سنگین‌ترین جراحی قلب باز بر روی نوزاد ١۴٠٠ گرمی

منبع: آسمونی

109

1398/3/21

22:04


طی فرآیندی پیچیده، عمل جراحی قلب باز بر روی نوزادی به وزن یک کیلو و ۴۰۰ گرم انجام شد.

سنگین‌ترین جراحی قلب باز بر روی نوزاد ١۴٠٠ گرمی - The heaviest open heart surgery on a 1400 gram baby

سنگین‌ترین جراحی قلب باز بر روی نوزاد ١۴٠٠ گرمی – The heaviest open heart surgery on a 1400 gram baby

به گزارش آسمونی:آتنا، نوزاد یک کیلو و ۴۰۰ گرمی که به عنوان کوچک‌ترین نوزادی که عمل قلب باز بر روی او انجام شده، یکی از خبرهای مهم این روزهای حوزه پزشکی بوده است.

این نوزاد که در ۳۲ هفتگی با نوعی بیماری قلبی مادرزادی به نام آلتریال سوییچ متولد شده بود اگر ظرف یک ماه تحت عمل جراحی قرار نمی‌گرفت جان خود را از دست می‌داد، اما خوشبختانه عمل جراحی قلب باز او در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران با موفقیت انجام شد و آتنا پس از ۴۵ روز به سلامت به آغوش مادر خود باز خواهد گشت.

مازیار غلامپور فوق تخصص جراحی قلب و رئیس بخش جراحی بیماری‌های مادرزادی قلب و معاون درمان بیمارستان شهید رجایی که جراحی قلب آتنا را به عهده داشته است، اظهار کرد: بیماری جا به جایی رگ یا آرتریال سوئیچ یکی از پیچیده‌ترین بیماری‌های مادرزادی در نوزادان و کودک است و در مواردی در چند روز اول باید نوزاد تحت عمل جراحی قرار گیرد.

وی ادامه داد: عمل جراحی آرتریال سوییچ پیچیده‌ترین عمل جراحی قلب در کودکان است که طی آن قلب کودک برای چند ساعت از کار افتاده و خون از مسیر دستگاهی عبور می‌کند تا با آن رگ‌ها و دریچه‌ها را جابه‌جا کرد.

معاون درمان قلب بیمارستان شهید رجایی اظهار کرد: انجام این عمل جراحی پیچیده روی کودکی که یک کیلو و ۴۰۰ گرم وزن دارد و قلب او بسیار کوچک است دشواری‌های بسیاری دارد، همچنین رگ گرفتن و بیهوشی کودک تحت عمل جراحی خود نیازمند مراقبت و تخصصی بسیار بالاست.

وی افزود: سینه کودک تا یک روز پس از جراحی باز می‌ماند و روی سینه را با نایلونی می‌پوشانیم تا ورم بدن از بین برود و قلب در جای خود قرار بگیرد، خوشبختانه پس از یک روز قلب آتنا در سر جای خود قرار گرفت و سینه را بستیم و پس از جراحی موفقیت آمیز آتنا به مدت ۴۵ روز در بخش ICU بستری بود و تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشت تا به سلامت دوران نقاهت را پشت سر بگذارد و بتواند بدون نیاز به کمک شیر بخورد.

رکورد عمل جراحی قلب نوزاد در ایران

غلامپور تاکید کرد: انجام این عمل جراحی در ایران می‌تواند نشان دهنده توان بالای پزشکان کشور باشد و انجام عمل جراحی قلب بر روی نوزادی به وزن یک کیلو و ۴۰۰ گرم یک رکورد در کشور محسوب می‌شود چرا که پیش از این عمل قلب باز روی نوزادی به وزن یک کیلو و ۸۰۰ گرم انجام شده بود و این عمل جراحی یک رکورد به حساب می‌آید.

حسین شهزادی فوق تخصص قلب کودکان و پزشک ICU بیمارستان قلب شهید رجایی اظهار کرد: آتنا در ۳۲ هفتگی متولد شد و در ۱۶ روزگی در بخش ICU بیمارستان قلب شهید رجایی تهران بستری شد و از شایع‌ترین بیماری کشنده قلب در نوزادان رنج می‌برد.

متخصص قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی افزود: این اولین بار است که عمل جراحی قلب باز روی کودکی با این وزن در ایران انجام می‌شود و و با مراقبت‌ها خوشبختانه این نوزاد توانست جان سالم به در ببرد و به آغوش خانواده بازگردد.

١۴ مورد جراحی آرتریال سوئیچ روی نوزادان

مهدوی رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی اظهار کرد: نوزادانی که با بیماریرآرتریال سوئیچ متولد می‌شوند از ابتدای تولد کبود هستند و باید در یک ماه اول پس از تولد تحت عمل جراحی قرار گیرند و در غیر این صورت جان خود را از دست می‌دهند زیرا این بیماری در نوزادان کشنده است.

رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی اظهار کرد: آتنا از استان‌های شمالی کشور به بیمارستان قلب شهید رجایی اعزام شده بود و به دلیل وزن کمی که داشت پس از جراحی دوران سختی را در ICU گذراند، اما در نهایت با مراقبت تیم پزشکی و پرستاری و لطف و عنایت خدا بدون عارضه نجات پیدا کرد و به آغوش مادر خود بازگشت.

مهدوی با بیان اینکه ما در شرایط تحریم قرار داریم و انجام عمل جراحی این چنینی نشان از پیشرفت بزرگ کشور و جامعه پزشکی است، گفت: ما توانسته‌ایم به استاندارد‌های جهانی برسیم و در یک ماه گذشته ١۴ مورد جراحی آرتریال سوئیچ روی نوزادان در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران انجام شده است.

تفاوت هزینه جراحی آرتریال سوئیچ در ایران با اروپا

وی با اشاره به قیمت عمل جراحی قلب باز روی نوزادان در اروپا بیان کرد: در اروپا هزینه این عمل جراحی بیش از ۳۵ هزار دلار هزینه دارد و در ایران این عمل جراحی با ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان انجام می‌شود البته بیماران تحت پوشش بیمه این عمل جراحی را انجام می‌دهند و بخش اندکی از هزینه را پرداخت می‌کنند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو