درباره زایمان طبیعی، شانزده سوال رایج

منبع: نی نی بان

121

1398/3/22

14:48


روند تولد نوزاد پیچیده است و گاهی اوقات برای مادران و پدران آینده ترسناک است. امروزه بعضی از اطلاعات مناسب در این زمینه به شما داده می شود تا راحت تر وارد این پروسه شوید و دانش بیشتری از آن داشته باشید.

۱۶ سوال نهایی در مورد زایمان طبیعی ازمامایی
آیا درد زایمان غیر قابل تحمل است؟
درد ناشی از تحریک انتهای عصبی به علت انقباض رحم، فشرده سازی بافت نرم در طی بدنیا آمدن جنین، گسترش دستگاه لیگامنتال رحمی و مسائل دیگر است.
اما طبیعت آستانه تحمل زنان را بسیار بالاتر از مردان قرار داده است. قبل از زایمان، این افزایش حتی بالاتر می رود. سیستم ضد درد در بدن در این زمان شروع به کار می کند و کمک می کند که مواد بیهوشی طبیعی به جریان خون منتقل شود.بنابراین، درد زایمان نمی تواند غیر قابل تحمل گفته شود.
آیا داشتن باسن بزرگ به معنی زایمان آسان تر است؟
بعضی از زنان شرایطی دارند که پزشکان آن را “لگن منقبض” می نامند، که می تواند نشانگر این باشد که احتمالا سزارین ضروری است. با این حال، این شرایط قابل مشاهده نیست، اما با اندازه گیری ابعاد لگن با استفاده از یک ابزار خاص می توان تشخیص داد. لگن پهن که از نظر ظاهری قابل تشخیص است تضمین کننده زایمان طبیعی نیست.
آیا طی زایمان می توانید چیزی بخورید یا بنوشید؟
اگر در دوران زایمان احساس تشنگی یا گرسنگی کنید، می توانید کمی بخورید یا نوشیدنی بنوشید. زایمان ممکن است برای مدتی ادامه یابد، بنابراین شما به قدرت نیاز دارید. بهتر است که غذای غنی از کربوهیدرات (در حالت ایده آل گندم پخته شده، برنج یا بلغور جو دوسر) باشد. به عنوان نوشیدنی هم آب را انتخاب کنید.
آیا می توانید در حین انقباضات دراز بکشید؟
توصیه نمی شود که در حین انقباضات در رختخواب بمانید زیرا این موقعیت باعث می شود که کودک نتواند به راحتی از طریق کانال تولد عبور کند.
بهتر است راست، بنشینیدی با کمک چیزی بایستید، را ه بروید، یا زانو بزنید.
همچنین اگر بتوانید خوب است که از یک طناب آویزان شوید. هنگامی که مادر با استفاداه از دستانش آویزان بماند ناحیه پایین تنه ریلکس می شود. انقباضات موثرتر می شوند، و کودک تمایل به خروج سریعتر دارد.
می توانید وضعیت های مختلف را امتحان کنید تا موقعیت مناسب و راحت خود را پیدا کنید..
آیا باید پس از شروع انقباضات به بیمارستان بروید؟
اولین انقباضات بین ۲۵ تا ۳۰ دقیقه فاصله خواهد داشت. در این مرحله می توانید در خانه بمانید.
در صورتی که اولین بارداری باشد، ممکن است ۷ تا ۱۲ ساعت از شروع انقباض منظم بگذرد و سپس زایمان رخ دهد. اگر فاصله انقباضات حدود ۵-۷ دقیقه بود، به بیمارستان بروید.
آیا کیسه مایع آمنیوتیک باید بطور طبیعی پاره شود؟
احتمال پاره شدن خودبخودی کیسه مایع آمنیوتیک ۹۳٪ است.
اگر کیسه مایع آمنیوتیک به طور طبیعی پاره شود، بلافاصله به بیمارستان بروید. از این لحظه، خطر عفونت و محرومیت از اکسیژن برای جنین وجود خواهد داشت. اگر نشانه ای وجود نداشته باشد، اما دهانه رحم آماده باشد، پزشک ممکن است در بیمارستان خودش کیسه مایع را پاره کند.
آیا هنگامی که موکوس بیرون می آید زایمان شروع می شود؟
حجم موکوس یک توده ضخیم ماده چسبناکی است که از دهانه دحم خارج می شود و از جنین در برابر عفونت محافظت می کند.
موکوس باید کمی قبل از زایمان بیرون بیاید اما این به معنای شروع زایمان نیست.
شما باید به تعداد انقباضات و پاره شدن کیسه مایع آمنیوتیک دقت کنید.
آیا متخصص زنان و زایمان همیشه در طول زایمان حضور دارد؟
در طول زایمان، متخصص مراقبت های بهداشتی (پرستار زایمان، ماما یا متخصص زنان و زایمان) به طور منظم وضعیت و باز شدن دهانه رحم و همچنین ضربان قلب جنین را بررسی می کنند.
هنگامی که دهانه رحم شما به طور کامل ۱۰ سانتیمتر باز شود، ماما یا متخصص زنان و زایمان شما را برای زایمان راهنمایی می کنند.
آیا روند زایمان طبیعی منزجر کننده است؟
برخی احساس می کنند که روند زایمان می تواند نگران کننده باشد. اما فقط در مورد این فکر کنید که: تولد کودکتان واقعا نمی تواند زشت باشد.
بعضی از افرادی که برای تولد آمادگی ندارند ممکن است از این تجربه شوکه شوند، اما این کار برای پزشکان بسیار روتین است. طبیعی رفتار کنید و از چیزی شرمنده نباشید.
آیا ممکن است حرکات کنترل نشده روده در طول زایمان رخ دهد؟
اگر میخواهید قبل از زایمان دفع داشته باشید، می توانید از پزشک خود بخواهید که برایتان از تنقیه استفاده کند. اگر روده های شما به طور کامل تخلیه نشده باشند، ممکن است مدفوع در حین زایمان بیرون بیاید، زیرا نوزاد در کانال زایمان بر روی رکتوم فشار می آورد.
متخصص زنان و زایمان معمولا برای چنین شرایطی آمادگی دارند و لوازم پزشکی را در دست نگه داشته اند تا همه چیز تمیز نمایند.
هیچ خجالتی نیست و همه تلاش می کنند برای به دنیا آمدن کودکی سالم.
آیا استفاده از بیهوشی اپیدورال در طول زایمان باعث افزایش احتمال سزارین می شود؟
اپیدورال بیهوشی برای کاهش حساسیت به درد در قسمت پایین تنه است.
بیهوشی اپیدورال باعث بی حسی در طول زایمانمی شود اما می تواند آن را طولانی کند زیرا زن احساس نمی کند که لازم است فشار بیاورد. این باعث افزایش احتمال استفاده از فورسپسها و وسایل کمک زایمانی می شود.
آیا فریاد زدن در هنگام زایمان درد را آرام می کند؟
فریاد زدن اثر ضد درد ندارد و می تواند روند زایمان را طولانی کند. داد زدن شما را ضعیف می کند و بر انقباضات رحمی تاثیر منفی می گذارد. علاوه بر این، فریاد زدن اکسیژن مورد نیاز کودک را مصرف می کند.
در طول زایمان، به دستورالعمل متخصص زنان و زایمان در مورد چگونگی نفس کشیدن و فشار دادن به درستی گوش کنید. سعی کنید آرام باشید.
آیا پارگی شکم و ایجاد شکاف در زایمان اجتناب ناپذیر است؟
خطر بروز پرینال (که نشانه ای از اپیزیوتومی است) در صورت اندازه بزرگ جنین، کشش بافتی کم، زایمان شتاب زده و غیره وجود دارد.
پارگی پرینال در ۳۵٪ موارد رخ می دهد؛ بقیه زنان از این کار جلوگیری می کنند.
آیا ممکن است در طول زایمان بیهوش شوید؟
غش کردن در طول زایمان بسیار نادر است. طبیعت بدن زن به گونه ای است که نیروهای خود را هنگام تولد نوزاد جمع و تحریک می کند.
بیهوش شدن واکنش معمول بدن زن در زایمان نیست. اگر شما مستعد غش کردن هستید، باید پیش از آن به پزشک اطلاع دهید.
آیا ممکن است در دوران زایمان مادر جان دهد؟
۹۹ درصد مرگ و میر مادران در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. با مراقبت های پزشکی مناسب، احتمال مرگ در طی زایمان ناچیز است. در اکثریت قریب به اتفاق، زایمان به طور ایمن برای مادر و نوزاد انجام می شود.
آیا پدر کودک باید در هنگام تولد حضور یابد؟
تصمیم اینکه که آیا پدر در هنگام تولد حضور داشته باشد یا نه، بسته به تصمیم زوج دارد، اما پدر کودک در این روز مهم باید حضور داشته باشد.
در طول انقباضات، پدر می تواند حامی مادر باشد، او را ماساژ دهد و به تمرکز مادر کمک کند. اگر نمی خواهید در محل زایمان حضور داشته باشد، کافیست به او بگویید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو