حسین مدرس خیابانی در نشست کارگروه توسعه صادرات استان خراسان جنوبی افزود: برداشتن سنگ‌ها از جلوی پای صادرکنندگان اولویت دولت است.

وی گفت: هرچند در این شرایط تحریم، دولت نمی‌تواند مانند گذشته مشوق‌های صادراتی را به تولیدکنندگان ارائه کند، حداقل انتظار صادرکنندگان این است که سنگی جلوی پای آنان گذاشته نشود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی بیان کرد: در بحث بازارهای صادراتی هدف در کشور تمرکز خاصی وجود دارد که باید تنوع سازی در بازارهای هدف انجام شود.

وی افزود: تمرکز خاصی هم در زمینه تنها چند قلم کالای صادراتی داریم که در این زمینه تلاش می‌کنیم از این موقعیت افزایش نرخ ارز بتوانیم تنوعی در بخش صادرات کالایی هم ایجاد کنیم.

مدرس خیابانی گفت: درخصوص مسائل گوناگون حوزه تجارت از جمله برندسازی، بازاریابی و احداث زیرساخت‌های تجاری یک بسته تجاری پیشنهاد دادیم و این بسته به عنوان یک بسته حمایتی با سه امضا بین وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و ریاست سازمان برنامه و بودجه آماده شده که بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل بانک توسعه صادرات و بانک‎های عامل دارد و از این محل اعتباری برای توسعه برندسازی اختصاص خواهد یافت.

وی یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند را تاخیر در استرداد مالیات بر ارزش افزوده دانست و اضافه کرد: دیروز در جلسه اتاق بازرگانی اعلام شد که از این به بعد به صورت ماهانه فهرست بازگشت ارز صادرکنندگان به حوزه مالیاتی اعلام می‌شود و تاخیر حدود پنج ماه به تاخیر یک ماه تبدیل می‌شود که با این اقدام به بنیه نقدینگی صادرکنندگان ما افزوده می‌شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: در زمینه اصلاح مقررات نیز امروز هیات وزیران مصوبه‌ای برای تسهیل مبادلات مرزی مرزنشینان داشته که به زودی ابلاغ می‌شود و هدف این است بتوانیم از ظرفیت‌های مرزنشینی برای توسعه تبادلات مرزی و هم تامین نیازهای کشور استفاده کنیم.

وی افزود: با تحریم‌های مضاعف دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران به شدت منابع ارزی ناشی از صادارت نفتی تحت تاثیر قرار گرفته لذا امروز نقطه اتکا و توجه ویژه کشور به منابع غیرنفتی است.

وی اظهار داشت: چند ماه است که کشور با درآمدهای نفتی فاصله گرفته است و هیچ مشکلی نداریم در حالی که در شرایط یک جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و تحریم‌های دشمنان در اوج است.

مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: پایانه صادراتی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به خصوص محصولات عناب و زرشک پیگیری می‌شود.

وی گفت: تشکیل میز ویژه افغانستان برای توسعه صادرات خراسان جنوبی نیز پیگیری می‌شود.

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی کشور واردات محور هستند اما محصولات استراتژیک خراسان جنوبی جزو کالاهای سنتی ما هستند که ارزآوری و اشتغالزایی آنها برای ما خیلی مهم است، خراسان جنوبی در زمینه میز تخصصی عناب و زرشک به کشور افغانستان و پایانه مرزی برای این منظور می‌تواند نقش آفرینی کند تا سطح مبادلات تجاری با کشور افغانستان افزایش یابد.

مدرس خیابانی با تاکید بر اعتماد به تشکل‌های بخش خصوصی برای توسعه مبادلات ارزی و تجاری در این برهه خاص و رفع موانع آنان گفت: فهرست خاص کالاهای مزرنشینان ویژه خراسان جنوبی پیگیری و این کالاها بازنگری خواهد شد.

وی گفت: برای تامین و واردات قطعات یدکی و خودروها برای تعاونی مرزنشین خراسان جنوبی اعلام آمادگی داریم و تخفیف ویژه عوارض صادراتی برای صدور صنایع معدنی به طور خاص سنگ‌های گرانیتی به دلیل استفاده کمی که در کشور دارد، هم پیگیری خواهد شد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: همچنین مشمول قرار گرفتن خراسان جنوبی در قانون کوله‌ بری نیز پیگیری می‌شود چرا که شرایط خراسان جنوبی مانند سیستان و بلوچستان است.

مدرس خیابانی عنوان کرد: اقدامات خوبی در زمینه راه آهن در خراسان جنوبی در حال انجام است که تکمیل این زیرساخت‌ها در توسعه صادرات این استان نقش موثری دارد.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های بازارچه ماهیرود از محل درآمد آن تکمیل شود گفت: با توجه به ظرفیت بازارچه ماهیرود باید پیگیری شود که منابع درآمدی آن خرج خودش شود و راه اندازی آزمایشگاه استاندارد در مرز باید اجرایی شود.

مدرس خیابانی بیان کرد: هزینه‌کرد در زمینه اشتغال، اقتصاد و مبادلات تجاری استان‌های مرزی می‌تواند باعث کاهش برخی از هزینه‌های امنیتی شود.

وی گفت: خراسان جنوبی در زمینه تولید مواد پروتئینی به خصوص گوشت مرغ و تخم مرغ خودکفا است اما سهمیه ویژه برنج پاکستانی، آرد، گوشت، مرغ و لوازم خانگی به این استان اختصاص خواهد یافت.