حقایقی درباره فردی مرکوری خواننده راک ایرانی الاصل

حقایقی درباره فردی مرکوری خواننده راک ایرانی الاصل


منبع: کولاک

142

1398/9/25

01:19


مرگ دراماتیک و زودهنگام فردی مرکوری در سن ۴۵ سالگی (۲۴ نوامبر سال ۱۹۹۱) به دلیل بیماری ایدز، او را بیش از پیش معروف کرد. حتی امروزه نیز بسیاری از امور خیریه به نام او در راستای درمان این بیماری فعالیت دارند. شهرت و محبوبیت این ستاره بی‌تکرار، آن‌قدر زیاد است که نیازی به نوشتن بایوگرافی، در خصوص این چهره ماندگار نباشد. اما ما قصد داریم نکاتی که کم‌تر کسی در مورد او می‌داند را در ذیل عنوان کنیم.

فرخ بولسارا، هنگامی که در مدرسه پسرانه شبانه‌روزی سنت پیتر در نزدیکی بمبئی تحصیل می‌کرد، به نام فردی معروف شد. وی در سال ۱۹۷۰ در زمان تشکیل گروه موسیقی کوئین، به صورت قانونی نام خود را به فردی مرکوری تغییر داد.

  • برخلاف باور عمومی او متولد انگلستان نیست

مرکوری در پنجم سپتامبر ۱۹۴۶ در Stone Town زنگبار (تانزانیای کنونی) متولد شد. خانواده او با اصلیت هندوستانی، به دلیل شغل پدر خانواده به این شهر نقل مکان کرده بودند. او قبل از نقل مکان به Middlesex انگلستان، در دوران کودکیش ساکن زنگبار و هندوستان بود.

  • او به همراه خانواده‌اش پیرو آئین زرتشتی بودند

مرکوری و خانواده‌اش دارای اصلیتی پارسی  بوده و به همین دلیل پیرو آئین زرتشتی، یکی از قدیمی‌ترین ادیان توحیدی جهان، بودند. با وجودی که او در طول سالیان متمادی چندان پایبندی به این دین نشان نداده بود، مراسم تشییع او تماما طبق رسومات زرتشتی صورت گرفت.

  • وی توانایی اجرای چهار اکتاو (Octaves) را داشت

با آن‌که صدای صحبت کردن فردی مرکوری، بیشتر در محدوده Baritone قرار می‌گرفت، اکثر اجراهای وی در محدوده Tenor بود. در سال ۲۰۱۶ یک تیم تحقیقاتی از دانشمندان تصمیم به مطالعه بر سر صدای او گرفتند. در میان سیلی از نتایجی که بدست آوردند، اذعان داشتند که تارهای صوتی او نسبت به افراد معمولی سریع‌تر حرکت می‌کرد.

  • علامت گروه موسیقی کوئین (که به تاج کوئین معروف است) توسط او طراحی شده است

به لطف تحصیل در رشته هنر و طراحی ازدانشکده هنر Ealing، توانایی‌های مرکوری ورای یک چهره در این گروه بود. او علامت این گروه را از طرح‌های Zodiac و علامت صورت فلکی ماه‌های تولد هر یک از چهار عضو این گروه طراحی کرد. حرف Q موجود در این طراحی به اسم این گروه موسیقیایی اشاره دارد. یک ققنوس نیز که حفاظت همه چیز را برعهده دارد، در این علامت به چشم می‌خورد.

  • در گزارشات مختلف آمده است که او بسیار خجالتی بود

اگرچه اکثر مردم او را بر روی صحنه فردی طوفانی با اخلاقی برون‌گرا می‌شناسند، تمامی آشنایان و نزدیکان مرکوری می‌دانند که او در زندگی خود چقدر خجالتی بود. یکی از دلایلی که به ندرت از او مصاحبه‌ای به چشم می‌خورد نیز همین است.

  • او تنها یک روز قبل از مرگش، خبر مبتلا بودنش به ایدز را انتشار داد

مرکوری و مدیرش تنها یک روز قبل از مرگش، در طی بیانیه‌ای این موضوع را اعلام داشتند. با این‌که چند سالی بود که اذهان عمومی در این رابطه مشکوک شده بودند، او تمام شایعات در این خصوص را رد می‌کرد. با این وجود عدم حضور طولانی مدتش در کوئین، لغو یکباره تورهای این گروه و ظاهر بسیار تکیده‌اش این شایعات را قوت می‌بخشید.

بسیاری از مردم به دلیل تاخیر چندین ساله او در خصوص اعلام این بیانیه، متاسف شدند. چرا که می‌اندیشیدند اعلام به‌هنگام این موضوع، می‌توانست به جمع‌آوری هزینه‌های درمانی بیماران ایدز، کمک شایانی کند.

لازم به ذکر است که با وجود گذشت این همه سال، هنوز هم کسی از محل دفن او خبری ندارد. به درخواست خود فردی، خاکستر او به دست دوستش Mary Austin سپرده شد. مری هم به پای عهد خود ماند و هرگز نگذاشت کسی از محل به خاک سپردن خاکستر او با خبر شود.

  •  او به طرز دیوانه‌واری دوست‌دار گربه‌ها بود

او به قدری گربه‌ها را دوست داشت که زمانی مالک ۱۰ گربه بود. حتی در آلبوم Mr. Bad Guy، یکی از ترانه‌هایش را در مورد گربه مورد علاقه‌اش: Delilah نوشته است.

  • مدل میکروفن Bottomless یکی از خیل علامت‌های تجاری مخصوص اوست

این طرز میکروفن معروف او دارای داستان پشت پرده جالبیست. زمانی که کوئین تازه فعالیتش را آغاز کرده بود، در اواسط یکی از اجراها، پایه میکروفن، از وسط شکست. اما فردی به جای تعویض، همان‌طور آن را استفاده کرد. احتمالا از این طرز بسیار خوشش آمد، زیرا تا پایان کار، تمام میکروفن‌های اجراهایش را به همان شکل انتخاب می‌کرد.

  • او به عنوان حمل کننده چمدان در فرودگاه Heatrow مشغول به کار بود

او پیش از آن‌که به محبوب‌ترین ستاره در میان خوانندگان تبدیل شود، دارای شغل کاملا متفاوتی بود: حمل کننده چمدان در فرودگاه. در یادبود جشن تولد ۷۲ سالگی وی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸، اغلب باربرهای خطوط هوایی بریتانیایی Heathrow به یاد همکار قدیمی خود و تکریم از او، برای مسافرین حاضر، نمایش رقص زنده اجرا کردند.

بوهمین راپسودی (انگلیسی: Bohemian Rhapsody) یک فیلم آمریکایی در سبک زندگینامه‌ای به کارگردانی برایان سینگر و دکستر فلچر و نویسندگی آنتونی مک‌کارتن است.که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. رامی ملک در این فیلم در نقش رهبر گروه کوئین، یعنی فردی مرکوری ظاهر شده‌است. فیلم حوادثی را که در طی سال‌های ۷۰ تا اوایل دهه ۹۰ برای مرکوری و گروه کوئین رخ داد را به تصویر می‌کشد. به غیر از ملک، مایک مایرز، بن هاردی، جوزف مازلو، تام هولندر و گیلیام لی نیز در فیلم ایفای نقش کرده‌اند. برایان می و راجر تیلور که دو نفر از اعضای گروه کوئین بودند، در ساخت فیلم و به خصوص سکانس‌های مربوط به اجرای کنسرت با سازندگان فیلم همکاری کردند.

 

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو