راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده روی و دویدن

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده روی و دویدن


منبع: زیبامون

247

1398/9/30

12:44


پیاده روی یکی از ساده ترین و بهترین روش ها برای حفظ سلامت بدن و تناسب اندام هست. برای اینکه بتوانید پیاده روی لذت بخش و موثری داشته باشید لازم هست به فکر تهیه کفش مخصوص پیاده روی و دویدن باشید. نکات خرید کفش مخصوص پیاده روی رو در این زیبامون بخوانید.

راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده روی و دویدن

ورزش کردن نه تنها کمک می کنه تا احساس شادابی و سرحال بودن خیلی خوبی داشته باشید بلکه تاثیر خیلی خوبی هم در حفظ سلامت بدن و تناسب اندام داره. اما اگر وقت کافی برای رفتن به باشگاه ندارید و یا اینکه به خاطر هزینه های بالای باشگاه، از ورزش کردن منصرف شده اید، بهتره به فکر یک راه حل ارزان تر و ساده تر باشید!

مطمئنا همه ما می تونیم در طول روز، حداقل نیم ساعت رو به پیاده روی اختصاص بدیم. پیاده روی یکی از ساده ترین، ارزان ترین و بهترین ورزش ها برای حفظ سلامتی بدن و تناسب اندام هست و می تونید در هر ساعت از روز که تمایل داشته باشید این ورزش رو بدون صرف هزینه زیاد انجام بدید و از فوایدی که برای بدن داره بهره مند بشید.

تنها تجهیزاتی که برای پیاده روی لازم دارید، یک جفت کفش مخصوص پیاده روی هست تا در طول انجام این کار، هیچ گونه آسیبی به پاها و ستون فقرات وارد نشه، درد و ناراحتی در پاها احساس نکنید و در طول پیاده روی، احساس راحتی خیلی خوبی داشته باشید. اما آیا می دونید یک کفش مناسب برای پیاده روی باید دارای چه خصوصیاتی باشه؟

ما در این بخش از زیبامون دات کام به تمام نکاتی که باید در خرید کفش مخصوص پیاده روی و دویدن توجه داشته باشید اشاره کرده ایم و می توانید با استفاده از توصیه های این مقاله، بهترین و مناسب ترین کفش پیاده روی رو تهیه کنید. با ما همراه باشید.

 

در هنگام خرید کفش پیاده روی باید به چه مواردی توجه کرد؟

 

استحکام (Stability)

کفش مخصوص پیاده روی باید استحکام خیلی خوبی داشته باشه تا در طول حرکت و راه رفتن، احساس تعادل و ایمن بودن داشته باشید. اگر کفشی که برای پیاده روی استفاده می کنید، استحکام کافی نداشته باشه ممکن هست در هنگام راه رفتن، تعادل خودتون رو از دست بدید و نتونید کنترلی بر روی حرکات اضافی پاها داشته باشید. پس لازمه که کفشی رو برای پیاده روی انتخاب کنید که از استحکام و پایداری خیلی خوبی برخودار باشه.

 

چند مدل کفش پیاده روی

 

انعطاف پذیری (Flexibility)

یک کفش خوب و مناسب باید قدرت حرکت خیلی خوبی رو برای حرکت انگشتان پا داشته باشه و بتونید به راحتی از موانعی که در مسیر پیاده روی وجود داره عبور کنید و هیچ گونه احساس ناراحتی و اذیت شدن بر روی پاهاتون احساس نکنید.

 

راحتی (Comfort)

کفش پیاده روی باید سایز مناسبی داشته باشه و دارای بالشتک های مناسبی برای محافظت از پاها باشه تا در طول پیاده روی، احساس راحتی خیلی خوبی داشته باشید. علاوه بر این کفش مناسب پیاده روی باید دارای پاشنه استاندارد در پشت پا و قسمت میانی باشه و همچنین فضای کافی در قسمت جلوی کفش وجود داشته باشه و هیچگونه فشاری به انگشت های پا وارد نکنه. (راهنمای خرید کفش کتانی)

 

چگونه یک کفش پیاده روی خوب و مناسب انتخاب کنیم؟

برای اینکه بتونید بهترین و مناسب ترین کفش پیاده روی رو انتخاب و خریداری کنید، لازم هست به چند فاکتور مهم در انتخاب این مدل کفش ها توجه کنید. این فاکتورهای مهم و اساسی عبارتند از:

 

به پاشنه کفش نگاه کنید

پاشنه کفش یکی از مهم ترین مواردی هست که باید در هنگام خرید کفش پیاده روی بهش توجه کنید. پاشنه کفش، باید قسمت پشت پا و زیر تاندون آشیل را به خوبی نگه داره و نباید اندازه پاشنه کفش بیشتر از یک اینچ (2.5 سانتی متر) از سطح زمین باشه. پاشنه کفش باید راحت و نرم باشه اما سفت و محکم نباشه.

 

پاشنه کتانی

 

قسمت میانی کفش را بررسی کنید

Midsole کفش، قسمتی هست که بین آج و پارچه بالایی کفش قرار داره و لازمه در هنگام خرید کفش، این قسمت رو هم بررسی کنید. این قسمت مهم ترین مولفه یک کفش هست. قسمت میانی کفش پیاده روی معمولا از مواد متنوعی ساخته میشه و برای کفش زیرسازی، پشتیبانی و انعطاف پذیری خوبی ایجاد میکنه و باعث محافظت از پا در برابر اشیا تیز میشه.

 

قسمت میانی کفش

 

معمولا برای ساخت قسمت میانی کفش از EVA یا Phylon استفاده میشه. EVA معمولا بسیار سبک و راحت هست و Phylon ماده ای متراکم تر هست و در مدت زمان طولانی تر، راحتی بالاتری رو ایجاد می کنه.

 

کفش پیاده روی

 

توجه به قسمت کفی کفش

این قسمت در پایین کفش و جایی هست که کف پا روی کفش قرار می گیره. کفی کفش باید به راحتی، پاها رو در خودش جا بده و بعد از پوشیدن کفش، احساس راحتی خوبی داشته باشید. برای ساخت کفی کفش معمولا از فوم مخصوصی با چگالی بالا استفاده میشه و یک بالشتک تقریبا نرمی رو بین پاها و زمین ایجاد میکنه.

کفی کفش با گذشت زمان شکل و فرم اصلی خودش رو از دست میده و برای اینکه از اسیب دیدن پاها جلوگیری کنید لازمه که هر چند وقت یک بار، کفی کفش رو تعویض کنید. این بخش از کفش، به منظور کاهش نیروی شکافی که بین کف پا و کفش وجود داره طراحی شده و بخشی از شوک های وارد شده به پا رو هم جذب میکنه.

 

کفی کفش

 

پنجه کفش رو هم بررسی کنید

قسمت پنجه کفش، جایی هست که تمام انگشتهای پا رو در خودش جا میده و باید فضای کافی برای حرکت آزاد انگشتای پا رو فراهم کنه و حرکت انگشتان پا در کفش، بدون محدودیت باشه. در مقابل، وجود فضای زیاد در قسمت پنجه کفش هم باعث جا به جایی بیش از حد و ناراحتی در پا خواهد شد. به طور کلی باید بین طولانی تری انگشت پا و انتهای پنجه کفش چیزی در حدود نصف عرض انگشت فاصله وجود داشته باشه.

 

قسمت پنجه کفش

 

تنفس و جریان هوا در کفش را بررسی کنید

در هنگام راه رفتن و افزایش ضربان قلب، پاها کمی عرق می کنند. بنابراین لازم هست کفشی را برای پیاده روی تهیه کنید که جریان هوا در اون وجود داشته باشه. زیرا کفش هایی که امکان ورود و خروج هوا در اون ها وجود نداره، رطوبت رو در خودش نگه میداره و ممکنه باعث تاول زدن پا، بد بو شدن پاها و احساس درد و ناراحتی بشه.

 

جریان هوا در کفش

 

کفش را در دست بگیرید و خم کنید

کفش مورد نظرتون رو در دست بگیرید و با خم کردن، پیچ و تاب دهید. یک کفش پیاده روی خوب نه تنها باید از وسط خم شود بلکه باید تمام قسمت های کفش هم قابلیت خم شدگی داشته باشه و این انعطاف پذیری در همه جای کفش وجود داشته باشه.(کفش نایک، مدلهای جدید برای خانم ها)

 

نکات کلیدی برای انتخاب و خرید کفش پیاده روی

 

  • برای اینکه مطمئن باشید، کفشی که خریدرای می کنید، برای پیاده روی و دویدن مناسب هست، در مرحله اول باید بهترین فروشگاه کفش ورزشی رو در شهر و منطقه خودتون پیدا کنید. معمولا فروشندگانی که در این فروشگاه ها فعالیت می کنند، اطلاعات دقیق و خوبی در رابطه با کفش ها ورزشی و پیاده روی دارند و می تونن به شما در انتخاب کفش پیاده روی که از نظر اناتومیک، مناسب پاهای شما باشه رو بهتون معرفی کنند.

 

  • در هنگام خرید کفش پیاده روی از فروشنده بخواهید تا هر دو پا را اندازه گیری کند. بهتره در زمان اندازه گیری پاها، ایستاده باشید. زیرا در حالت ایستاده، وزن بیشتری بر روی پاها قرار می گیره و ممکن هست اندازه پاها بیشتر بشه. بنابراین بهتره اندازه کفش جدید رو بر اساس این اندازه گیری ها در نظر بگیرید و نه سایز کفش های قبلی!

 

  • در پایان روز کفش بخرید. هر چه در طول روز فعالیت بیشتری داشته باشید و برای مدت زمان طولانی تری روی پاهاتون بایستید یا راه برید، پاها بیشتر متورم می شوند. معمولا پای افراد بعد از انجام فعالیت های روزمره سایز و اندازه بزرگتری پیدا می کنه. بنابراین لازمه که کفشی رو تهیه کنید که با این تغییرات پا متناسب باشه تا بعد از گذشت چند ساعت از روز، احساس فشار بر روی پاها نداشته باشید. (کاهش وزن با پیاده ‎روی، نکاتی که باید بدانید)

 

کتانی سفید

 

  • بهتره کفشی رو انتخاب کنید که با شکل کف پاهاتون مطابقت داره. معمولا این مدل کفش بهترین و مناسب ترین انتخاب برای هر فرد خواهد بود.

 

  • بعد از پوشیدن کفش، سعی کنید انگشتان پا رو تکون بدید. پنجه کفش باید به اندازه ای باشه که انگشت های پا به راحتی بتونن حرکت کنند اما نباید به قدری بزرگ و شل باشه که انگشتای پا در کفش بچرخند.

 

  • در هنگام خرید کفش پیاده روی،  جورابی که قرار هست با کفش بپوشید رو همراه خودتون داشته باشید و کفش رو با اون جوراب امتحان کنید.

 

جوراب

 

  • در حالت کلی باید یک فضای کوچک به اندازه یک سانتی متر بین بلندترین انگشت پا (انگشت شصت پا یا انگشت دوم) و پنجه کفش وجود داشته باشه. این موضوع رو حتما در هنگام خرید کفش پیاده روی در نظر بگیرید.

 

  • اطمینان حاصل کنید که پهن ترین قسمت پا شما در هنگام ایستادن، در قسمت وسیع و پهن کفش، راحت بوده و هیچگونه فشاری به این قسمت از پا وارد نمیشه. یک ترفندی که در این زمینه وجود داره این هست که بایستید و پاهاتون رو بر روی یک کاغذ قرار بدید. از دوستتون بخواهید که شکل پا رو با دقت روی کاغذ بکشه و در هنگام خرید کفش، این کاغذ رو همراه خودتون داشته باشید. کفشی مناسب شما هست که شکل و فرم آن دقیقا شبیه به شکل و فرم پاها باشه!

 

  • انتظار نداشته باشید که کفش جا باز کند! اگر احساس می کنید کفش مورد نظر براتون تنگ هست، بهتره اون کفش رو خریداری نکنید. زیرا با گذشت زمان ممکن هست که پاها با کشش و فشاری که کفش وارد می کنه سازگار بشه اما بعد از استفاده طولانی مدت از این کفش، احساس درد زیادی در پاها خواهید داشت و احتمال آسیب دیدن پاها هم زیاد میشه. 

 

  • اگر بعد از پوشیدن کفش احساس لغزش در پاها احساس کردید، باید از خرید اون کفش صرف نظر کنید. زیرا اندازه این کفش نیز برای پاهاتون مناسب نیست و ممکنه بعدا با مشکلات مختلفی مواجه بشید. (روش اصولی ورزش و دویدن در روزهای سرد زمستان)

 

  • برای تست کردن کفش مورد نظرتون، هر دو کفش رو بپوشید و چند دقیقه ای در فروشگاه قدم بزنید. با این کار مطمئن خواهید شد که این کفش مناسب شما بوده و احساس راحتی و خوبی با آن خواهید داشت.

 

راه رفتن با کفش جدید

 

  • مهم نیست که یک کفش از نظر ظاهری چقدر عالی و جذاب به نظر برسه، زیرا اگر فاکتورهای متناسب و درستی نداشته باشه، مطلوبیتی که شما از یک کفش پیاده روی در نظر دارید رو به همراه نخواهد داشت و در طول پیاده روی ممکنه با مشکلاتی مواجه بشید! پس در هنگام خرید کفش پیاده روی فقط بر  روی شکل ظاهری و یا برند خاصی توجه نداشته باشید.

 

کتانی شیک

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو