ترک این عادت غلط با ارتودنسی

55

1398/9/24

16:58


استاد ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ارتودنسی در کودکان برای درمان ناهنجاری‌های دندانی و فکی و برای ترک عادت‌هایی مثل مکیدن انگشت، رانش زبان و تنفس دهانی استفاده می‌شود.

ترک  این عادت غلط با  ارتودنسی

به گزارش بهداشت نیوز: عبدالرضا جمیلیان متخصص ارتودنسی دارای فلوشیپ تخصصی جراحی ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت درباره ارتودنسی و انواع آن گفت: زمانی که می‌خواهیم فکین را حرکت دهیم به بیماران توصیه ارتودنسی و زمانی که بخواهیم دندان‌ها را حرکت دهیم ارتودنسی ثابت را انتخاب می‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی افزود: نوع ناهنجاری تعیین می‌کند که چه دستگاهی به بیمار داده شود، ارتودنسی ثابت کمی گران‌تر از متحرک است و دو شکل مختلف دارد و تفاوت این دو تنها در ظاهر است و از نظر کیفیت و طول درمان مشابه هم هستند.

جمیلیان ادامه داد: هر دو دستگاه ارتودنسی ثابت‌اند که یک مدل از دستگاه ارتودنسی فلزی است که امروزه دستگاه‌های سفید شفاف همرنگ دندان  نیز به بازار آمده است.

استاد بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد درباره انحراف فک و درمان آن گفت: چنانچه انحراف فک در سنین کودکی تشخیص داده شود و در همان سنین درمان شود می‌توان با ارتودنسی آن را درمان کرد، اما در صورتی‌که درمان در سنین بالاتر به خصوص بعد از بلوغ انجام شود نیاز به درمان ارتودنسی همراه با جراحی است.

جمیلیان درباره تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان افزود: ارتودنسی در کودکان دارای شرایط و ویژگی‌های منحصر به فردی می‌باشد که با ارتودنسی در بزرگسالان متفاوت است، به دلیل رشد دائمی و پیوسته کودکان، برخی مشکلات دندانی و فکی ممکن است در آنها ایجاد شود.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی افزود: این مشکلات یا منشا ژنتیکی دارند و یا در اثر عادات بد مثل مکیدن انگشت ایجاد می‌شوند، در حالت عادی، از خانواده‌ها درخواست می‌شود تا کودکان خود را در سنین ۸ تا ۱۰ سالگی برای انجام معاینات دندانی و فکی، نزد یک متخصص ارتودنسی ببرند.

متخصص ارتودنسی دارای فلوشیپ تخصصی جراحی ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت ادامه داد: در این سنین به دلیل رشد کافی دندان‌های شیری و جایگزینی آنها با دندان‌های دائمی، در صورتی که کودک دارای مشکلات دندانی شدید باشد و متخصص ارتودنسی تشخیص بدهد که این مشکلات می‌تواند در عملکرد طبیعی دندان‌های بیمار تاثیر بگذارد و یا باعث پوسیدگی زود هنگام دندان‌ها شود، از روش‌های درمانی ارتودنسی در کودکان استفاده می‌شود.

جمیلیان گفت: در سنین کودکی، به دلیل امکان رشد استخوانی در آنها بسیاری از این مشکلات در مدت کوتاه‌تری قابل درمان است. بسیاری از مشکلات و  بیماری‌های دندانی و فکی، در دوران کودکی در مراحل اولیه خود هستند و به دلیل وجود امکان رشد استخوانی و دندانی، اصلاح این ناهنجاری ها با ارتودنسی در کودکان سریع تر و راحت تر است.

وی با اشاره به اینکه از ارتودنسی در کودکان  برای پیشگیری از مشکلات احتمالی از دست دادن زود هنگام دندان‌های شیری نیز استفاده می‌شود، در این حالت به دلیل افتادن زود هنگام دندان و عدم رشد دندان دائمی، یک فضای خالی در دندان‌ها ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث جا به جایی و به هم ریختگی کلیه دندان‌ها شود.

جمیلیان تاکید کرد: علاوه بر کاربرد ارتودنسی در کودکان برای درمان ناهنجاری‌های دندانی و فکی، از درمان ارتودنسی برای ترک عادت‌هایی مثل مکیدن انگشت، رانش زبان و تنفس دهانی استفاده می‌شود.

 

منبع: آنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو