آکاایران: دردهای دوران قاعدگی برای خانم ها گاهی غیر قابل تحمل بوده  و موجب بد خلقی نیز می شود. ورم کردن، سر درد و کمر درد را می توان درد های شایع قاعدگی دانست.این درد ها گاهی شاید باعث شود کل روز را در رختخواب و بدون حرکت بمانید.اما همیشه گزینه ای برای رفع این درد ها یا همان  PMSوجود دارد. شاید یکی از بهترین گزینه  ها استفاده از کیسه آب گرم باشد.اما در این مطلب می خواهیم ورزش در قاعدگی را برای شما توضیح دهیم تا به کمک آن موجب کاهش دردهای قاعدگی شوید.

۳۰ دقیقه ورزش و فعالیت جسمانی در روز موجب کاهش دردهای قاعدگی می شود چرا که با افزایش گردش خون در بدن این دردها تسکین می یابند.فعالیت های مانند دویدن روی تردمیل یا در فضای ورزشی، پیاده روی، آیروبیک و یوگا در دوران قاعدگی توصیه می شوند.

یوگا

حرکات یوگا با تمرکز بر روی تنفس و روش های تمدد اعصاب می تواند استرس و تنش را از شما دور کند، گردش خون را در بدن تسریع کرده و موجب اکسیژن رسانی بیشتر به اعضاء بدن می شود که نتیجه آن آرامش سیستم عصبی است.همچنین با افزایش تمرکز باعث می شود بد خلقی دوران قاعدگی را دور بزنید.حرکات یوگا در دوران قاعدگی موجب تسکین درد عضلات ناحیه شکم و رحم می شود.در این مطلب می توانید حرکات یوگا برای دوران قاعدگی را مشاهده کنید.

تمرین  با وزنه

فعالیت ورزشی در باشگاه های ورزشی این مزیت را به  دنبال دارد که ذهن شما فقط بر روی فعالیت تمرکز دارد و مدت زمانی  درد را احساس نخواهید کرد. گذشته از آن موجب می شود تا شما عضلات و استخوان های قوی تری داشته باشید که برای مقابله با درد بسیار حائز اهمیت است.برای شروع  تمرینات با وزنه سعی کنید از وزنه  های سبک و در تکرار بالا استفاده کنید.در تمرینات با وزنه عضلات هدف  شامل  عضلات پا، عضلات شکم و عضلات باسن می باشد.چنانچه در حین تمرینات احساس ضعف و یا خستگی کردید حرکت را متوقف و استراحت کنید.

پیاده روی و دویدن

پیاده روی گزینه دیگری برای ورزش در قاعدگی است. مزیت و فواید پیاده روی و دویدن هم واضح و روشن است. شما می توانید از مزیت پیاده روی در دوران قاعدگی بهرمنده شوید. پیاده روی ورزشی است که آسیب جسمانی به دنبال نخواهد داشت.کفش ورزشی مناسب و یک محیط مناسب هم موجب تحرک و هم باعث نشاط در شما می شود.چرا که در فعالیت های ورزشی هورمون اندورفین که هورمون شادمانی نامیده می شود در بدن شما ترشح می شود و تأثیر بسزایی بر روی کاهش درد و جلوگیری از بدخلقی دوران قاعدگی دارد.

ملاحظات دیگر

گوش دادن به صدای بدن در اولویت باشد.ورزش بیش از حد ممکن است موجب نامنظم شدن دوره قاعدگی شما شود و همچنین علائمی از قبیل خستگی، درد عضلات، بی خوابی و از دست دادن اشتها را به دنبال داشته باشد.توصیه می شود هنگام انجام فعالیت های ورزشی در طول هفته یک یا دو روز را برای استراحت فراموش نکنید.در خانه بمانید و استراحت کنید.

ترجمه: علم ورزش

منبع :

ورزش در قاعدگی برای کاهش درد قاعدگی