هفته نوزدهم بارداری، تغییراتی که اتفاق می افتد

منبع: نی نی بان

120

1398/9/26

00:15


هفته نوزدهم بارداری، صبر شما امتحان می شود. در این هفته جنین با گاه و بیگاه لگدپرانی میکند و مثل اینکه به قول معروف سر شوخی را با شما باز کرده است. در این هفته نوزدهم بارداری جنسیت جنین براحتی مشخص شده و کم کم وقت تهیه لیست سیسمونی نوزاد ،سرویس خواب نوزاد،انتخاب اسم مناسب و خلاصه کم کم حاضر شوید که فصل جدید زندگی شما در حال رخ دادن است.رسیدن به هفته نوزدهم بارداری نشان می دهد شما به خوبی توانسته اید نیمی از زمان بارداری خود را پشت سر بگذارید و سازگاری بیشتری با این وضعیت داشته باشید.

تغییرات جنین در هفته نوزدهم بارداری
تعداد زیادی از پدر و مادرها دوست دارند بچه دار شوند و بدون شک زمان بارداری از مهمترین دوران زندگی هر مادری میباشد و در این دوران هم به سلامتی جنین هم سلامتی خودتان توجه کنید.روزها و هفته های اول با تغییر وضعیت،کم کم به شرایط عادت خواهید کرد و هفته نوزدهم بارداری به دلیل تغییرات بالینی که برای مادر و جنین خواهد داشت زمان مهم و قابل توجهی است که باید به خودتان بیشتر از هر زمان دیگری توجه داشته باشید.

تغذیه مناسب در هفته نوزدهم بارداری
بی شک تغذیه مناسب خصوصا در چنین هفته‌ی مهمی بسیار اهمیت دارد و سلامتی شما و فرشته کوچکی که در رحم شما زندگی می کند را تضمین می کند. مهمترین مواد غذایی که در این زمان باید مورد استفاده قرار گیرد، پروتئین است. در واقع پروتئین به رشد بدن جنین کمک می کند و باعث رشد سلول های جنین می شود. از این رو می توانید روزانه مقداری گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم مرغ استفاده کنید، در این مواد غذایی پروتئین به مقدار لازم وجود دارد و می تواند سلامتی شما و جنین را تضمین کند.
در این زمان بدن شما به کلسیم هم نیاز دارد و برای تامین نیاز روزانه کلسیم بدن می توانید دو لیوان شیر و یا ماست هم به تغذیه خود اضافه کنید تا بتواند کلسیم بدنتان را تامین کند. غالبا پزشکان و متخصصان توصیه می کنند مصرف هر ۴ نوع مواد غذایی برای بدن مادر در هفته نوزده بارداری لازم است و بایستی از هر ۴ گروه به مقدار لازم مصرف شود. از این رو میوه ها و سبزیجات هم همانند پروتئین برای بدن مادر مهم است. میوه ها و سبزیجات حاوی مواد معدنی مهمی هستند که برای سلامتی نقش بسزایی را ایفا می کند.

تغذیه مناسب برای هفته نوزدهم بارداری
هفته نوزده بارداری و نمک ممنوع
یکی از چیزهایی که در دوران بارداری بایستی مصرف آن را به حداقل برسانید نمک است! غذای شور خصوصا نمک برای زنان باردار خطر آفرین است و اگر به مقدار زیاد مصرف کنید دچار ورم پاها خواهید شد. بنابراین سعی کنید یک برنامه غذایی سالم و مفید را در اولویت قرار دهید تا سلامتی خود و جنین را تضمین کنید.
مایعات بیشتری مصرف کنید
به صراحت می توان گفت: مصرف زیاد مایعات نه تنها برای شما خطری ندارد بلکه بسیار مزیت دارد. شما در دوران بارداری بایستی روزانه ۸ لیوان آب بنوشید، نوشیدن آب یکی از سالم ترین نوشیدنی هاست که برای سلامتی هر فردی لازم است. از نوشیدنی های حاوی کافئین پرهیز کنید و آب بنوشید. در واقع آب هم از یبوست جلوگیری می کند و هم تمامی مواد سمی را از بدن دفع می کند از این رو روزانه مقدار زیادی آب مصرف کنید.

ویتامین های ضروری دوران بارداری
غالبا پزشک یکسری از مکمل های ضروری را در دوران بارداری تجویز می کند که حاوی ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای سلامتی شما و جنین است. در زمان مصرف هر مکمل حتما به هشدارها و نکاتی که در بروشور نوشته شده است توجه کافی داشته باشید تا دوز بیشتری را مصرف نکنید. همچنین لازم است بدانید: دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران هاست و بایستی قبل از مصرف هر دارو و مکملی با پزشک خود مشورت کنید.
فولیک اسید مصرف کنید
فولیک اسید یکی از مهمترین و اصلی ترین ویتامین های دوران بارداری است که مصرف آن ضروری است و به عنوان مهمترین ویتامین برای جلوگیری از نقص لوله عصبی نوزاد شناخته می شود. این ویتامین در دوران قبل از بارداری و همچنین بعد از هفته نوزدهم بارداری هم توصیه می شود و در دوران بارداری بایستی دوز بیشتری را مصرف کنید. فولیک اسید در سبزیجات، جگر، لوبیا سفید، مارچوبه و آووکادو وجود دارد.
هفته نوزده بارداری و ویتامینB6
ویتامین B6 برای افزایش سوخت و ساز بدن بسیار مفید است و شما را سرحال و شاداب می کند، خستگی دوران بارداری را کاهش داده و به رشد مغز نوزاد کمک می کند. از این رو با تجویز پزشک می توانید از این ویتامین در طول روز استفاده کنید.
هفته نوزده بارداری و ویتامین D
نور خورشید یکی از راههای طبیعی برای دریافت ویتامین دی است. زمانیکه در معرض نور خورشید قرار می گیرید ویتامین دی لازم را دریافت خواهید کرد. همچنین این ویتامین در روغن جگر ماهی هم به مقدار کافی یافت می شود. از این رو اگر نمی توانید از نور خورشید استفاده کنید، بهتر است از روغن جگر ماهی استفاده کنید. همچنین برخی از شیرها نیز غنی از ویتامین دی هستند که می توانید از این روش هم استفاده کنید. در خیلی از موارد هم پزشکان مصرف قرص را پیشنهاد می کنند.

غذاهای ممنوع در هفته نوزدهم بارداری
به همان نسبتی که غذاهایی برای سلامتی مادر و جنین نیاز است، به همانقدر هم باید از خوردن برخی از مواد غذایی اجتناب کنید تا سلامتی شما و جنینتان را به خطر نیندازد. همانطور که گفته شد در این دوران ترشح اسید معده زیاد است و باید از خوردن غذاهایی با ادویه تند، نوشابه های گازدار و همچنین غذاهای ترش دوری کنید. همچنین اگر در گروه افرادی هستید که سوزش معده دارید باید از خوردن غذاهای چرب و پرحجم دوری کنید تا باعث سوزش معده و حالت تهوع نشود.
اگر حالت تهوع دارید بخوانید
غالبا مادران از حالت تهوع صبحگاهی رنج می برند و برخی از آنها هم در طول روز دچار تهوع می شوند و به دنبال راهی برای درمان تهوع صبحگاهی می گردند. در خیلی از مواقع نخوردن غذاهای ترش و با ادویه تند می تواند این مشکل را حل کند. منتها اگر درمان نشد می توانید از مواد غذایی حاوی ویتامین B6 استفاده کنید و یا پودر زنجبیل را در آب حل کنید و مقداری از آن را میل کنید.
چه مواد معدنی در دوران بارداری نیاز دارید؟
اکنون به مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری می پردازیم و تمامی آنچه باید در طول دوران بارداری برای سلامتی خودتان و فرشته دوستداشتنی مصرف کنید را برایتان ارائه می دهیم.
کلسیم مهمترین ماده معدنی برای هفته نوزدهم بارداری
اگر می خواهید سلامتی و استحکام استخوان و دندان های خود و کودکتان را تضمین کنید روزانه به مقدار کافی کلسیم مصرف کنید. در واقع کلسیم یکی از مهمترین و اصلی ترین مواد معدنی برای سلامتی استخوان ها و دندان هاست که با بهبود خونرسانی، باعث سلامتی قلب می شود و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. لازم است بدانید: کلسیم یکی از مواد معدنی ضروری برای رشد جنین است که بایستی این مواد معدنی را از مادر دریافت کند. از این رو توصیه می شود چیزی در حدود ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم را از طریق مواد غذایی و یا مکمل به بدن خود برسانید. مواد غذایی حاوی کلسیم مصرف کنید، به طور مثال تن ماهی، حبوبات پخته شده، سبزیجاتی که برگ سبز دارند حاوی مقدار زیادی از کلسیم هستند که می توانید در کنار مکمل های غذایی به مقدار کافی کلسیم دریافت کنید.
هفته نوزده بارداری و مصرف ید
برای کنترل سوخت و ساز بدن و بهبود عملکرد غده تیروئید، شما نیاز به ید دارید. پزشکان روزانه ۲۲۰ میکروگرم ید به زنان باردار تجویز می کنند که می توانید از تخم مرغ و شیر و همچنین نمک یددار برای دریافت ید کافی استفاده کنید.
هفته نوزده بارداری و منیزیم
منیزیم برای سلامت دندان و استخوان بسیار مهم است، همچنین قند خون را کنترل کرده و باعث بهبود عملکرد پروتئین های بدن می شود. جالب است بدانید: منیزیم یکی از اصلی ترین مواد معدنی برای بازسازی بافت های بدن است و خوردن آن در دوران بارداری از زایمان زودرس جلوگیری می کند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چه مقدار منیزیم برای دوران بارداری نیاز دارید؟ چیزی در حدود ۳۰۰ میلی گرم منیزیم در طول روز نیاز دارید که می توانید با خوردن کدو، جوانه گندم، ماست، بادام و تخمه آفتابگردان مقدار لازم از منیزیم را به بدن خود انتقال دهید.
هفته نوزده بارداری و مصرف کروم
جالب است بدانید: کروم یک مواد معدنی مهم و ضروری برای رشد کودک است که چیزی در حدود ۳۰ گرم در طول روز برای زنان باردار نیاز است. کروم در مواد غذایی همچون: کره بادام زمینی، جوانه گندم، نان گندم و مارچوبه به فراوانی یافت می شود و می توانید با خوردن این مواد غذایی در طول روز، نیاز بدن خود را تامین کنید.
هفته نوزده بارداری و مصرف مس
برای تحریک سوخت و ساز بدن، رشد سلول های بدن و تقویت مو مس مصرف کنید! مس یکی از مهمترین مواد معدنی برای رشد کودک است که باعث سلامتی سیستم گردش خون، سیستم عصبی، استحکام استخوان ها و قلب می شود. بهتر است بدانید: مقدار یک میلی گرم در طول روز نیاز شما به مس را برطرف می کند.
هفته نوزده بارداری و مصرف روی
روی برای زنان باردار بسیار مفید است و بایستی روزانه ۱۰ الی ۱۱ میلی گرم روی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. با توجه به ضروری بودن این ماده معدنی، مصرف آن در دوران شیردهی به ۱۲ میلی گرم می رسد، از این رو مصرف آن بسیار اهمیت دارد و می توانید با مصرف مکمل های حاوی زینک و مواد غذایی همچون تخمه، بذرها، مغز دانه ها، حبوبات و گوشت قرمز این ماده معدنی را به بدن خود انتقال دهید.
پتاسیم را در برنامه روزانه خود بگنجانید
پتاسیم برای تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد ماهیچه و عصب، تعادل مایعات و بهبود عملکرد سلولی بسیار مناسب است و زنان باردار بایستی روزانه چیزی در حدود ۲۰۰۰ میلی گرم از پتاسیم را به بدن خود برسانند. می توانید در کنار غذاهایی همچون: موز، هندوانه، شیر، سبزیجات، کدو سبز، گوشت و آووکادو از مکمل های حاوی پتاسیم مصرف کنید.
هفته نوزده بارداری و مصرف فسفر
فسفر برای رشد ماهیچه ها، سیستم گردش خون و استخوان بندی بسیار اهمیت دارد و یک زن باردار بایستی روزانه ۷۰۰ میلی گرم مصرف کند. از مواد غذایی حاوی فسفر می توان به ماست، شیر، مغز دانه ها و غذاهای دریایی اشاره کرد.

جان کلام در مورد هفته نوزدهم بارداری
هفته نوزده بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و بالینی مادر و جنین از دوران مهم بارداری است و بایستی نسبت به تغذیه خود حساسیت بیشتری به خرج دهید و بیشتر از هر زمان دیگری به فکر سلامتی خودتان و فرشته ی دوستداشتنی و کوچکتان باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو