ترفندهای از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز

منبع: ستاره

145

1398/9/25

08:36


از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز از طریق روش طبخ مناسب، تنظیم میزان حرارت در پخت و با استفاده از افزودنی‌های معطری امکان پذیر است که می‌تواند در تهیه یک غذای لذیذ و خوش طعم به شما کمک کند.

از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز

 
ستاره | سرویس آشپزی - گوشت یک ماده ضروری در سبد غذایی بوده و مصرف گوشت قرمز، به ویژه برای کودکان و نوجوانان ضروری است. این ماده غذایی علاوه بر تامین پروتئین مورد نیاز روزانه، حاوی مقادیر زیادی آهن است که به راحتی جذب بدن می‌شود. شما نیز ممکن است از آن دسته افرادی باشید که بوی نامطبوع گوشت قرمز برایتان قابل تحمل نباشد. آیا می‌دانید برای از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز از چه روش‌هایی باید استفاده کرد؟ استفاده از ادویه‌ها و سبزیجات معطر و برخی ترفند‌های دیگر، راهکار‌هایی هستند که برای این منظور به کار می‌روند. برای آشنایی با این ترفند‌ها در ادامه با ما همراه باشید ...
آنچه در این مطلب می‌خوانید:

روش‌های از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز

  • یکی از روش‌های موثر در از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز این است که سطح گوشت را با آرد بپوشانید، یکی دو ساعت صبر کنید و سپس گوشت را با آب معمولی بشویید. برای یک کیلوگرم گوشت، حدود یک مشت آرد کافی است.
  • ترفند دیگر این است که مخلوط سرکه و سیر له شده را روی سطح گوشت بمالید، ۳۰ دقیقه صبر کنید، سپس گوشت را با آب بشویید و به روش دلخواه طبخ کنید.
  • برای از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز، قبل از فریز کردن به مدت ۴-۳ ساعت آن را در سرکه، برگ بو، زعفران، سیر و پیاز رنده شده بخوابانید تا مزه‌دار شود، سپس آن را فریز کنید.
  • آب را با مقداری سرکه سیب مخلوط کرده، گوشت را به قطعات کوچک تقسیم کنید و در مخلوط آب و سرکه بریزید. ظرف حاوی گوشت را به مدت ۴۸ ساعت در یخچال قرار دهید تا سرکه در گوشت نفوذ کند و بوی زهم گوشت از بین برود.
  • برگ بو در از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز اثر فوق العاده‌ای دارد، بنابراین هنگام پخت گوشت چند عدد برگ بو به آن اضافه کنید و پس از پخته شدن گوشت، آن‌ها را خارج کنید و دور بریزید.
  • برای مزه‌دار کردن گوشت قرمز بهتر است به جای آبلیمو از کیوی استفاده شود؛ کیوی باعث ترد شدن گوشت قرمز در عرض یکی دو ساعت می‌شود.
  • پیاز و فلفل دلمه‌ای موثرترین سبزیجات در از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز هستند.

از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز

 

تاثیر نحوه پخت بر بوی گوشت

یکی از عوامل موثر در طعم و مزه گوشت، نحوه پخت آن است. طبخ گوشت با حرارت خیلی کم و پختن بیش از حد آن می‌تواند در طعم و بوی گوشت تاثیر منفی بگذارد. در واقع باید دقت کنید که تکنیک‌های پخت و پز و شیمی مواد غذایی می‌توانند عوامل مهمی در ایجاد طعم و مزه غذا باشند. بنابراین:
  • برای سرخ کردن گوشت، ابتدا تابه را گرم کنید، روغن را در تابه ریخته و اجازه دهید خوب داغ شود، سپس گوشت را به تابه اضافه کنید. حرارت را نه آنقدر کم کنید که گوشت در روغن آب بیندازد و نه آنقدر زیاد کنید که سطح بیرونی گوشت بسوزد. تکه‌های گوشت را آنقدر بچرخانید که گوشت، مغزپخت شود.

  • برای کباب کردن گوشت، ابتدا آن را به تکه‌های کوچک و نازک برش بزنید. بهتر است تکه‌های گوشت را به ضخامت ۲ الی ۳ سانتی‌متر و درست در جهت بافت ماهیچه‌ها، به صورت لایه‌های نازک برش بزنید. در نظر داشته باشید که اگر لایه‌های گوشت، ضخیم باشند بافت خارجی گوشت در مدت زمان کوتاهی می‌پزد، اما قسمت‌های میانی آن ممکن است خام بمانند و طعم و بوی نامطلوبی داشته باشند.
    یکی از ترفند‌های طبخ گوشت به روش کبابی این است که گوشت را قبل از پخت در ترکیبی از روغن زیتون، پیاز، فلفل دلمه‌ای، لیموترش و فلفل سیاه بخوابانید و چند ساعتی در دمای ۶ تا ۸ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

  • برای پختن گوشت، پیاز را تفت دهید، گوشت را به آن اضافه کنید و پس از تفت دادن گوشت، مقداری آب به آن اضافه کنید. برای گوشت گوسفندی حدود ۳ ساعت و برای گوشت گوساله حدود ۴ ساعت صبر کنید تا کاملا پخته شوند، سپس ادویه‌های مورد نظر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید کمی بجوشد تا گوشت مزه‌دار شود و بوی زهم آن از بین برود.  
 

از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز چرخ کرده

بهترین ادویه برای از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز چرخ کرده، ادویه کاری است که مخلوطی از چند ادویه معطر مانند دارچین، زنجبیل، میخک، زردچوبه، تخم گشنیز، هل و ... با نسبت مناسب بوده و طعم و بوی فوق العاده‌ای به غذا می‌بخشد. 
 

از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز


ادویه‌ای برای از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز 

ادویه مخلوط یک چاشنی فوق العاده برای از بین بردن بوی زهم گوشت گاو و گوساله است. برای تهیه این ادویه، همه مواد را مخلوط کرده و در ظرف شیشه‌ای دربسته نگهداری کنید. افزودن ۳-۲ قاشق غذاخوری از این ادویه به ۵۰۰ گرم گوشت قرمز، در از بین بردن بوی زهم آن موثر است.
 
مواد لازم
پودر پیاز ۲ قاشق غذا خوری
پودر دانه کرفس ۱ قاشق غذا خوری
فلفل قرمز دانه دار ۱/۲ قاشق چای خوری
فلفل قرمز ۲ قاشق غذا خوری
فلفل سیاه و سفید ۲ قاشق غذا خوری
نمک ۱ قاشق غذا خوری
پودر جعفری خشک ۱ قاشق غذا خوری
پودر رزماری خشک  ۱ قاشق چای خوری
پودر ریحان خشک ۱ قاشق غذا خوری
پودر پونه خشک ۲ قاشق چای خوری
آرد ۱ فنجان

 

سخن آخر

بوی زهم گوشت قرمز ممکن است ناشی از عوامل مختلفی همچون تغذیه دام، مصرف دارو توسط دام و وجود بیماری در دام باشد که در صورت وجود بوی غیر طبیعی در گوشت باید از مصرف آن خودداری کرد. ولی در حالت طبیعی با استفاده از روش‌های ذکر شده در این مطلب می‌توانید تا حدود زیادی بوی نامطبوع گوشت را از بین ببرید و یک غذای خوشمزه و لذیذ درست کنید. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد و با ارسال نظرات خود در این زمینه، تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم ۱۰ روش برای از بین بردن بوی ماهی از ظروف و فضای خانه را نیز در ستاره مطالعه کنید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو