نمایشی سه اپیزودی وام‌دار تئاتر اپیک / روایت علیرضا بختیاری از نمایش "سال نوت مبارک"

73

1398/9/25

14:42


علیرضا بختیاری گفت: بحث اصلی نمایش "سال نوت مبارک" که سه اپیزود دارد، انتخاب میان مرگ و زندگی برای خود و دیگران است

نمایشی سه اپیزودی وام‌دار تئاتر اپیک / روایت علیرضا بختیاری از نمایش "سال نوت مبارک"

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "سال نوت مبارک" با برداشتی آزاد از سه نمایشنامه کوتاه، نوشته الکس برون با ترجمه، طراحی و کارگردانی علیرضا بختیاری از 21 آذرماه ساعت 19:30 در سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و مرسا سیدموسوی و علیرضا بختیاری در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

علیرضا بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "سال نوت مبارک" گفت: این نمایش برداشتی آزاد از سه نمایشنامه یک  نویسنده استرالیایی به نام الکس برون است که تصادفی با آن‌ها برخورد کردم. این سه نمایشنامه را که تم مشترک و فضای نزدیک به هم دارند را بازنویسی و دراماتورژی کرده و پس از 6 ماه تمرین روی صحنه آوردم.

او در خصوص بازنویسی و دراماتورژی این سه اثر در ادامه اضافه کرد: به منظور اینکه این سه نمایشنامه در کنار هم قابل اجرا باشند و تم‌ آن‌‌ها برای مخاطب ملموس‌تر باشد، نیاز به بازنویسی داشت. طی این بازنویسی و دراماتورژی به لحاظ مدت زمان اجرا سه شخصیتی که در نمایشنامه بود به دو شخصیت تبدیل شد و بخش‌هایی نیز به اثر اضافه و قسمت‌هایی حذف شد. رفته رفته به آن تم، کانسپت و خط سیر "انتخاب" که در نظر داشتم در سه نمایشنامه الکس برون نزدیک‌تر شدم. این نمایش سه اپیزود  15 تا 20 دقیقه‌ای دارد.

بختیاری درباره موضوع و مضمون نمایش "سال نوت مبارک" عنوان کرد: بحث اصلی این نمایش که سه اپیزود دارد، انتخاب و انتخاب میان مرگ و زندگی برای خود و دیگران است و این مضمون از آنجا برایم جذابیت داشت که در زندگی، خود بارها با موضوع انتخاب که گاهی بسیار سخت و دشوار است و گاه تعیین‌کنندهِ ادامه مسیر زندگی است مواجه شده‌ام. بعضی اوقات انتخاب‌ها آسان به نظر می‌رسند اما زمانی‌که مجبور به انتخاب می‌شویم متوجه این موضوع که انتخاب تا چه اندازه می‌تواند دشوار باشد، خواهیم شد.

کارگردان نمایش "کلاه چرمی" درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "سال نو مبارک" بیان کرد: قصد ندارم بگویم در  این نمایش براساس تئاتر اپیک پیش رفته‌ایم اما "سال نوت مبارک" سه اپیزود با دو شخصیت ثابت دارد که این دو، سه نقش را در سه کشور متفاوت ایفا می‌کنند. در حقیقت می‌توانم بگویم این نمایش وام‌دار تئاتر اپیک است و سعی شده در اجرا، فضایی رئال داشته باشیم.

او درباره طراحی صحنه نمایش اظهار کرد: در صحنه جعبه‌های سفیدی است که در هر یک از اپیزودها چرخیده و صحنه جدیدی را می‌سازند. آکسسوارها و لباس‌ها در جعبه‌ها جاسازی شده و به فراخورصحنه‌ها، فضاهای جدیدی را ایجاد می‌کنند. هر اپیزود این نمایش نورپردازی کاملاً متفاوت دارد که تداعی‌گر سه کشور، سه فضا و سه حالت روحی متفاوت است.

بختیاری درباره موسیقی این نمایش گفت: "سال نوت مبارک" موسیقی لایت و تکرارشونده‌ای دارد که بیشتر به منظور تغییر صحنه‌ها استفاده می‌شود.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: شعار تبلیغاتی این نمایش این است که "سخت‌ترین انتخاب زندگی‌ات چه بوده؟!" امیدوارم مخاطبان به تماشای این نمایش بنشینند و با دیدن آن به انتخاب‌هایی که در گذشته داشته‌ و یا در آینده خواهند داشت،  فکر کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور نور: میلاد الهی، اتاق فرمان: وحید پناهی و طراح پوستر و بروشور: مجتبی عاشوری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو