خبر غیرمنتظره (Bombshell)

جنبش زنان در آمریکا یکی از جنجالی ترین پویش های اجتماعی است که در یک دهه اخیر به وقوع پیوسته. جنبشی که در آن زنان این جسارت را یافتند که بتوانند از آزار و اذیت های مدیران و همکارانشان بصورت عمومی پرده بردارند. یکی از اصلی ترین دلایل شکل گیری این جنبش، رسوایی های اخلاقی هاروی واینستاین، تهیه کننده مشهور و قدرتمند هالیوود بود. فردی که ابعاد گسترده پرونده اش و آزار های جنسی متعددی که مرتکب شده بود، نام او را به صدر اخبار رسانه ها منتقل کرد و پس از آن بسیاری دیگر از چهره های مشهور رسانه ای نیز به انتشار تجربیات شخصی شان از آزار جنسی در محل کار پرداختند.

در این میان ماجرای رئیس شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نیز جنجال آفرین شد. شبکه ای که ارتباط بسیار نزدیکی به جمهوری خواهان دارد و یکی از معدود شبکه هایی است که دونالد ترامپ، علاقه ویژه ای به دنبال کردن آن دارد. راجر ایلز، رئیس سابق شبکه فاکس نیوز که از حلقه دوستان صمیمی دونالد ترامپ محسوب می شود، در سال 2016 توسط کارکنانش با اتهام آزار جنسی مواجه شد. یکی از این افراد، مجری با سابقه این شبکه به نام گرچن کارلسون بود. مجری که بیش از ده سال در این شبکه مشغول به فعالیت بود اما در نهایت از این شبکه جدا شده و اعلام کرد که ایلز او را مورد آزار جنسی قرار داده و به همین دلیل است که هرگز نتوانسته ارتقاء شغلی کسب کند!

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/1063312

 ایلز نیز در واکنش به ادعاهای خانم کارلسون گفت که شبکه فاکس قرارداد او را تمدید نکرده و به همین دلیل وی قصد داشته از شبکه انتقام بگیرد. در نهایت تحقیقاتی که انجام شد و مصادف شدن این موضوع با جنبش های زنان در هالیوود و خشم افکار عمومی، منجر به کناره گیری ایلز از ریاست فاکس نیوز و محکوم شدن این شبکه به پرداخت غرامت سنگین 20 میلیون دلاری به کارلسون شد. با این حال، ایلز هرگز حاضر به عذرخواهی از کارلسون و دیگر افرادی که او را متهم به آزار جنسی کرده بودند نشد چراکه معتقد بود انگیزه آنها بیشتر از اینکه به واقعیت نزدیک باشد، به نوعی یک  انتقام جویی بوده است. در میان کسانی که رئیس فاکس نیوز را به آزار جنسی متهم کردند، مجری و شخصیت مشهور ایرانی به نام رودی بختیار نیز به چشم می خورد. مجری که برادر زاده شاپور بختیار و خواهرزاده ثریا اسفندیاری (به ترتیب، آخرین نخست وزیر و ملکه شاه سابق) است. گفته شده که خانم بختیار نیز به دلیل صحبت درباره آزار جنسی از این شبکه اخراج شده است!

داستان فیلم در بازه انتخاباتی سال 2016 روایت می شود. جایی که دونالد ترامپ کماکان بابت صحبت های مگین کلی ( چارلیز ترون ) در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خشمگین است که باعث شده این مجری در موقعیت متزلزلی قرار بگیرد. در آن سو، مجادلات مجری مشهور گرچن کارلسون ( نیکول کیدمن ) و رئیس منحرف شبکه یعنی راجر ایلز ( جان لایتگو ) ادامه دارد و البته دختر جوانی به نام کایلا ( مارگو رابی ) هم برای رسیدن به یک جایگاه بالاتر در شغلش رویا پردازی می کند اما نمی داند که ارتقای شغلی در این شبکه از اصول استانداردی پیروی نمی کند و...

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/1063314

فیلم خبر غیر منتظره یا بمب شل (Bombshell) به روایت سه داستان متفاوت از اتفاقات شبکه فاکس نیوز می پردازد که در این میان ماجرای مگین کلی و گرچن کارلسون واقعی و شخصیت کایلا نیز ساختگی است. سه داستانی که قرار است ابعاد گوناگون ماجرای آزار جنسی در این شبکه را روایت کنند اما شتاب زدگی و پیچیده بودن رخدادهای واقعی باعث شده تا فیلم از واکاوی دقیق اتفاقات باز بماند و نتواند تصویر قابل درکی از واقعیات ارائه نماید. سازندگان فیلم قصد داشته اند تا به موضوع از دیدگاه های گوناگون بپردازند و تا جایی که امکان دارد، با حضور شخصیت ها و موقعیت های مختلف تصویری مناسب از آنچه که روی داده ثبت نمایند اما این تلاش بی نتیجه مانده است.

« Bombshell » بیشتر از اینکه یک درام دقیق با در نظر گرفتن پیچیدگی های حقوقی و قضایی و البته جنبه های سینمایی برای به تصویر کشیدن واقعیات باشد، صرفاً اثری برآمده از احساسات عمومی است که منطق و واقعیت در آن هرگز به حد و اندازه ای نمی رسد که مخاطب را به یک آگاهی کامل برساند. مجموعه موقعیت ها و دیالوگ هایی که در اثر به چشم می خورند، صرفاً به بازگویی رنج زنان در محیط های کار معطوف می شود و اشاره به این موضوع که برای رسیدن به جایگاه مناسب می بایست اقدامات غیر منتظره انجام داد. این نگاه غیر تحلیلی و هیجان باعث شده تا « Bombshell » نتواند راوی مناسبی برای رنج زنانی باشد که واقعا در محیط کارشان دچار آزار شده اند.

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/1063313

حالا که مدتی از جنبش های زنان موسوم به #metoo در آمریکا می گذرد، کارشناسان معتقدند که در این موج برخاسته بسیاری از مردان قربانی انتقام های شخصی شدند و بسیاری از اتهام هایی که منجر به واکنش عمومی گسترده به آن و متعاقباً اخراج افراد می شد، خیلی با واقعیت انطباق نداشته است. البته این موضوعی نیست که بتوان آن را به ماجرای فاکس نیوز و بد رفتاری با کارمندانش ارتباط داد، اما عدم توجه سازندگان به وجه تاریک این ماجرا و در واقع نگاه یک سویه به زنانی که قربانی شدند و یا خودشان را قربانی معرفی کردند، « Bombshell » را شبیه به یک بیانیه اجتماعی تند در حمایت از زنان تبدیل کرده است.

در « Bombshell » تلاش چندانی برای نزدیک شدن به شخصیت های جنجالی چند سال اخیر آمریکا نیز صورت نمی گیرد. مگین کلی و گرچن کارلسون در اینجا صرفا افرادی هستند که به این سو و آن سو می روند و در موقعیت هایی کلیشه ای قرار گرفته و احساساتشان را بازگو می کنند. این رویه باعث شده تا ما نتوانیم به ذهن شخصیت ها وارد شده و آنچه را تجربه و حس کرده اند را باور کنیم. آنها دورتر از مخاطبین شان قرار دارند و صرفاً سعی می کنند راوی اتفاقات باشند بی آنکه اجازه دهند تماشاگران به آنها نزدیک شوند و به شناخت بیشتری از زندگی شان برسند.

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/1063317

بازی بازیگران از نکات مثبت « Bombshell » محسوب می شود. چارلیز ترون با گریم سنگینی که بر روی صورتش مشاهده می شود، یکی از بهترین بازیگران فیلم است و نیکول کیدمن نیز توانسته در نقش کارلسون بازی قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد. خوشبختانه تیم بازیگری قدرتمند « خبر غیرمنتظره » یکی از دلایلی است که می توانیم روایت نه چندان یکپارچه و سردرگم فیلم را تحمل کنیم و شعارهایی که در طول فیلم به مخاطب داده می شود را پس زنیم.

« Bombshell » در مجموع اثر دقیقی درباره یک فاجعه محسوب نمی شود و نمی تواند نماینده درد و رنج زنان آسیب دیده درباره معضل آزار جنسی در محیط کار باشد. متاسفانه « خبر غیرمنتظره » نگاهی موشکافانه به جزئیات ندارد و بیشتر به یک بیانیه شباهت دارد. « Bombshell » حملاتی را هم علیه جمهوری خواهان در آمریکا ترتیب می دهد که ساز و کار مناسبی ندارد و روی هم رفته می توان گفت که اثر، بیش از آنکه یک اثر سینمایی باشد، بغض فرو خورده ای است که حالا فرصتی پیش آمده تا با فریاد از دهان خارج شود؛ بی آنکه به این نکته توجه شود که آیا این فریاد کاملاً دادخواهانه است یا انگیزه های دیگری هم در پشت ماجرا بوده است؟ پاسخ در واقعیت هم هرگز مشخص نشد و مشخصاً در فیلم هم پاسخ مناسبی به آن داده نمی شود!

 

 

10

                                                        

imdb logo22

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

خبر غیرمنتظره (Bombshell)

Bombshell

کارگردان : Jay Roach

نویسنده : Charles Randolph

بازیگران :

Charlize Theron...Megyn Kelly

Nicole Kidman...Gretchen Carlson

Margot Robbie...Kayla Pospisil

John Lithgow...Roger Ailes

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : بیوگرافی

زمان : 108 دقیقه