حضور در انتخابات برای اصلاح‌طلبان همیشه یک خوان بیشتر داشته است، خوان شورای نگهبان که بیشتر مواقع اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند آن را رد کنند و زودتر از موعد کارزار انتخابات را با مهر ردصلاحیت‌ روی پرونده‌شان ترک کرده‌اند.

اما علی رغم گلایه‌ها و انتقادات صریح اصلاح‌طلبان از شورای نگهبان، از مدت ها قبل بحث رایزنی با شورای نگهبان برای کم کردن هزینه های عبور از این خوان زمزمه وار مطرح می شود. البته ایده رایزنی با شورای نگهبان اولین بار نیست که به ذهن اصلاح‌طلبان خطور می‌کند،‌ آنچنان که احمد خرم وزیر دولت اصلاحات پیشتر در گفتگویی با خبرآنلاین گفته بود؛ «در مجلس هفتم، شورای نگهبان سه هزار و ۴۰۰ نفر را رد صلاحیت کرد. در آن زمان من در دولت آقای خاتمی حضور داشتم. در آنجا تصمیم عاقلانه‌ای گرفته شد که هیئتی را برای مذاکره با شورای نگهبان تعیین و مامور کنیم. پنج نفر از اعضای معتدل دولت خاتمی نیز مامور این کار شدند تا رد صلاحیت‌ها تعدیل شود. شورای نگهبان ساعت ۳ بعدازظهر را برای مذاکره تعیین کرد. زمانی که این هیئت به آنجا رفت حتی آبدارچی شورای نگهبان نیز در ساختمان حضور نداشت و همه رفته بودند».

روایت اعضای شورای نگهبان از رفت و آمدهای اصلاح طلبان

تنها چند روز بعد از پایان ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم و در روزهایی که گلایه از حضور کمرنگ اصلاح طلبان در این مرحله بالا گرفته بود، یک عضو شورای نگهبان با انتشار عکس سه چهره شاخص اصلاح طلب از رفت و آمدها به این شورا خبر داد. هادی طحان نظیف از اعضای حقوقدان شورای نگهبان که به تازگی به جمع اعضای این شورا پیوسته در صفحه شخصی خود در اینستاگرام خبر از رفت و آمد برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله محمدرضا عارف، مجید انصاری و محمدصادق خرازی به شورای نگهبان داد و نوشت؛«داور خوب کسی است که اظهارات طرفین و مستندات را خوب بشنود و پس از بررسی و تطبیق با موازین قانونی اعلام نظر کند. شورای نگهبان داور ملی انتخابات است. مسابقه ای که جناح های سیاسی با یکدیگر رقابت می کنند و نهایتا پیروز آن مردم اند».

روز گذشته نیز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره این رفت‌وآمدها به شورای نگهبان گفته بود: «ما در شورای نگهبان باید پاسخگو باشیم و افراد، نمایندگان احزاب و گروه‌ها از گذشته به شورای نگهبان رفت و آمد دارند، سوال‌هایی دارند و ما باید به آن‌ها توضیح دهیم و پاسخگو باشیم و از حضورشان استقبال می‌کنیم. نشست‌هایی نیز برگزار شده که متعارف است و در اخبار هم مطرح می‌شود و بیشتر برای توضیح عملکرد شورای نگهبان بوده است».

در همین رابطه به سراغ مجید انصاری رفتیم تا از او بپرسیم که جلسه او با شورای نگهبان درباره چه بوده و آیا توفیقی درباره تائید صلاحیت اصلاح‌طلبان داشته‌اند یا نه.

مجید انصاری در گفتگو با خبرآنلاین درباره جزئیات جلسه با شورای نگهبان گفت: من جمع‌بندی‌های خودم را که طی یک مدت طولانی از جمله زمان حضورم به عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، درباره آسیب‌شناسی مجلس و مشکلاتی که درباره مجلس وجود دارد، می‌خواستم ارائه کنم که بعضی از این موارد می‌توانست در روند بررسی و تائید صلاحیت‌ها موثر باشد.

گزارشم درباره دلایل کاهش اثرگذاری مجلس بود

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: گزارش من یک گزارش تفصیلی بود که شامل اشکالات به وجود آمده در ادوار مختلف مجلس و کاهش اثرگذاری قوه مقننه و نمایندگان مجلس است که در آن به بررسی علل و عوامل آن پرداخته‌ام و دسته‌بندی‌هایی داشته‌ام و یک بخشی از آن مربوط به شورای نگهبان است.

او درباره نتیجه جلسه با شورای نگهبان گفت: من می‌خواستم این موارد را در جلسه با شورای نگهبان مطرح کنم، اما روزی که برای جلسه به شورای نگهبان رفته بودم، همان روز سامانه ثبت دارایی مسئولان در شورا مستقر شده بود و اعضای شورای نگهبان مشغول مراحل ثبت دارایی‌های خودشان بودند و به تدریج به جلسه آمدند و جلسه به طور کامل شکل نگرفت، لذا فرصت نشد من در این باره صحبت کنم و درباره موضوعات دیگری بحث کردیم.

قرار شد جلسه ای با حضور همه اعضای شورا داشته باشیم

وی افزود: موضوع مدنظر من به جلسه دیگری موکول شد و قرار شد که اعضای شورای نگهبان یک وقتی بگذارند که من بروم و مسائل را توضیح بدهم.

انصاری درباره اینکه آیا قرار است این جلسات ادامه‌دار باشد، گفت: جلساتی که در کار نیست. آن جلسه‌ای که من رفته بودم به طور کامل تشکیل نشد و من می‌خواستم که همه اعضای شورا در جلسه حضور داشته باشند و چون به تدریج آمدند ما مباحث دیگری را مطرح کردیم.

بحثی درباره ردصلاحیت ها نشد، قرار هم نیست بحثی در این رابطه مطرح شود

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب درباره طرح موضوع ردصلاحیت‌ها با شورای نگهبان هم گفت: اصلا درباره ردصلاحیت‌ها بحثی نشد و در آینده هم اصلا قرار نیست من درباره تائید صلاحیت‌ها یا ردصلاحیت‌های افراد بحث کنم و می‌خواهم درباره شیوه کار مباحثی را مطرح کنم و قرار نیست درباره اصلاح‌طلبان بحث کنم.

او با بیان اینکه موضوع بحث او کلی است و قرار نیست مصداقی باشد، گفت: بحث من از اول هم کلی بود و من درخواست کرده بودم که با شورای نگهبان جلسه‌ای بگذاریم و درباره شیوه کار و روندهای رسیدگی و مسائلی که می‌تواند به بهبود وضع مجلس کمک کند، صبحت کنیم نه موضوع ردصلاحیت‌ها.

اعضای شورای نگهبان از مباحث مورد نظر من استقبال کردند

انصاری درباره استقبال شورای نگهبان از نظراتش هم گفت: دوستان شورای نگهبان که استقبال کردند و دلیلش همین بود که برای طرح این موضوعات وقت تعیین کردند، اما متاسفانه در آن جلسه وقت نبود و ان‌شاءالله در جلسه بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

قبلا هم جلسه ای مفصل با آیت الله جنتی داشتم

وی افزود: من چند سال پیش هم که معاون پارلمانی دولت یازدهم بودم، بخشی از این مطالب را در جلسه با آیت‌الله جنتی مفصل مطرح کردم و این مطالب هم در همان راستا است.

انصاری البته در پاسخ به این سوال که واکنش آیت‌الله جنتی به توضیحات وی چه بوده است، گفت: این موضوع مربوط به چند سال پیش است، به آن نپردازیم.