با پماد ایپوزینک (زینک اکساید) و نحوه صحیح استفاده از آن آشنا شوید

با پماد ایپوزینک (زینک اکساید) و نحوه صحیح استفاده از آن آشنا شوید


منبع: آرگا

1,496

1398/9/26

11:15


پماد ایپوزینک که با نام پماد زینک اکساید شناخته می شود یک پماد موضعی می باشد که در هر ۱۰۰ گرم از این پماد حدود ۲۰ درصد زینک وجود دارد که طیف درمانی بسیار زیادی را شامل می شود از این رو در ادامه با موارد کاربرد این پماد بیشتر آشنا خواهید شد.

پماد ایپوزینک که حاوی ماده معدنی به نام زینک می باشد که خاصیت ضد التهابی دارد و از آن در جهت درمان سوختگی ها و قرمزی خفیف پای نوزادان، درمان سوختگی های جزئی، برطرف کننده تیرگی های بدن، کمک به از بین رفتن جای جوش، درمان ضایعات پوستی، درمان تحریکات جزئی پوست و … استفاده می کنند.

 

اشنایی با پماد زینک اکساید

پماد ایپوزینک چیست و چه کاربرد هایی دارد

پماد ایپوزینک و یا همان پماد زینک اکساید از معروف ترین و پرکاربرد ترین پماد های محافظت کننده پوست و درمان کننده ناراحتی های پوستی می باشد که دارای قدرت درمانی بالایی است طوری که می توان در هر زمینه ای از آن کمک گرفت، این پماد با تجویز پزشک به صورت موضعی بر روی پوست استفاده می شود.

کاربرد های پماد زینک اکساید

  • جلوگیری از آفتاب سوختگی
  • جلوگیری از پیری پوست
  • درمان کننده خشکی پوست
  • درمان سوختگی های خفیف
  • درمان سوختگی پای کودکان
  • درمان خراشیدگی ها
  • درمان آکنه
  • از بین برنده جای جوش
  • درمان خارش و التهابات پوستی
  • درمان گزش حشرات
  • درمان زخم های واریسی
  • درمان پسوریازیس

علاوه بر این در پماد ایپوزینک به دلیل داشتن خاصیت ضد چربی از آن در تهیه کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند.

اطلاعات دارویی پماد ایپوزینک

فواید پماد زینک اکساید

  • حفاظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش
  • درمان  مشکلات و آسیب های پوستی
  • اثرات قابض روی پوست
  • بهبود التهابات پوستی

نحوه استفاده از پماد ایپوزینک

استفاده از پماد ایپوزینک باید طبق دستور پزشک باشد، مصرف این پماد به صورت موضعی می باشد که باید آن را روی پوستتان بمالید و باید تا زمانی از این پماد استفاده کنید که به طور کامل مشکل پوستتان حل شود.

برای استفاده از پماد ایپوزینک ابتدا باید قسمت مورد نظر پوست خود را به خوبی با آب و صابون بشویید تا چربی پوسستان از بین برود سپس یک لایه نازک از آن را روی پوستتان بمالید، توجه داشته باشید به هیچ عنوان با باند روی محل مورد نظر را نبندید بلکه بگذارید تا کم کم جذب پوستتان شود.

به هیچ عنوان این پماد را برای دور چشم خود استفاده نکنید، و اگر هم به صورت اتفاقی با چشمتان برخورد کرد فورا با آب بشویید.

برای بهره مندی از مزیت های این پماد حتما به صورت روزانه ان را استفاده کنید، به هیچ عنوان مقدار مصرفیتان را دوبرابر نکنید.

نکات مهم در مورد مصرف پماد ایپوزینک

اگر برای درمان خشکی پوست و یا سوختگی های خفیف از این پماد استفاده می کنید کافیست یک لایه بسیار نازک از پماد را روی محل مورد نظر بگذارید و به آرامی روس پوست ماساژ دهید.

اگر برای سوختگی پای نوزاد از این پماد استفاده می کنید بهتر است پس از هر بار تعویض پوشک از آن استفاده کنید به خصوص زمان هایی که کودک برای یک مدت طولانی پوشک می شود، همچنین پمادی که برای کودک استفاده م کنید حتما باید از نوع بی عطر آن باشد.

نکته مهمی که در مورد استفاده از پماد ایپوزینک وجود دارد این است که به هیچ عنوان نباید از این پماد برای سوختگی های شدید و زخم های باز استفاده کرد، همچنین نباید از پماد های دیگر همزمان برای درمان مشکل خود استفاده کرد مگر به دستور پزشک، بعد از هر بار استفاده برای جلوگیری از ذوب شدن پماد از درب آن را محکم ببندید و در جایی خنک نگه داری نمایید. همچنین توجه داشته باشید که مصرف دوبرابر این پماد کمکی به روند بهبودی نمی کند پس به اندازه استفاده کنید.

نحوه استفاده از پماد ایپوزینک

عوارض جانبی ایپوزینک

علاوه بر اینکه این پماد دارای تاثیرات سودمندی می باشد می تواند با عوارضی ناخواسته همراه باشد که البته احتمال اینکه همه افراد این عوارض را تجربه کنند کم خواهد بود، چنانچه بعد از استفاده از این پماد دچار واکنش هایی همانند، کهیر، بثورات جلدی و خارش شدید بهتر از به پزشک مراجعه نمایید.

در برخی مواقعی نیازی نیست برای درمان عوارض جانبی به پزشک مراجعه کنید زیرا با گذشت چند روز بدن به آن عادت می کند، چنانچه بعد از گذشت چند روز این عوارض شدت دار شد حتما به پزشک مراجعه نمایید.

برخی از افراد ممکن است به ترکیبات این پماد واکنش نشان دهند از این رو اگر در هنگام استفاده پوستتان دچار خارش شد مصرف آن را قطع کنید.

سوالات متداول در مورد مصرف پماد زینک اکساید

  • آیا مصرف طولانی مدت از پماد ایپوزینک ضرر دارد؟ در جواب این سوال باید گفت خیر، هیچ خطری در صورت استفاده طولانی از آن وجود ندارد زیرا این پماد می تواند همانند یم محافظت کننده برای پوست عمل کند. حتی برای افرادی که پوست خشکی دارند استفاده مداوم از آن می تواند پوست را مرطوب نگه دارد.
  • آیا استفاده از این پماد باید دقیق و منظم باشد؟ زینک اکساید پمادی است که فقط باید از آن در صورت نیاز استفاده کنید و نیازی به برنامه ریزی دقیق برای استفاده آن لازم نیست. فقط نباید میزان مصرفی خود را دو برابر کنید.
  • در زمان استفاده از پماد زینک اکساید از چه کارهایی باید پرهیز کنیم؟ از استفاده همزمان آن با دیگر پماد ها خودداری کنید، از استعمال این پماد بر روی چشم به شدن خودداری کنید، از استعمال آن بر روی سوختگی های خیلی شدید و زخم های کاملا باز خودداری کنید.

معرفی پماد ایپوزینک

امیدواریم از مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، چنانچه قصد دارید اطلاعات بیشتری در زمینه سلامت و اطلاعات دارویی کسب نمایید می توانید بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو