معرفی دیدنی های دشتستان | Borazjan

معرفی دیدنی های دشتستان | Borazjan


منبع: تاپ تراول

292

1398/9/25

14:11


تور عمان

خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی دشتستان

شهرستان دشتستان یکی از شهرستانهای استان بوشهر و مرکز آن شهر برازجان است.شهرستان دشتستان از نظر مساحت، بزرگ‌ترین شهرستان استان بوشهر با وسعت ۳۷۱/۶ کیلومتر مربع است.شهرستان دشتستان در شرق بندر بوشهر و بر سر راه ارتباطی و بازرگانی شیراز به بوشهر و شیراز به عسلویه واقع شده‌است. این شهرستان از سه بخش و هشت شهر و ۱۹۲ روستا تشکیل شده‌است. خرما مهم‌ترین محصول کشاورزی این منطقه بوده و نقش مهمی در اقتصاد این شهرستان و استان و کشور دارد. در ادامه مطلب همراه تاپ تراول باشید تا با جاهای دیدنی دشتستان بیشتر آشنا شوید.

خرید تور

کاخ کوروش برازجان

این کاخ که در جنوب شرقی برازجان و در کنار رودخانه خشک آردی قرار دارد یکی از پایگاه‌های مهم ایران دورهٔ هخامنشی در ساحل خلیج فارس بوده‌ است. کاخ برازجان بر طبق تحقیقاتی که انجام شده در اواخر سلطنت کوروش ساخته و پرداخته شده‌ است و از نظر حجاری و هنر معماری آن چنان که از پایه ستون‌ها و اشیاء کشف شده بر می‌آید جدیدتر و ظریف تر از پاسارگاد است. بنابراین می‌توان گفت که این بنا هنگامی ساخته شده که هنر اصیل حجاری و معماری عصر کوروش به تکامل رسیده‌ است.

جاهای دیدنی دشتستان

آرامگاه دختر کوروش یا گور دختر 

می‌گویند ماندانا یا آتوسا یا چیش پیش دختر یا خواهر یا شاید مادر کورش در این آرامگاه آرامیده است. به همین دلیل، این منطقه به «گور دختر» معروف است. گور دختر در دشت بی‌انتها و وسیعِ میانکوهی پشت پر در منطقه‌ی دستشان واقع شده است. معماری این آرمگاه شبیه معماری آرامگاه کورش کبیر در پاسارگاد، اما کوچک‌‌تر از آن، است.

جاهای دیدنی دشتستان

غار چهل خانه

غار چهل خانه یکی از غارهای استان بوشهر و از جمله جاذبه‌های گردشگری این استان است که در روستای زیراه در ۷ کیلومتری شهر سعدآباد شهرستان دشتستان و ۲۷ کیلومتری جاده برازجان به بندر گناوه قرار دارد. غار چهل خانه مجموعه‌ای از تعداد زیادی اتاق (دخمه) است که در رشته کوهی مشرف به رودخانه شاپور ایجاد شده‌اند. اندازه داخلی اتاق‌ها متفاوت است و این تفاوت به مقاومت جنس سنگ کوه در مقابل عوامل طبیعی فرسایش همچون سیل مربوط می‌باشد. این دخمه‌ها از درون به یکدیگر مرتبط بوده و در هر یک از آن‌ها، طاقچه‌ها و آبراهه‌هایی به وجود آمده است. برخی از اتاق‌ها در اثر گذشت زمان و دخالت عوامل طبیعی از میان رفته‌اند. در حال حاضر تعداد اتاق‌های سالم این غار به ۲۳ عدد می‌رسد. در واقع به دلیل وجود همین اتاق‌های بسیار بوده که این غار به «چهل خانه» معروف گشته است.

جاهای دیدنی دشتستان

کوشک اردشیر 

بقای کاخی است در روستای پشت پر از توابع شهرستان دشتستان که در بالای آن ستونی سنگی قرار دارد . از این ستون احتمالا برای دیده بانی یا خبر رسانی استفاده می شده است . این بنا شباهت زیادی به کاخ اردشیر در فیروز آباد فارس دارد .

جاهای دیدنی دشتستان

جاهای دیدنی دشتستان

دژ برازجان یا کاروانسرای مشیرالملک

این دژ بعنوان نماد اصلی شهر برازجان در میانه شهر قرار دارد که مربوط به اوایل قاجاریه می باشد و ساخته شده از سنگ با نمای بسیار زیبا و منحصربه‌فرد می باشد . این بنا در زمان پهلوی زندان بوده و اکنون در حال بازسازی است. این بنای بسیار معتبر و مستحکم که به دژ برازجان یا کاروانسرای مشیرالملک برازجان معروف است، در مقابل میدان اصلی شهر برازجان قرار دارد .مصالح بکار رفته آن تماماً سنگ و ساروج و تخته سنگ‌های بزرگ و کوچک در دیوار و کف است. بنا دارای چهار برج می‌باشد. مساحت آن ۷۰۰۰ مترمربع با زیربنایی معادل ۴۲۰۰ مترمربع و ارتفاع هر برج: ۱۲٫۷۰ متر و دارای ۶۸ باب اتاق است.

جاهای دیدنی دشتستان

کاخ بردک سیاه

این کاخ در شمال برازجان قرار دارد. سبک معماری و مصالح بکار رفته در آن ، نشان می دهد که بعد از کاخ پاسارگاد و کاخ کوروش در برازجان ساخته شده است . این قصر که دارای ده ستون در دو ردیف می باشد ، به جهت بکار رفتن سنگ سیاه در زیر پایه های ستون به این اسم نامیده شده است . به این بنا برم سیاه بردک هم می گویند .

جاهای دیدنی دشتستان

منطقه تاریخی توز

شهر تاریخی تَوَّز یا توج یکی از شهرهای مهم دشتستان قدیم بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار و در نزدیکی روستای زیراه کنونی قرار داشته است که در محلى بین روستاهاى زیرراه، اردشیر‌آباد و سعدآباد از توابع دهستان‌هاى دشتستان در حاشیه رودخانه شاپور دالکى قرار دارد.

جاهای دیدنی دشتستان

جاهای دیدنی دشتستان

  تبلیغات   

                        | لمینت دندان |   کامپوزیت دندان | ایمپلنت | ارتودنسی |


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو