گریه در دوران بارداری، چه عواملی باعث می شود؟

منبع: نی نی بان

89

1398/9/24

21:40


همه بر تغییرات جسمانی که در اثر بارداری رخ می دهند آگاه هستند اما تغییرات هورمونی یکی از اتفاقات ویژه بارداری است که علاوه بر اثراتی که بر جسم می گذارد می تواند باعث تغییرات شیمیایی در مغز شود و حال روحی زن باردار را دگرگون سازد. برخی از خانم ها در دوران بارداری طیف وسیعی از احساسات، از شادی گرفته تا غم و اندوه را تجربه می کنند، ممکن است با کوچک ترین اتفاقی به گریه بیفتند. باید بدانید آنچه برای شما در حال وقوع است کاملا طبیعی می باشد. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: چه عواملی باعث گریه در دوران بارداری می شود؟، گریه در دوران بارداری چه زمانی نگران کننده است؟، آیا گریه و افسردگی بر جنین تاثیر می گذارد؟، چگونه می توان حملات گریه در دوران بارداری را درمان کرد؟.

چه عواملی باعث گریه در دوران بارداری می شود؟
حتی اگر شما از لحاظ احساسی و عاطفی یک فرد متعادل هستید باز هم ممکن است در دوران بارداری خود گریه را تجربه کنید. اگر شما به طور معمول فردی هستید که به ندرت گریه می کند، فوران غیر قابل کنترل احساسات در دوران بارداری شما را غافلگیر خواهد کرد. این موضوع یک بخش عادی از دوران بارداری است.
سه ماهه اول بارداری
همه خانم ها با هم متفاوت هستند، برخی ممکن است تمام طول دوران بارداری خود را به گریه بگذرانند در حالی که برخی دیگر فقط در سه ماهه اول بارداری گریه کنند. با توجه به تغییر در سطح ترشح هورمون ها در سه ماهه اول بارداری اینکه به راحتی به گریه بیفتید امری طبیعی است. به علاوه بارداری یک تغییر بزرگ در زندگی شماست و همین موضوع به همراه تغییرات سریع هورمونی می تواند باعث گریه های ناشی از خوشحالی زیاد یا اضطراب و ترس باشد.
سه ماهه دوم و سوم بارداری
تغییرات هورمونی در سه ماهه دوم و سوم بارداری نیز ادامه می یابند. بنابراین تغییرات احساسی را ممکن است در این دوران هم تجربه کنید. سرعت زیاد تغییرات در بدن شما می تواند سطح اضطراب را افزایش دهد. بنابراین ممکن است در سه ماهه دوم نیز احساسات متغیری داشته باشید. حتی اگر هر روز حال روحی خوبی داشته باشید باز هم گاهی فشارها و نگرانی ها می توانند شما را به گریه بیندازند. زمانی که به پایان بارداری خود نزدیک می شوید درگیری های فکری زیادی پیدا می کنید شما ممکن است در مورد نقش و وظایف جدید خود احساس نگرانی کنید، چه بارداری اول شما باشد و چه قرار است چندمین فرزند به خانواده اضافه گردد. این زمان ممکن است برای شما استرس زا باشد و احساسات زیاد اشک شما را درآورد.

گریه در دوران بارداری چه زمانی نگران کننده است؟
هر چند گریه در دوران بارداری می تواند کاملا طبیعی باشد اما گاهی نیز ممکن است نشانه مشکل جدیدی در سلامت روحی شما مانند افسردگی باشد. تشخیص تفاوت میان نوسانات روحی طبیعی بارداری و افسردگی ممکن است دشوار باشد. این قانون کلی را به خاطر بسپارید که افسردگی علائم دیگری علاوه بر گریه دارد. این نشانه ها عبارتند از:
ناتوانی در تمرکز
بی اشتهایی
بی میلی به فعالیت های مورد علاقه سابق
احساس بی ارزشی
خواب زیاد و یا خواب کم
افکار خطرناک درباره آسیب رساندن به خود یا دیگران
گاهی بروز افسردگی در دوران بارداری زودگذر است و خود به خود برطرف می گردد. اما اگر علائم آن دو هفته یا بیشتر ادامه یافت حتما با پزشک مشورت کنید.

آیا گریه و افسردگی بر جنین تاثیر می گذارد؟
اشک های گاه و بی گاه شما به فرزندتان آسیبی نمی رساند اما افسردگی شدیدتر در دوران بارداری می تواند اثرات منفی بر سلامت بارداری شما داشته باشد. یک مطالعه در سال 2016 که پیرامون بهداشت روان در دوران بارداری صورت گرفت تائید کرد که اضطراب و افسردگی در بارداری می تواند احتمال زایمان زودرس و کم وزنی نوزاد به هنگام تولد را افزایش دهد. اگر احساس افسردگی می کنید ممکن است به اندازه کافی نتوانید از خود مراقبت کنید مثلا اگر به میزان لازم غذا نخورید در نتیجه مواد مغذی کافی را دریافت نکرده و ممکن است به فرزندتان آسیب وارد شود. البته این را فراموش نکنید که افسردگی تقصیر شما نیست و غافل بودن از سلامتی یکی از عوارض جانبی افسردگی می باشد و نه یک انتخاب آگاهانه از سمت شما.
ما می دانیم که شما هرگز عمدا تمایلی به آسیب زدن به بارداری تان را ندارید و این سخنان صرفا تاکیدی بر اهمیت مشاوره با پزشک تان می باشد، زیرا درمان های بی خطری برای این مشکل وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد.
افسردگی در دوران بارداری احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهد که می تواند در برقراری ارتباط عاطفی میان شما و فرزندتان مشکلاتی ایجاد کند. افسردگی پس از زایمان یک مشکل رایج است پس در این باره احساس شرم نکنید و حتما با پزشک صحبت کنید تا بتواند به شما کمک کند.

چگونه می توان حملات گریه در دوران بارداری را درمان کرد؟
متاسفانه کنترل تغییرات هورمونی در دوران بارداری خارج از توان شماست اما می توانید جهت تسهیل عوارض آن اقداماتی را انجام دهید:
به اندازه کافی بخوابید. کمبود خواب می تواند سطح استرس را افزایش داده و موجب تحریک پذیری شما گردد. هر شب حداقل 7 الی 9 ساعت بخوابید.
از نظر جسمی فعال باشید. با پزشک خود در مورد انجام تمرینات سبک ورزشی سوال بپرسید. ورزش انرژی شما را تقویت می کند و سلامت روانی را بهبود می بخشد. پیاده روی کنید، به استخر بروید و یا در کلاس ایروبیک (مناسب دوران بارداری) ثبت نام کنید.
با سایر مادران به گفتگو بپردازید. معاشرت با افرادی که شرایط شما را درک می کنند می تواند ترس و اضطراب ناشی از بارداری را کاهش دهد. همین الان در مامی گپ عضو شوید و از هم صحبتی با سایرین لذت ببرید.
آماده سازی شرایط زندگی برای ورود یک عضو جدید به خانواده بسیار پر فشار و استرس زا می باشد پس فکر نکنید که وظیفه دارید همه کارها را خودتان انجام دهید یا اینکه موظف هستید تا قبل از به دنیا آمدن کودک همه کارها را به اتمام برسانید. این همه فشار می تواند موجب سرخوردگی، احساس گناه و فوران اشک های شما گردد.
اگر احساس افسردگی می کنید با پزشک خود در این باره مشورت کنید. پزشک ممکن است برای شما داروهای ضدافسردگی بی خطر برای بارداری تجویز نماید. درمان افسردگی در دوران بارداری احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو