بهترین روش های درمانی برای دندان های فاصله دار

بهترین روش های درمانی برای دندان های فاصله دار


منبع: زیبامون

400

1398/9/26

13:39


برای آشنایی با دلایل ایجاد فاصله بین دندان ها و روش های درمان دندان های فاصله دار، در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید!

بهترین روش های درمانی برای دندان های فاصله دار

داشتن دندان های صاف، یکدست، یک شکل و درخشان تاثیر خیلی زیادی در افزایش زیبایی چهره داشته و باعث می شود تا لبخند زیباتر و جذاب تری داشته باشید. اگرچه مقدار خیلی کمی فاصله در بین دندان ها وجود دارد اما گاهی اوقات ممکن هست فاصله ای در بین دندان ها وجود داشته باشد و این فاصله ممکن هست برای برخی از افراد ناخوشایند بوده و به دنبال روش هایی برای از بین بردن فاصله بین دندان ها باشند.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با دلایل ایجاد فاصله بین دندان ها و همچنین درمان های مختلفی که برای از بین بردن فاصله دندان وجود دارد آشنا شده و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید. 

 

چرا بین دندان ها فاصله وجود دارد؟

در حالت کلی فضای خیلی کوچک و باریکی بین دندان ها وجود دارد تا بتوانید با استفاده از نخ دندان، لا به لای دندان ها را تمیز کرده و مراقبت بهتر و موثرتری از سلامت دندان ها داشته باشید. این فاصله بین دندان ها در افراد مختلف متفاوت بوده و گاهی ممکن هست این فاصله به اندازه یک نخ باریک باشد و گاهی نیز فاصله بین دندان ها بسیار زیاد هست.

ژنتیک افراد یکی از مهم ترین عواملی هست که در این مودر نقش دارد. یعنی ممکن هست ژن مربوط به دندان های ریز را از یکی از والدین به ارث برده باشید و ژن مربوط به فک بزرگ را از دیگری! و به همین دلیل،دندان های فاصله دار داشته باشید!

علاوه بر این ناقص بودن تعداد دندان ها، بیماری های لثه، تحلیل رفتن استخوان فک، مکیدن انگشت دست، زبان زدن به دندان ها، بزرگ بودن فرنوم یا بند لب که بین لثه ها و دندان های جلویی وجود دارد و ... از جمله دلایلی هستند که ممکن هست باعث ایجاد فاصله در بین دندان ها شوند.

 

فاصله بین دندان ها

 

بهترین روش ها برای درمان دندان های فاصله دار چیست؟

اگرچه فاصله بین دندان ها هیچ ضرر و آسیبی برای سلامتی دندان ها ندارد اما در برخی از موارد زیبایی دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهند و بسیاری از افرادی که دارای دندان های فاصله دار هستند، تمایل دارند این فاصله را با استفاده از روش های مختلف زیبایی که در دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، از بین ببرند و دندان هایی یکدست و بدون فاصله داشته باشند.

روش های درمانی و متعددی برای از بین بردن فاصل بین دندان ها وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از این روش ها پرداخته ایم:

 

ارتودنسی یکی از راه های بستن فاصله بین دندان ها

اگر فضا و فاصله بین دندان ها زیاد باشد ممکن هست پزشک روش ارتودنسی را برای برطرف کردن این مشکل تجویز کند. استفاده از ارتودنسی از سنین نوجوانی می تواند یکی از بهترین و ایمن ترین روش ها برای از بین بردن فاصله بین دندان ها باشد. در این روش درمانی، دندان های بالا و پایین سیم کشی شده، دندان ها به یکدیگر نزدیک شده و فاصله دندانی تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

این روش برای تمام افراد در هر سن و سالی که باشند، گزینه مناسبی خواهد بود و کمک می کند تا دندان ها به صورت منظم و یکدست شده و فاصله دندان ها از بین خواهد رفت.

 

ارتودنسی

 

جرم گیری برای از بین بردن فاصله بین دندان ها

اگر فاصله بین دندان ها به دلیل بیماری لثه ایجاد شده باشد، جرم گیری و تصحیح کردن سطح ریشه دندان ها می تواند تاثیر خیلی خوبی در از بین بردن بیماری لثه داشته باشد. بعد از جرم گیری با توجه به تشخیص دندانپزشک، استفاده از روش هایی مانند آتل بندی دندان لق شده، ترمیم دندان با پل ثابت یا دندان مصنوعی، سیم کشی دندان و ... برای از بین بردن فاصله دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

استفاده از پلاک نگهدارنده برای از بین بردن فاصله بین دندان ها

اگر فاصله بین دندان ها جز مواردی هست که به تازگی ایجاد شده و فاصله ظریف و کمی به اندازه تار مو، در بین دندان ها ایجاد شده است، بهترین کار این هست که از پلاک نگهدارنده یا ریتینر برای از بین بردن این فاصله بین دندان ها استفاده شود. این نگهدارنده دندان ها را در طول مدت زمان مشخصی ( معمولا 2 هفته) به سمت یکدیگر حرکت داده و فضای ایجاد شده در بین دندان ها را از بین می برد. 

 

ایمپلنت برای از بین بردن فاصله دندانی

اگر دلیل ایجاد فاصله بین دندان ها به دلیل ناقص بودن تعداد دندان ها یا دندان غائب ایجاد شده باشد، استفاده از ایمپلنت دندانی می تواند خیلی راحت این فاصله در بین دندان ها را از بین برده و همچنین باعث می شود تا دندان هایی یکدست و مرتب داشته باشید.

 

ونیر برای درمان دندان های فاصله دار

ونیر دندان یک لایه کامپوزیتی یا سرامیکی هست که معمولا به رنگ دندان ها ساخته می شود و روی سطح دندان ها قرار می گیرد و ظاهری منطم، یکرنگ و یک شکل برای دندان ها ایجاد می کند. ونیز دندانی یکی از بهترین روش های درمانی برای فاصله دار بودن و نامرتبی دندان ها، شکستگی دندان، ترک دندان، آسیب مینا دندان و ... است.

ونیر دندانی در زیر شاخه تخصصی و زیبایی دندان ها قرار دارد و ظاهری درخشان، سفید و زیبا برای دندان ها ایجاد می کند. علاوه بر این ونیر دندان یک محافظ خیلی خوب از سطح دندان های آسیب دیده نیز خواهد بود. ونیر دندان معمولا مقاومت خیلی بالایی داشته و برای قرار دادن آن روی دندان ها نیازی به تراشیدن و از بین بردن ساختار دندان وجود ندارد.

 

دندان های با فاصله

 

روکش دندان برای درمان دندان های با فاصله

روکش دندان نیز یکی دیگر از درمان های موثر برای از بین بردن فاصله بین دندان هاست این روکش بر روی دندان های فاصله دار قرار می گیرد و علاوه بر رنگ و درخشش زیبایی که برای دندان ها ایجاد می کند، تاثیر خیلی خوبی هم در پر شدن فاصله بین دندان ها خواهد داشت. البته باید این موضوع را در نظر بگیرید که برای روکش دندان ها باید بخشی از ساختار دندان برداشته شود.

 

فرنکتومی برای از بین بردن فاصله دندان ها

اگر فاصله بین دندان ها به دلیل بزرگ بودن فرنوم یا بند لب باشد، بهترین کار این هست که قبل از ارتودنسی، فرنکتومی انجام دهید. در این روش با عمل جراحی فرنوم برداشته می شود و سپس از ارتودنسی برای کاهش فاصله بین دندان ها استفاده می شود. 

 

کامپوزیت برای درمان دندان های فاصله دار

استفاده از رزین کامپوزیتی یکی دیگر از روش های درمانی و موثر برای از بین بردن فاصله دندان هاست. این کامپوزیت ها متناسب با رنگ دندان ها ساخته می شود و برای قرار دادن آن، دندان ها به گونه ای تراش داده می شوند، تا این کامپوزیت، هم فاصله دندانی را پر کند و هم ظاهر یکدست و زیبایی برای دندان ها ایجاد نماید.

 

باندینگ دندان برای از بین بردن فاصله بین دندان ها

باندینگ نیز یکی دیگر از روش های سریع و تقریبا ارزان قیمتی هست که می توانید با استفاده از این روش درمانی، فاصله بین دندان ها را پر کرده و دندان هایی یکدست داشته باشید. در این روش، ابتدا روی سطح دندان ها را خمیرهای مخصوص تمیز می کنند و سپس نوعی صمغ مخصوص و همرنگ با دندان ها در قسمت های فاصله دار دندان قرار داده می شود و توسط دندانپزشک شکل و فرم مناسبی برای آن ایجاد خواهد شد. این صمغ بعد از شکل گرفتن با استفاده از نور ماورا بنفش، سفت و محکم شده و به دندان می چسبد و فاصله بین دندان ها را به خوبی پر می کند.

 

دندان های یکدست

 

هزینه درمان دندان های فاصله دار چقدر است؟

هزینه درمانی برای از بین بردن فاصله بین دندان ها با توجه به مشکلاتی که در دهان و دندان وجود دارد، روش درمانی مناسب برای برطرف کردن این مشکل، کیفیت مواد به کار برده شده برای درمان، انجام خدمات درمانی توسط متخصص و ... دارای هزینه های متفاوتی هست و بعد از معاینه پزشک و تشخیص روش درمانی مناسب، تعیین می شود. بهتر است قبل از هر اقدامی برای دریافت این خدمات درمانی، کلینیک و مطب دندان پزشکی که با بیمه شما طرف قرار داد هست را پیدا کرده تا هزینه های درمانیتان کمتر شود.

 

روش های خانگی برای درمان و پیشگیری از فاصله دار شدن دندان ها

روش هایی که در بالا معرفی شدند همگی برای درمان فاصله بین دندان ها موثر هستند. اما برای اینکه فاصله ای بین دندان ها ایجاد نشود و از بروز این مشکل جلوگیری کنید و یا اینکه فاصله بین دندان ها را با روش های خانگی و مراقبت های روزمره کنترل کنید لازم هست به چند نکته مهم در این زمینه توجه داشته باشید.

 

روی شکم نخوابید

خوابیدن بر روی شکم، فشار تقریبا زیاد و مستمری را بر روی دندان ها ایجاد می کند و در بلند مدت باعث به هم ریختگی و نامرتب شدن دندان ها می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات توصیه می شود که بر روی پهلو یا پشت بخوابید.

 

خوابیدن

 

دست خود را در زیر چانه قرار ندهید

اگر عادت دارید در طول مطالعه، تماشای فیلم و ... دست خود را در زیر چانه قرار دهید، باید گفت که این عادت اشتباه بوده و فشار زیاد را بر روی یک قسمت از فک ایجاد می کند.  اگر این عادت به طور مرتب تکرار شود، باعث ایجاد فشار در دندان ها شده و به تدریج دندان های یک سمت فک را به داخل فشار داده و نظم و تربیت دندان ها را از بین برده و یا باعث ایجاد فاصله بین دندان ها می شود. 

 

قرار دادن دست زیر چانه

 

از مکیدن انگشت خودداری کنید

نامرتب شدن دندان ها و یا ایجاد فاصله در بین دندان ها در افرادی که از کودکی عادت به مکیدن انگشت شصت داشته اند، رایج تر است. اما بسیاری از افراد در دوران نوجوانی و بزرگسالی نیز این عادت را دارند و اگر این کار به طور مداوم تکرار شود، فشار بیرونی و زیادی به دندان ها وارد می شود. علاوه بر این، نوشیدن با نی، جویدن نوک مداد، باد کردن آدامس و ... نیز تاثیر خیلی زیادی در نامرتب شدن دندان ها دارند. بنابراین بهتر است این عادت ها را هر چه سریع تر از بین ببرید تا سلامت دندان هایتان حفظ شود.

 

نوشیدن با نی

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو