«بارداری» در ایران و «زایمان» در کانادا: اقدام و عمل

«بارداری» در ایران و «زایمان» در کانادا: اقدام و عمل


منبع: روزیاتو

99

1398/3/21

20:19


«بارداری» در ایران و «زایمان» در کانادا: اقدام و عمل

از نگار جواهریان تا روناک یونسی و بارداری ده‌ها هزار دلاری

خبر بارداری نگار جواهریان و عزیمت او و همسرش (رامبد جوان) به کانادا، پاتوق شماره یک مهاجرتی ایرانی در امریکای شمالی، بازتاب های گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشته است. پس از انتشار خبر عزیمت رامبد و نگار به کانادا به منظور شرکت در یک برنامه هنری و احتمالا، وضع حمل نگار در سرزمین یخی محبوب ایرانیان، موج انتقادات به این زوج جوان معروف در شبکه های اجتماعی به راه افتاد. وضع حملی که طبق محاسبات رسانه ها، با دلار امروز ایران، حدود ۵۰۰ میلیون تومان آب می خورد. موضوعی که سبب شدتا ده ها هزار کامنت علیه او و همسرش در اینستاگرام منتشر شود.

محسن تنابنده، روناک یونسی و بنیامین بهادری و ده ها سلبریتی سینما و موسیقی و سیاست و ورزش ایران نیز، چند ماه پیش از به دنیا آمدن فرزندشان، رهسپار کانادا شدند. این بازی و رویه را امروزه خیلی ها یادگرفته و دنبال می کنند و به نظر می رسد، عجیب نباشد.

اگر چه حق انتخاب سرزمین و محل زندگی و سبک زندگی، اختیار غیر قابل سلب هر شهروند در کره زمین است، اما در ۲ دهه اخیر، تمایل و تلاش گسترده ای در بین شهروندان ایرانی برای بچه دار شدن در خارج از  مرزهای ایران به منظور کسب  حق شهروندی و گذرنامه دوم و به دست آوردن تابعیت مضاعف را شاهد هستیم. مهم ترین دلیل و رویکرد این افراد که شمارشان هم ۵ تا ۶ رقمی شده است، بی اعتبار بودن گذرنامه ایران است که با آن، به حدود ۴۰ کشور دنیا بدون اخذ روادید می توان سفر  کرد که اکثرا کشورهای آفریقایی و جهان سوم هستند.

از طرفی، نوسانات نرخ ارز و رکود تورمی و مشکلات اقتصادی به خصوص در ۶ سال اخیر سبب شده تا نرخ خروج سرمایه از کشور و پیدا کردن راه های مهاجرتی و اقامتی در بین شهروندان ایرانی، تشدید شود. بنابراین جای شگفتی نیست که بعضی از هموطنان، به دنبال راهکاری برای پیدا کردن وضعیت زندگی و کاری پایدار تر در خارج از مرزها بوده و برای آینده خود و فرزندانشان، سرمایه گذاری جدید کنند و به قول استاد پرستویی، نه آن ها که می روند وطن فروش هستند و نه آن هایی که مانده اند، عقب افتاده …..

در میان شهروندان عاشق مهاجرت و اروپا گردی و آمریکا گردی، سلبریتی های سینما و موسیقی و ورزش و سیاست به چشم می خورد که هر هفته، خبر خروج یکی از آن ها به پاتوق های لاکچری گردی ایرانیان در کشورهای  مختلف به گوش می رسد.

بمب خبری خرداد ماه ۹۸، خروج رامبد و نگار به کانادا بود که احتمالا بایستی این  دو را به فهرست والدینی که بچه ای متولد شهرهای کانادا دارند، اضافه  کنیم. تقریبا این یک رسم نانوشته است که بسیاری از بانوان باردار ایرانی، علاقمند هستند تا فرزند خود را خارج از مرزهای ایران متولد کنند تا شاید امکان دریافت اقامت دائم و گذرنامه و حق شهروندی را کسب کنند. خواه شهرهای ترکیه باشد، خواه مالزی یا گرجستان و کانادا و سوئد!

هنرمندانی که خارج از ایران زایمان کردند

فهرست تقریبی زیر نشان می دهد که برخی از سلبریتی های سینمای ایران، فرزند خود را در سال های اخیر در اروپا یا آمریکا متولد کردند.

فریبا نادری، از جمله افرادی است که ماه های پایانی بارداری خود را در یکی از شهرهای  کانادا سپری کرد تا فرزند خود را در این کشور به دنیا آورد. رضا قوچان نژاد، همسر خواهر ساره بیات، به هلند رفتند تا فرزنداشان، شهروندی کشور گل اروپا را به دست آورد.

حتما ببینید: صدها هزار نفر در صف مهاجرت به کانادا و طعمه های شیادان

بنیامین بهادری، خواننده موسیقی پاپ  ایران نیز از همسر دوم خود، صاحب فرزندی شد که در یکی از بیمارستان های ایالات متحده به  دنیا آمد. او در سن سی و پنج سالگی، صاحب دومین فرزند شد. او در پستی اینستاگرامی نوشته بود که خیلی دوست دارد با فرزندش، در ایران به  دنیا بیاید، اما مادرش در آمریکا راحت بود . . . .بن سان، ۲۷ مهر ۹۶ در آمریکا متولد شد.

روناک یونسی، دومین فرزند خود را در کانادا به دنیا آورد. پسر روناک در حالی در کانادا متولد شد که روناک، سی و شش سال داشت. محسن تنابنده هم چند سال پیش، فرزند خود را در کانادا به دنیا آورد. پسر محسن تنابنده و همسرش روشنک، نامی نام دارد. شیلا خداداد که همسرش، پزشک پوست و مو است  نیز دومین فرزند خود را در خارج از کشور به دنیا آورد.

عسل امیرپور، همسر سام درخشانی (هنرپیشه سینمای ایران) نیز بیست و دوم آذر ماه سال نود و شش، دخترش را در کانادا به دنیا آورد تا از قافله  سلبریتی هایی که در  کانادا وضع حمل می کنند، عقب نماند.

قانون کانادا چه می گوید؟

بر طبق قانون شهروندی و تابعیت دولت کانادا، فرزندی که در خاک کانادا متولد می شود فارغ از تابعیت مادر و پدر و نیز ماهیت اقامتی آنها در کانادا (چه به صورت قانونی و غیر قانونی) شهروند کانادا محسوب می گردد و از بدو تولد از تمام مزایای شهروندی کانادا بدون زندگی در کانادا بهره مند می شود.بر اساس قوانین سازمان مهاجرت کانادا (CIC)، باردار بودن فرد به تنهایی منجر به رد شدن درخواست ویزای وی نمی شود.

اما باردار بودن بر روی مسائل اصلی تصمیم گیری افسر ویزا تأثیر می گذارد.اخذ هر نوع ویزا کانادا شامل ارائه مدارک و فرم های  مربوطه و برطرف کردن هر گونه نگرانی ممکن افسر ویزا می باشد. در رابطه با افراد باردار این مقوله تا حدی پیچیده تر می گردد.

زایمان در کانادا

سایت رسمی دولت کانادا درباره بارداری بانوان، اطلاعات وقوانینی را منتشر کرده است که مطالعه کنید

در صورتی که هنوز فرد باردار نباشد می تواند خود را بیمه نماید که این بیمه تنها هزینه های شرایط ویژه ای که به علت بارداری ممکن است رخ دهد تا هفته سی و یکم بارداری پوشش می دهد. مابقی هزینه های درمانی را فرد باید خود پرداخت نماید. برای افرادی که باردار هستند هیچ گونه بیمه ای برای زایمان فرزند به آنها تعلق نمی گیرد. هزینه های کلی جهت تولد نوزاد در کانادا بسیار متغیر بوده و به شرایط فرد باردار بستگی دارد.جزییات بارداری و خدماتی که مادر و فرزند دریافت می کند را در سایت اداره مهاجرت کانادا دنبال کنید.

و اما داستان رامبد کانادایی. . . 

مشکل بعضی ها با رامبد جوان این است که فکر می کنند که اگر رامبد در خنداونه دائم می گوید که مردم ایران، ما شما را خیلی دوست داریم یا شما خیلی خوب هستید و صبح تا شام در اینستاگرام ۸.۵ میلیون فالوئری خود، از ایران، تمجید می کند، پس حتما بایستی در ایران زندگی کند.

بچه اش در ایران مدرسه برود و مثل من و شما پشت کنکور مرحله اول و دوم و صف سفارت خانه های شنگن و کانادا معطل  شود و شاهد نصف شدن سالانه سرمایه اش با رکود تورمی باشد و لنگ حداقل حقوق پایه ۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تومانی باشد یا یارانه ای که سال هاست، روی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان گیر کرده است را دریافت کند یا لنگ عدالت آموزشی با کتاب های میکروطبقه بندی مافیای کنکور و کاسبان علم شود!

رامبد جوان حق دارد هر  طور که دوست دارد زندگی کند و هر جا که می خواهد با همسر و فرزندش برود. هر طور که دوست دارد کار کند و هر جا که دوست دارد زندگی کند. این حق برای خانواده رامبد، محفوظ است. ما هم حق داریم که حرف و نظر و برنامه و روش و ایدئولوژی خیلی ها را جدی نگیریم. خیلی ها چون ما، جدی گرفتیم، جدی شدند. .. .

حتما ببینید: ۱۰ دلیل برای رد درخواست ویزای کانادا ایرانیان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو