طریقه کاشت و پرورش گل اطلسی و نکاتی که هنگام نگهداری این گیاه باید رعایت کنید

طریقه کاشت و پرورش گل اطلسی و نکاتی که هنگام نگهداری این گیاه باید رعایت کنید


منبع: آرگا

237

1398/10/3

02:34


گیاه اطلسی از دسته گیاهان یک ساله محسوب می شود که متعلق به قاره آمریکا می باشد و در چند سال اخیر به دلیل زیبایی و جذابیت هایی که ایجاد می کند به سرزمین های دیگر راه پیدا کرده و اغلب افراد اقدام به پرورش گل اطلسی کرده اند و ما دراین مقاله به بیان چگونگی کاشت و پرورش این گل زیبا پرداخته ایم با ما همراه باشید.

پرورش گل اطلسی که از دسته زیباترین و جذاب ترین گل ها محسوب می شود و باعث خواهد شد تا باغچه شما جلوه ای تازه به خود بگیرد. این گیاه طیف وسیعی از رنگ ها را شامل می شود که تنها دارای یک گلبرگ ظریف می باشند.

کاشت و پرورش گل اطلسی

همانطور که می دانید گل اطلسی یکی از محبوب ترین گل های مورد استفاده در فضای سبز است که دارای مقاومت خوبی نیز می باشد. این گیاه دارای ساقه های نیمه چوبی و گل های قیف مانند است که در رنگ های مختلفی مثل سفید،بنفش،صورتی،زرد و آبی قابل مشاهده قرار می گیرد. بهتر است بدانید که این گیاه بومی قاره آمریکا محسوب می شود و معمولا به صورت دوره های یک ساله و دو ساله کشت خواهد شد که البته امروزه اغلب نمونه های یک ساله آن یافت می شود.

پرورش گل اطلسی در خانه

البته لازم به ذکر است که بگوییم اغلب افراد برای کاشت و پرورش گل اطلسی از بوته های باقی مانده که فصل زمستان را نیز گذرانده اند استفاده می کنند ولی آن را گیاهی یک ساله می شمارند. بهتر است بدانید که اگر در کنار بوته های گل اطلسی پا بلند چوبی قرار دهند این گیاه به تدریج بلند تر خواهد شد و به بیش از ۶۰ سانتی متری تجاوز خواهد کرد اما اگر آن را بر روی زمین رها کنند تنها به ارتفاع ۲۰ سانتی متر رشد خواهد کرد. از گل های اطلسی به دلیل برگ و گل های زیبایی که دارند در تزئین حاشیه های صاف یا شیب استفاده می کنند و در برخی موارد برای پشت پنجره ها نیز از آن استفاده می کنند.

چگونگی کاشت گل اطلسی:

همانطور که می دانید فروردین بهترین زمان برای کاشت و پرورش گل اطلسی محسوب می شود و شما اگر قصد کاشت این گیاه را دارید بایستی در ابتدا یک گلدان با ارتفاع کم و دهانه بزرگ تهیه کنید و سپس خاک بستر را درون آن بریزید و به خوبی آبیاری نمایید. پس از آبیاری بذرها را با فاصله ۳ سانتی متری از یکدیگر درون خاک قرار دهید و اندکی خاک روی آن بریزید و با اسپری آبیاری نمایید. توجه داشته باشید که بایستی تا زمانی که بذرها جوانه بزنند(ده روز پس از کاشت بذرها جوانه خواهند زد و سه ماه بعد یعنی در ماه خرداد گل خواهند داد) روی گلدان را با پلاستیک شفافی بپوشانید. پس از جوانه زدن بذرها می توانید پلاستیک را بردارید و هنگامی که تعداد برگ های آن به ۴ الی ۶ رسید مختارید آن را به گلدان جدیدی منتقل کنید.

چگونگی کاشت گل اطلسی در محیط های باز

گونه های مختلف گل اطلسی:

بهتر است بدانید که انواع بسیار زیادی از گل های اطلسی در بازار موجود است که شما می توانید برای جلوه دادن به خانه خود از آن ها استفاده نمایید. به طور کلی گونه های این گیاه به سه دسته اصلی قابل تقسیم شدن می باشند:

  • گل اطلسی درشت گل
  • گل اطلسی بست یافته
  • گل اطلسی چند گیاه

و شما می توانید متناسب با شرایط  زندگی خود و نحوه پرورش گل اطلسی مورد نظر را انتخاب نمایید.

گونه های مختلف گل های اطلسی

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل اطلسی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای تجربه کردن رشد بهتر و گلدهی سریع تر نیازمند فراهم کردن شرایطی هستند که ما در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

خاک:

بهتر است بدانید که پرورش گل اطلسی نیازمند خاکی نسبتا سنگین همراه باز هکشی مناسب است که البته اضافه نمودن اندکی خاک برگ و کود دامی پوسیده به گلدان هایی که در آپارتمان کاشته شده اند می تواند برای رشد بهتر گیاه مناسب باشد. توجه داشته باشید خاکی که برای بستر گل اطلسی استفاده می کنید حتما تازه باشد تا گیاه رشد بهتر از خود نشان دهد. به همین خاطر از خاکی که قبلا در آن گلی کشت کرده اید برای پرورش گل اطلسی استفاده نکنید.

خاک مناسب برای پرورش گل اطلسی

نور:

همانطور که می دانید گیاه اطلسی برای رشد بهتر نیارمند نور مستقیم خورشید و آفتاب فراوان است اما در فصول گرما مثل تابستان که تابش نور خورشید خیلی  زیاد است توصیه می شود که سطح خاک و بستر گیاه را به طور کامل با کمپوست بپوشانید تا زمین اطراف گیاه خشک نشود و همچنین از کوتاه شدن عمر گل ها نیز جلوگیری شود. اگر کاشت و پرورش گل اطلسی را در آپارتمان انجام داده اید توصیه می کنیم که گلدان را در پنجره های جنوبی یا آفتابگیر قرار دهید. در مناطقی که تابستان گرم و مرطوب است این گیاه دراز و علفی خواهد شد و تعداد گل های آن نیز کاهش خواهند یافت.

قرار دادن گل اطلسی در برابر نور خورشید

آبیاری:

اگرچه گل اطلسی تا حدودی به خشکی مقاومت نشان می دهد اما برای داشتن گل های زیاد و زیبا نیازمند آبیاری منظم خواهد بود و نبایستی بستر آن از بی آبی خشک شود. توجه داشته باشید که این موضوع در مورد اطلسی هایی که در گلدان کاشته شده اند از اهمیت بیشتری برخوردار است. توصیه می شود که پیش از آبیاری سطح بالایی خاک را بررسی کنید و اگر رطوبت آن کم شده بود اقدام به آبیاری نمایید توجه داشته باشید که در این هنگام حتما بایستی آبیاری را انجام دهید و اجازه ندهید که این خشکی به لایه های زیرین خاک نفوذ نماید. لازم به ذکر است که بگوییم گل های اطلسی در برابر باران های شدید تاب و تحمل ندارند و خیلی سریع آسیب خواهند دید به همین علت هنگام آبیاری سعی کنید آب را بر روی آن نپاشید.

آبیاری منظم گل های اطلسی

دما:

بهتر است بدانید که گل اطلسی قادر به تحمل کردن دماهای مختلف است اما این گیاه بهترین گلدهی خود را در دمای بیشتر از ۲۰ درجه سانتی گراد تجربه خواهد کرد و همچنین در دمای بیشتر از ۳۰ درجه و کمتر از ۴ درجه سانتی گراد نیز آسیب جدی خواهد دید. توجه داشته باشید که دمای مناسب برای جوانه زدن بذرها بین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد.

کوددهی:

توصیه می شود که تنها زمانی به گل های اطلسی کود بدهید که عمر گل هایش به پایان رسیده باشد. پس از گذشت دوران باروری گیاه هر پانزده روز یک مرتبه به گیاه کود دهید. جالب است بدانید که اگر در خاک باغچه یا پارک ها در سال اول بذر اطلسی بومی را کشت نمایید خیلی زود و بدون هیچ گونه دردسری باغچه ای پر از گل های اطلسی خواهید داشت.

استفاده از کود مناسب برای پرورش گل اطلسی

آفات و بیماری ها:

بهتر است بدانید که گل اطلسی از دسته گل های کم آفت شناخته شده ولی در مواردی نیز ممکن است مورد حمله شته ها قرار بگیرد به همین خاطر توصیه می شود که این آفت ها را با سم های تماسی مثل سم مالاتیون مورد سمپاشی قرار دهید. یکی از مهم ترین مشکلات پرورش گل اطلسی حساسیت داشتن به علف های هرز می باشد مثل علف سرطان که دارای رنگی زرد است و به شاخه های گیاه می پیچد و از شیره گیاه به صورت انگلی استفاده می کند.

آفات و بیماری های گل اطلسی

تکثیر گل های اطلسی از طریق قلمه زدن:

یکی از انواع گل های اطلسی که بسیار مورد توجه قرار گرفته و آن را اطلسی پرپر می نامند اما برای تکثیر نمی توان از بذر آن استفاده نمود به همین خاطر بایستی از شاخه های آن بعد از گذشت ماه تابستان قلمه گرفت. بهتر است بدانید که قلمه زدن گل های اطلسی را در اویل فصل پاییز در مخلوطی از شن و کمی خاک برگ می کارند و در زمستان نیز آن ها را در گلخانه مورد نگهداری قرار خواهند داد و در فصل بهار پس از اینکه قلمه ها ریشه دادند آن ها را به آرامی از خاک خارج خواهند کرد و هر کدام را در گلدانی جدا که حاوی مخلوط باغچه و خاک برگ و ماسه باشد می کارند.

پرورش گل اطلسی با قلمه زدن

توجه داشته باشید که برای آبیاری این گیاه بایستی به پایه های آن آب بدهید و این کار را به صورت برابر و مساوی انجام دهید یعنی اجازه ندهید که خاک خشک شود و بعد به آن آب دهید زیرا این کار باعث خواهد شد که گل اطلسی پژمرده شود. البته از آب دادن زیاد نیز به این گل پرهیز کنید زیرا این کار موجب پوسیدگی ریشه خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو