خواص قرص ویتامین e، میزان مصرف و عوارض جانبی آن

خواص قرص ویتامین e، میزان مصرف و عوارض جانبی آن


منبع: اوما

388

1398/2/28

22:35


حتما بارها اسم ویتامین e یا قرص ویتامین e  را شنیده اید، خانم ها که مطمعنا این ویتامین را غذای پوست می دانند. آقایان هم احتمالا اگر کبد چرب داشته اند یا از نظر باروری مشکل دارند، با این ویتامین آشنا هستند. اما آیا همه باید ویتامین ای مصرف کنند؟برای چه افرادی ضرر دارد؟مقدار مجاز روزانه ویتامین e چقدر است؟ در ابن مقاله سعی شده مروری جامع بر این ویتامین داشته باشیم:

 


 ویتامین e

اگر به شما بگویم ویتامینی وجود دارد که نقش آنتی اکسیدان را بازی می کند، از آسیب های رادیکال آزاد به چربی های خاص بدن که برای سلامت شما حیاتی است جلوگیری می کند و به طور طبیعی باعث کند شدن پیری می شود باورتان می شود در مورد ویتامین E صحبت می کنم؟ سایر مزایای ویتامین E شامل نقش آن به عنوان ویتامین محلول در چربی است که برای عملکرد مناسب بسیاری از اندام ها، فعالیت های آنزیمی و فرآیندهای عصبی مورد نیاز است.

مزایای مصرف بیشتر غذاهای غنی از ویتامین E میتواند شامل درمان و پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروق خونی مانند درد قفسه سینه، فشار خون بالا و شریانهای مسدود شده یا سخت باشد. ویتامین E تنها در غذاهای گیاهی، از جمله روغن های خاص، آجیل، غلات، میوه ها و گندم یافت می شود. همچنین به عنوان مکمل در دسترس است.

11 خواص برتر قرص ویتامین E

 

قرص ویتامین ای

1. ویتامین e و تعادل کلسترول

- کلسترول یک ماده طبیعی است که توسط کبد تولید می شود و برای عملکرد مناسب سلول ها، اعصاب و هورمون ها مورد نیاز است. وقتی سطح کلسترول در حالت طبیعی است، عملکرد این اجزا متعادل، طبیعی و سالم است. هنگامی که کلسترول اکسید می شود خطرناک است. مطالعات نشان داده اند برخی از ایزومرهای ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظتی که اکسیداسیون کلسترول را بر عهده دارند، می باشد. به همین دلیل از آسیب رادیکال های آزاد که منجر به اکسیداسیون کلسترول می شود، جلوگیری می شود.

- ایزومرهای توکوترینول ویتامین E سه پیوند دوگانه دارند که به دلیل توانایی آنها در کاهش فعالیت آنزیمی که تولید / سنتز کلسترول را کنترل می کند اثر مثبت بر سلامت قلبی عروقی دارد. ایزومرهای توکوترینول همچنین می توانند از چسبندگی سلول جلوگیری کنند و بنابراین پیشرفت آترواسکلروز یا سخت شدن / ضخیم شدن شریان ها را کاهش می دهند. ویتامین E مصنوعی فوایدی مشابه ویتامین طبیعی ندارد. در حقیقت، آلفا توکوفرول بیش از حد می تواند با فعالیت کلسترول پایین تر دلتا و گاما تکتوریولز تداخل داشته باشد. 

2. ویتامین e و مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از پیشرفت بیماری

- با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و سلول های سالم را در بدن شما شکست می دهند و این می تواند به بیماری قلبی و سرطان منجر شود. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن شما ایجاد می شود و زمانی که آنها را تسریع می کنند یا اکسید می شوند، می توانند به شدت آسیب برسانند. برخی از ایزومرهای ویتامین E توانایی آنتی اکسیدانی قوی دارند که توانایی کاهش آسیب های رادیکال های آزاد، مبارزه با التهاب را دارند و بنابراین به سلول های بدن شما کمک می کند تا به آرامی پیر شوند و از مسائل بهداشتی مانند بیماری های قلبی جلوگیری می کنند. 

- مطالعات نشان می دهد افزایش ایمنی، به جلوگیری از بیماری کمک می کند. تحقیقات اخیر نشان می دهد برای افزایش ایمنی و اثرات آنتی اکسیدانی، ایزومرهای آلفا توکوترینول، گاما تکتورینول و دلتا تکتورینول مؤثرترین عوامل هستند.

3. ویتامین e و ترمیم پوست آسیب دیده

- ویتامین E با تقویت دیواره های مویرگی و بهبود رطوبت و کشش، به عنوان یک ماده مغذی طبیعی ضد پیری، به پوست شما کمک می کند. مطالعات نشان داده اند ویتامین E التهاب را در بدن و پوست شما کاهش می دهد و به حفظ پوست سالم و جوان کمک می کند. این خواص آنتی اکسیدانی هنگامی که در معرض سیگار یا اشعه ماوراء بنفش نور خورشید باشید مفید است و شما را در برابر سرطان پوست محافظت می کند.

- مصرف ویتامین E با ویتامین C از بروز التهاب پوست پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند و همچنین می تواند در کاهش علائم آکنه و اگزما مفید باشد. ویتامین E همچنین به روند بهبودی پوست کمک می کند. این ماده با لایه اپیدرمی پوست جذب می شود و می تواند برای درمان آفتاب سوختگی، که یکی از دلایل اصلی سرطان پوست است، مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی که این ماده سرعت بازسازی سلول را افزایش می دهد، می توان آن را برای درمان زخم، آکنه و چین و چروک استفاده کرد. این ماده باعث می شود که پوست شما سالم تر و جوان تر شود.

4. ویتامین e و ضخیم شدن مو

- از آنجایی که ویتامین E آنتی اکسیدان قوی است، به کاهش آسیب های محیطی به موهای شما کمک می کند. همچنین می تواند گردش خون را به پوست سر افزایش دهد.روغن ویتامین E می تواند رطوبت طبیعی را در پوست حفظ کند و از خشکی و پوسته شدن پوست سر جلوگیری می کند.

این روغن همچنین باعث می شود موهای شما سالم تر شود. اگر موهای خشکی دارید می توانید چند قطره روغن ویتامین E بر روی موهای خود اعمال کنید.

5. ویتامین e و تعادل هورمونی

 ویتامین E نقش مهمی در توازن سیستمهای غدد درون ریز و عصبی شما دارد و به طور طبیعی برای تنظیم تعادل هورمونها موثر است. علائم عدم تعادل هورمونی شامل PMS، افزایش وزن، آلرژی، عفونت های دستگاه ادراری، تغییرات در پوست، اضطراب و خستگی می باشد.

- با حفظ تعادل هورمونی، حفظ وزن، چرخه قاعدگی منظم و احساس انرژی بیشتر خواهید داشت.

6. ویتامین e و کمک به علائم PMS 

- مصرف مکمل ویتامین E دو تا سه روز قبل و دو تا سه روز بعد از قاعدگی مانع از گرفتگی عضلات، نگرانی و سایر علائم PMS می شود.  ویتامین E می تواند شدت و مدت درد را کاهش دهد و می تواند باعث کاهش خونریزی قاعدگی شود. این کار با متعادل کردن هورمون های شما به طور طبیعی انجام می شود و به حفظ چرخه قاعدگی شما کمک می کند.

7. ویتامین e و بهبود بینایی

- ویتامین E به کاهش خطر ابتلا به دیابت ماکولا وابسته به سن کمک کند که علت شایع نابینایی است. به خاطر داشته باشید، برای اینکه ویتامین E برای بینایی موثر باشد، باید همراه با ویتامین C، بتا کاروتن و روی مصرف شود.

- همچنین مصرف روزانه ویتامین E و ویتامین A باعث بهبود بینایی افراد تحت عمل جراحی لیزر می شود.

8. ویتامین e و کمک به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر

تحقیقات نشان می دهد فعالیت ضد التهابی توکوترینول ها در حفاظت از بیماری آلزایمر کمک می کند. ویتامین E باعث کاهش سرعت از دست دادن حافظه و کاهش عملکرد در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می شود. همچنین سرعت از دست دادن استقلال کاهش می یابد. مصرف ویتامین E همراه با ویتامین C می تواند خطر ابتلا به چندین نوع از زوال عقل را کاهش دهد.

9. ویتامین e و کاهش خطر ابتلا به سرطان و بهبود اثرات درمان های پزشکی 

- ویتامین E گاهی برای کاهش اثرات مضر درمان های پزشکی مانند تابش و دیالیز برای درمان سرطان استفاده می شود. این به این دلیل است که آنتی اکسیدان قوی است که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند.

- همچنین برای کاهش عوارض جانبی ناخواسته داروهایی که باعث ریزش مو یا آسیب به ریه می شود، استفاده می شود. (در صورتیکه برای ریزش موی خود نگران هستید پیشنهاد می شود مقاله برای ریزش مو چه باید کرد را مطالعه نمایید)

- برخی از ایزومرهای ویتامین E برای حفاظت از سرطان مناسب هستند. مطالعات متعدد حیوانی شواهدی از سرکوب رشد تومور با استفاده از دوزهای خوراکی تکت کرینوول پیدا کرده است. به نظر می رسد چندین مکانیسم عمل توسط توکوترینول ها، باعث مرگ سلول های سرطانی، خاموش کردن ژن های وابسته به سرطان و مهار آنژیوژنز یا رشد غیرطبیعی عروق خونی درون تومور می شود. در مطالعات حیوانی، توانایی های محافظتی سرطان در موارد سرطان سینه، پروستات، کبد و پوست نشان داده شده است.

10. ویتامین e و بهبود استقامت فیزیکی و قدرت عضلانی

- ویتامین E می تواند برای بهبود استقامت فیزیکی شما مورد استفاده قرار گیرد. پس از ورزش، می تواند انرژی شما را افزایش داده و سطح استرس اکسیداتیو را بر عضلات شما کاهش دهد.  ویتامین E می تواند قدرت عضلانی را بهبود بخشد.

 با افزایش گردش خون، خستگی را از بین می برد و همچنین می تواند دیواره های مویرگ را تقویت کند و سلول های شما را تغذیه کند.

11. ویتامین e، ویتامینی مهم در حین بارداری برای رشد جنین

ویتامین E در دوران بارداری بحرانی است و برای رشد مناسب نوزادان و کودکان بسیار مهم است زیرا از اسیدهای چرب ضروری محافظت می کند و به کنترل التهاب کمک می کند. بعضی از کارشناسان معتقدند که بزرگترین نیاز به ویتامین E در طول 1000 روز اول بارداری است، زیرا ویتامین E در مراحل اولیه رشد مغز و اعصاب تأثیر می گذارد. به همین دلیل توصیه می شود زنان باردار، مادران شیرده و کودکان تا سن 2 سالگی مکمل طبیعی و مکمل غذایی مصرف کنند تا از اختلالات جلوگیری شود.

منابع ویتامین e

 

غذاهای حاوی ویتامین ای

اکثر مردم نمی دانند "ویتامین " E حاوی هشت ترکیب، چهار توکوفرول و چهار تاکوترینول است. مصرف ویتامین E برای افراد جوان (جنین یا نوزاد)، سالمندان و زنان حامله بسیار مهم است. توصیه می شود بزرگسالان 15 میلی گرم ویتامین E در روز مصرف کنند. توصیه می شود دو تا سه وعده از این موادغذایی مصرف کنید تا ویتامین مورد نیاز تامین شود:

  • تخمه آفتابگردان: 1 فنجان - 33.41 میلی گرم (220 درصد)
  •  بادام: 1 فنجان - 32.98 میلیگرم (218 درصد)
  • فندق: 1 فنجان - 20.29 میلیگرم (133 درصد)
  • گندم: 1 فنجان نپخته- 18 میلی گرم (120 درصد)
  • انبه: 1 عدد خام - 3.02 میلیگرم (20 درصد)
  • آووکادو: یک عدد خام - 2.68 میلیگرم (18 درصد)
  •  Butternut اسکواش: 1 فنجان پخته شده - 2.64 میلی گرم (17 درصد)
  • بروکلی: 1 فنجان پخته شده - 2.4 میلی گرم (12 درصد)
  • اسفناج: ½ فنجان پخته یا حدود 2 فنجان نپخته - 1.9 میلی گرم (10 درصد)
  • کیوی:  1 عدد متوسط - 1.1 میلیگرم (6 درصد)
  • گوجه فرنگی: 1 عدد خام - 0.7 میلی گرم (4 درصد)

شکل های مختلف ویتامین E

هشت ایزومر اصلی ویتامین E وجود دارد. بیشترین مزیت های ویتامین E که در بالا توضیح داده شد، از نوعی از ویتامین E به نام آلفا توکوفرول ناشی می شود. به تازگی، محققان توجه بیشتری به دیگر اشکال ویتامین E کرده اند و بر توکوترینول تمرکز زیادی کرده اند. آلفا و بتا-تکتیرینول ها به عنوان کلیترین اشکال فعال هستند، در حالی که دلتا- و گاما-تکتیرینول فعالتر هستند. یافته های اخیر حاکی از آن است که آلفا توکوفرول مضر نیست، اما ممکن است با جذب انواع دیگر ویتامین E، از جمله سایر توکوفرول ها و توکوترینول ها که برای قلب و سلامت مورد نیاز است، تداخل داشته باشد.

با توجه به موسسه لینوس پائینینگ در دانشگاه ایالتی اورگان: 

"ویتامین E در واقع متشکل از دو ترکیب ساختاری مشابه، توکوفرول و tocotrienols است. هر ترکیب از چهار مولفه تشکیل شده است که هر کدام دارای ساختارهای مولکولی مجزا هستند. هر عنصر به عنوان یک ایزومر (یا ویتامین) ویتامین E شناخته می شود. هر ایزومر ویتامین E دارای خواص منحصر به فرد، مزایای سلامتی و ویژگی هایی است که در هنگام فرمول بندی محصولات غذایی و یا محصولات نوشیدنی مهم استفاده می شود. "

- ایزومرهای تکت کرینوئل در برابر طیف گسترده ای از بیماری های مزمن موثر هستند و آنتی اکسیدان و ضد التهاب می باشند. توکوترینول همچنین دارای توانایی ضد سرطان و ضد توموری، اثرات کاهش چربی و کلسترول و اثرات محافظتی است که بر مغز، نورون ها، سلول ها و سیستم ایمنی تاثیر می گذارد. 

- بهتر است انواع مختلفی از ایزومرهای ویتامین E را در رژیم خود داشته باشید. توکوتری نیوز ثابت کرده است که دارای مزایای استثنایی است که با سایر اشکال متفاوت است. امروزه درخشانترین تاثیر توکوترینول در شرایط مزمن، مانند بیماری قلبی عروقی، سندرم متابولیک، سرطان و استئوپنی / پوکی استخوان است. منابع تکتوریولین ها در اکثر رژیم ها به طور گسترده ای در دسترس نیست. این منابع شامل دانه آناتتو، نارگیل، جو، یا روغن نخل تجاری استخراج شده و روغن سبوس برنج است.

- در نهایت، بهتر است ویتامین E را به طور طبیعی از غذاها به دست آورید، نه از مکمل های کم کالری و یا غذاهای فرآوری شده که معمولا به صورت گاما توکوفرول یا آلفا توکوفرول هستند. اکثریت ویتامین E مصنوعی که در مکمل ها یافت می شود، نوعی نیست که در شکل طبیعی یافت می شود و برای کمک به پیشگیری از بیماری و افزایش سلامت مناسب نیست. به همین دلیل بهترین راه برای به دست آوردن مزایای ویتامین E مصرف غذاهای طبیعی حاوی ویتامین E است.

چگونگی به دست آوردن شکل های مختلف ویتامین E  (از جمله توکوترینول):

اکثر مواد غذایی در رژیم معمولی افراد دارای ایزومرهای ویتامین E مانند گاما توکوفرول و به میزان کم آلفا توکوفرول هستند. روغن های حاصل از محصولات عمده ای مانند سویا، ذرت، پنبه دانه و دانه کنجد که حدود 80 درصد از ایزومرهای ویتامین E را تشکیل می دهند بیشترین میزان مصرف در ایالات متحده را دارند. این روغن ها حاوی بین 3 تا 5 برابر گاما توکوفرول در مقایسه با آلفا است.

همانطور که در بالا ذکر شد، کسب تسکوتینول ها از رژیم غذایی سخت است زیرا منابع بسیار کمی در دسترس است. در اینجا راهنمایی هایی در مورد پیدا کردن بهترین منابع وجود دارد:

  • بذر درخت آناتو که یک گیاه گرمسیری است، حاوی مقادیر بسیار بالایی از توکوترینول ها است که 90 درصد دلتا تکتورینول و 10 درصد گاما تکتورینول هستند.
  • سایر منابع خوب عبارتند از روغن برنج، روغن نخل و روغن سبوس برنج، همراه با بادام زمینی و گردو.
  • بعضی دیگر که شایع تر هستند عبارتند از جو و غلات.
  • اگر به دنبال افزایش مقدار ویتامین E ایزومرها هستید، راه های زیادی وجود دارد. غلات، بلغور جو دوسر را به سالاد خود اضافه کنید. همچنین می توانید آجیل خام مصرف کنید.
  • اضافه کردن ویتامین E به ناهار یا شام با استفاده از سالاد اسفناج یا کلم بروکلی؛ اضافه کردن گوجه فرنگی یا حتی میوه تازه مانند پاپایا.
  • اگر به دنبال یک میان وعده سالم حاوی ویتامین E هستید، یک سیب بریده شده را با روغن کره بادام زمینی یا آوکادو بر روی نان بخورید.
  • یکی دیگر از راه های آسان برای مصرف ویتامین E مصرف یک قاشق غذاخوری روغن گندم در هر غذا است.

طریقه مصرف قرص ویتامین E

دوز مصرفی قرص ویتامین E

مقادیر روزانه ویتامین E که از موادغذایی و مکمل ها دریافت می کنید در ادامه ذکر شده است. مصرف روزانه به میلیگرم و واحد بین المللی (IU) ذکر می شود. مقادیر توصیه شده برای گروه های سنی مختلف در زیر ذکر شده است:
کودکان:

  • 1-3 سال: 6 میلی گرم در روز  (IU9)
  • 4-8 سال: 7 میلی گرم در روز IU) 10.4) 
  • 9-13 سال: 11 میلی گرم در روز (IU 16.4)

زنان:

  • 14 سال و بالاتر: 15 میلی گرم در روز (IU 22.4)
  • باردار: 15 میلی گرم در روز (IU 22.4)
  • شیرده: 19 میلی گرم در روز (IU 28.5)

مردان:

  • 14 سال و بالاتر: 15 میلی گرم در روز (IU 22.4)

بیشترین مقادیر قابل تحمل بالاترین مقدار ویتامینی است که اکثر مردم می توانند با خیال راحت مصرف کنند. این دوزهای بالا برای درمان کمبود ویتامین E مورد استفاده قرار می گیرند و قبل از مصرف این مقادیر بالا باید با پزشک صحبت کنید.

  • 1-3 سال: 200 میلی گرم در روز (IU 300)
  • 4-8 سال: 300 میلی گرم در روز (450 واحد در روز)
  • 9-13 سال: 600 میلی گرم در روز (IU 900)
  • 14-18 سال: 800 میلی گرم در روز (IU 1200)
  • 18 سال و بالاتر: 1000 میلی گرم در روز (IU 1500)

به یاد داشته باشید که به دلیل اینکه ویتامین E محلول در چربی است، مکمل ها هنگامی که با غذا جذب می شوند، بهتر عمل می کنند، و انجمن قلب آمریکا توصیه می کند آنتی اکسیدان ها، از جمله ویتامین E، در یک رژیم غذایی سالم و متعادل که در آن میوه ها و سبزیجات و غلات کامل زیاد است، جای داده شوند. دریافت ویتامین ها از غذاهایی که می خورید بهتر است تا دریافت آن ها از مکمل ها، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین E در هنگام دریافت آن از رژیم غذایی دشوار است.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، درباره دوز مصرف ویتامین e می گویند: " اغلب ویتامین ای در دو دوز 100 و 400 میلی گرم نسخه میشود. ویتامین e و کلا ویتامین های محلول در چربی، شمشیر دولبه هستن و باید هنگام استفاده از آنها بیشتر محتاط باشید. توصیه ما مصرف روزانه دوز 100 میلی گرم ویتامین ای است و دوز 400 میلی گرم یک روز درمیان استفاده شود. در مورد مدت زمان مصرف باید بسته به علت تجویز از پزشک سوال کنید. اما در کل استفاده از  مکمل ها بیشتر از 8 هفته توصیه نمیشود و باید برای استفاده مجدد دو سه ماه وقفه بیاندازید".

 

ویتامین e را کی بخوریم؟

خانم برزویی در ادامه در مورد زمان مصرف ویتامین ای می گویند: " این ویتامین محلول در چربی است و مانند سایر ویتامین های محلول در چربی بهتره همراه با وعده غذایی مصرف شود مخصوصا وعده غذایی ناهار و شام که درصد چربی غذاها بیشتر است.

علائم کمبود ویتامین E چست؟

کمبود ویتامین E  (به معنی مصرف تمام ایزومرها) نادر است و زمانی که اتفاق می افتد به خاطر رژیم غذایی نامناسب نیست. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند امروزه بسیاری از مردم ویتامین E کافی از رژیم غذایی خود به شکل طبیعی دریافت نمی کنند، به خصوص آن ها مقادیر کمی از tocotrienols دریافت می کنند.

- شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است کمبود ویتامین E ناشی از ناکامی در نحوه جذب مواد مغذی باشد. نوزاد نارسی که وزنی کمتر از 3.5 پوند دارد، در معرض خطر کمبود ویتامین E قرار دارد، اما یک متخصص اطفال در مراقبت از نوزادان به طور معمول نیازهای تغذیه ای نوزاد را ارزیابی می کند. افراد مبتلا به مشکلات جذب چربی، که یک مشکل رایج برای کسانی است که با بیماری التهابی روده مبارزه می کنند، ممکن است در برخی موارد با کمبود ویتامین E مواجه شوند.

- افرادی که مشکل مقدار چربی در رژیم غذایی دارند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند؛ زیرا همانطور که در بالا ذکر شد، چربی برای جذب ویتامین E مورد نیاز است. این دسته شامل افرادی است که فیبروز کیستیک دارند، جراحی بای پس معده انجام داده اند و یا افرادی که دارای مشکلات هضم نامناسب هستند، مانند بیماری کرون، بیماری کبد یا نارسایی لوزالمعده. علائم کمبود شامل از دست دادن هماهنگی عضلات و اختلال بینایی و گفتار است.

عوارض جانبی قرص ویتامین E:

 

عوارض مصرف زیاد قرص ویتامین E

- ویتامین E  زمانی که به صورت خوراکی مصرف می شود یا به صورت مستقیم بر روی پوست اعمال می شود، مزایای زیادی دارد. اکثر مردم در هنگام مصرف دوز توصیه شده عوارض جانبی را تجربه نمی کنند، اما در دوزهای بالا عوارض جانبی وجود دارد. ویتامین E ممکن است هنگام مصرف در مقادیر بسیار زیاد، مخصوصا برای افرادی که شرایطی مانند بیماری قلبی یا دیابت دارند، خطرناک باشد. اگر از این مسائل مربوط به سلامت رنج می برید، از دوز 400 واحد / روز یا بیشتر مصرف نکنید.

- برخی مطالعات نشان می دهد مصرف دوزهای بالای ویتامین E که بین 300 تا 800 IU در روز است، ممکن است احتمال ابتلا به سکته مغزی را به میزان 22 درصد افزایش دهد. یکی از عوارض جدی ویتامین E، افزایش خطر خونریزی، به ویژه در مغز است.

- از مصرف مکمل های حاوی ویتامین E یا هر ویتامین آنتی اکسیدان دیگر بلافاصله قبل و بعد از آنژیوپلاستی، نوعی عمل جراحی قلب، اجتناب کنید. این ویتامین ها با بهبود تداخل ایجاد می کنند، بنابراین اگر می خواهید هر گونه مکمل / ویتامین مصرف کنید، با متخصص خود صحبت کنید.

 مکمل های حاوی ویتامین E بسیار بالا می تواند منجر به بیماری های زیر شود:

  • نارسایی قلبی در افراد مبتلا به دیابت
  • بدتر شدن اختلالات خونریزی
  • افزایش شانس سرطان ریه، گردن و پروستات 
  • افزایش خونریزی در طول و بعد از جراحی
  • افزایش احتمال مرگ پس از حمله قلبی یا سکته مغزی

مطالعه ای نشان می دهد مکمل های ویتامین E می تواند برای زنان در مراحل اولیه بارداری، مضر باشد. زناني كه در طول هشت هفته اول بارداري از مکمل هاي ويتامين E استفاده مي كردند، نقايص قلبي مادرزادي را مشاهده می کنند. دوزهای بالا ویتامین E همچنین گاهی ممکن است به حالت تهوع، اسهال، گرفتگی معده، خستگی، ضعف، سردرد، تاری دید، خارش، کبودی و خونریزی منجر شود. ویتامین E موضعی می تواند پوست برخی افراد را تحریک کند، بنابراین ابتدا مقدار کمی را امتحان کنید و مطمئن شوید که حساسیت ندارید.

تداخلات ویتامین E  با سایر مواد مغذی و داروها

- مکمل های ویتامین E می توانند باعث کاهش سرعت لخته شدن خون شوند و هنگامی که از داروهایی استفاده می کنید که لخته شدن را تدریجی می کنند، ممکن است احتمال کبود شدن و خونریزی را افزایش دهید. بعضی از داروهایی که لخته شدن خون را تسریع می کنند شامل آسپیرین، کلوپیدوگرل، ایبوپروفن و وارفارین هستند. وارفارین به ویژه برای کاهش لخته شدن خون مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف ویتامین E با وارفارین می تواند شانس کبود شدن و خونریزی شما را افزایش دهد بنابراین برای تنظیم دوز، به طور مرتب خون خود را چک کنید.

- داروهایی که برای کاهش کلسترول مورد استفاده قرار می گیرند نیز ممکن است با ویتامین E ارتباط برقرار کنند. دیده نشده است که مصرف ویتامین E به تنهایی باعث کاهش اثربخشی برخی از داروهای کاهش دهنده کلسترول شود اما به نظر می رسد هنگامی که همراه با بتا کاروتن، ویتامین C و سلنیوم مصرف شود، بر کلسترول تاثیر می گذارد.

 خلاصه مقاله

  • ویتامین E از طریق نقش آنتی اکسیدان به بدن کمک می کند. به عنوان یک ویتامین محلول در چربی، ویتامین E مزایای زیادی در عملکرد مناسب بسیاری از اندام ها، فعالیت های آنزیمی و فرآیندهای عصبی دارد.
  • ویتامین E دارای هشت ترکیب، چهار توکوفرول و چهار تاکوترینول است. بهتر است انواع مختلف ایزومرهای ویتامین E را در رژیم خود جای دهید. 
  • مزایای ویتامین E عبارتند از: تعادل کلسترول، مبارزه با رادیکال های آزاد، جلوگیری از پیشرفت بیماری، ترمیم پوست آسیب دیده، ضخیم شدن مو، متعادل سازی هورمون ها، کمک به علائم PMS، بهبود بینایی، کمک به افراد مبتلا به آلزایمر، کاهش خطر سرطان و بهبود اثرات درمان های پزشکی و تقویت استقامت فیزیکی و قدرت عضلانی.
  • ویتامین E در غذاهای گیاهی، از جمله روغن های خاص، آجیل، دانه ها، میوه ها و گندم یافت می شود. همچنین به صورت مکمل نیز در دسترس است. بعضی از غذاهای حاوی ویتامین E که می توانید بخورید شامل دانه های آفتابگردان، بادام، فندق، گندم، انبه، آووکادو، قارچ خوراکی، بروکلی، اسفناج، کیوی و گوجه فرنگی می باشند.
  • ویتامین E برای مادر و کودک در دوران بارداری مفید است، زیرا ویتامین حیاتی برای رشد است.
  • علائم کمبود ویتامین E عبارتند از: از دست دادن هماهنگی عضلات و اختلال دید و گفتار.
  • ویتامین E در هنگام مصرف در مقادیر بسیار زیاد مضر است، مخصوصا در افرادی که بیماری هایی مانند بیماری قلبی یا دیابت دارند. اگر از این بیماری ها رنج می برید، از 400 واحد/ روز یا بیشتر ویتامین ای مصرف نکنید.

1-Jillian Levy. Vitamin E Benefits the Skin, Hair, Eyes, Heart & More. draxe.com. July 30, 2018

2-Lichtenberg, D. Who is likely to gain from high dose supplementation of vitamin E?. Harefuah 2011;150(1):37-40, 68

3-woman health. Vitamins and minerals. www.nhs.uk.2017

 

خانم ا برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك كارشناسي ارشد تغذیه از دانشگاه علوم پزشكي تبريز مي باشد. از فعاليت هاي عمده خانم برزويي مشاوره تغذيه و رژيم درماني است، از سوابق ايشان چاپ ٧ مقاله طرح پژوهشي در نشريات و ژورنال هاي علمي، ترجمه كتاب، كارشناس تغذيه كلينيك ديابت، كارشناس طرح تحول سلامت ، كارشناس مسئول بيمارستان، مربي آموزشي شهرداري و .. است.
;

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو