نحوه تکثیر گل آکوبا و شناخت شرایط ایده آل برای نگهداری و پرورش آن

نحوه تکثیر گل آکوبا و شناخت شرایط ایده آل برای نگهداری و پرورش آن


منبع: آرگا

115

1398/10/5

14:41


تکثیر گل آکوبا که امروزه افراد زیادی به دلیل جلوه زیبای این گیاه به دنبال روش هایی برای افزایش و تکثیر آن هستند و به همین منظور ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان شرایط لازم و روش های مختلف برای تکثیر این گیاه بپردازیم.

گل آکوبا از دسته گیاهان همیشه سبز است که در فضاهای باز و حتی در گلدان می توان اقدام به کاشت آن کرد و از آنجایی که می توان آن  را در گلدان پرورش داد تکثیر گل آکوبا تقریبا راحت به نظر می رسد و شما می توانید برای داشتن گل های بیشتر و زیباتر اقدام به تکثیر آن بکنید.

روش های تکثیر گل آکوبا

همانطور که می دانید آکوبا از دسته گیاهان همیشه سبز است و از دسته گیاهان بومی ژاپن و چین محسوب می شود که در دشت ها،کوه ها،جنگل ها و سایر مناطق مرطوب رشد پیدا می کند. توجه داشته باشید که این گیاه نه تنها در فضای باز به عنوان گیاه بوته ای بلکه در گلدان نیز کشت خواهد شد. برگ های این گیاه ساده و یا ابلق هستند که شباهتی زیادی به گیاه کروتون دارند و دارای لکه های زرد رنگ می باشند. اغلب لبه های برگ ها کنگره دار است اما حاشیه ها صاف می باشد. بهتر است بدانید که این گیاه دارای پایه نرم و ماده می باشد که البته از یکدیگر جدا هستند و بایستی برای تولید گل هر دو را در کنار یکدیگر قرار دهید. گل های آکوبا به رنگ ارغوانی مشاهده می شوند و میوه های آن شباهتی بسیاری با تمشک دارد.

چگونگی تکثیر گل آکوبا

بهتر است بدانید که تکثیر گل آکوبا را می توان از طریق بذر،قلمه و خوابانیدن انجام داد که هر کدام را به صورت جداگانه بیان کرده ایم:

تکثیر از طریق قلمه:

توجه داشته باشید که برای قلمه گرفتن از گیاه بایستی از شاخه های جوان و در طول فصل رشد یعنی بهار و تابستان قلمه به طول ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر گرفته شود. استفاده از مخلوط های سبک مثل یک قسمت شن،یک قسمت کمپوست و یک قسمت پیت موس برای ریشه زایی بسیار مفید هستند. توصیه می کنیم که بستر کششت را در مکانی گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. دقت کنید که عمل ریشه زایی قلمه حدود ۴ الی ۶ هففته طول خواهد کشید.

تکثیر از طریق خوابانیدن:

بهتر است بدانی که خوابانیدن از دیگر روش های تکثیر گیاه آکوبا محسوب می شود که البته حدود ۱۲ ماه طول خواهد کشید تا تا شاخه ای که در تماس با محیط مرطوب بوده شروع به ریشه دهی کند و بتوان آن را به عنوان گیاهی مستقل جدا کرد و در گلدان دیگری کاشت.

تکثیر گل آکوبا از طریق خوابانیدن

تکثیر از طریق بذر:

توجه داشته باشید که بایستی قبل از کاشت پوشش بذر را پاک کنید تا گیاه جوانه زنی راحت تری داشته باشد. توصیه می شود که قبل کاشت بذرها به مدت ۲۴ ساعت در آب خیسانده شوند و سپس به مدت ۱ الی ۲ هفته در دمای ۳ درجه سانتی گراد نگهداری شوند. بذرها باید در مکانی گرم و مرطوب و با دمایی ۲۰ درجه نگهداری شوند و حدود ۱۱ الی ۳ ماه طول خواهد کشید تا بذر جوانه بدهد. از آنجایی که این بذر ها دارای دو پایه نر و ماده هستند بایستی برای جوانه زنی آن ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. این روش تکثیر گل آکوبا از آنجایی که بذرها شبیه به گیاه ماده نر نمی شوند ممکن است زیبایی و جذابیت چندانی نداشته باشند به همین خاطر توصیه می کنیم که اگر قصد استفاده از این روش را دارید حتما از بذرهای کیفیت بالا استفاده نمایید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل آکوبا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای تکثیر و رشد نیازمند فراهم کردن شرایط محیطی مناسب هستند که در ادامه به بیان شرایط مورد نیاز گیاه آکوبا پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که گیاه آکوبا به آبیاری فراوان حساس می باشد و آبیاری نامنظم باعث سیاه شدن برگ ها و همچنین زرد شدن برگ های پایین ساقه گیاه خواهد شد. وجود برگ های براق و چرمی نیز باعث کاهش تبخیر آب از سطح برگ ها خواهد شد و در نهایت آب درون گیاه باقی خواهد ماند. توجه داشته باشید که بهترین زمان آبیاری گل آکوبا صبح زود می باشد و سعی کنید که بین دو آبیاری حتما خاک خشک شده باشد بعد اقدام به آبیاری بکنید.

آبیاری مناسب برای جوانه زنی بذرهای گیاه

دما:

این گیاه از دسته گیاهان همیشه سبز است که می تواند به راحتی ۱۵ درجه سرما را تحمل کند و از بین نرود. توجه داشته باشید که اگر در مناطق سرد خیز اقدام به تکثیر آکوبا می کنید بایستی حتما آن را با پلاستیک بپوشانید تا صدمه ای به گیاه وارد نشود و به راحتی بتواند ریشه بدهد.

نور:

این گیاه دارای برگ های سبز تیره می باشد و همین تیرگی باعث می شود تا گیاه بتواند در برابر سایه مقاومت داشته باشد. توجه داشته باشید که نبایستی گیاه را در طول روز بیشتر از یک یا دو ساعت در معرض نور قرار دهید زیرا باعث سوختن برگ ها و در نهایت سیاه شدنشان خواهد شد. به طور کلی بهترین مکان برای کاشت و پرورش گل آکوبا نقاط سایه و کور مثل زیر درختان و دیوار ها می باشد.

نور خورشید لازم برای جوانه زنی بذرهای گل آکوبا

رطوبت:

بهتر است بدانید زمانی بایستی به فکر تامین رطوبت موردنیاز گیاه خود باشید که آن را درون خانه کاشته اید اما اگر آن را در محیط بیرون پرورش می دهید نیازی به تامین رطوبت نیست و رطوبت نسبی محیط برای رشد گیاه کافی می باشد.

تغذیه:

توجه داشته باشید که این گیاه در بدترین شرایط با خاک ضعیف نیز می تواند زنده بماند به همین خاطر توصیه می کنیم که توقع رشد و پیمودن پله های ترقی را از او نداشته باشید. در فصول سرد سال بایستی کود و کمپوست به آن بدهید تا بتواند مقدار فسفر مورد نیاز خود را دریافت کند. توصیه می شود که از کودهای رها شونده برای این گیاه استفاده کنیید تا با آب باران و یا هر چیز دیگری شسته نشود و از  بین نرود و بتواند برای مدتی تغذیه گیاه شما را پوشش دهد.

استفاده از کود مناسب برای تکثیر گل آکوبا

تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای تعویض گلدان آکوبا اوایل فصل بهار و اواخر فصل تابستان می باشد و هوا اندکی خنک است. برای انجام این کار بهتر است تا به آرامی ریشه را از درون خاک در بیاورید و با دقت آن را در گلدان جدیدی بکارید و از ریختن کود و خاک مناسب پای آن دریغ نکنید.

خاک:

برای تکثیر گل آکوبا توجه داشته باشید که این گل در برابر تمامی خاک ها مقاوم است اما از دسته خاک های رسی که آب زیادی را در خود نگه می دارند متنفر است زیرا خاک سنگین باعث سیاه شدن و پوسیده شدن ریشه خواهد شد.

تامین خاک مرغوب برای کاشت بذر های گل آکوبا

توجه داشته باشید که ریختن چیپس چوب برای حفظ رطوبت و اسیدی ماندن خاک بسیار مناسب می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو