آموزش تهیه خاک برگ مرغوب در خانه

آموزش تهیه خاک برگ مرغوب در خانه


منبع: آرگا

197

1398/9/25

02:30


تهیه خاک برگ که امروزه افراد زیادی به منظور داشتن کود و هزینه نکردن اقدام به تهیه آن می کنند و ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان نحوه و روش های مختلف تهیه آن بپردازیم با ما همراه باشید.

تهیه خاک برگ که از موادی مثل دم برگ درختان ،چمن های قیچی شده و برگ های افتاده درختان تهیه می شود و از دسته ارزشمند ترین کودهای تهویه کننده محسوب می شود. به طور کلی این کود برای بستر اغلب گیاهان زینتی و آپارتمانی به شمار می رود.

نحوه تهیه خاک برگ

بهتر است بدانید که کود یکی از بهترین و سالم ترین کودهای طبیعی برای گلدان و یا باغچه محسوب می شود که به راحتی نیز قابل درست کردن می باشد و اگر اقدام به درست کردن آن در خانه بکنید نیازی به خرید بسته های کوچک آن ار بیرون ندارید. برای تهیه خاک برگ ابتدا بایستی برگ های مورد نیاز را از باغ و یا باغچه جمع آوری کنید البته توجه داشته باشید که ممکن است آلودگی هوا بر روی برگ های درختانی که در خیابان اصلی قرار دارند تاثیر گذاشته باشد به همین علت بهتر است تا تنها برگ های خیابان فرعی یا ساکت را جمع آوری کنید.

نحوه تهیه خاک برگ توسط برگ درختان

توجه داشته باشید که جمع آوری برگ ها در آب و هوای خشک و مرطوب سریع تر و راحت تر انجام می گیرد و البته سعی کنید که هنگام وزش باد برگ ها را جمع کنید و برای انجام این کار می توانید از وسیله و یا دو بخش مستطیل شکل کمک بگیرید که حجم بسیار زیادی از برگ ها را جمع آوری می کند. همچنین شما می توانبد با استفاده از یک دستگاه چمن زن نیز به جمع آوری آن ها بپردازید. توجه داشته باشید که این دستگاه نه تنها برگ ها را به قطعات کوچک تر تبدیل می کند بلکه باعث برداشتن علف ها نیز خواهد شد و وجود علف در کودها میزان ارزش غذایی کود برگ را دوچندان می کند.

به طور کلی می توان گفت که برای تهیه کود برگ دو روش وجود وجود دارد که در ادامه ببه بیان آن پرداخته ایم:

روش اول:

بهتر است پس از جمع آوری برگ ها رطوبت آن را بررسی کنید و اگر رطوبتی در آن بود آن ها را خشک کرده و سپس درون یک کیسه قرار دهید. شما می توانید با استفاده از یک چاقو سوراخ هایی را بر روی کیسه ایجاد کنید و سپس سر آن را ببندید و اجازه دهید تا به مدت ۲ سال به همین شکل باقی بمانند.

چگونگی تولید خاک برگ توسط برگ های درختان

روش دوم:

برای اعمال روش دوم بهتر است تا محلی را با استفاده از توری های حصاری بر روی سطح زمین و یا در یک گودال به شکل گرد یا مربع ایجاد کنید و گوشه ها و اطراف آن را با استفاده از چوب بامبو محکم کنید. این روش زمانی بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت که حجم برگ های آن بسیار زیاد باشد به همین خاطر اطمینان حاصل کنید که قاب موردنظر دارای حداقل یک متر باشد. در نهایت یک لایه برگ در داخل گودال بریزید و آن را به منظور تامین رطوبت لازم آبپاشی نمایید.

لازم به ذکر است که بگوییم شما می توانید برای سرعت بخشیدن به پوسیده شدن برگ ها مقداری از کود مثل اوره را به مواد اضافه کنید و سپس یک لایه برگ روی آن بریزید. البته توجه داشته باشید که بایستی عمل آبپاشی را مجدد تکرار نمایید و در نهایت با رشد و تکثیر باکتری ها برگ ها سریع تر پوسیده خواهند شد. برای جلوگیری از گرمای بسیار زیاد و از بین رفتن باکتری ها بهتر است تا پس از گذشت مدتی این مواد را به محل دیگری منتقل نمایید.

روش های تهیه خاک برگ

زمان مناسب برای تهیه خاک برگ:

همانطور که می دانید خاک برگ ها را از طریق برگ های ریخته شده بر روی زمین جمع آوری می کنند و به همین خاطر بهترین زمان برای جمع کردن برگ ها هنگامی است که برگ ها شروع به ریزش می کنند. توجه داشته باشید که برگ های کاج سوزنی ممکن است در تمام طول سال بریزند اما بهترین زمان برای جمع آوری آن ها فصل بهار می باشد.

فواید استفاده از خاک برگ:

  • خاک برگ رطوبت را در خود نگه می دارد.
  • خاک برگ به سبک شدن و قابل نفوذ شدن خاک کمک شایانی می کند.
  •  خاک برگ از زهکشی خوب و مناسبی برخوردار می باشد.

نکاتی در مورد درست کردن خاک برگ:

توجه داشته باشید که هنگام استفاده از خاک برگ برای تعویض گلدان نبایستی آن را فشار داد زیرا فشار دادن خاک برگ باعث می شود خاک برگ ها به یکدیگر بچسبند و در نهایت از ورود هوا و تنفس به ریشه گیاه که برای رشد گیاه بسیار الزامی است جلوگیری می کند.

دقت کنید که نبایستی هنگام کاشت گیاه کاکتوس از خاک برگ استفاده نمایید زیرا کاکتوس رطوبت را در خود نگه می دارد و در نهایت باعث پوسیدگی ریشه کاکتوس و سایر گیاهان گوشتی می شود.

نکاتی در مورد تهیه خاک برگ

بهتر است بدانید که خاک برگ فاقد هر گونه مواد مغذی هستند و یا دارای مقدار کمی می باشند و اغلب برای سبک تر کردن خاک و بافت خاک مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو