کلومیفن کمتر است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر دچار تاری دید یا هر مشکل حاد دیگر شدید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. ممکن است خانم‌ها دچار عارضه‌ای به نام سندروم تحریک بیش از حد تخمدان بشوند، که با علائمی مثل ورم تا اسهال تا تنگی نفس شدید و درد سینه ظهور می‌کند. البته این اتفاق خیلی نادر است.
اگر چه اولین خط درمان برای کمک به تخمک گذاری کلومیفن است که با تحریک تخمک‌گذاری می تواند باعث افزایش احتمال باروری شود، اما امروزه برای تحریک تخمک گذاری، لتروزول اغلب به جای کلومیفن تجویز می شود و اثرات قابل قبولی در افزایش باروری دارد.
اگر لتروزول را با کلومیفن مقایسه کنیم خواهید دید که لتروزول در مقایسه با کلومیفن، فولیکولهای بالغ با کیفیت بهتر را ایجاد می کند و همین فولیکولهای باکیفیت نسبت چند قلوزایی را کمتر نموده و احتمال باروری بالاتری را در مقایسه با تجویز کلومیفن خواهد داشت.

لتروزول چه کمکی به بارداری می کند؟

 
اثربخشی در باروری بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک 
درمان با لتروزول در بیماران مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک که اغلب دچار عدم تخمک گذاری در سیکل های ماهیانه خود هستند، اثر بخش تر از کلومیفن است. زیرا تجویز لتروزول باعث ایجاد قاعدگیهای یک تخمکی بیشتر و همچنین افزایش ضخامت آندومتر می شود. 

آیا مصرف لتروزول به تنهایی می تواند در افزایش باروری کفایت کند؟
- لتروزول را می توان به تنهایی و یا همراه گونادوتروپین برای تحریک تخمک‌گذاری در IUI و IVF به‌کار برد.
- این دارو علی الخصوص در افرادی که به درمان اولیه با کلومیفن یا گونادوتروپینها مقاومند استفاه می شود.
- لتروزول برای تحریک تخمک‌گذاری در بیماران سرطانی مانند سرطان پستان و تخمدان نیز کاربردیست
- زیرا بر خلاف دیگر داروها سطح استروژن خون را بالا نمی‌برند.
- لتروزول اغلب جهت حفظ باروری در بیماران همراه با دوز کم از گونادوتروپین‌ها استفاده می شود.

طریقه مصرف لتروزول برای تحریک تخمک گذاری
برای اثر بخشی لتروزول می باید قرص از روز سوم پریود مصرف شود و تا 5 روز مصرف این قرص ادامه یابد.
در واقع مصرف دارو از روز 3 تا 8 سیکل قاعدگی خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو