غذاهای محلی اصفهان | خوشمزه ترین غذاهای سنتی اصفهان کدام است؟

غذاهای محلی اصفهان | خوشمزه ترین غذاهای سنتی اصفهان کدام است؟


منبع: همگردی

242

1398/9/24

17:05


افرادی که قصد مسافرت دارند، معمولاً برای سفر خود برنامه ریزی می کنند. در این بین یکی از مسائلی که با آن روبرو هستند، مسئله غذا و خوراکی است. خیلی از افراد برای خودشان غذاهایی را آماده می کنند تا در مسیر رسیدن به مقصد مورد نظر آن را میل نمایند. بعضی از افراد هم هستند که از رستوران هایی که در طول مسیرشان قرار گرفته غذای مورد نیاز خود را تهیه می کنند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که وقتی شما به یک شهر یا روستا سفر می کنید، مسلماً این مناطق دارای غذاهای سنتی بسیار خوشمزه و لذیذ است. توصیه می کنیم از غذاهای سنتی منطقه ای که به آن سفر کرده اید؛ غافل نشوید. چرا که هر شهری یا روستایی در هر نقطه ای از جهان، غذاهای سنتی خاص دارد که ویژه همان منطقه است. غذاهایی که بخشی از فرهنگ آن منطقه را نشان می دهند. شهر اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست. تعداد غذاهای سنتی اصفهان بسیار زیاد است اما شاید بیشتر مردم تنها از میان غذاهای محلی اصفهان نام بریانی و خورشت ماست را شنیده باشند. همگردی در این یاداشت سعی دارد شما را با غذای اصفهان آشنا کند.

غذاهای سنتی اصفهان

غذای اصفهان

خورشت ماست

این غذای لذیذ یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که طرفداران خودش را دارد و در ردیف غذاهای محلی اصفهان قرار می گیرد. این غذا بیشتر در جشن های رسمی سرو می شود و البته باید بگوییم که آن را به عنوان غذای اصلی نمی شناسند و معمولا از آن به عنوان دسر استفاده می شود. باز هم همه این موارد بستگی به سلیقه شما دارد. در هر صورت تصمیم با خودتان است شاید شما هم تمایل داشته باشید در مورد ترکیبات و مواد موجود در این غذای اصفهان اطلاعات بیشتری داشته باشید که ما در ادامه شما را با این غذای اصفهان بیشتر آشنا می کنیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت ماست
زعفران و گلاب، ماست چکیده، زرده تخم مرغ، به مقدار لازم زردچوبه، گوشت گردن گوسفند، خلال پسته و بادام و مقداری زرشک برای تزیین غذا و البته پیاز هم فراموش نشود.
لازم است بگوییم در گوشتی که برای تهیه این غذای اصفهان استفاده می کنید؛ نباید هیچ استخوانی وجود داشته باشد. این نکته مهمی است که حتماً باید لحاظ شود.

روش تهیه خورشت ماست به شرح زیر می باشد

برای درست کردن این غذای خوشمزه ابتدا ماست و تخم مرغ را با هم ترکیب کرده و در یک ظرف می ریزیم، سپس گوشت و پیاز پخته شده را با هم می کوبیم و به همراه زردچوبه به ترکیبی که از قبل تهیه کرده ایم، اضافه می کنیم. در نهایت آن را بر روی شعله گاز قرار می دهیم تا مراحل پخت را به طور کامل طی کند پس از اینکه غذا آماده شد آن را با خلال بادام و پسته و همچنین زرشک به شکل زیبایی با توجه به سلیقه خود تزئین می کنیم. برای اینکه این غذا عطر خوشی داشته باشد می توان به آن گلاب و زعفران اضافه کرد.

کجا ها می توان خورست ماست خوشمزه را نوش جان کرد؟

در سفر به شهر اصفهان قطعاً رستوران های بسیاری را در طول مسیر تان خواهید دید که غذاهای سنتی اصفهان در آنها پخته می شوند. اما ما در این مقاله قصد داریم یک رستوران را به شما معرفی کنیم که خورشت ماست را با روش خاصی آماده می کند و همچنین غذاهای لذیذ بسیاری در آنجا آماده می شود. پیشنهاد ما به شما رستوران شهرزاد است. این رستوران ویژگی های خاص بسیاری دارد که از جمله آن طراحی های خاصی است که بر روی دیوارهایش وجود دارد و شما به محض ورود به این مکان، مجذوب این طرح ها خواهید شد. در تزئینات رستوران شهرزاد شیشه های رنگی بسیاری به کار رفته و بر روی دیوارها نقش های میناتور رسم شده که همه این ویژگی ها زیبایی این رستوران را دو چندان نموده است.

خورشت ماست یکی از غذاهای اصیل و سنتی استان اصفهان

حلیم بادمجان

علاوه بر خورشت ماست، یکی دیگر از غذاهای محلی اصفهان که بسیار لذیذ و خوشمزه و پرطرفدار است، حلیم بادمجان نام دارد. به جرأت می توان گفت حلیم بادمجان یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که ما می توانیم به شما معرفی کنیم. از جمله مواد لازم برای تهیه این غذای اصفهان باید به سیر، بادمجان، کشک، گوشت، نعناع، برنج، نمک وفلفل و زردچوبه به میزان لازم اشاره کرد.

روش تهیه حلیم بادمجان چگونه است؟

برای آماده کردن این غذای اصفهان ابتدا بادمجان ها را سرخ می کنیم و در یک ظرف می ریزیم. سپس گوشت را همراه با مقداری زردچوبه و پیاز تفت داده تا به خوبی پخته شود. پس از آن برنج از قبل ساخته شده را با آن مخلوط می کنیم و در انتها همه آنها را در یک ظرف می ریزیم و بادمجان های از قبل سرخ شده را همراه با موادی که ذکر شد به طور ماهرانه ای می کوبیم، در آخر می توانیم کشک را به آن اضافه می کنیم. قابل ذکر است که برای تزئین می توانیم از زعفران و نعنا و کشک و حتی سیر سرخ شده استفاده کنیم. استفاده از این مواد علاوه بر ظاهری زیبا و اشتهاآور مزه خوبی به غذا می دهد.

بهترین حلیم بادمجان را در کدام رستوران می توان سرو کرد؟

حلیم بادمجان یکی از غذاهای سنتی اصفهان است و به همین علت در اکثر رستوران های سنتی و سفره خانه های شهر موجود است. شما در صورت تمایل می توانید به یکی از این رستوران ها و سفره خانه ها مراجعه کنید و این غذای و خوشمزه را میل کنید.

 حلیم بادمجان غذایی خوشمزه و سنتی در اصفهان

بریانی

یکی از غذاهای سنتی اصفهان که بسیار پر طرفدار است؛ بریانی نام دارد. در واقع بیشتر مردم غذای اصفهان را با نام بریانی می شناسند.

مواد لازم جهت آماده کردن بریانی

جگرسفید، نمک، پیاز، زردچوبه، فلفل و گوشت گردن گوسفند.

روش تهیه بریانی به چه صورت است؟

برای تهیه بریانی به عنوان یکی از غذاهای سنتی اصفهان، ابتدا گوشت گردن گوسفند و دنبه و پیاز را در آب ریخته و بپزید. سپس آنچه را که پخته اید، چرخ کنید. در اینجا می توانید نمک و نعنای خشک و فلفل و حتی زعفران را به مخلوط به دست آمده اضافه کنید. آنگاه باید تمامی مواد را با هم چرخ کنید در نهایت آنچه را که به دست آمده با کفگیرهای خاص اصفهانی سرخ می کنیم در انتها نوبت به پختن و چرخ کردن جگر سفید می رسد بعد از آنکه جگر سفید پخته و چرخ شد آن را هم سرخ کرده و در زمان مصرف و سرو کردن بریانی از آن استفاده کنید. این غذا یکی از غذاهای محلی اصفهان است که بسیار طعم خوبی دارد. البته بد نیست بگوییم برای تزئین غذا معمولاً از خلال بادام و دارچین و گردو هم استفاده می شود که با افزودن موارد فوق علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا و اشتها آور نیز لذیذ تر و خوشمزه تر خواهد شد. با مراجعه به رستوران های سنتی شهر اصفهان می توانید این غذا را به همراه سبزی تازه و دوغ و نان سنگک نوش جان فرمایید.

کدام رستوران ها در شهر اصفهان بریانی را به بهترین شکل ممکن طبخ می کنند؟

باید بگویم از آنجایی که بریانی جزو غذاهای محلی اصفهان است در اکثر رستوران های این شهر قابل دسترسی سرو می شود. اما اگر بخواهیم رستوران را به شما معرفی کنیم که این غذا را با روش خاص طبخ می کند پیشنهاد ما به شما بریانی اعظم و بریانی حاج محمود شفاعت است. این دو رستوران بهترین غذاهای محلی اصفهان را سرو می کنند.

بریانی اصفهان

بریانی حاج محمود شفاعت

این بریانی یکی از قدیمی ترین و پرطرفدارترین بریانی های شهر بزرگ اصفهان به شمار می آید و معمولاً صف هایی طولانی در پشت درب های این رستوران برای سرو بریانی مخصوصش تشکیل می شود. بد نیست بدانید این رستوران نزدیک به صدسال است که فعالیت می کند و جزو شناخته شده ترین بریانی های این شهر محسوب می شود. برای رفتن به این رستوران شما ابتدا باید وارد بازار بزرگ اصفهان شوید، سپس در نزدیکی میدان عتیق و نرسیده به کوچه حمام شیخ بهایی این بریانی را مشاهده خواهید کرد. پیشنهاد می کنیم روزهای پنجشنبه و جمعه سراغ این رستوران نروید چرا که به علت ازدحام و شلوغی، صف های طولانی پشت در رستوران تشکیل می شود و تا نوبت به شما برسد ممکن است زمان زیادی طول بکشد. بهترین زمان برای مراجعه به این رستوران اوایل هفته است. شما قادر خواهید بود که پس از اینکه بریانی مخصوص خود را سفارش دادید آن را با خود به منزل ببرید و یا در صورت تمایل در همان رستوران بریانی را به همراه دوغ و سبزیجات تازه نوش جان فرمایید.

بریانی حاج محمود شفاعت

بریانی اعظم

این بریانی از سال های گذشته تا به امروز مشغول به فعالیت است و مشتریان خاص خود را دارد. بریانی اعظم یکی از جاهایی است که شما می توانید برای سرو بریانی بدانجا بروید این بریانی معروف و قدیمی دارای چهار شعبه است که شعبه اول در دروازه دولت و ابتدای چهارباغ عباسی واقع شده است. شعبه دوم در خیابان مسجد سید و در مجاورت اداره پست قرار دارد. شعبه سوم این بریانی در خیابان کمال اسماعیل و در مجاورت پمپ بنزین و نهایتا چهارمین شعبه آن نیز، در خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر، در مجاورت پمپ بنزین قرار گرفته است. هزینه ای که برای هر بریانی در این رستوران لازم است بپردازید چیزی نزدیک به 15 هزار تومان خواهد بود.

 بریانی اعظم

برای کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه می توانید به سایت سفرزون مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو