جاذبه های دیدنی شهر بستک | Bastak

جاذبه های دیدنی شهر بستک | Bastak


منبع: تاپ تراول

352

1398/10/1

14:12


بلیط جت

تور عمان

خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی بستک

شهرستان بَستَک یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است. این شهرستان واقع در غرب استان هرمزگان با ۵۶۴۸ کیلومتر مربع وسعت از شمال به شهرستان لار، از جنوب به بندرلنگه، از مغرب به استان فارس و از مشرق به بندرعباس و بندر خمیر محدود است. شهرستان بستک به علت نزدیکی به خلیج فارس و نزدیکی به منطقه حاره و داشتن موقعیت کوهستانی، دارای ویژگی‌های اقلیمی مخصوص به خود است، با توجه به موقعیت منطقه دارای آب وهوای گرم و خشک در تابستان، و سرد و خشک در زمستان است. در ادامه مطلب همراه تاپ تراول باشید تا با جاهای دیدنی بستک در هرمزگان بیشتر آشنا شوید.

خرید تور

مسجد جامع بستک

مسجد جامع بستک از معماری منحصر به فرد و قابل توجهی برخوردار است . بر سطح داخلی و بیرونی دیواره مسجد در قسمت بالایی دیوارها تزییناتی بکار رفته که این تزیینات بیشتر طرحهای هندسی وگل و بوته می باشد .

جاهای دیدنی بستک

آرامگاه علمای کوخرد

آرامگاه علمای کوخرد یا دوگنبدان کوخرد از مکان‌های زیارتی بخشی به همین نام در شهرستان بستک استان هرمزگان است که در جنوب جاده بستک به بندر لنگه قرار دارد. آرامگاه علمای کوخرد در میان گورستان دهستان کوخرد و در ۱۰۰۰ متری غرب دهستان کوخرد واقع شده‌است.این بنای تاریخی و مذهبی چند سال پیش از جانب دولت به عنوان یکی از آثار ملی توسط سازمان میراث فرهنگی کشور با نام «مجموعهٔ دو گنبدان» به ثبت رسیده‌است. بنای این آثار برجسته و تاریخی بین سال‌های ۱۱۴۹ تا ۱۱۵۱ ه‍.ق ساخته شده‌است. مجموعهٔ دو گنبدان کوخرد در ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ خورشیدی به ثبت رسیده‌است.

جاهای دیدنی بستک

کاروانسرای نیمه

کاروانسرای نیمه آثاری تاریخی و باستانی در سر راه ارتباطی شهرستان لار، شهرستان بستک به شهرستان بندر لنگه واقع شده‌ است. این بنا به صورت چهار ایوانی و چهارگنبدی بوده و از معماری متقارنی برخوردار است، شواهد نشان می‌دهد که تمامی مصالح به کار برده شده برای احداث بنا از مناطق اطراف جمع آوری شده‌است. کاربرد سنگ به عنوان ماده اصلی با ملات ویژه موجب استحکام بنا در طول قرن‌های متمادی در برابر حوادث طبیعی پابرجا مانده‌است.

جاهای دیدنی بستک

حمام خان

حمام خان در ابتدای خیابان پاسداران بستک قرار دارد و از آثار دوره قاجاریه است که به دستور صولت الملک بستکی و توسط معماران چیره دست و محلی بستک و با نظارت معماری شیرازی ساخته شده است. این حمام ۱۴ گنبد کوچک و بزرگ دارد که خطوط گرداگرد جداره داخلی گنبد و خطوط بدنه آن نشانه ای از ذوق و سلیقه معماران آن است. ویژگی جالب این حمام، تعبیه مسیر آب در جداره دیوارهای داخلی است.

جاهای دیدنی بستک

پاراو و ترنه

پاراو و ترنه از قنات‌های بستک است. در این منطقه، دو رشته قنات باستانی وجود دارد که به پاراو مشهور هستند و با اینکه سال‌های زیادی است که کاربری ندارند، بقایایی از کانال و چاه آن‌ها باقی‌ مانده است. سرچشمه‌ این قنات‌ها زیر کوه ناخ است و بقایای آب‌انبارهای وابسته به آن‌ها که از سنگ و ساروج ساخته شده‌اند، وجود دارد. آب شیرینِ یکی از این دو قنات را در حوضچه‌هایی ساروجی جمع‌آوری می‌کرده‌اند و به وسیله‌ سازه‌ای سنگی، از عرض رودخانه‌ مهران که آب آن شور است عبور می‌دادند و در آن سوی رودخانه مصرف می‌کردند. این سازه‌ کهن که به ترنه معروف است، در واقع کانالی است که چندین ستون مخروطی شکل دارد و از سنگ، ساروج و گل و لای ساخته شده است. در ساخت ترنه نکات معماری بسیاری رعایت شده است که در نتیجه‌ آن‌ها این سازه‌ باستانی با مرور زمان به جز فرسایش طبیعی سنگ‌های خود هیچ آسیبی ندیده است.

جاهای دیدنی بستک

بازار بستک

بازار بستک واقع بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . این بازار در وسط شهر بستک واقع شده و شامل سه بازار است که قدمت آن به دوره صفویه و قاجاریه می‌رسد. این بنا در سال ۱۲۹۵ هجری قمری به همت استاد عبدالله امینایی معروف به حاجی استاد ساخته شده‌است و به صورت فضای مربع شکلی است که فضای مرکزی آن مرکب از دو ردیف حجره می‌باشد، معماری بازار مدنی بستک درنوع خود بی نظیر است. این بنای تاریخی سازه‌ای سنگی با مصالح گچ می باشد.

جاهای دیدنی بستک

قلعه خان

این بنا از مکان های دیدنی بستک در دوره قاجاریه به دستور محمد رضا خان سطوت الممالک حاکم جهانگیریه و بنادر و جزایر ساخته شده است که قدمت آن به ۱۱۰ سال قبل می رسد و محل زندگی حاکمان بستک که شامل دو بخش حکومتی و خصوصی بوده است. مجموعا این بنا بیش از ۱۵۰ اتاق و ۴۵۰۰ مترمربع زیر بنا در سه طبقه بوده که شامل حجره و تالار و دو اتاق ایینه کاری شده بوده است. همجواری این بنا با کاربری های متنوع و مکمل اثار ثبت شده در محله ی خوانین قرار دارد که این بنا را ارزشمند تر ساخته است.

جاهای دیدنی بستک

قلعه قلات

قلعه قلات قلعه‌ ای تاریخی واقع در شهر بستک در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان ، یکی از آثار های تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . « قلعه قلات » در سمت کوه گچ و در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دری ودر سر تپه بلندی واقع شده‌ است . این قلعه بنام قلعه خان بستک نیز مشهور است . همچنین قلعه قلات نیز نامیده می ‌شود. به گویش محلی به « تپه بلند » ( قَلات ) گفته می‌ شود . روایت است که حدود ۲۸۰ سال پیش بنا شده ‌است . و مقر حاکم ( خان بستک ) بوده ‌است . قلعه دارای سه برج در سه ضلع محوطه‌ است که هنوز پا بر جاه است .

جاهای دیدنی بستک

مدرسه مصطفویه

ساخت مدرسه مصطفویه که یکی از قدیمی‌ترین مدارس ایران به‌شمار می‌رود در سال ۱۳۰۲ خورشیدی شروع شده و در سال ۱۳۰۴ پایان یافته‌است.این مدرسه که در محل تقاطع خیابان قدیم و خیابان مصطفویه شهر بستک قرار دارد، از زمان ساخت تاکنون پیوسته مورد استفاده قرارگرفته و چندین نسل به‌طور متوالی در آن تحصیل کرده‌اند. طی این سال‌ها بارها احیا و بازسازی شده و گاهی الحاقاتی بدان افزوده شده‌است.مدرسه تاریخی مصطفویه در سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۱۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

جاهای دیدنی بستک

جاهای دیدنی بستک

کریکی بستک

کریکی نام مکانی زیبا از توابع بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان در غرب استان هرمزگان، و یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این مکان جای گاه و تفریحگاه حاکمان بستک و جهانگیریه بوده‌ است، آثار کاخ سلطنی مشهور به «بنگله کریکی» و تفریحگاه حاکم پرقدرت بستک وجهانگیریه محمد تقی خان مشهور « صولت الملک» هنوز در آن مکان باقی‌مانده که حکایت از دوران باشکوهٔ آن زمان می‌دارد.

جاهای دیدنی بستک

جاهای دیدنی بستک

خانه بنی عباسی

خانه در قسمت شرقی شهر بستک جنب حمام خانی واقع شده‌است. این ساختمان در حدود ۱۱۰ _ ۱۰۰ سال قبل توسط بزرگان بستکی (حاکمان وقت) ساخته شده‌ است، و معماران سازندهٔ بنا، معماران بستکی بوده اند. این خانه در اصل سه طبقه بوده که طبقات فوقانی آن بر أثر زلزله خراب گشته‌است. بنا در حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ أتاق داشته و از سه قسمت مجزا از هم تشکیل می‌شد که هر قسمت دارای حیاط و متعلقات کامل بود.

آرامگاه شیخ احمد شیخ راشد مدنی

این آرامگاه در شهر بستک و در حاشیه قبرستان قدیمی شهر در بلوار نیروی هوایی واقع شده است. گفته شده که این بنا در سال ۱۳۶۹ هـ.ق توسط مصطفی خان فایزبستکی(از حاکمان بستک) ساخته شده؛ اما سنگ نوشته ای در محراب بنا، تاریخ رجب۱۲۶۴ هـ.ق را نشان می دهد.

جاهای دیدنی بستک

جاهای دیدنی بستک

تنب پرگان جناح

تنب پرگان جناح یکی از عجیب ترین بناها در دوره ساسانی است. تنب پرگان جناح دارای یک بنای مدور داخلی می باشد. تنب پرگان جناح در استان هرمزگان واقع شده است که توسط باستان شناسان مورد بررسی قرار گرفته است.بخش اصلی سازه مدور داخلی، شامل یک ساختار ایجاد شده با ۲۰ عدد جرز سنگی است که در فصل کاوش اخیر به طور کامل آشکار شد.

جاهای دیدنی بستک

جاهای دیدنی بستک

کنچی ﺭﻭﺳﺘﺎی پلکانی

ﮐُﻨﭽﯽ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯽ پلکانی با کوچه هایی تنگ و پیچ در پیچ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺁﺑﺎﺩ ﻣﻨﻄﻘﻪٔ ﮔﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﺑﻊ ﺑﺨﺶ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﺴﺘﮏ ﺍﺳﺖ.ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﮐﻨﭽﯽ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮔﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻗﺼﯽ ﺷﺮﻕ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﺳﺖ . ﭼﺸﻤﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺣﺪﻭﺩ ۱۰۰ ﻣﻦ ۴۰۰ ﮐﯿﻠﻮ ﺑﺬﺭ ﺍﻓﮑﻦ ﺩﺭﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۲۰۰۰ ﺍﺻﻠﻪ ﻧﺨﻞ ﻧﯿﺰ ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺭﻭﯼ ﺗﭙﻬﺎﯼ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﺏ ﺭﻭﺍﻥ ﭼﺸﻤﻪ ﺍﺯ ﮔﺮﺩﺍﮔﺮﺩ ﺗﭙﻪ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ ﻭ ﺑﻪﮐﺸﺘﺰﺍﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﻏﻬﺎ ﻣﯽﺭﻭﺩ. ﺍﺯ ﭼﺸﻢﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺷﺎﻋﺮﺍﻧﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ.

جاهای دیدنی بستک

جاهای دیدنی بستک

آب گرم (آب باد) تدرویه

آب گرم تودرویه هر روز پذیرای مهمان های بسیاری است که به این روستا می روند. در اطراف چشمه ۷ اتاقک برای استفاده مسافران احداث شده تا در آن شنا کنند. آب این چشمه در ردیف آب های گوگردی است.

جاهای دیدنی بستک

جاهای دیدنی بستک

  تبلیغات   

                        | لمینت دندان |   کامپوزیت دندان | ایمپلنت | ارتودنسی |


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو