به گزارش روسیاالیوم، در پی ادعاها درباره استفاده ترکیه از گاز فسفر سفید علیه غیرنظامیان سوریه، گروهی از نمایندگان آمریکا و در رأس آنها ایلهان عمر، نماینده زن مسلمان حزب دموکرات در مجلس نمایندگان پیامی به جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه فرستادند.

در این پیام که عمر آن را در وبسایت خود منتشر کرده است، اظهارات ناظران و سازمان‌های بین‌المللی درباره اخبار مربوط به استفاده نیروهای ترکیه از فسفر سفید در جریان عملیات نظامی  علیه نظامیان کرد در ۱۶ اکتبر در شمال سوریه آمده و بر این مسأله تأکید شده که اگر صحت این ادعاها اثبات شود، این اقدامات جنایت جنگی و ضد انسانی محسوب خواهد شد.

در ادامه این پیام آمده است، فسفر سفید ممکن است برای مقاصد نظامی که طبق قوانین داخلی و بین‌المللی مجاز است، استفاده شود اما گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان‌ها و شخصیت‌ها مانند سازمان هلال احمر کُردها بر این مسأله تأکید دارد که نیروهای ترکیه از این ماده در حملات ۱۶ اکتبر خود به عنوان سلاح آتش‌زا علیه غیرنظامیان استفاده کرده‌اند، اقدامی که می‌تواند یک جنایت جنگی باشد.

نمایندگان آمریکا در این پیام ضمن انتقاد از سازمان منع تسلیحات شیمیایی که انجام تحقیقات درباره استفاده از فسفر سفید توسط ترکیه را رد و تنها به اعلام اینکه "وضعیت را پیگیری می‌کند"، اکتفا کرده است، اعلام کردند، این سازمان یک روز پس از این حمله مبلغ ۳۰ هزار یورو از ترکیه دریافت کرده است.

در این پیام از جفری خواسته شده گزارش مفصلی درباره این حمله احتمالی ترکیه به کنگره ارائه دهد و از وزارت خارجه آمریکا هم درخواست شده تحقیقات کامل و شفافی درخصوص این موضوع انجام دهد.

نمایندگان آمریکا در این پیام هشدار دادند، نمونه‌های جمع آوری شده از برخی از غیرنظامیان که گفته شده در معرض حملات با فسفر سفید قرار داشتند، همچنان در اربیل عراق موجود است و باید فوراً بررسی شوند تا جامعه بین‌الملل و ایالات متحده ادله و شواهدی راجع به این موضوع بدست آورند.

این نمایندگان اعلام کردند، در صورت تأیید این اخبار درباره حمله مذکور ترکیه باید از طریق تصویب قطعنامه‌هایی در شورای امنیت و نیز ارائه دادخواستی به دادگاه کیفری بین‌المللی مسؤولان این حمله مورد پیگرد قرار بگیرند.

علاوه بر عمر سه نماینده دیگر مجلس نمایندگان آمریکا یعنی "کارن باس"، نماینده دموکرات و عضو کمیته قضایی مجلس نمایندگان، "شیلا جکسون-لی"، نمایندهٔ حوزه انتخابیه هجدهم تگزاس از حزب دموکرات در این مجلس و "یوان وارگاس"، نمایندهٔ حوزه انتخابیه کالیفرنیا از حزب دموکرات در مجلس نمایندگان این نامه را امضا کرده‌اند.