علائم و عوارض «بلوغ زودرس» و روش های کنترل و درمان آن

منبع: نمکستان

140

1398/9/24

22:04


علائم بلوغ زودرس در دختران و پسران به همراه عوارض بلوغ زودرس و روش های درمان بلوغ زودرس را در نمکستان بخوانید.

نمکستان : بلوغ زودرس، به این معنی است که یک پسر یا دختر خیلی زود شروع به بلوغ جنسی کرده است. به طور کلی، این اتفاق مربوط به دخترانی است که قبل از ۸ سالگی شروع به رشد ویژگی های جنسی می کنند و پسرانی که این روند را قبل از ۹ سالگی شروع می کنند. بلوغ زودرس نادر است. این بیماری در حدود ۱ از ۵،۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ کودک را مبتلا می کند.

علائم بلوغ زودرس :

برای پسران و دختران، بلوغ زودرس منجر به رشد غیرطبیعی زودرس استخوان ها و ماهیچه ها می شود. بدن نوعی تغییراتی را ایجاد می کند که معمولاً وقتی کودک به سال های نوجوانی خود نزدیک تر می شود، تغییر می کند. علائم بلوغ زودرس در دختران و پسران شامل موارد زیر است:

  • رشد سریع
  • رشد سریع موهای زائد در نواحی آلت جنسی و زیربغل
  • آکنه و جوش
  • بوی بدن بزرگسالان

علائم در دختران :

برای دختران، سایر علائم زودرس بلوغ شامل موارد زیر است:

  • شروع دوره قاعدگی
  • رشد پستان

علائم در پسران :

برای پسران ، علائم دیگر بلوغ زودرس:

  • بیضه ها و آلت تناسلی شروع به بزرگ شدن می کنند
  • رشد موهای صورت
  • نعوظ خود به خود و انزال
  • کلفت شدن صدا

انواع بلوغ زودرس را بشناسیم :

دو نوع اصلی از این بیماری وجود دارد: بلوغ زودرس مرکزی و بلوغ زودرس محیطی. علل آن ها متفاوت است، اما تغییراتی که آن ها در بدن ایجاد می کنند مشابه هستند.

انواع بلوغ زودرس را بشناسیم

بلوغ زودرس مرکزی :

بلوغ زودرس مرکزی (CPP) هنگامی رخ می دهد که مغز گنادوتروپین ها را در سنین پایین به صورت غیر طبیعی ترشح می کند. گنادوتروپین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز آزاد می شوند. این هورمون به غدد جنسی را که در تخمدان دختران و بیضه های پسران قرار دارد، سیگنال می دهند تا هورمون های جنسی را مسئول تغییرات فیزیکی بلوغ  هستند ترشح کنند. اغلب مشخص نیست که چه عواملی باعث بلوغ زودرس مرکزی می شود. بیشتر کودکان مبتلا به این بیماری هیچ مشکلی جدی پزشکی یا نگرانی های اساسی در زمینه سلامتی که بتواند بلوغ زودرس را در پی داشته باشد ندارند. در برخی موارد، علت بلوغ زودرس مرکزی ممکن است عوامل زیر باشند:

  • تومور مغز یا نخاع
  • آسیب مغز یا نخاع
  • تجمع مایعات در مغز هنگام تولد در مغز
  • کم کاری تیروئید

بلوغ زودرس محیطی :

بلوغ زودرس محیطی (PPP) کمتر از CPP اتفاق می افتد. در این نوع بلوغ زودرس، تولید اولیه هورمون ها و تستسترون و استروژن در سایر قسمت های بدن حاصل می شود. به همین دلیل است که گاهی به آن بلوغ زودرس مستقل گنادوتروپین (GIPP) گفته می شود.

تولید اولیه تستسترون و استروژن ممکن است به دلیل مشکلات اساسی در موارد زیر ایجاد شود:

  • بیضه ها
  • تخمدان ها
  • غدد آدرنال
  • غده هیپوفیز

بلوغ زودس به نوع می تواند بروز کند. یکی از آن ها نارس است که باعث رشد خفیف پستان در دختران می شود. پیشرفت محدود است و در نهایت می تواند تا زمان بلوغ طبیعی از بین برود. شکل دیگر بلوغ زودرس، آدرنارس زودرس است. این اتفاق زمانی می افتد که غدد آدرنال آندروژن را در سنین پایین ترشح کند. در نتیجه، مقدار کمی موی زائد رشد می کند و بوی بدن کودک مانند بوی بدن بزرگسالان می شود. به غیر از این، هیچ ویژگی دیگری از بلوغ تا در کودک ایجاد نمی شود. درمان این دو نوع بلوغ زودرس ضروری نیست.

چه کودکانی در معرض خطر بلوغ زودرس قرار دارند؟

چه کودکانی در معرض خطر بلوغ زودرس قرار دارند؟

بلوغ زودرس در دختران با سرعت بسیار بالاتری نسبت به پسران تأثیر می گذارد. اگر سابقه خانوادگی این بیماری وجود داشته باشد، ممکن است فرزند شما در معرض خطر بلوغ زودرس باشد. سایر عوامل خطر بلوغ زودرس شامل موارد زیر است:

  • چاقی
  • مصرف یا قرار گرفتن در معرض محصولاتی که حاوی تستوسترون یا استروژن هستند، مانند قرص های ضد بارداری، یا کرم ها و پمادهای هورمونی
  • پرتودرمانی از مغز یا نخاع برای تومورها، لوسمی و شرایط مشابه

عوارض بلوغ زودرس :

کودکان مبتلا به بلوغ زودرس معمولاً در ابتدا قد بیشتری از همسالان خود دارند. با این حال، به دلیل اینکه صفحات رشد آن ها در سنین جوانی پلمپ می شود، در بزرگسالی اغلب کوتاه تر از متوسط هستند. همچنین ممکن است این تغییرات در کودکان قابل لمس باشند و آن ها نسبت به تغییراتی که در بدن شان ایجاد می شود احساس ناخوشایند کنند. عوارضی مانند اعتماد به نفس پایین، افسردگی و سوء مصرف مواد می توانند بعداً در این کودکان بروز کند.

بلوغ زودرس چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص اطفال سابقه پزشکی فرزند شما و سابقه پزشکی خانواده را بررسی خواهد کرد. و معاینات فیزیکی را انجام خواهد داد. پزشک ممکن است برای تعیین سن “استخوان های فرزند شما” نیز از اشعه ایکس استفاده کند. نشانه هایی از رشد سریع استخوان ها از حد معمول می تواند به تأیید یا رد تشخیص کمک کند.

یک تست تحریک کننده هورمون گنادوتروپین (Gn-RH) و آزمایش خون برای بررسی میزان سایر هورمون ها، مانند تستوسترون در پسران و پروژسترون در دختران، می تواند به تأیید تشخیص بلوغ زودرس کمک کنند. در کودکان دارای بلوغ زودرس مرکزی ، Gn-RH باعث افزایش سطح هورمونهای دیگر می شود. سطح هورمون در کودکان با بلوغ زودرس محیطی یکسان خواهد بود.

چه درمانی برای بلوغ زودرس وجود دارد؟

چه درمانی برای بلوغ زودرس وجود دارد؟

اگر بلوغ زودرس کودک خفیف باشد یا به آهستگی در حال پیشرفت باشد، ممکن است فرزند شما به درمان نیاز نداشته باشد. یا در صورت نزدیکی به سن بلوغ، ممکن است نیازی به درمان وجود نداشته باشد. در غیر این صورت، درمان برای بلوغ زودرس الزامی است. هدف از درمان CPP توقف تولید هورمون لوتئین کننده (LH) و هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) توسط غده هیپوفیز است. دارویی به نام آگونیست GnRH می تواند به انسداد فعالیت غده غده کمک کند. معمولاً هر سه ماه یک بار تزریق می شود.

علاوه بر افزایش سن بلوغ، این روش درمانی می تواند از توقف رشد قد کودک جلوگیری کند. از آنجا که معمولاً PPP از علت اصلی مانند تومور ناشی می شود، درمان بیماری زمینه ای (مانند از بین بردن تومور) ممکن است برای متوقف کردن شروع زودرس بلوغ کافی باشد. با این حال، داروهایی برای متوقف کردن تولید زودرس استروژن و تستوسترون نیز ممکن است تجویز شود.

بخش عمده ای از خطر بلوغ زودرس با جنسیت، نژاد و سابقه خانوادگی و همچنین علل دیگری که عمدتاً اجتناب ناپذیر هستند همراه است، بنابراین شما در کاری که می توانید برای جلوگیری از این بیماری انجام دهید محدود هستید. نگه داشتن وزن فرزند شما در محدوده سالم ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بلوغ زودرس و سایر شرایط مرتبط با چاقی و اضافه وزن مانند دیابت نوع ۲ کمک کند. همچنین باید از تجویز داروهای هورمونی برای فرزند خود، مکمل های غذایی یا سایر محصولات حاوی استروژن یا تستوسترون خودداری کنید، مگر اینکه توسط پزشک معالج تجویز یا توصیه شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو