مشکلات دوران بارداری، علت خون دماغ شدن

منبع: نی نی بان

183

1398/3/22

23:51


خون دماغ شدن در دوران بارداری رایج است و از هر ۸ مادر باردار، ۱ نفر دچار خون دماغ می شود. در حقیقت، امکان خون دماغ شدن در دوران بارداری نسبت به مواقع عادی ۲ برابر می شود. هورمون های دوران بارداری، یعنی استروژن و پروژسترون، بر کارکرد شریان های خونی تأثیر می گذارند. استروژن شریان ها را منبسط تر می کند و پروژسترون باعث بالا رفتن ناگهانی جریان خون در رگ ها می شود؛ همین موضوع باعث فشار به مویرگ های داخل بینی می شود.
پوشش مرطوب داخل بینی هم ممکن است در دوران بارداری خشک و حساس شود. این مشکل در زمستان وخیم تر می شود؛ چرا که هوا سرد است و ما برای گرم شدن، محیط داخلی خانه ها را گرم و خشک می کنیم. همه این مسائل، پاره شدن ناگهانی مویرگ های بینی را ساده تر می کنند و همین موضوع باعث خون دماغ شدن می شود. ممکن است این خونریزی شدید نباشد، اما هنگام پاک کردن بینی خون متوجه شوی که ترشحات داخل آن خونی هستند.

چطور از خون دماغ شدن در دوران بارداری جلوگیری کنم؟
اکثر خونریزی های بینی از مویرگ های ریزی آغاز می شوند که در قسمت جلویی بینی قرار دارند. خونریزی که از قسمت های پشت بینی آغاز می شود، مربوط به رگ های بزرگ تر است و شدیدتر خواهد بود. اگر در دوران بارداری خون دماغ شدی:
بنشین و به آرامی بینی ات را فشار بده و از دهان نفس بکش؛
بینی ات را به مدت ۱۰ دقیقه آرام فشار بده، بدون اینکه میزان فشار را کم یا زیاد کنی؛
در حالی که دهانت باز است به جلو خم شو تا خون راحت تر از بینی خارج شود. اگر احساس می کنی خون وارد حلقت می شود، آب دهانت را به بیرون تف کن تا از قورت دادن آن جلوگیری کنی؛
کمپرس یخ روی بینی ات بگذار؛
صاف بنشین یا دراز بکش تا فشار وارد شده به رگ های بینی را کم کنی؛
اگر احساس ضعف می کنی به کناره بدن دراز بکش.
برای اینکه از خونریزی دوباره بینی در ۲۴ ساعت آینده جلوگیری کنی این کارها را انجام نده:
صاف و به پشت خوابیدن؛
فین کردن یا محکم گرفتن بینی؛
انجام فعالیت های ورزشی شدید؛
بلند کردن اجسام سنگین؛
نوشیدن الکل یا نوشیدنی های داغ.

برای جلوگیری از خون دماغ شدن چه کنم؟
مراقب بینی ات باش. آن را محکم تمیز نکن و به آرامی فین کن.
همیشه بینی ات را مرطوب نگه دار؛ به خصوص در فصل زمستان حواست باشد که بینی ات خشک نشود. می توانی از انواع بخور برای مرطوب کردن هوای داخل خانه یا انواع ژل و کرم مرطوب کننده برای نرم کردن سطح داخل بینی ات استفاده کنی.

آیا خون دماغ شدن در دوران بارداری برای جنین خطرناک است؟
خون دماغ شدن در دوران بارداری ممکن است با خونریزی شدید بعد از زایمان در ارتباط باشد. نتیجه تحقیقات نشان داده این مشکل در مادرانی که در دوران بارداری خون دماغ می شدند، بیشتر اتفاق می افتد. با این حال به نظر نمی رسد خون دماغ شدن در دوران بارداری تأثیری بر روند زایمان داشته باشد. با این حال اگر به خونریزی شدید بینی در سه ماهه سوم بارداری دچار شده ای، ممکن است پزشک متخصص تو زایمان سزارین را برایت تجویز کند.

چه زمانی خون دماغ شدن در دوران بارداری خطرناک محسوب می شود؟
اگر خونریزی بینی تو شدید است، حتماً به پزشک مراجعه کن تا وضعیت شریان های بدن و فشار خون تو بررسی شود. پزشک برای تو اسپری و کرم مخصوص تجویز می کند. اگر خونریزی بینی تو قطع نمی شود یا طولانی شده است، احتمالاً خونریزی از شریان های پشتی بینی اتفاق می افتد که قطع شدن آن سخت تر است. اگر خون دماغ شدن ۲۰ دقیقه طول کشیده است، باید هرچه سریع تر به اورژانس مراجعه کنی. این علائم نشان می دهند که تو به کمک پزشک نیاز داری:
خون بینی از دهان تو بیرون می آید؛
خونریزی بینی به حدی شدید است که تنفس تو دچار مشکل شده است؛
خون زیادی را قورت داده ای و حالا حالت تهوع داری.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو