دوخت کاور مبل در منزل به ۲ روش

دوخت کاور مبل در منزل به ۲ روش


منبع: ستاره

682

1398/9/25

09:37


دوخت کاور مبل در منزل به روش‌های ساده امکان پذیر بوده و شما می‌توانید با صرف اندکی حوصله، علاوه بر ایجاد سرگرمی برای خود، به اقتصاد خانواده نیز کمک کنید.

دوخت کاور مبل در منزل

 
ستاره | سرویس خانه داری - کاور مبل گزینه‌ای مناسب برای نگهداری از مبلمان است که با استفاده از آن دیگر مجبور نیستید هر چند وقت یک بار به فکر برطرف کردن جای سوختگی سیگار روی مبل یا پاک کردن  لکه جوهر از روی مبل باشید. همچنین می‌توانید مبل‌های قدیمی خود را شیک و زیبا کنید یا مبلمانی که تازه خریده‌اید را نو نگه دارید. اما از آنجا که انواع مبلمان از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند، کاور مبل به صورت آماده در بازار وجود ندارد. دوخت کاور مبل در منزل به ریزه کاری‌های معمول خیاطی نیازی نداشته و شما با چند روز وقت گذاشتن، می‌توانید یک دست کاور مبل کامل بدوزید. در ادامه برای آگاهی از مراحل دوخت و نکاتی در مورد انتخاب پارچه، با ما همراه باشید ...
آنچه در این مطلب می‌خوانید: 

دوخت کاور مبل در منزل

۱. برای دوخت کاور مبل در منزل، ابتدا باید پارچه‌ای با جنس مناسب تهیه کرد، در صورت نیاز آن را شسته و اتو کشید. شستن باعث می‌شود که در صورت آبرفت پارچه، سایز کاور مبل تغییر نکند.

۲. ارائه یک الگوی خاص برای دوخت کاور مبل با توجه به تنوع بالای مبلمان، غیرممکن است، اما باید بدانید که کشیدن طرح و الگوی کاور بعد از اندازه گیری دقیق، برای هر نوع مبل لازم است؛ بنابراین همه قسمت‌های مبل از جمله نشیمنگاه، پشت و جلوی مبل، تکیه گاه، پایین مبل، دسته‌های مبل و … را خیلی دقیق و از زوایای مختلف اندازه گیری کنید و در اندازه گیری قسمت‌های مختلف مبل، عرض، طول و ارتفاع هر بخش را در نظر بگیرید.

دوخت کاور مبل در منزل

 

۳. پس از یادداشت کردن اندازه‌های دقیق، با توجه به مدل مبل، الگوی قسمت‌های مختلف آن را بر روی کاغذ یا روزنامه بکشید.

دوخت کاور مبل در منزل

 

۴. الگوی قسمت های منحنی شکل مبل را با قرار دادن کاغذ بر روی قسمت مورد نظر، کشیدن خط و چیدن اطراف آن تهیه کنید.

دوخت کاور مبل در منزل

 

۵. الگو را بر روی پارچه، قرار داده و با در نظر گرفتن ۲ سانتی متر برای دوخت درزها، پارچه را برش بزنید.

دوخت کاور مبل در منزل



۶. تکه‌های برش زده را با کوک‌های درشت به هم وصل کنید تا بتوانید کاور را تست کنید.

۷. پس از اطمینان از دقیق بودن اندازه ها، دوخت کاور مبل را با چرخ خیاطی کامل کنید.


دوخت کاور مبل سراسری

روش ساده دوخت کاور مبل در منزل که بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد و نیازی به اندازه گیری دقیق و برش همه قسمت‌های مبل نیست، کاور مبل سراسری است که در آن همه قسمت‌های کاور به یکدیگر متصل‌اند. برای دوخت کاور مبل به این روش مطابق زیر عمل کنید:
  • پارچه کاور را پس از شستن و اتو کشیدن، بر روی مبل بکشید، طوری که دقیقا روی سطح آن بخوابد.
  • محل اتصال نشیمنگاه و تکیه گاه را برش بزنید تا پارچه دقیقا روی سطح مبل بنشیند.
  • قسمت‌های اضافه پارچه را که روی سطح مبل نخوابیده را مانند تصویر زیر سنجاق کنید.

 

دوخت کاور مبل یکسره در منزل

 

  • قسمت‌های سنجاق شده را بدوزید و پارچه‌های اضافه را بچینید، حالا کاور مبل را به رو برگردانید.
  • در صورتی که می‌ خواهید برای پایین مبل، لبه چین دار بدوزید، دور تا دور قسمت پایینی مبل را اندازه بگیرید و پارچه‌ای به طول دو برابر قسمت اندازه گرفته شده و عرض فاصله نشیمنگاه تا زمین برش زده و به آن بدوزید.

 

دوخت کاور مبل در منزل

 

نحوه انتخاب پارچه برای دوخت کاور مبل در منزل

انتخاب پارچه مناسب که از دوام و کیفیت خوبی برخوردار باشد، یکی از بخش‌های مهم در دوخت کاور مبل است. جنس پارچه مورد استفاده در دوخت کاور باید به صورتی باشد که در اثر شستشو، آب نرود و با چند بار شستن، رنگ خود را از دست ندهد؛ بنابراین باید مهارت خود را در شناخت جنس پارچه به کار گرفته و پارچه‌ای انتخاب کنید که برای دوخت یک کاور مبل باکیفیت، مناسب باشد. نوع الیاف و نوع بافت پارچه، مهم‌ترین عوامل تعیین کننده جنس پارچه هستند.

جنس الیاف پارچه

  1. الیاف پنبه‌ای: از الیاف طبیعی هستند که پارچه تهیه شده با آن، به نام پارچه نخی مشهور است ‌و علی‌رغم داشتن مزایایی همچون تعرق کمتر، لطافت و سازگاری با پوست، معایبی نیز دارند که بزرگ‌ترین آن، آبرفت زیاد پس از شستشو است.
  2. الیاف مصنوعی: الیاف مصنوعی که مشهورترین آن‌ها پلی استر نام دارد، از مواد شیمیایی و نفتی تهیه می‌شوند و مزایا و معایبی دارند. از مزایای بارز الیاف پلی استر، استحکام، ثبات و آبرفت کمتر نسبت به الیاف طبیعی است و از معایب آن‌ها می‌توان به رد و بدل نکردن خوب هوا و تعرق بالا، حساسیت زایی و براق بودن پارچه اشاره کرد.
  3. الیاف ویسکوز: الیاف ویسکوز نیمه طبیعی یا به اصطلاح بازیافتی بوده و از جنس سلولز هستند. این الیاف استحکام پایینی دارند و به همین دلیل با سایر الیاف، ترکیب می‌شوند.
  4. الیاف ترکیبی: از ترکیب الیاف فوق با درصد‌های متفاوت، الیاف ترکیبی حاصل می‌شوند که معمولا نسبت به الیاف خالص متعادل‌تر هستند.

نوع بافت پارچه

  1. بافت تریکو: بافت تریکو شامل بافت جودانه و بافت ساده است. بافت جودانه بافت درشت‌تری دارد و هوای بیشتری در خود جا می‌دهد.
  2. بافت تار و پودی: اغلب پارچه‌های پیراهنی، چادری و فاستونی، بافت تاروپودی دارند.
 

دوخت کاور مبل در منزل

 

بیشتر بخوانید: 13 نوع از انواع پارچه رومبلی + محاسن و معایب

 

پارچه مناسب برای دوخت کاور

  • پارچه‌هایی با جنس‌های ترکیبی به دلیل متعادل بودن مزایا و معایب، بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرند.
  • پارچه‌های مورد استفاده برای کاور مبل معمولا از نوع پلی استر یا تلفیقی از پلی استر و نخ با درصد مشخص یا ترمه هستند.
  • آنچه در انتخاب نوع پارچه برای کاور مبل، حائز اهمیت بوده و باید در نظر گرفته شود، این است که:
  • باید نسبت به شستشو مقاوم بوده و آبرفت نداشته باشد.
  • پارچه مورد استفاده برای دوخت کاور مبل، بهتر است ساده باشد و یا در صورت طرح دار بودن، نقش آن به صورت جهت دار نباشد، تا پس از برش پارچه و دوختن تکه‌ها به یکدیگر ظاهر زیبا و هماهنگی داشته باشد.

 

سخن آخر

همان‌طور که می‌دانید تعمیر و تعویض پارچه مبل هزینه بالایی دارد و حتی در صورت انجام این کار، مجددا در مدت زمان کوتاهی مبلمان به وضعیت قبل دچار می‌شود، مخصوصا اگر رنگ پارچه مبل روشن باشد. از طرفی استفاده از پاک کننده‌ها برای شستشوی مبل، باعث کهنه شدن و از بین رفتن رنگ پارچه و خراب شدن فوم مبل می‌شود. در چنین شرایطی بهترین روش، استفاده از کاور است. دوخت کاور مبل در منزل با توجه به مدل مبل کاملا متفاوت بوده و شما می‌توانید انواع کاور ژلاتینی یا پارچه‌ای را در مدل‌های مختلف بدوزید. 
در پایان امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید و منتظر نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو