مشکلات زناشویی زنان، تشخیص تا درمان

منبع: نی نی بان

247

1398/3/21

23:38


مشکلات مداوم و مکرر در پاسخ جنسی، تمایل به برقراری رابطه، ارگاسم یا درد در هنگام برقراری رابطه جنسی از جمله مواردی است که باعث ناراحتی یا به وجود آمدن مشکل در ارتباط شما با شریک زندگی شما می شود که از نظر پزشکی به عنوان اختلال عملکرد جنسی شناخته شده است.
بسیاری از زنان تنها در بعضی مواقع دچار مشکلات جنسی می شوند و برخی از آنها در تمامی طول زندگی خود از مشکل رنج می برند. اختلال در عملکرد جنسی زنان در هر مرحله از زندگی ممکن است رخ دهد. این عارضه می تواند فقط در شرایط جنسی خاص و یا در تمام شرایط جنسی اتفاق بیافتد.
پاسخ جنسی شامل یک درهم پیچیدگی فیزیولوژیک، احساسات، تجربیات، باورها، شیوه زندگی و روابط است. اختلال در هر جزء می تواند میل جنسی، تحریک پذیری و یا رضایت جنسی را تحت تاثیر قرار دهد و درمان آن اغلب شامل بیش از یک روش است.

علائم اختلال جنسی زنان
علائم بسته به نوع اختلال عملکرد جنسی شما متفاوت است:
میل جنسی پایین
این مورد یکی از رایج ترین اختلالات جنسی زنان شامل عدم علاقه به جنس مخالف و تمایل به برقراری رابطه جنسی است.
اختلال تحریک پذیری جنسی
میل شما برای برقراری رابطه جنسی ممکن است در معرض آسیب دیدن نباشد، اما شما در معرض آشفتگی و یا ناتوانی جنسی در انجام فعالیت جنسی باشید.
اختلال ارگاسم
پس از تحریک جنسی و تحریک جسمی، دشواری مستمر یا مکرر در دستیابی به ارگاسم وجود دارد که یکی از مشکلات رایج است.
اختلال درد جنسی
درد با تحریک جنسی یا تماس واژینال مرتبط و همراه است.

وقت مراجعه به دکتر
اگر در برقراری رابطه جنسی دچار مسائل جنسی هستید یا از این بابت نگرانی دارید، برای ارزیابی خود با پزشک خود ملاقات کنید.

علل مشکلات اختلال جنسی زنان
مشکلات جنسی اغلب زمانی اتفاق می افتند که هورمون های شما دچار تغییر می شوند، مانند بعد از فارق شدن از بارداری کودک یا در طی دوران یائسگی ایجاد می شوند. همچنین بیماری های عمده مانند سرطان، دیابت یا بیماری قلبی و قلب (قلب و عروق) نیز می توانند به اختلال عملکرد جنسی کمک کند.
عواملی که اغلب با نارضایتی جنسی یا اختلال در عملکرد جنسی در ارتباط هستند عبارتند از:
مشکلات فیزیکی
مانند هر گونه بیماری، از جمله سرطان، نارسایی کلیه، مولتیپل اسکلروزیس(MS)، بیماری های قلبی و مشکلات موجود در مثانه، می تواند منجر به اختلال در عملکرد جنسی شود. بعضی از داروها، از جمله برخی از داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون، آنتی هیستامین ها و داروهای شیمی درمانی تیز می توانند میل جنسی شما و توانایی بدن شما برای تجربه ارگاسم را کاهش دهند.
مشکلات هورمونی
سطوح پایین تر استروژن پس از یائسگی ممکن است منجر به تغییرات در بافت های دستگاه تناسلی و پاسخ های جنسی شود. کاهش استروژن منجر به کاهش رسیدن جریان خون به ناحیه لگن می شود که می تواند منجر به احساس ضعف در ناحیه تناسلی شود و همچنین موجب نیاز بودن به زمان بیشتری برای ایجاد تحریک و رسیدن به ارگاسم داشته باشد.
پوشش واژن نیز ضخیم تر شده و از حالت الاستیک کمتری برخوردار می شود، به ویژه اگر شما از نظر برقراری رابطه جنسی فعال نیستید این مرد در ارتباط یا شما اتفاق می افتد. این عوامل می توانند به مقاربت دردناک برای فرد منجر شوند. میل جنسی نیز هنگام کاهش سطح هورمون در بدن فرد کاهش می یابد.
سطح هورمون بدن شما نیز پس از زایمان و هنگام شیردهی تغییر می کند، که این امر می تواند به خشکی واژن منجر شود و می تواند کاهش میل شما را به برقراری رابطه جنسی به همراه داشته باشد.
روانشناسی و اجتماعی
اضطراب یا افسردگی درمان نشده می تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی شود، یا استرس طولانی مدت و سوء سابقه استفاده جنسی از فرد موجب بروز مشکل در برقراری رابطه برای فرد می شود. نگرانی های بارداری و حس مادر شدن ممکن است اثر مشابهی در این زمینه داشته باشد.
درگیری های طولانی با همسرتان درباره رابطه جنسی و جنبه های دیگر رابطه خود، می تواند تمایل جنسی شما را نیز کاهش دهد. مسائل فرهنگی و مذهبی و مشکلات از این دست نیز می تواند به این مسائل کمک کند.

عوامل خطر
برخی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به اختلالات جنسی را در فرد افزایش دهند که برخی از آنها عبارتند از:
- افسردگی یا اضطراب
- مشکلات قلب و عروق
- شرایط عصبی مانند آسیب نخاعی یا مولتیپل اسکلروز (ام اس)
- شرایط زنان و زایمان، مانند آتروفی و عفونت
- برخی از داروها، مانند داروهای ضد افسردگی یا داروهای فشار خون بالا
- استرس احساسی یا روانی، به خصوص با توجه به رابطه شما با شریک زندگی شما
- سابقه سوء استفاده جنسی

تشخیص اختلال جنسی زنان
برای تشخیص اختلال جنسی زنانه، پزشک ممکن است موارد زیر را انجام دهد:
سابقه جنسی و پزشکی خود را با او مورد بحث قرار دهید
شما ممکن است تصور کنید که نباید در مورد مسائل جنسی با دکتر خود صحبت کنید اما باید بدانید که مسائل جنسی بخشی مهمی از زندگی شما را تشکیل می دهد. همچنین پیش از آن شما می توانید در مورد تاریخچه مسائل جنسی و مشکلات فعلی خودتان با دکتر خود صحبت کنید و این کار شانس بهتری برای یافتن راه موثر برای درمان آنها باشد.
انجام تست لگن
در طول تست، دکتر تغییرات جسمی که بر روی لذت جنسی شما تأثیر می گذارد را مورد بررسی قرار می دهد از جمله نازک شدن بافت های دستگاه تناسلی، کاهش کشش پوست، زخم شدن یا درد در ناحیه تناسلی، بررسی می شود.
آزمایش خون
پزشک ممکن است انجام آزمایش خون را برای بررسی شرایط بهداشتی که ممکن است به اختلال عملکرد جنسی کمک کند را برای فرد توصیه کند.
پزشک شما همچنین ممکن است شما را به یک مشاور یا درمانگر متخصص در مشکلات و مسائل جنسی و روابط عاطفی ارجاع دهد.

درمان مشکلات جنسی زنان
در نظر داشته باشید که اختلال عملکرد جنسی تنها در صورتی است که از شما از این بابت ناراحت باشد. اگر این مورد شما را آزار نمی دهد، نیازی به درمان نیست.
از آنجا که اختلال عملکرد جنسی زنان دارای علائم و علل بسیاری است، درمان نیز برای آن متفاوت است. برای شما مهم است که نگرانی های خود را با دیگران در میان بگذارید و همچنین بدانید که بدن و پاسخ طبیعی جنسی شما چگونه است. همچنین اهداف شما برای زندگی جنسیتان، در انتخاب درمان و ارزیابی اینکه آیا آن روش در مورد شما کار می کند یا خیر مهم است.
زنان با نگرانی های جنسی اغلب از یک رویکرد درمان ترکیبی که به مسائل پزشکی و همچنین مسائل مربوط به رابطه و عاطفی اشاره دارد، بهره مند می شوند.

درمان غیر دارویی برای اختلال عملکرد جنسی زنان
برای درمان اختلال عملکرد جنسی زنان، ممکن است پزشک شما از این استراتژی ها شروع کند که برخی از آنها عبارت است از:
بحث و گوش دادن
ارتباط باز با شریک زندگی شما موجب تفاوت در رضایت جنسی شما می شود. حتی اگر شما در مورد دوست داشتن ها و دوست نداشتن هایتان حرف نزنید باز هم مفید است. یادگیری برای انجام این کار و ارائه بازخورد در راه غیر منتظره، صحنه را برای صمیمیت بیشتر تنظیم می کند.
تمرین عادات زندگی سالم: محدود کردن مصرف الکل و نوشیدن بیش از حد آن می تواند پاسخ جنسی شما را خنثی کند. همچنین انجام فعالیت جسمانی منظم می تواند استقامت شما را افزایش دهد و روحیه شما را افزایش دهد و احساسات عاشقانه را در شما افزایش دهد. روش های کاهش استرس را یاد بگیرید، بنابراین می توانید تمرکز کنید و از تجربه های برقراری رابطه جنسی لذت ببرید.
مشاوره بگیرید: با یک مشاور یا درمانگر صحبت کنید که متخصص در مشکلات جنسی و روابط است. درمان اغلب شامل آموزش در مورد چگونگی بهینه سازی پاسخ جنسی بدن شما، راه های افزایش صمیمیت با شریک زندگی و توصیه هایی برای خواندن مطالب و تمرینات زوجین است.
از یک روان کننده استفاده کنید: روان کننده واژینال ممکن است در حین مقاربت اگر خشکی واژن یا درد در طول رابطه جنسی دارید، مفید باشد.

درمان های پزشکی برای اختلالات جنسی زنان
درمان موثر برای اختلال عملکرد جنسی اغلب مستلزم رسیدگی به وضعیت بیماری اولیه یا تغییرات هورمونی است. پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند که یک دارو را مصرف کرده یا یک نسخه جدید برای شما تجویز کند.
درمان اختلال جنسی زنانه مرتبط با علت هورمونی ممکن است شامل موارد زیر باشد که عبارت است از:
درمان استرونی
درمان موضعی استروژن به صورت یک حلقه واژنی، کرم یا قرص است. این درمان به منظور بهبود عملکرد جنسی با بهبود عملکرد واژن واژینال، افزایش جریان خون واژینال و افزایش روان کاری است.
خطر هورمون درمانی ممکن است بسته به سن شما، خطر ابتلا به سایر بیماری های بهداشتی مانند بیماری قلب و عروق خونی و سرطان، دوز و نوع هورمون و اینکه آیا استروژن به تنهایی یا با پروژستین مصرف می شود، متفاوت باشد.
با پزشک خود درباره مزایا و خطرات آن صحبت کنید. در برخی موارد، درمان هورمونی ممکن است نیاز به نظارت دقیق توسط پزشک شما داشته باشد.
آندروژن
درمان آندروژن ها عبارتند از تستوسترون. تستوسترون نقش مهمی در عملکرد جنسی در زنان و مردان دارد، گرچه زنان دارای میزان بسیار پایین تر تستوسترون هستند.
درمان آندروژن برای اختلال عملکرد جنسی بحث برانگیز است. برخی مطالعات نشان می دهد که برای زنان دارای سطوح پایین تستوسترون و افزایش اختلال عملکرد جنسی می باشد. مطالعات دیگر نشان می دهد که این درمان کم یا بدون سود است.
یک قرص روزانه ممکن است باعث افزایش میل جنسی در خانم هایی که میل جنسی کمتری دارند بشود. عوارض جانبی بالقوه جدی آن عبارتند از: فشار خون پایین، خواب آلودگی، حالت تهوع، خستگی، سرگیجه و غش کردن، به ویژه اگر دارو مخلوط با الکل مصرف شود. کارشناسان توصیه می کنند که اگر بعد از هشت هفته بهبودی در خودتان ندیدید، مصرف دارو را متوقف کنید.

شیوه زندگی و درمان خانگی
برای تقویت سلامت جنسی خود، راه هایی را برای راحتی با برقراری رابطه جنسی برای خود پیدا کنید، عزت نفس خود را افزایش دهید و بدن خود را همین گونه که هست بپذیرید. سعی کنید عادت های سالم برای زندگی سالم را تمرین کنید. برخی از این موارد عبارت است از:
اجتناب از مصرف الکل بیش از حد
نوشیدن بیش از حد الکل باعث کاهش پاسخ و میل جنسی می شود.
سیگار نکشید
سیگار کشیدن موجب محدود شدن جریان خون در سراسر بدن شما می شود. سیگار باعث می شود خون کمتری به اندام های جنسی شما برسد، این بدان معنی است که شما احتمال دارد که کاهش میل جنسی و پاسخ ارگاسم را با مصرف سیگار تجربه کنید.
از لحاظ جسمی فعال باشید
تمرین هوازی منظم، استقامت شما را افزایش می دهد، شما و فیزیک بدن شما را بهبود می بخشد و خلق و خوی شما را بهبود می دهد. این کار می تواند به شما کمک کند که اغلب اوقات احساسات عاشقانه تری داشته باشید.
زمانی را برای تفریح ​​و آرامش را بگذارید
یادگیری راه هایی برای کاهش استرس، به شما اجازه می دهد تا در کنار تنش های زندگی روزمره تان آرام باشید. آرامش می تواند توانایی شما برای تمرکز بر تجربیات جنسی شما را افزایش دهد و ممکن است به شما کمک کند تا تحریک و ارگاسم رضایت بخش تری داشته باشید.

طب جایگزین برای اختلالات جنسی زنان
در زمینه درمان های جایگزین تحقیقات بیشتری لازم است، اما درمان هایی که ممکن است به بهبود رضایت جنسی کمک کند عبارتند از:
ذهن آگاهی
این نوع مراقبه مبتنی بر افزایش آگاهی و پذیرش زندگی در حال حاضر است. شما بر روی آنچه که در طول مدیتیشن تجربه می کنید تمرکز می کنید، چیزی به مانند جریان نفس شما. شما می توانید افکار و احساسات خود را مشاهده کنید، اما اجازه دهید آنها بدون قضاوت به حرکت خود ادامه دهند.
طب سوزنی
طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های بسیار نازک در پوست شما در نقاط استراتژیک بدن است. طب سوزنی ممکن است تأثیرات مثبتی بر مشکلات کم میل جنسی و روان کاری داخل واژن داشته باشد، به خصوص اگر این مشکلات مربوط به استفاده از داروهای ضد افسردگی باشد.
یوگا
در طول یوگا، شما یک سری از موقعیت ها و تمرینات تنفسی کنترل شده برای ارتقا بدن انعطاف پذیر و ذهن آرام را انجام دهید. بعضی از زیر مجموعه های یوگا برای هدایت انرژی جنسی بدن و بهبود عملکرد جنسی بسیار مفید است.
بعضی از مکمل های گیاهی و روغن های موضعی نیز برای افزایش میل جنسی و لذت جنسی وجود دارد. با این حال، بر روی این محصولات به خوبی مطالعه نشده است.

مقابله کردن و حمایت
در هر مرحله از زندگی، سطح میل جنسی، تحریک و رضایت شما تغییر می کند. برای انطباق بهتر موارد زیر را انجام دهید:
بدن خود و آن چه برای پاسخ جنسی سالم انجام می شود را درک کنید
هرچه بیشتر شما و شریک زندگی خود را در مورد جنبه های جسمی بدن و نحوه عملکرد آن بدانید، بهتر است که بتوانید راه هایی برای حل مشکلات جنسی پیدا کنید.
جمع آوری اطلاعات
از پزشک خود در باره این موارد بپرسید یا به موارد آموزشی بپردازید تا یاد بگیرید که مسائلی مانند پیری، بیماری، بارداری، یائسگی یا داروها ممکن است روی زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد.
بطور آشکار با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید
در رویکرد خود به صمیمیت با شریک زندگی خود، انعطاف پذیر باشید. همچنان در زمینه ارتباط با او با صمیمیت رفتار کنید که برای دو نفر این مدل رفتار بهتر است.
پذیرش تغییراتی که رخ می دهد
جنبه های جدیدی از رابطه جنسی خود را در طول گذر زمان برای بهبود تجربیات جنسی خود کاوش کنید.
پاسخ جنسی اغلب به همان اندازه که با محرک های جنسی فیزیکی شما ارتباط دارد، به احساسات شما نسبت به شریک زندگی شما نیز بستگی دارد.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک
اگر شما مشکلات جنسی دارید، حتما با پزشک خود در ارتباط باشید. شما ممکن است در این رابطه و از این که در باره این موضوع به پزشک مراجعه کنید احساس شرم ساری کنید، اما این موضوع کاملا عادی است. یک زندگی جنسی رضایت بخش برای سلامتی زنان در هر سنی مهم بوده و برای سلامت روحی و جسمانی آنها مهم است.
ممکن است شرایط قابل درمان، زمینه ای داشته باشید، یا ممکن است از تغییر سبک زندگی، درمان یا ترکیبی از درمان ها استفاده کنید. پزشک اصلی شما یا می تواند موضوعات و مشکلات شما را تشخیص و درمان کند و یا شما را به یک متخصص دیگر در این زمینه ارجاع می دهد.

آنچه شما می توانید در این زمینه انجام دهید
جمع آوری اطلاعات در مورد موارد زیر:
توجه داشتن به علائمتان و اینکه زمان به طول انجامیدن این مشکلات چقدر است و هر چند وقت یک بار رخ می دهد می تواند مهم باشد.
سابقه مسائل جنسی شما
پزشک شما احتمالا در مورد روابط و تجارب شما از شما سوال خواهد کرد. او همچنین ممکن است در مورد هر گونه خاطره ای که در ذهن شما مانده باشد یا سوء استفاده جنسی از شما بپرسد.
سوابق پزشکی شما
هر گونه شرایط پزشکی که شامل شرایط بهداشت روانی می شود را ثبت کنید. نام و دوز داروهایی که اخیرا مصرف کرده اید، از جمله داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه را تماما در این سابقه ثبت کنید.

سوالاتی که از دکتر خود می خواهید بپرسید
لیستی از سوالات را برای استفاده از وقت خود در زمان ملاقات با پزشک خود بنویسید.
بعضی از سوالات اساسی برای پرسیدن از پزشک خود برای نگرانی های جنسی شما عبارتند از:
- چه چیزی باعث مشکلات جنسی من می شود؟
- آیا به آزمایش های پزشکی نیاز دارم؟
- چه درمانی را توصیه می کنید؟
- اگر دارو را تجویز می کنید، عوارض جانبی احتمالی برای آن وجود دارد؟
- به چه میزان از بهبود را می تواند به طور منطقی با درمان انتظار داشت؟
- آیا تغییر در سبک زندگی یا مراحل مراقبت از خود برای من مفید است؟
- آیا درمان را برای مشکل من توصیه می کنید؟
- آیا شریک جنسی من باید در درمان من مشارکت کند؟
- آیا شما استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت را برای من توصیه می کنید؟ چه وب سایت هایی را توصیه می کنید؟
از پرسیدن هیچ سوالی دریغ نکنید و اگر دیگر سوالاتی نیز برای شما پیش آمد حتما بپرسید.

چیزی که دکتر شما از شما انتظار دارد
دکتر شما ممکن است از شما چند سوال شخصی بپرسد و ممکن است بخواهد شریک زندگی شما را در ملاقات ببیند. برای کمک به تعیین علت مشکل و بهترین دوره درمان، آماده پاسخگویی به سوالاتی مانند سوالات زیر باشید:
- چه مشکلاتی دارید؟
- به چه میزان از این مشکلات هراس دارید؟
- شما از روابط جنسی خودتان راضی هستید؟
- آیا در طول تعاملات جنسی با شریک زندگی تان مشکلی برایتان ایجاد می شود؟
- آیا شما ارگاسم دارید؟
- اگر قبلا ارگاسم داشتید و دیگر ندارید، چه چیزی نسبت به قبل متفاوت است؟
- آیا در هنگام مقاربت درد دارید؟
- چه راهی را برای پیش گیری استفاده می کنید؟
- آیا از مواد مخدر یا الکل استفاده می کنید و به چه میزان؟
- آیا تا به حال عمل جراحی انجام داده اید که آن عمل سیستم تولید مثل شما را شامل شود؟
- آیا برای شما دیگر مشکلات پزشکی، از جمله شرایط سلامت روانی، تشخیص داده شده است؟
- آیا تا به حال یک تجربه جنسی ناخواسته داشته اید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو