چه ویتامین‌هایی در ترک سیگار موثر هستند؟

منبع: فرزند

193

1398/3/23

14:08


چه ویتامین‌هایی در ترک سیگار موثر هستند؟

احتمالا به دنبال ترک سیگار هستید. و به صورت اتفاقی، سر از این صفحه در آورده‌اید. احتمال می‌دهیم که با ترک سیگار مشکل دارید و مدیریت این کار برای شما دشوار است.

خبر بد این است که ترک سیگار واقعا سخت است. و با یک قول و قرار خالی، نمی‌توان آن را ترک کرد.

خبر خوب این است که روش‌هایی وجود دارد، که می‌توان به کمک آن‌ها، بهتر سیگار را ترک کرد. در این مقاله به معرفی تعدادی از ویتامین‌ها می‌پردازیم که می‌توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند.

هنوز به آن صورت داده ها و اطلاعاتی از تاثیر مستقیم ویتامین ها بر روی ترک سیگار در دست نیست. اما نشان داده شده که به صورت غیرمستقیم، ویتامین‌ها می‌توانند تاثیراتی بر روی افراد سیگاری بگذارند. بد نیست که با هم تاثیرات شگفت‌انگیز ویتامین‌ها را مرور کنیم تا ترک سیگار آسان‌تری داشته باشید.

افراد سیگاری رژیم غذایی ضعیفی دارند!

تحقیقات گسترده نشان داده که افراد سیگاری تغذیه مناسبی ندارند. رژیم غذایی این افراد ارزش زیادی برای بدن ندارد. در طرف مقابل، افرادی که سیگار نمی‌کشند و یا سیگار را ترک کرده‌اند، به مراتب رژیم غذایی بهتر، مناسب‌تر و غنی‌تری دارند.

سیگار سرشار از سموم و مواد شیمیایی مضر است. هنگامی که سیگار می‌کشید، تقریبا همه ارگان‌های بدن آسیب می‌بینند.

همین سیگار می‌تواند باعث بروز سرطان در شخص سیگاری شود. مواد موجود در سیگار باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. این رادیکال‌ها نیز به نوبه خود آسیب‌هایی بسیار جدی به سلول‌های بدن وار می‌کنند.

با این وضع، میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن کاهش پیدا می‌کند. (به دلیل مصرف سموم و نیکوتین میزان ویتامین و مواد معدنی ریزش پیدا می‌کند.)

قبل از اینکه هر نوع ویتامینی مصرف کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک تمام ملاحظات را به شما گوشزد می‌کند. به شما نوع ویتامین مصرفی و دوز آن را می‌گوید. در صورت اجازه پزشک، از او بپرسید چه ویتامینی برای شما مناسب است؟

آیا باید مولتی‌ویتامین مصرف کنید؟ یا یک یا چند نوع ویتامین خاص باید تهیه کنید؟ نحوه مصرف هر کدام را نیز از پزشک بپرسید. برخی از ویتامین‌هایی که ممکن است به شما توصیه شود شامل:

مکمل مولتی ویتامین در ترک سیگار

سیگار کشیدن، همیشه شرایط سختی برای بدن ایجاد می‌کند. این عمل دقیقا یک نوع اعتیاد است. مانند هر اعتیاد دیگری برای ترک کردن، نیازمند یک رژیم غذایی متعادل و مقوی خواهید بود.

به کمک رژیم غذایی مغذی، بدن شما انرژی و سلامتی بیشتری به دست میآورد. و مشقت ترک سیگار کاهش پیدا می‌کند. بنابراین فقط باید اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی متناسب و متعادلی داشته باشید.

همانطور که در ابتدا گفتیم گفتیم، افراد سیگاری معمولا رژیم غذایی نامناسب و ضعیفی دارند. زیرا افراد سیگاری به اشتباه احساس گرسنگی را با نیاز به نیکوتین اشتباه می‌گیرند. یعنی به محض گرسنگی بیشتر سیگار می‌کشند و میزان مصرف غذا کاهش پیدا می‌کند. برای ترک سیگار بهتر است رژیم غذایی کاملی داشته باشید و مراقب خوراک خود باشید.

اما از آنجا که مصرف صحیح مواد غذایی همیشه آسان نیست، بهترین و تنها راه حل پیشنهادی مصرف مولتی ویتامین است. باید هر روز برای جبران کمبود ویتامین از مولتی ویتامین استفاده کنید. مصرف مکمل مولتی ویتامین همچنین خستگی ناشی از عدم مصرف نیکوتین را کاهش می‌دهد.

ویتامین ب کمپلکس (Vitamin B Complex) و ترک سیگار

ویتامین‌های گروه B، از جمله:

  • ویتامین B1
  • ویتامین B12
  • ویتامین B6
  • ویتامین B9

برای داشتن پوست، مو، چشم و کبد سالم حیاتی هستند. گزارش‌های حسی نشان می‌دهد، که این ویتامین‌ها ممکن است به کاهش گرایش و میل به نیکوتین کمک کند. اما برای اثبات ادعاهای این تحقیق، اطلاعات تحقیقی زیادی وجود ندارد.

ویتامین ب ۳ یا نیاسین (Niacin)

نیاسین از لحاظ شیمیایی شبیه نیکوتین است و در واقع نام آن از اسید نیکوتینیک به نیاسین تغییر کرده. اتین تغییر نام برای این است که دو ماده با هم اشتباه گرفته نشوند. باز هم هیچ مطالعه‌ای ثابت نکرده است که نیاسین می‌تواند به ترک سیگار در افراد سیگاری کمک کند.

اما برخی از گمانه‌ها وجود دارد که نیاسین باعث کاهش اعتیاد به نیکوتین می‌شود. دوزهای زیاد نیاسین می تواند باعث آسیب کبدی و سایر عوارض سلامتی شود، بنابراین قبل از اضافه کردن مکمل به رژیم غذایی، باید با پزشک خود صحبت کنید.

یک توصیه از نسخه برای ترک سیگار

اگر در حال حاضر از مصرف سیگار و اثرات زیان‌بار نیکوتین خسته شده‌اید. و در حال ترک سیگار هستید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. مصرف ویتامین بهتر از زیر نظر پزشک صورت بگیرد. اینکه چه نوع ویتامینی برای شما تجویز کند، بستگی به نظر خود پزشک دارد.

اما به یاد داشته باشید که ترک سیگار با هیچ قرص جادویی یا ماده خاصی صورت نمی‌گیرد. قرص و و مکمل، فقط برای کمک به شما در راه ترک سیگار است. تلاش برای مبارزه با عادت‌های قدیمی در ترک سیگار، همراه با اراده شما، بیشتر از هر چیزی تاثیر گذار است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو