آکاایران: یک قاب مناسب برای تابلوبا توجه به اینکه دیوارها، سقف و کف، وسیع‌ترین

آکاایران: چگونه یک قاب مناسب برای تابلو تهیه کنید

سطوح موجود در منزل یا هر فضای بسته دیگری است، توجه به کارآیی و زیبایی آنها ضروری‌ است. در این میان دیوارها به علت کاربرد در تفکیک فضاها و به عنوان وسیع‌ترین سطوح قابل دیدن در منزل، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. بنابراین اگر دیوارها قدرتی در نمایش زیبایی نداشته یا سطوحی کاملا خالی باشند، افراد در بدو ورود احساس خلاء خواهند کرد. ساده‌ترین و کارآمدترین راه برای رفع این مشکل استفاده از تابلو است. تابلوها علاوه بر جنبه تزئینی، اثرات مستقیم و غیرمستقیم زیادی بر محیط می‌گذارند. اگر تابلوی موردنظرتان را یافته‌اید ولی در انتخاب قاب مناسب دچار تردید هستید، کارشناسان "منزل" به شما کمک می‌کنند.
به طور کلی هدف از ایجاد قاب برای آثار هنری، برجسته کردن و تاکید بر آن‌هاست. این مساله دقیقا همان «کادربندی» است که هنرمندان در آثار خود آن را اجرا می‌کنند. هنگامی که با خطوط بسته، فضایی را از اطرافش جدا می‌کنید، در اصل چشم را به داخل آن خطوط راهنمایی کرده و بر اهمیت آن بخش محصور تاکید کرده‌اید، به همین دلیل نیز برای جلوه بخشیدن به یک تابلوی هنری یا یک عکس ساده، از قاب استفاده می‌کنند. البته نباید نقش قاب به عنوان محافظ این آثار نادیده گرفته شود.
با توجه به اینکه تابلوها جزء عناصر دکوراتیو هستند و در بسیاری مواقع به عنوان مکمل دیگر لوازم در دکوراسیون نیز عمل می‌کنند، انتخاب قاب برای آنها باید به نحوی باشد که هر سه هدف یعنی زیبایی اثر هنری، حفاظت از آن و ایجاد هارمونی در محیط را برآورده کند.

  کلا باید با توجه به هدف‌تان در استفاده از تابلو، قاب مناسبی برای آن انتخاب کنید. فراموش نکنید که فرم و شکل قاب باید در هماهنگی کامل با تابلو باشد. البته در مورد سایز و اندازه قاب، می‌توانید کمی آزادانه‌تر عمل کنید. مثلا به جای آنکه سایز قاب درست به اندازه‌ای باشد که اطراف اثر موردنظر را کاملا پوشش دهد و قاب و اثر درون آن، هیچ فاصله‌ای با یکدیگر نداشته باشند،‌ می‌توانید با انتخاب قابی با ابعاد بزرگ‌تر و قرار دادن یک مقوا با رنگ مناسب در پشت عکس یا اثر موردنظر، آثار هنری یا عکس‌های کوچک را به تابلوهای بزرگ تبدیل کرده و از آن‌ها در فضاهای بزرگ‌تر استفاده کنید.


 برای بافت و جنس قاب‌ها، توجه کنید که در تابلوهای کلاسیک و رنگ روغنی غالبا از قاب‌های چوبی و بافت‌دار استفاده می‌شود. اما برای قاب عکس یا تابلوهای ساده و امروزی‌تر، می‌توانید با توجه به سلیقه و علایق خودتان از قاب‌های چوبی، چرمی، فلزی، رزین، پلی‌استر و... که سطوح بافت‌دار، صیقلی یا مات دارند استفاده کنید.


 در یک دکوراسیون، ممکن است تابلو و قاب آن به یک نسبت اهمیت داشته باشند، به عنوان مثال یک تابلو به رنگ کرم یا شیری با قابی به رنگ گرم و پر تحرک زرد یا نارنجی، اگر بر روی دیواری به رنگ یاسی قرار بگیرد با ایجاد هیجان و انرژی در فضا یک ترکیب بی‌نظیر را به‌وجود می‌آورد. در اینجا هم رنگ شیری اثر هنری و هم رنگ گرم نارنجی یا زرد قاب، هر دو به زیبایی فضا کمک کرده‌اند.


 اما بعضی اوقات ممکن است این زیبایی بیشتر تحت تاثیر یکی از این دو باشد. اگر از یک اثر هنری مدرن استفاده می‌کنید یا اگر اثر هنری مورد نظر شما بسیار جذاب و برجسته است، انتخاب یک قاب پر زرق و برق و جذاب نه تنها به زیبایی آن کمک نمی‌کند بلکه تمرکز بیننده را به صورت ناخودآگاه از اثر به قاب و از قاب به اثر منتقل می‌کند و از قدرت واقعی اثر می‌کاهد. در چنین مواقعی بهتر است از یک قاب ساده به رنگ زمینه‌ای که قرار است بر روی آن قرار بگیرد استفاده کرده یا از قاب کردن آن صرف‌نظر کنید.


  در مواردی که رنگ‌های به کار رفته در اثر هنری، رنگ‌های شاد و پرانرژی مانند قرمز، نارنجی و سرخابی باشد، باید از تجمع رنگ‌های تند و گرم در یک نقطه پرهیز کنید، زیرا برای چشم خسته‌کننده یا آزاردهنده خواهد بود. شما می‌توانید به سادگی و با انتخاب رنگ‌های خنثی و آرام برای قاب مانند طوسی، مشکی، سفید، کرم و حتی مسی، نقره‌ای و طلایی از فشار بصری در نقطه نصب تابلو بکاهید.


  نقش نورپردازی بر روی تابلو را نیز از یاد نبرید. گاهی کم یا زیاد شدن شدت نور بر روی قاب ممکن است نتیجه‌ای متفاوت داشته باشد. پس با در نظر گرفتن تمامی موارد یاد شده مناسب‌ترین قاب را برای عکس و تابلوهایتان انتخاب کنید.


یک ایده: طرحی برای دیوار
رنگ‌آمیزی و تزئین یک دیوار می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سایر عناصر محیط بگذارد. در واقع پس از انتخاب و اجرای رنگ مناسب برای دیوار، نکته بعدی، پر کردن فضای خالی سطح دیوار و چیدمان بر روی آن است. برای این کار معمولا از اشیاء آویختنی مانند قاب عکس یا تابلوهای هنری استفاده می‌شود. شما همچنین می‌توانید با کنار هم قرار دادن چند تابلو با ابعاد و موضوعات مختلف یا تابلوهای سری و چند لته، بر زیبایی و جذابیت دیوار خانه‌تان بیافزایید.
   برای تزئین دیوار، باید سبک چیدمان فضا را هم درنظر داشته باشید؛ معمولا در فضاهای کلاسیک، یک تابلوی نسبتا بزرگ شامل تصاویری از اماکن، اشخاص یا اشیاء قدیمی یا طبیعی بر روی دیوار نصب می‌شود. در حالی که در محیط‌های مدرن، سعی می‌شود با عناصر یا حجم‌های مدرن و با ابعاد متفاوت، فضاهای دیوار پر شود. البته این یک قانون نیست، در بسیاری از فضاهای مدرن، تابلوهایی با ابعاد اغراق‌آمیز نصب می‌شود. در این صورت باید به وسایل و لوازم استفاده شده در دکوراسیون، فرم، رنگ، حجم و سایر خصوصیات آن‌ها و همچنین وجود فضاهای مثبت (پر،سنگین) و منفی (خالی،سبک) توجه شود.
    اگر از قاب‌هایی با ابعاد متفاوت استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما این است که سوژه تصاویر درون آن را خودتان انتخاب کنید. مثلا اگر عکسی مربوط به سفری دسته‌جمعی دارید، می‌توانید آن را در قابی مناسب بر دیوار بیاویزید. با این کار انرژی حبس شده عکس‌ها در محیط اطرافتان نیز جریان پیدا می‌کند و علاوه بر آن احساس صمیمیت در بیننده ایجاد می‌‌شود. به نظر می‌رسد که دوره تابلوهایی با مناظری از گل و گیاه یا ظروف میوه و... کمی طولانی شده باشد و باید این فضای مصنوعی را با فضایی راحت و صمیمی عوض کرد. اما اگر نمی‌خواهید قاب یا تابلویی بر روی دیوار بیاویزید، ما پیشنهاد جالب و جذاب دیگری برایتان داریم:
برای این کار می‌توانید از کودکان‌تان نیز کمک بگیرید. دیوار موردنظرتان را به رنگ دلخواه (ترجیحا رنگ‌های تیره و خنثی) رنگ‌آمیزی کنید و سپس از چند ماژیک، گچ، پاستل یا قلم‌موی نقاشی با رنگ مناسب (رنگ‌های مورد علاقه‌تان و ترجیحا طیف روشن آن‌ها) استفاده کنید. اجازه دهید کودک‌تان تجربه شیرین نقاشی بر روی دیوار را تجربه کند. از او بخواهید آنچه را در تخیلات بکر خود می‌پروراند در قالب خطوط، اشکال و فرم‌های دلخواهش به تصویر بکشد. خط‌ها و فرم‌هایی که کودکان در نقاشی‌هایشان به کار می‌برند، از ناب‌ترین و پرانرژی‌ترین خط‌ها و فرم‌هاست. با این روش علاوه بر تخلیه و هدایت هیجانات کودک‌ و بالا بردن اعتماد به نفس او، یک تابلوی زیبا و سرشار از انرژی خواهید داشت. فقط توجه کنید که این کار به یک عادت برایش تبدیل نشود؛ به کودک‌تان بگویید کی و کجا می‌تواند نقاشی کند.
حتی خود شما هم می توانید به یاد گذشته، کودک وجود خود را رها کرده و تصویری را که دوست دارید در گوشه ای از این تابلوی بزرگ و صمیمی نقاشی کنید. یا برای همسر یا اعضای خانواده‌تان جملات محبت‌آمیز بنویسید. حتی می‌توانید از میهمانان عزیزتان نیز بخواهید که برایتان تصاویر یا جملاتی یادگاری بنویسند. مطمئن شوید هر لحظه با نگاه کردن به این دیوار، هیجان و انرژی وجود شما را فرا می‌گیرد. فقط باید دقت کنید که این دیوار در نقطه‌ای که بیشتر حالت رسمی دارد، قرار نداشته باشد. مثلا می‌توانید در اتاق خواب کودک‌تان، روی یکی از دیوارهای راهروی داخلی خانه یا حتی روی یکی از دیوارهای هال، نقاشی دیواری را تجربه کنید.
به هر شکل اگر این پیشنهاد برایتان جالب است اما نمی‌توانید ریسک آن را بر روی دیوار بپذیرید، می‌توانید بر روی قسمت داخلی درهای اتاق خواب، درهای کمد یا روی یکی از درهای کابینت آشپزخانه این کار را اجرا کنید و هر لحظه از دیدن یادگاری‌های فرزند، همسر یا دوستانتان شاد شوید.

تهیه و گردآوری: گروه سبک زندگی پرداد

.

منبع :

چگونه یک قاب مناسب برای تابلو تهیه کنید  | خانه داری