آزمایشات دوره ای زنان، علت مراجعه به متخصص چیست؟

منبع: نی نی بان

58

1398/9/24

21:37


این که خانم ها باید به سلامت بدن خود توجه نمایند یک امر مهم است که باید به طور دوره ای انجام شود. دکتر متخصص زنان و زایمان در این خصوص این گونه بیان می کنند که انجام برخی از آزمایشات و معاینات دوره ای می تواند در تشخیص بسیاری از بیماری های جدی که در آینده ممکن است بروز کند، کمک می نماید.
با این حال انجام چنین آزمایشاتی دلیل بر بیمار بودن بانوان عزیز نمی شود و صرفا برای صحت سلامتی بدن می باشد.
برخی از آزمایشات و معاینات شامل پاپ اسمیر و معاینات لگنی نیز به منظور مشاهده و بررسی عفونت های لگن و واژن، بررسی سلول های غیر طبیعی در نواحی تناسلی بانوان مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از پزشکان و متخصصان به این امر همیشه توصیه می کنند که پیشگیری بهتر از درمان است و تشخیص بهنگام عوامل بیماری ها در درمان بسیار موثر است. دکتر فاطمه سمامی متخصص زنان و زایمان به این امر بسیار تاکید داشته و همواره به خانم های عزیزی که به مطب به منظور درمان بیماری های زنان و یا جراحی های زیبایی زنان مراجعه می کنند، توصیه می کنند تا به سلامت خود اهمیت داده و مراجعه های دوره ای خود را داشته باشند.

علت مراجعه دوره ای به متخصص زنان چیست؟
زمان نقش بسیار مهمی در تشخیص و درمان بیماری ها به د نبال دارد. بیماری هایی مانند سرطان دهانه رحم این دست بیماری های زنان است که در صورت تشخیص به موقع درمان به راحتی انجام می شود و میزان عوارض بعد از جراحی تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند.
به همین دلیل است که متخصص زنان و زایمان توصیه می نماید که حتما خانم های عزیز از سن ۱۸ سالگی به بعد حتی در صورت تجرد، باید آزمایش های مختلف در خصوص معاینات تشخیصی زنان مانند پاپ اسمیر را سالیانه انجام دهند.

آزمایش پاپ اسیمر چیست و به چه منظور انجام می شود؟
آزمایش پاپ اسمیر به منظور بررسی تغییرات سلولی در دهانه رحم و پیشگیری از سرطان دهانه رحم انجام می شود که توسط متخصص زنان تجویر و انجام می شود. انجام به موقع و دوره ای این آزمایش می تواند در تشخیص و درمان بیماری های زنان مخصوصا سرطان های دهانه رحم و واژن موثر باشد. به طبع آن می توان درمان های بهتر و سریع تر را با تشخیص به موقع داشت.

تست اسمیر چگونه انجام می شود؟
برای انجام این تست بخشی از بافت های سلولی که در دهانه رحم می باشد برداشته شده و به منظور تشخیص بهتر به آزمایشگاه ارجاع داده می شود. همچنین تغییراتی که در دهانه رحم مشاهده می شود، علائم قبل از سرطان است و به سه دسته کلی خفیف ،متوسط و یا شدید تقسیم بندی می شود.

نتایج غیر طبیعی تست پاپ اسمیر و HPV
خانمی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی است و یا به دلیل گسترش ویروس HPV با گذشت زمان و یا افزایش سن، بدن ضعیف شود، تغییراتی که در دهانه رحم ایجاد شده است، علائم پیش سرطانی است. همچنین افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، در جواب تست پاپ اسمیر خود نتایج غیر طبیعی خواهند دید. این نتایج همچنین ملاک های دیگری مانند سن و درجات تغییرات غیر طبیعی در دهانه رحم را دارند.

تست HPV به چه منظور انجام می شود؟
تست HPV به منظور بررسی تمامی ویروس های پر خطر در ناحیه تناسلی انجام می شود. ممکن است برای تشخیص بهتر بیوپسی ممکن است انجام شود. در برخی از افراد با استفاده از روش کولپوسکوپی تشخیص انجام می شود و برای تشخیص دقیق تر از بیوپسی استفاده می شود. گاهی در زمان انجام بیوپسی ممکن است از اندوسرویکس استفاده شود.
لازم است بدانید که تست پاپ اسمیر صرفا از دهانه رحم گرفته نمی شود و در صورتی که نتیجه تست های قبلی مشاهده شده و غیر طبیعی باشد، از دیواره رحم نیز این تست گرفته شود.

درمان بیماری های زنان
به دلیل آن که بیماری های زنان حوزه وسیعی را به خود اختصاص می دهد، پس برای درمان آن ها نیز موارد تشخیصی و درمانی مختلفی مد نظر می گیرند. دکتر سمامی متخصص زنان و زایمان این گونه بیان می کنند که روش درمان هر خانم با توجه به بیماری متفاوت است و حتی ممکن است داروهای تجویز شده نیز فرق داشته باشد. با این حال در صورتی که معاینات و آزمایشات تجویز شده میزان خفیفی از بیماری را نشان دهد، روند درمان بسیار راحت تر خواهد بود. اما اگر این موارد علائم بیماری را در حد شدید نشان دهد و فرد به آن توجه ننماید، ممکن است درمان آن به سختی صورت گیرد و نتیجه درمان نیاز به زمان طولانی تر داشته باشد.
انجام برخی از آزمایشات و معاینات دوره ای می تواند در تشخیص بسیاری از بیماری های جدی که در آینده ممکن است بروز کند، کمک می نماید.
با این حال انجام چنین آزمایشاتی دلیل بر بیمار بودن بانوان عزیز نمی شود و صرفا برای صحت سلامتی بدن می باشد.

بهترین سن انجام تست پاپ اسمیر چه زمانی است؟
متخصص زنان و زایمان بهترین سن را برای انجام این تست، در زنان متاهل، از سن ۲۱ سالگی تا سنین بین ۶۵ تا ۷۰ سالگی را بیان می کند. ممکن است پزشک شما با توجه به شرایط عمومی بدنتان، انجام این آزمایش را یک یا دو بار در سال تجویز می کند. همچنین در کنار این آزمایش ممکن است ویروس HPV به منظور تشخیص و درمان انجام شود.

درمان اختلالات یائسگی به چه صورت انجام می شود؟
علائم دوره یائسگی و حتی سن بروز آن در خانم ها متفاوت است. خانم ها قبل و درزمان ابتلا به یائسگی بیشتر از مواردی چون، گرگرفتگی و حس گرمای شدید، تعریق های بی دلیل، خستگی و خونریزی های غیر طبیعی شکایت دارند. دکتر فاطمه سمامی به خانم هایی که به یائسگی مبتلا شده اند، مشاوره و راهنمایی هایی را می دهند تا از میزان عوارض این بیماری کاسته شود. از جمل روش های درمانی که امروزه درمان یائسگی پیشنهاد می شود، استفاده از لیزرهای مختلف می باشد.

علائم قبل از پریود چیست و چه درمانی را می توان انجام داد؟
تمامی خانم های عزیزی که دوره ماهیانه را تجربه می کنند، همواره قبل از شروع این دوره، علائمی را دارند که شایع ترین این علائم شامل درد های خفیف تا شدید زیر شکم، اختلال در خواب، نفخ شکمی و حساسیت و بد اخلاقی است. بیشتر خانم ها به دنبال راه های درمانی به منظور کنترل و یا کاهش علائم قبل از پریود هستند.
خانم دکتر سمامی این گونه بیان می کنند که برای درمان این اختلالات نیاز است تا بررسی هایی انجام شد تا بتوان تا حدود زیادی آن ها را برطرف نمود. با کنترل و درمان برخی از این علائم می توان بر فعالیت های روزانه تاثیر گذار باشد.
برخی از اقدامات مانند داشتن رژیم غذایی سالم، عدم استغعمال دخانیات و ورزش می تواند در کنترل اختلالات بیان شده موثر باشد. بهتر است تا برای درمان این موارد حتما زیر نظر متخصص زنان خوب باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو