روستاها و شهرهای جهانی صنایع دستی، مقصد تورهای گردشگری

منبع: همگردی

90

1398/3/24

08:28


بیستم خرداد، روز جهانی صنایع دستی بود. روزی که بهانه ای برای توجه به وضعیت موجود صنایع دستی در کشور و شرایط صنعتگران در شهرهای مختلف است. ایران یکی از غنی ترین کشورهای دنیا در حوزه صنایع دستی است. صنایع دستی در ایران علاوه بر زیبایی چشم نواز و ظرافت های تحسین برانگیز دارای تنوع بسیار بالایی است. و همین تنوع در رشته های صنایع دستی باعث شده شورای جهانی صنایع دستی در سال های اخیر بسیاری از شهرها و روستاهای ایران را به عنوان شهر یا روستای جهانی در یکی از رشته های صنایع دستی معرفی کند. امری که می تواند علاوه بر معرفی و احیا صنایع دستی زمینه توسعه گردشگری را نیز در این مناطق فراهم کند. امروز جهان صنایع دستی ایران را می شناسد و صادرات این آثار هنری فاخر می تواند ارز آوری مناسبی برای کشور داشته باشد.

معاون صنایع دستی کشور در خصوص رقم صادرات صنایع دستی در سال گذشته می گوید: «سال گذشته 289میلیون دلار صادرات صنایع دستی در کشور انجام شد که در مقایسه با سال 96، شاهد رشد 3 درصدی در این حوزه هستیم. در سال گذشته موفق به ایجاد 58 هزار و 357 شغل شدیم و در حوزه ارائه تسهیلات خصوصاً تسهیلات روستایی نیز به منظور ایجاد فرصت های شغلی اقدامات چشمگیری انجام شده است.»

او به موضوع بیمه هنرمندان به عنوان یکی از دغدغه های مهم هنرمندان اشاره کرد و گفت: «در این خصوص با صندوق بیمه روستایی و عشایری مذاکره کردیم و 4 هزار نفر در حوزه صنایع دستی روستایی با استفاده از ظرفیت های این صندوق بیمه شده اند. این در حالی است که در موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی شهری نیز بعد از یک توقف پنج ساله، 812 هنرمند سال گذشته بیمه تأمین اجتماعی شده اند و امسال به شدت تلاش می کنیم تا دغدغه بیمه هنرمندان صنایع دستی را رفع کنیم. در حوزه تسهیلات نیز با توجه به تفاهم نامه ای که با بانک گردشگری داشتیم، موفق شدیم تسهیلات با نرخ 10 درصد در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار دهیم.»

ورود صنایع دستی غیرایرانی به کشور ممنوع

معاون صنایع دستی کشور اعلام کرد: «سال گذشته همچنین ورود رسمی کالای صنایع دستی غیر ایرانی ممنوع شد که این اقدام با هدف حمایت هرچه بیشتر از تولید کالای ایرانی صورت گرفت. ضمن اینکه با هدف مقابله با قاچاق صنایع دستی نیز دستورالعمل مقابله با قاچاق صنایع دستی تدوین شد و در همین خصوص موفق به کشف محموله های صنایع دستی قاچاق شدیم و در سال 98 نیز به صورت جدی به دنبال این موضوع هستیم.»

محمودیان در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع طرح تجاری سازی صنایع دستی اشاره کرد و گفت: «برای اجرایی شدن این طرح برنامه ریزی های خوبی در سال گذشته انجام شد که در سال 98 نیز این برنامه ها ادامه خواهد داشت و یکی از مهمترین محورهای فعالیت ها ما در طرح تجاری سازی، همکاری معاونت صنایع دستی با ایران خودرو است که براساس این همکاری، در تولید جلد قرآن های درون خودروهای تولیدی ایران خودرو از سوزن دوزی های بلوچ استفاده می شود که امسال 400هزار اثر سوزن دوزی بلوچ تولید خواهد شد و به عنوان جلد قرآن در خودروها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.همچنین با توجه به ظرفیت روستای جهانی خراشاد در خراسان جنوبی که به عنوان روستای جهانی توبافی ثبت شده، قراردادی با دو استان منعقد شده که حوله های احرام این استان ها امسال از این روستا تهیه شود.»

ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی از نظر تنوع در جهان

او در بخش دیگری از صحبت های خود به باززنده سازی و احیای رشته های صنایع دستی اشاره کرد و گفت: «در نشست هایی که با استان های مختلف برگزار شد موفق شدیم 17 رشته صنایع دستی را احیا کنیم و در حال حاضر ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی از نظر تنوع در جهان است.»

محمودیان در خصوص خسارات سیل به کارگاه های صنایع دستی در استان های مختلف گفت: «از همان ساعات اول وقوع سیل، این موضوع در دستور کار ما قرار گرفت و بررسی شد. برآوردهای ما نشان از این دارد که سیل در نوروز امسال 160میلیارد تومان به صنایع دستی خسارت وارد کرده است. این در حالی است که در برخی از استان ها صنایع دستی در منزل تولید می شد که خسارت سیل به منازل باعث شده بود تا آسیب های وارده به هنرمندان صنایع دستی بیشتر شود که البته برنامه ریزی ها برای احیای کارگاه های صنایع دستی و جبران خسارت های وارد شده به هنرمندان آغاز شده است. در کنار خسارات مالی، آنچه که بیشتر اهمیت دارد آسیب های روحی بود که به سیل زدگان وارد شد که در همین خصوص برنامه ریزی هایی برای استفاده از ظرفیت صنایع دستی برای تقویت روحیه افراد و هنرمندان اندیشیده شده است.»

معاون صنایع دستی کشور در ادامه به موضوع ثبت جهانی شهرها و روستاهای جهانی اشاره کرد و گفت: «این روندی است که به خوبی طی می شود و نتایج بسیار خوبی برای شهرها و روستاهای جهانی دارد، بعد از ثبت جهانی روستای کلپورگان به عنوان روستای جهانی سفال، نمایشگاه های مختلفی برای فروش محصولات این روستا در تهران و سایر نقاط برگزار شد و باعث شد تا از محل فروش این محصولات، در کلپورگان مدرسه احداث شود و این در حالی است که در حال حاضر تورهای گردشگری به مقصد کلپورگان اعزام می شوند.»

محمودیان افزود: «در مکاتبه با معاونت گردشگری، این معاونت لیست تمام روستاها و شهرهای جهانی صنایع دستی را به آژانس ها و دفاتر خدمات گردشگری اعلام کرده تا تورهایی به مقصد این مناطق تعریف شوند.» معاون صنایع دستی کشور در خصوص طرح خرید تضمینی محصولات صنایع دستی نیز گفت: «این طرح دارای مشکلاتی بود که به دنبال آسیب شناسی و برطرف کردن مشکلات آن هستیم و بعد از آسیب شناسی، این طرح را می توانیم در خصوص محصولاتی مانند حوله با همکاری بخش خصوصی اجرا کنیم.»

منبع: میراث آریا

روستاها و شهرهای جهانی صنایع دستی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو