مصرف آسپرین در بارداری، آیا مضر است؟

منبع: نی نی بان

123

1398/3/22

15:48


آسپرین یکی از داروهای محبوب و بسیار رایج است که از آن به عنوان ضد درد و تب بر استفاده می شود. بسیاری از افراد آسپرین را نسبت به سایر داروهای مشابه، بی خطر می دانند و به قدرت شفا دهندگی آن اعتقاد زیادی دارند! به عنوان مثال فکر می کنند با مصرف روزانه آسپرین می توانند از بروز بیماری ها و مشکلاتی مثل حمله قلبی جلوگیری کنند. با این حال آسپرین هم یک داروی شیمیایی است و مثل بسیاری از داروها مضرات خود را دارد. فکر می کنی مصرف آسپرین در دوران بارداری بی خطر است یا ممکن است مضراتی برای جنین یا مادر داشته باشد؟
بهتر است در دوران بارداری آسپرین مصرف نشود، مگر آنکه پزشک آن را تجویز کرده باشد. مصرف سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، مثل ایبوپروفن هم باید در دوران بارداری تحت نظارت و تجویز پزشک باشد. نتیجه تحقیقات نشان داده مصرف آسپرین در دوران بارداری می تواند این مشکلات را برای جنین به وجود آورد؛ به ویژه اگر به طور منظم و میزان زیاد مصرف شود:
مصرف آسپرین در دوران بارداری می تواند بر روند رشد و تکمیل جنین تأثیر گذارد و خطر ابتلا به پلاسنتال ابراپشن (placental abruption) یا کنده شدن زودرس جفت را بالا ببرد. کنده شدن زودرس جفت زمانی اتفاق می افتد که قسمتی از جفت از رحم جدا شود.
مصرف آسپرین در دوران بارداری می تواند منجر به عقب افتادن زایمان شود و مشکلات قلبی و ریوی نوزاد بعد از تولد را افزایش دهد. همچنین ممکن است باعث خونریزی شدید مادر و نوزاد شود.
اگر در دوران بارداری گاهی آسپرین مصرف کرده ای نگران نباش. این موضوع به تو یا جنین آسیب نمی رساند. خطر زمانی ایجاد می شود که مصرف آسپرین در دوران بارداری مداوم، منظم و به میزان زیاد باشد.
در برخی شرایط می توانی در دوران بارداری، بر اساس تجویز عمومی یا دستور پزشک، میزان کمی آسپرین دریافت کنی. به عنوان مثال، اگر در دوران بارداری به شرایطی مثل سندرم هاگز ((Hughes Syndrome (antiphospholipid syndrome or APS) دچار شده ای، خیلی بیشتر در معرض مشکلاتی مثل لخته شدن خون قرار داری و همین موضوع ممکن است منجر به سقط جنین شود. مصرف آسپرین به میزان توصیه شده، به همراه داروی هپارین، از لخته شدن خون جلوگیری می کند. این درمان می تواند خطر سقط جنین را به طور مؤثری کاهش دهد. مصرف میزان کمی آسپرین در دوران بارداری بی خظر است و به ویژه اگر تو به سندرم هاگز دچار شده باشی، مزایای زیادی دارد که از بروز مشکلات بعدی جلوگیری می کند.
همچنین مصرف آسپرین در دوران بارداری، اگر پزشک آن را تجویز کرده باشد ضروری است. در صورت ابتلا به پره اکلامپسی، پزشک مصرف آسپرین را تجویز می کند. پره اکلامپسی به معنای اختلال در عملکرد جفت است. اگر در گذشته فشار خون، دیابت شدید یا مشکلات کلیوی داشته ای، خیلی بیشتر ممکن است به پره اکلامپسی دچار شوی.
اگر برای کاهش درد و ناراحتی دوران بارداری به دنبال مسکن یا آرام بخش هستی، پاراستامول برای تو بی خطر است. برخی از مادران باردار این دارو را برای از بین رفتن درد مؤثر دانسته اند. اما باید پیش از مصرف آن با پزشک مشورت کنی.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو