فیلم بچه رزماری ساخته‌ی رومن پولانسکی؛ کودکی که هرگز متولد نشد!

فیلم بچه رزماری ساخته‌ی رومن پولانسکی؛ کودکی که هرگز متولد نشد!


منبع: نت نوشت

178

1398/3/22

13:22


فیلم بچه رزماری Rosemary’s Baby ساخته‌ی رومن پولانسکی

فیلم بچه رزماری Rosemary’s Baby به کارگردانی رومن پولانسکی Roman Polanski داستان زنی به نام رزماری است که با همسرش گای به آپارتمانی با ظاهر گوتیک در دل شهر نقل مکان می‌کنند. اتفاقات عجیبی در اطراف زندگی او رخ می‌دهد، از برخورد‌های عجیب همسایه‌شان که پیرمرد و پیرزنی هستند گرفته تا کور شدن بی دلیل بازیگر رقیب شوهرش. در ادامه با معرفی و تحلیل فیلم بچه رزماری Rosemary’s Baby با نت نوشت همراه باشید.

فیلم بچه رزماری Rosemary’s Baby ساخته‌ی رومن پولانسکی

رزماری به پیرمرد و پیرزن همسایه علاقه‌ای ندارد اما به اصرار شوهر خود به خانه آن‌ها می‌رود. اما به نظر می‌رسد همسر رزماری، گای به آن‌ها علاقه‌ای زیادی دارد و هر شب به خانه‌شان می‌رود. یک شب رزماری کابوسی می‌بیند و صبح آن روز متوجه می‌شود که حامله است اما روز به روز لاغرتر می‌شود و احساس بسیار بدی دارد.

بیشتر بخوانید: رومن پولانسکی: مروری بر زندگی و آثار کارگردان

فیلم بچه رزماری Rosemary’s Baby داستان زنی به نام رزماری است که با همسرش گای به آپارتمانی با ظاهر گوتیک در دل شهر نقل مکان می‌کنند.

فیلم بچه رزماری Rosemary’s Baby داستان زنی به نام رزماری است که با همسرش گای به آپارتمانی با ظاهر گوتیک در دل شهر نقل مکان می‌کنند.

پزشک او نیز در کمال تعجب به او اجازه خواندن کتاب‌های بارداری را نمی‌دهد و او را وادار می‌کند تا فقط از قرص‌هایی که خودش تجویز می‌کند مصرف کند. رزماری روز به روز به همه چیز مشکوک‌تر می‌شود و به دنبال حقیقت به دور و بر خود توجه بیشتری نشان می‌دهد. او متوجه ارتباط تمام افراد دور و برش حتی شوهرش با یک فرقه شیطانی می‌شود.

پس از به دنیا آمدن فرزندش به او می‌گویند که مرده است. رزماری صداها‌یی از آپارتمان کناری خودشان می‌شنود. به آن جا می‌رود و بعد از رفتن به آن‌جا تمام افرادی که می‌شناسد را می‌بیند که در خانه جمع شده‌اند. سپس کالسکه بچه‌ای را میبیند که بچه رزماری است.

وقتی نزدیک کالسکه می‌شود می‌بیند که او فرزند شیطان است و اینجاست که متوجه می‌شویم تمام مدت رزماری بچه شیطان را در شکم خود پرورانده است.

فیلم بچه رزماری فیلمی در ژانر ترسناک روانشناسانه، محصول سال ۱۹۶۸ به کارگردانی رومن پولانسکی است. رومن پولانسکی متولد ۱۸ آگوست ۱۹۳۳ پاریس میباشد. رومن پولانسکی در خانواده‌ای یهودی، لهستانی در پاریس به دنیا آمد و در سه سالگی همراه خانواده‌اش به لهستان بازگشت.

بیشتر بخوانید: فیلم Nosferatu نوسفراتو اثر فردریش ویلهلم مورنائو؛ اولین فیلم ترسناک تاریخ سینما

فیلم بچه رزماری فیلمی در ژانر ترسناک روانشناسانه، محصول سال ۱۹۶۸ به کارگردانی رومن پولانسکی است. رومن پولانسکی متولد ۱۸ آگوست ۱۹۳۳ پاریس میباشد.

فیلم بچه رزماری فیلمی در ژانر ترسناک روانشناسانه، محصول سال ۱۹۶۸ به کارگردانی رومن پولانسکی است. رومن پولانسکی متولد ۱۸ آگوست ۱۹۳۳ پاریس میباشد.

در لهستان پدر و مادر پولانسکی به اسارت نیروهای آلمان نازی درآمدند و سپس به بازداشتگاه‌های نازی‌ها فرستاده شدند. مادر پولانسکی در آشویتس کشته شد و رومن پولانسکی توسط یک خانواده کاتولیک از ماندن در بازداشتگاه نجات یافت. پولانسکی تحصیلاتش را در مدرسه سینمایی لودز در ورشو گذراند.

مهمترین فیلم او در لهستان چاقو در آب ۱۹۶۲ است. پولانسکی سپس به لندن رفت و در آنجا فیلم انزجار ساخته شده ۱۹۶۵ را با شرکت کاترین دونوو را ساخت. که اولین قسمت از تریلوژی آپارتمان بود. فیلم بچه رزماری به عنوان دومین قسمت از این سه گانه (انزجار – بچه رزماری – مستاجر) ساخته شد و بدون شک موفق ترین قسمت آن نیز بود.

فیلم‌نامه فیلم بچه رزماری را را پولانسکی بر اساس رمانی از آیرا لوین نوشته است. Ira Levin متولد ۲۷ اوت ۱۹۲۹ است و در تاریخ۱۲ نوامبر ۲۰۰۷ درگذشته است. او رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و ترانه سرا آمریکای بود. اولین رمان وی بوسه‌ای پیش از مرگ با موفقیت روبرو شد و در سال ۱۹۵۴ برنده جایزه ادگار بهترین رمان نخست شد.

از این رمان دو فیلم در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۹۱ ساخته شد. شناخته شده‌ترین رمان وی بچه رزماری، که داستانی ترسناک درباره شیطان‌پرستی است. پولانسکی برای این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد.

بیشتر بخوانید: فیلم Get Out ساخته‌ی جوردن پیل؛ ترساندن، نه از روش معمول!

پوستر فیلم بچه رزماری Rosemary’s Baby ساخته‌ی رومن پولانسکی

پوستر فیلم بچه رزماری Rosemary’s Baby ساخته‌ی رومن پولانسکی

فیلم بچه رزماری بدون خون و خون ریزی و صحنه‌های پر از جلوه‌های ویژه و یا گریم‌های عجیب و غریب بسیار ترسناک است. عنصری که این وحشت و ترس را ایجاد می‌کند تعلیق و توهم توطئه است که به خوبی در داستان فیلم وجود دارد. رزماری زن دوست داشتنی و ساده‌ای که در بین اطرافیانی که برخوردهای عجیب و غریب دارند گرفتار آمده است.

مخاطب فیلم قدم به قدم با رزماری در دام این لحظات می‌افتد و همراه با او به کشف ماجرا می‌پردازد. پولانسکی در این فیلم با سرنخ هایی ما را برای پایانی عجیب آماده می‌کند. رفتارهای عجیب و غریب شوهر رزماری و اطرافیانش، کمد عجیب و گردنبند عجیب دختر همسایه همه نشان دهنده‌‌ی این است که باید منتظر وقوع اتفاق غریبی باشیم.

سکانس پایانی فیلم با وجود اینکه ما آمادگی اتفاق عجیب را داشتیم همچنان حیرت انگیز است. در طی فیلم بچه رزماری همواره این احتمال وجود دارد که کل داستان توهمات رزماری باشد و داستان دیگری در کار نباشد. اما در آپارتمان مقابل جشن تولد فرزند رزماری برپاست که اینجا در می‌یابیم که شیطان است.

رزماری بالای سر بچه می‌رود و بدون توجه به اینکه او فرزند شیطان است برایش لالایی می‌خواند و یکی از سکانس‌های به یاد ماندنی فیلم را رقم می‌زند. رزماری مادری است که صرفنظر از هویت فرزند متولد شده‌اش او را دوست دارد و سعی می‌کند مانند نوزاد عادی جیغ‌های شیطانی او را آرام کند.

بیشتر بخوانید: فیلم Us ساخته‌ی جوردن پیل؛ سایه ها می‌دانند که چه تابستانی است!

موضوع شیطان پرستی و فرقه‌های مختلف آن بارها موضوع فیلم‌های مختلف بوده اند. اما ویژگی فیلم بچه رزماری سادگی روایت آن است. روایت فیلم و داستان آن ساده به نظر می‌آید.

لباس‌های شخصیت ها، کرکترهایی که همه آدمهای عادی هستند، نوع زندگی آن‌ها که از دل زندگی روزمره بیرون می آیند یکی از ویژگی‌های این فیلم و تفاوت آن با نمونه هایی با سوژه‌ای مشابه است. آن چیزی که بیش از شیطان و ظواهر آن در فیلم اهمیت دارد پرداختن به موضوع تقابل خیر و شر است.

بازی‌های فیلم بچه رزماری فوق العاده هستند. شخصیت‌ها هم به دلیل داستان قوی و روابط علت و معلولی حاکم بر فیلم و هم بازهای بسیار خوب کاملن قابل باور هستند.

روث گوردون Ruth Gordon برای بازی در این فیلم برنده‌‌ی بهترین بازیگر مکمل زن برنده‌‌ی جایزه‌‌ی اسکار شده است. از بازیگران این فیلم می‌توان به میا فارو در نقش رزماری و جان کاساوتیس در نقش شوهر رزماری، گای اشاره کرد.

یکی از عوامل مهم در ایجاد صحنه‌های دلهره آور در سینما موسیقی است. موسیقی فیلم بچه رزماری کار کریستوفر کومدا آهنگساز لهستانی است. موسیقی فیلم بچه رزماری در انتقال احساس ترس و نا امنی در بسیاری از سکانس‌ها در فیلم نقش پر رنگی دارد.

فیلم بچه رزماری یکی از فیلم‌های مطرح پولانسکی و یکی از فیلم‌های معروف در ژانر وحشت در تاریخ سینما محسوب می‌شود

فیلم بچه رزماری یکی از فیلم‌های مطرح پولانسکی و یکی از فیلم‌های معروف در ژانر وحشت در تاریخ سینما محسوب می‌شود

کریستوفر کومدا متولد آوریل ۱۹۳۱ است که در سال ۱۹۶۹ درگذشت. او برای فیلم چاقو در آب پولانسکی نیز موسیقی ساخته است. آلبوم موسیقی جاز او به نام آستیگماتیک، از برجسته‌ترین نمونه‌های موسیقی جاز اروپایی به‌شمار می‌رود.

فیلم بچه رزماری یکی از فیلم‌های مطرح پولانسکی و یکی از فیلم‌های معروف در ژانر وحشت در تاریخ سینما محسوب می‌شود. اما برای پولانسکی شاید به نوعی دیگر هم دارای اهمیت باشد.

یک سال بعد از ساخت این فیلم همسر پولانسکی شارون تیت در حالیکه که باردار بود در خانه‌اش به همراه دوستانش با ضربات چاقو به قتل رسید. گروهی شیطان پرست این قتل را مرتکب شده بودند. آن‌ها فیلم پولانسکی را به عنوان افشای اسرار فرقه‌‌ی شیطان به حساب آورده بودند و به این شکل فجیع از او انتقام گرفتند.

از دیگر آثار پولانسکی می‌توان به فیلم محله‌‌ی چینی‌ها (۱۹۷۴) و پیانیست (۲۰۰۲) اشاره کرد که این فیلم‌ها نیز مطرح و شناخته شده هستند. پولانسکی برای فیلم پیانیست برنده‌‌ی جایزه‌‌ی اسکار شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو