اصلاح سهمیه‌ها در کنکور ۹۹ اجرایی می‌شود؟

منبع: برترین ها

114

1398/10/2

04:07


قرار است وزارت علوم در قالب لایحه‌ای سهمیه‌های کنکور را تغییر دهد اما مشخص نیست که این لایحه برای آزمون‌های سال 99 اجرایی می‌شود یا نه؟

آنا: موضوع سهمیه‌ها در کنکورهای سراسری در این سال‌ها بسیار جای بحث و ابهام برای داوطلبان بوده و در برخی مقاطع اعتراضاتی هم صورت گرفته است. با این وجود اخیرا رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خبر از تدوین لایحه‌ای برای اصلاح سهمیه‌ها داد.

وزیر علوم در اظهار نظری اعلام کرد که امیدوار است اصلاح سهمیه‌ها به کنکور 99 برسد. منصور غلامی گفت: «اگر این لایحه تا زمان کنکور تصویب نشود نمی‌توان انتظار داشت که در کنکور 99 اجرا شود.»

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نام لایحه را توزیع عادلانه فرصت‌ ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی اعلام کرد و گفت: «براساس این لایحه 19 سهمیه به 3 سهمیه در کنکور می‌رسد و سهمیه‌هایی مانند بومی‌گزینی، بومی منطقه‌ای، بومی قطب و بومی ناحیه‌ای در لایحه حذف شده است.»

قرار است سهمیه ایثارگران نیز در لایحه تغییر می‌کند و براساس آن سهمیه ایثارگری به صورت ۵ درصد مازاد از ۳۰ درصد قبلی تغییر پیدا می‌کند و خدایی در توضیح این تغییر گفت: «معتقدیم هر امتیازی باید به صورت مازاد داده شود تا ظرفیت اصلی دستخوش تغییر نشود.»

براساس اعلام رئیس سازمان سنجش نمره حدنصاب استفاده‌کنندگان سهمیه ایثارگری از 70 به 85 می‌رسد.

البته این لایحه هنوز به مجلس ارائه نشده و باید منتظر بود که مجلس درباره این لایحه چه تصمیمی خواهد گرفت. سیدمحمدباقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به خبرنگار آنا گفت: «چون هنوز این لایحه به مجلس تحویل داده نشده، از جزئیات آن بی‌خبرم وقتی به مجلس ارائه شود می‌توان درباره آن نظر داد.»

پیش از این هم در سال گذشته، طرح اصلاح سهمیه‌ها از سوی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما بعد از اینکه نتوانست آرا لازم را در جلسه علنی مجلس کسب کند، مسکوت ماند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو