به نقل از آکاایران: این روزها با گرم تر شدن هوا نصب یا راه اندازی دوباره کولرهای آبی رونق گرفته است. بسیاری از شهروندان سرویس و راه اندازی کولر را خودشان انجام می دهند و عده ای هم ترجیح می دهند کار را به کاردان بسپارند. با این حال، بد نیست نکاتی را که در ادامه مطرح می شود، برای استفاده هرچه بهتر از کولر به خاطر بسپارید.

نکات کولر

آکاایران: از آنجایی کولرهای آبی در پشت بام نصب می شوند، باید از نظر استحکام در محلی گذاشته شوند که در سقف ایجاد لرزش و صدا ننمایند. مثلا آنها را نباید روی ستونها یا نزدیک دیوارها قرار داد. محل قرار گرفتن کانالهای کولر باید از قبل پیش بینی شده باشد، که در روی پشت بام ورودی کانال از طریق اطاقک سیمانی توسط برزنت به کولر متصل گردد. در قسمت زیر کولر معمولا یک قاب فلزی چهار پایه به ارتفاع حدود 30 سانتیمتر قرار داده می شود. در زیر پایه های این قاب باید چهار صفحه فلزی مربعی به اظلاع 10 سانتیمتر محکم جوش داده شود، تا از فرو رفتن در آسفالت پشت بام جلوگیری به عمل آید. یکی دیگر از نکاتی که در موقع نصب کولر لازم است به آن توجه شود، این است که تا حد امکان از لوله های دودکش و لوله چاه فاضلاب دور باشد.

هر چه مسیر کانال کشی کولرهای آبی پر پیچ و خم و طولانی تر باشد، افت فشار هوا در مسیر کانال بیشتر شده و جبران آن نیز به انرژی بیشتری نیاز دارد، لذا باید در کوتاه ترین مسیر کانال کشی در نظر گرفته شود.

هر سال پوشال های کولر باید عوض شود. تمیز کردن کولر و رفع اشکالات آن، کارکرد کولر را بهبود می بخشد و از هدر رفتن سرما نیز می کاهد.

در فصل زمستان نباید کولر را با پوشش برزنتی، نایلونی و … پوشاند، زیرا در این حالت هوای گرم داخل منزل، باعث پوسیدگی بدنه کولر می شود. برای جلوگیری از خروج هوای گرم، دریچه کولر را از داخل اتاق مسدود کنید.

چنان چه کانال های کولر، خارج از ساختمان قرار دارد، حتما باید با استفاده از عایق کاری با پشم شیشه یا عایق دیگری، از هدر رفتن سرما، در اثر تابش مستقیم خورشید به کانال ها جلوگیری شود. در این باره تعبیه حتی یک سایه بان ساده بر روی کانال ها هم موثر است.

برای خنک تر شدن باد کولر باید اب داخل کولر خنک تر شود برای این منظور تعدادی اجر سفالی سوراخ گرد دار در داخل تشت کولر گذاشته(سوراخها به طرف بالا) که باعث میشود حجم اب کم شده واب تند تر جریان پیدا کند واب داخل تشت گرم نمیشود وخود اجر سفالی نیز با اب خنک میشود و باعث خنکی اب کولر میشود. نکته:اجرها را طوری قرار میدهیم که مانع گردش اب نشود.

گرداوری: بخش خانه داری اکاایران