واعظی: نظام درباره آمار کشته‌شدگان سکوت نکرده

منبع: برترین ها

97

1398/10/4

16:19


رئیس دفتر رئیس جمهور در واکنش به خبر رویترز درباره تعداد کشته‌شدگان در حوادث آبان،‌گفت: تعدادی که از سوی این رسانه اعلام شده خیلی اغراق آمیز است و اصلا این تعداد نیست. دستگاه‌های مربوطه در حال جمع زدن آمار هستند و آرام آرام زمانی که آمار نهایی شد آن را اعلام خواهند کرد. نظام شیوه سکوت اتخاذ نکرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در واکنش به خبر رویترز درباره تعداد کشته‌شدگان در حوادث آبان،‌گفت: تعدادی که از سوی این رسانه اعلام شده خیلی اغراق آمیز است و اصلا این تعداد نیست. دستگاه‌های مربوطه در حال جمع زدن آمار هستند و آرام آرام زمانی که آمار نهایی شد آن را اعلام خواهند کرد. نظام شیوه سکوت اتخاذ نکرده است.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات برخی کارشناسان در خصوص کاهش کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های کشور به ویژه بنزینی که در کلانشهرها از جمله تهران عرضه می‌شود با بیان این که وضعیت بنزین ما نسبت به گذشته به مراتب بهتر شده است، خاطرنشان کرد: الان بنزین یورو ۴ و یورو ۵ که تولید می‌کنیم قابل مقایسه با گذشته نیست و همه این تولیدات نیز در کلانشهرها استفاده می‌شود.

وی افزود: این اطمینان را می‌دهم که وضعیت آلودگی هوا هیچ ارتباطی با مسئله کیفیت بنزین ندارد و دلیل آلودگی هوا، وارونگی دما است؛ طبیعی است که اگر اتومبیل یا اتوبوسی فرسوده باشند یا تعداد موتور سیکلت‌ بیشتری در سطح شهر تردد کنند هوا آلوده می‌شود. اما آن چه که این روزها مشاهده می‌کنیم وارونگی دما است با این توضیحات فکر می‌کنم آن چه مطرح شده اصلا صحت ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهوری در جلسه امروز هیات دولت به صورت مفصل درباره مسئله محیط زیست از جمله هوا و این که باید از کودکان و سالمندان در این خصوص مراقبت کنیم تاکید کردند. همچنین در این جلسه تاکید شد که مسئله تحصیل مقاطع دبستان و دبیرستان اهمیت بسیاری دارد و زمانی باید مدارس تعطیل شوند که وضعیت هوا حتما برای سلامتی دانش آموزان ضرر دارد.

واعظی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به وضعیت افزایش آلایندگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران، احتمال تعطیلی ادارات و مراکز تحصیلی وجود دارد و تصمیم گیری در این باره بر عهده کیست گفت: قانون تصمیم گیری در خصوص دبستان و دبیرستان را بر عهده شورایی از دستگاه‌های ذی‌ربط زیر نظر استانداری‌ها قرار داده است، اما برای ادارات موضوع حتما باید به دولت بیاید و با آقای رئیس جمهوری و یا معاون اول ایشان مشورت شود.

وی با بیان این که نمی‌شود همین جوری ادارات را تعطیل کرد، افزود: برای اعلام تعطیلی ادارات، میزان آلودگی باید از حدی بیشتر باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ارائه آماری از سوی برخی رسانه‌های خارجی در خصوص تعداد کشته شدگان حوادث آبان ماه و اتخاذ سیاست سکوت از سوی مقامات و نهادهای مسئول در این خصوص اظهار کرد: این موضوع فقط به دولت مربوط نمی‌شود و مسئله‌ای است که تمام دستگاه‌های ذی‌ربط بر اساس قانون با آن مرتبط هستند و الان هم قوه قضاییه با جدیت در حال پیشبرد کار است. ارقامی که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود فضاسازی و جنگ روانی است و اصلا آن گونه نیست که مطرح می‌شود.

وی در واکنش به خبر خبرگزاری انگلیسی زبان رویترز مبنی بر این که در حوادث آبان ماه ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند افزود: به نظر من تعدادی که از سوی این رسانه اعلام شده خیلی اغراق آمیز است و اصلا این تعداد نیست. دستگاه‌های مربوطه در حال جمع زدن آمار هستند و آرام آرام زمانی که آمار نهایی شد آن را اعلام خواهند کرد. نظام شیوه سکوت اتخاذ نکرده است و آن چه در حال اتفاق است این است که آنها (غربی‌ها) انتظار داشتند جرقه‌ای که به نام بنزین زده بودند شعله ور شود. گرچه آنها حتما برنامه ریزی‌هایی کرده بودند تا اقداماتی علیه کشورمان انجام دهند اما موضوع بنزین باعث شد که اقداماتشان جلو بیفتد؛ همه اقدامات دشمنان اعم از تبلیغات جنگ روانی و سایر کارها که قصد انجام آن را داشتند به نظر می‌رسد برای زمان دیگری برنامه ریزی شده بود، اما در مسئله بنزین آنها رو به اجرای تصمیماتشان آوردند که این موضوع ۴۸ ساعته جمع شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: آنها به دلیل این که در عرصه میدانی نتوانستند به اهداف خود دست یابند الان در عرصه جنگ روانی در حال پرداختن به موضوع هستند؛ بنابراین ما و مردم نباید تحت تاثیر قرار بگیریم. این که ما نظامی داریم که زمانی که اتفاقی می‌افتد خیلی سریع با مردم ارتباط برقرار کند و سریع ماجرای را خاتمه دهد و با حمایت و قدرت مردم که در شهرهای مختلف به صحنه آمدند ماجرا را جمع کند باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دقیقی درباره تعداد کشته شدگان و بازداشت شدگان حوادث آبان ماه وجود دارد گفت: آمار دقیقی در این خصوص ندارم و این آمار باید از سوی قوه قضاییه اعلام شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اتهامات حقوق بشری که غرب درباره ایران در خصوص تبعیض حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی مطرح می‌کند، گفت: همانطور که من بارها گفته‌ام و همچنین وزارت خارجه و سایر نهادها اعلام کرده‌اند حقوق بشر تبدیل به ابزاری سیاسی برای کشورهای غربی شده تا به کشورهای دیگر فشار وارد کنند؛ مشاهده می‌کنیم که آنها همواره دوگانه رفتار کردند. در خصوص مسائل حقوق بشری و در کشور آنها مشاهده می‌شود که با اقلیت‌ها و رنگین پوست‌ها برخوردهای بسیار بد و غیر حقوق بشری می‌شود. از طرف دیگر در منطقه ما با کشورهایی که اصول اولیه حقوق بشری را رعایت نمی کنند بهترین روابط را دارند، لذا فکر می‌کنم امروز با توجه به توسعه فضای مجازی و این که همه چیز شفاف شده است، ادعاهای غربی‌ها نه در ایران و نه در جاهای دیگر جهان خریداری ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره طرح برخی اظهارات مبنی بر این که پذیرش شروط FATF هیچ چیز جدیدی برای ایران نخواهد داشت چرا که ایران در حال حاضر به دلیل تحریم‌های آمریکا تحت تحریم‌های تبادلات مالی است، با تاکید بر این که این نظر اصلا صحیح نیست خاطرنشان کرد: لوایح مربوط به FATF لوایحی است که در گذشته و دوران دولت قبل از ما تصویب شده و تمام مراحل آن در کمیسیون‌های مختلف مجلس طی شده است و به تصویب مجلس رسیده و شورای نگهبان نیز اصلاحات مربوط را اعلام کرده است. پس مسئله‌ای که الان به وجود آمده در مجمع تشخیص مصحلت نظام است؛ ادعاهایی که مطرح می‌شود کارشناسی نیست بلکه ادعاهایی سیاسی است و به نظر من با لوایح FATF برخوردهای سیاسی در حال انجام است.

وی گفت: ما می‌گوییم که موضوع FATF و پالرمو فقط ربطی به این دولت و آن دولت ندارد بلکه آن چه در حال وقوع است محدود کردن و اعمال تحریم دیگری برای اقتصاد کشور و روابط بانکی ما است، ما فکر می‌کنیم که ضربه این اتفاق (عدم تصویب لوایح مربوط به پالرمو و FATF) به اقتصاد کشور است.

واعظی تصریح کرد: مرجعی که با تصویب FATF و پالرمو مخالفت می‌کند باید مسئولیت این کار با بپذیرد؛ این که بیش از یک سال پالرمو را در مجمع تشخیص مصلحت نگه داشتند و همین طور و بدون اقدامی آن را عودت دادند و الان نیز برای لایحه دیگر در حال برگزاری جلساتی هستند تا زمان بگذرد، باید برای مردم شفاف شود؛ چرا که بالاخره دولت و مجلس آن را تصویب کردند و کسانی که لوایح مربوطه را نگه می‌دارند باید مسئولیت آن را بپذیرند.

به گزارش ایسنا، رئیس دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نامه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رهبری و درخواست آنها برای تعیین تکلیف لوایح مربوط به FATF و پالرمو از سوی ایشان اظهار کرد: ۴ لایحه وجود داشته که دو لایحه آن مراحل خود را طی کرده و دو لایحه دیگر همچنان باقی مانده است و این حق نمایندگان است وقتی که زحمت کشیدند و لوایحی را تصویب کردند و این لوایح برای مدت طولانی و بیش از یک سال در مجمع تشخیص باقی مانده است، وقتی می‌ببنند کارشان مانده است به مقام معظم رهبری نامه‌ای می‌نویسند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات احمد توکلی مبنی بر این که رئیس جمهور سال پیش اعلام کرده که بررسی FATF در مجمع تشخیص مسکوت بماند گفت: این گونه نبوده است، سال گذشته در مقطعی یک هفته الی دو هفته‌ای قرار بر این بود که جلسه‌ای در ایتالیا برگزار شود و موضوع ایران مطرح شود؛ در آن زمان یکی از وزرا در جلسه مجمع تشخیص پیشنهادی داده بود که الان که به نتیجه‌ای نمی‌رسیم خوب است این موضوع تا دوره بعد مسکوت بماند.

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت موافق انتشار اسامی مخالفان تصویب لوایح مربوط به FATF است؟ اظهار کرد: این حق مردم است که مانند اتفاقاتی که در مجلس شورای اسلامی می‌افتد بدانند چه کسانی چه تصمیماتی اتخاذ می‌کنند. نمی‌شود آن چه مربوط به دولت است شفاف باشد و آن چه که مربوط به ارگان دیگر است غیر شفاف تلقی شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره تهدید اروپایی‌ها در خصوص استفاده از مکانیزم ماشه برای بازگشت ایران از کاهش تعهدات برجامی گفت: آن چه که ما در حال انجام هستیم و طی چهار گام کاهش تعهدات انجام داده‌ایم به نظر من و به نظر کارشناسان حقوقی، داخلی و بین الملی هیچ اقدامی که مغایر کنوانسیون‌های ذی‌ربط باشد انجام نشده و به نظر می‌رسد ادعای اروپایی ها هیچ مبنای حقوقی ندارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که اروپایی ها از این اقدام بیشتر به دنبال آن هستند تا برای اقداماتی که ایران طی گام‌های اول تا چهارم کاهش تعهدات خود انجام داده است پاسخی برای افکار عمومی خود داشته باشد. بنابراین فکر می‌کنم آن چه که اروپایی‌ها مطرح کردند و گفته‌اند که می‌توانند در این شرایط از روش ماشه استفاده کنند، انجام نخواهد شد و خود اروپایی‌ها نیز به دنبال آن هستند تا مذاکره کنند تا از طریق دیگری به تفاهم برسیم.

واعظی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات برخی مسوولان شهری تهران مبنی بر این که دولت طی 6 سال گذشته هیچ تلاشی در حوزه خرید اتوبوس درون شهری و همچنین توسعه خطوط مترو انجام نداده است؟ گفت: بانک‌های کشور تا جایی که توانسته‌اند بنا به توصیه دولت به مترو و شهرداری کمک کرده‌اند. توسعه مترو در حال انجام و پیگیری است و امروز نیز شهردار تهران در جلسه هیات دولت اعلام کرد طی هفته گذشته دو ایستگاه مترو به خطوط مترو اضافه شده است.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت قصد ندارد که اجازه واردات موقت اتوبوس درون شهری را به شهرداری تهران بدهد؟ ادامه داد: ما سیاستی در پیش گرفته‌ایم که بر اساس آن باید ترجیح دهیم آن چه که در داخل استفاده می‌شود توسط کارخانجات داخلی ساخته شود؛ در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی برای تامین واگن قطارهای خود قراردادهایی در اراک و جاهای دیگر امضا کرده است. تولید اتوبوس بسیار ساده تر از این موضوع است و اگر آقای شهردار به این نتیجه برسند که نیاز فوری به اتوبوس دارند می‌تواند درخواست خود را مطرح کنند؛ چرا که امکان صدور اجازه موقت برای واردات خوردو وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو