تصمیم گیری برای طلاق و اصولی که باید رعایت کنید.

تصمیم گیری برای طلاق و اصولی که باید رعایت کنید.


منبع: آرگا

119

1398/9/25

00:41


احساس تنهایی عاملی نابود کننده است. روانشناسان پیشنهاد می دهند که به جای طلاق دو طرف به دنبال روش هایی بروند تا به کمک آنها بتوانند از طلاق جلوگیری کنند و رابطه را از نو شروع کنند. برای یک تصمیم گیری درست شخص باید اعتماد به نفس داشته باشد، بتواند عشق و نیاز را از یکدیگر تشخیص دهد، ارزش های خود را به طور مناسب بشناسد.

بسیاری از زوج ها بعد از مدتی از زندگی خود به این نتیجه می رسند که نمی توانند زندگی مشترکشان را ادامه دهند و به تصمیم گیری برای طلاق روی می آورند. در این مقاله با این موضوع بیشتر آشنا می شوید و به نکات و اصولی که باید رعایت کنید می پردازیم. همراه ما باشید.

در تصمیم گیری برای طلاق به چه نکاتی توجه کنیم؟

همانطور که می دانید و تحقیقات نشان می دهد، احساس تنهایی عاملی نابود کننده است. کارشناسان و روانشناسان پیشنهاد می دهند که به جای طلاق دو طرف به دنبال راهکارهایی بروند تا به کمک آنها بتوانند از طلاق جلوگیری کنند و رابطه را از نو شروع کنند. برای یک تصمیم گیری درست شخص باید اعتماد به نفس داشته باشد، بتواند عشق و نیاز را از یکدیگر تشخیص دهد، ارزش های خود را به خوبی بشناسد و …
کمتر این جمله را شنیده ایم که کسی بگوید شادی نتیجه بریدن گره هاست (نه باز کردن گره ها) و یا کسی بگوید شاد زیستن در زندگی نتیجه توانایی در طلاق گرفتن است. یکی از راهکارهای مهم در شاد بودن انسان ها، ارتباط با دیگران است و بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می دهد. و برعکس کسانی که از ایجاد ارتباط با دیگران طفره می روند مضطرب و سردرگم به نظر می آیند.
با این حال ممکن است شما بسیاری از افرادی را بشناسید که اگر در زمان مناسب نمی توانستند طلاق بگیرند و از یکدیگر جدا شوند، اکنون شادی را نیز تجربه نمی کردند. بدون شک این افراد در زمان تصمیم گیری برای طلاق احساس شادی نمی کرده اند اما حس کرده اند که ادامه زندگی با این وضع برایشان مشکل و دشوار خواهد بود. بسیاری از ما روابطی که دیر یا رود رد حال تمام شدن هستند را دیده ایم یا تجربه کرده ایم. اغلب اوقات حتی مشاوران ازدواج زمانی که می بینند یک رابطه به دلیل خشونت، عدم آزادی های شخصی و وجود رنج و سختی های فراوان به بن بست رسیده است، به افراد طلاق را پیشنهاد می کنند. زندگی کوتاه تر از آن است که به ناراحتی و سختی بگذرانیم، شادی سهم ماست و باید آن را در زندگی داشته باشیم.

روش های تصمیم گیری برای جدایی

در این مقاله به نکات و اصولی که در این مسیر باید رعایت کنید می پردازیم. و می خواهیم بدانیم چگونه به این نتیجه گیری برسیم که طلاق راه حل نهایی است. چه اتفاقی می افتد که ما تصمیم می گیریم از رابطه خارج شویم و این تصمیم را با جدیت پیگیری می کنیم؟ اکثر افراد فرمول درستی برای برای این تصمیم گیری دنبال نمی کنند حتی اگر به این باور داشته باشیم که این فرمول ها جواب داده و پیش بینی صحیحی را رقم زده است. مطالعات نشان می دهد شما زمانی که به تصمیم گیری برای طلاق اقدام می کنید نسبت حس مثبت به منفی تان تغییر کند.
این نسبت برابر با اصل پارتو ۲۰/۸۰ است. تئوری ۲۰/۸۰ در رابطه عاطفی به این معناست که در یک ارتباط سالم شما باید ۸۰ درصد از نیازهایتان را در ازدواج رفع کنید و باید از ۲۰ درصد آن صرف نظر کنید. بنابراین اگر شما حس کردید که جنبه منفی رابطه شما با همسرتان به ۲۱ درصد رسید در منطقه خطر قرار دارید، اما حتی اگر تصور کنیم این نسبت تا حد بسیار زیادی به سمت منفی شدن پیش رفته و مدت زمان زیادی است که این وضعیت وجود دارد، باید قبل از طلاق به نکات مهمی نیز توجه داشته باشید.
تحقیقات نشان می دهد ما تنها بر مبنای دلیل و منطق به سمت تصمیم گیری برای طلاق نمی رویم و سعی می کنیم ۲۰ درصد غیر قابل تغییر را بپذیریم و به دنبال افزایش نسبت مثبت آن باشیم. بر عکس ما باید بیشتر احساس کنیم که از رابطه خود بریده ایم. برای رسیدن به این حس باید چند مرحله را طی کنید.

۱. اعتماد به نفس داشته باشید

اگر از جنبه روانشناسانه شما احساس ترس داشته باشید و اعتماد به نفس بالایی نداشته باشید  اقدام به طلاق گرفتن نخواهید کرد. تحقیقات بسیار زیادی نشانگر این هستند که چنین نگرانی هایی از ترس از پشیمانی، حس انزوای اجتماعی، شرم و عدم توانایی در ایجاد رابطه جدید نشأت می گیرد. کمی به این جملات فکر کیند: من  برای کسی مناسب نیستم چون به اندازه کافی زیبا نیستم، من نمی توانم شریک جدیدی برای زندگی ام انتخاب کنم چون من پر از اشکال هستم. این ها تنها چند نمونه از حرف هایی هستند که با آن ها ذهن خودمان را بیمار و خسته می کنیم و به همین علت ممکن است در خلوت خودمان رنج زیادی متحمل شویم. شا به کمک خانواده، و یا دوستان قابل اعتماد و یک روانشناس مجرب می توانید به بهترین دوست خود تبدیل شوید و در زمان لازم بهترین تصمیم را برای زندگی خود بگیرید.

تصمیم نهایی برای جدایی

۲. تمام جوانب را در نظر داشته باشید

اگر ترک یک زندگی و یا یک شخص برای شما به لحاظ جانی موجب خطرات گوناگون شده و ریسک بالایی داشته باشد، ممکن است شما از تصمیمتان برای طلاق صرف نظر می کنید. شما باید از امنیت جانیتان کاملا مطمئن شوید. افراد وابسته و ضعیف نمی توانند کسی را ترک کنند. ترک فرد غیر قابل کنترل و غیر قابل پیش بینی به لحاظ جانی خطرناک است. برای این که این حس در شما از بین برود باید برنامه ریزی دقیق و منظمی برای حفظ جان خود داشته باشید. اگر جانتان در خطر است باید خردمندانه و حساب شده کار کنند و یک تصمیم درست برای ادامه زندگی مشترک خود بگیرید.

نکاتی برای تصمیم گیری درست برای زندگی زناشویی

۳. عشق و نیاز را از یکدیگر جدا کنید

شما ممکن است کسی را دوست داشته باشید اما نتوانید از طریق او به خواسته هایتان برسید. این اصل بسیار مهم است که شما نیازهای خود را شناسایی کنید و بررسی کنید که آیا نیازهای شما توسط فرد مقابل قابل رفع هستند یا خیر. همه ما انسان ها نیازهایی داریم که در حال حاضر قابل پاسخگویی نیستند و باید خودمان به تنهایی به دنبال حل آن ها برویم و از این جهت نباید از کسی توقعی برای حل آن ها داشته باشیم اما با این حال به کسانی که به شما می گویند باید کاملا خودمختار باشید و تنها به خود تکیه کنید و هیچ انتظاری از شخص مقابل نداشته باشید، توجه کنید. از زاویه دید آن ها همسر با ربات هیچ تفاوتی ندارد. زمانی که شما بتوانید نیازهای خود را بدون شرم و خجالت بیان کنید می توانید در صورت عدم پاسخگویی، آن ها را حس کنید و در مقابل آن واکنش خود را نشان دهید.

روش های تصمیم گیری در شرایط دشوار زندگی

۴. تمام عواملی که به رابطه آسیب می زند، شناسایی کنید

شما به طور دقیق برای خود سیستم ارزش گذاری را تنظیم کرده اید و می دانید چه نیازهایی دارید. به همین جهت باید مولفه هایی که باعث عبور از این خط قرمزها می شوند را هر چه سریعتر شناسایی کنید. این سناریو را در نظر داشته باشید: یک زن که در طول سالها زندگی مشترک به او بی احترامی و بی توجهی زیادی شده است اکنون به این نتیجه می رسد که مهم ترین مولفه و ارزش برای او خود زندگیست. همسر این زن چنان از کنترل خارج شده است که به تهدیدی برای زندگی او تبدیل شده است. در یک لحظه زن با خود فکر می کند که اگر بتواند به سلامت از این رابطه خارج شود شادی و امید به زندگی اش برمی گردد. و او با گذشت زمان متوجه می شود که چقدر استانداردهای سطح پایینی برای خود در زندگی اش تعریف کرده است.

تصمیم گیری برای طلاق

۴. برای خودتان ارزش قائل شوید.

همه ما برای خود استانداردهایی داریم که اگر از آن ها رد شویم، احساس محدودیت می کنیم. به قول معروف عشق چشم بسیاری از جوانان را کور می کند و باعث می شود ارزش خودشان را فراموش کنند و از این ارزش ها به راحتی چشم پوشی کنند. یک فهرست از ارزش های خود تهیه کرده و آنان را رتبه بندی کنید. به طور مثال با خود فکر کنید احترام، بخشش، فداکاری و گذشت، مهربانی، مراقبت های مشترک، تاثیرات متقابل، روابط جنسی و محبت چقدر برای شما ارزشمند هستند. در حقیقت عشق ورزیدن، مراقبت، توجه،  پذیرش و درک متقابل است اما ممکن است برای هر کسی این مولفه ها متفاوت باشد. به راستی عشق برای شما چه معنایی دارد؟ این مولفه ها را بررسی کنید و همه آن ها را بر اساس دسته بندی خودتان رتبه بندی کنید.

تصمیم گیری برای جدایی

قبل از تصمیم گیری برای طلاق مراحل ذکر شده را برای توانمند سازی خودتان، شناخت بهتر خودتان و شناسایی نیازها و ارزش های خودتان طی کنید. دنیا جایی است که در آن  شما می توانید خودتان باشید، شاد باشید و شاد هم زندگی کنید. با کسی باشید که آرزو دارد شما را در آن خوشبخت کرده و از شما حمایت کند. زمانی که بتوانید خودتان را درک کنید، می توانید متوجه شوید که چه چیزهایی برای شما نیست و چه چیزهایی به شما تعلق دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو